• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Verolaki antaisi myös sitten luvan seurantalaitteeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaj sanoi:
En oikein jaksa miettiä moista, jos seuranta on tullakseen, niin se on tullakseen, eikä se mua haittaa.

Kun historiaa tutkitaan, niin huomataan, että usein "syyllinen" oli hiljainen enemmistö, joka ei tehnyt mitään, vaikka olisi pitänyt...:thumbup:

zpete sanoi:
Ihan ekana, persiiistähän tämä koko kehitys on henk.koht. mielestä, jos jotakuta sattuu nyt mun henk.koht. mielipide kiinnostamaan. Mutta sitten kun pudottaa motoristilasit pois ja asiaa ajattelee vähän objektiivisemmin, niin...

Yksityisyys ja seuranta on jo pitkälti menetetty, ja ihmiset ovat sen itse hyväksyneet ottamalla käyttöön älypuhelimet (ja niiden sovellukset, jota tallentavat paljon enemmän seurantatietoa kuin mitä moni ymmärtää). Tämän tiedon hyödyntäminen kokoajan vain kasvaa kiihtyvällä tahdilla, siinä ollaan kuitenkin vielä aika lapsenkengissä.

Moni joka tästä ajoneuvoseurannasta valittaa, heillä on jo taskussa samaan aikaan se toinen toimiva seurantalaite, jossa on myös SIM-kortti, nettiyhteys ja suorea linja kansainvälisille yhtiöille... ja ihan vapaaehtoisesti annettu niille isoille yhtiöille oikeus siihen seurantaan. Itseäni huolettaa enemmän tämän seurannan datan väärinkäytösmahdollisuudet, riski on paljon isompi kuin viranomaisten kanssa... tämä on tulevaisuudessa paljon uhkaavampi asia kuin se että mun ajoneuvoa seurataan.

Mutta siis nuo seurannat ajoneuvoihinkin tulee, enemmin tai myöhemmin ja tavalla tai toisella. Autoihin on tulossa pakollisena 2018 eCall, joka sekin tekniikkana soveltuu seurantaan. Nytkin on jo monessa uudessa "premium" autossa vakiona hälytys/seurantalaite joka on yhteydessä mobiiliverkkoihin ja valmistajien omiin järjestelmiin.

Miltäkö tulevaisuus minusta sitten näyttää noin 10v kuluttua?
Ehkäpä vaikka jotain tällaista voidaan kehitellä: Ensinnäkin kun tämä liikenteen seuranta yksityistetään, niin silloin yksityisellä sektorilla kyetään helposti yhdistelemään eri puolelta saatua dataa ja kehittämään palveluita entistä tehokkaammiksi:
Moni näyttää miettivän, että jos sen ajoneuvon mustan laatikon GPS ja verkkoyhteydet onnistuu blokkaamaan jollain tavalla? No tulevaisuudessa kun se on integroitu sinne ajoneuvon ECU:uun sitä ei mitenkään helposti saa kokonaan pois päältä, vaikka sen saisi eristettyäkin GPS:tä ja verkoista. Se voi silti tallentaa sisäisesti ajoajat, nopeudet jne. Jos samaan aikaan seurantajärjestelmä kertoo, että ajoneuvo ei ole aikoihin liikkunut mihinkään, mutta omistaja/haltija on (kännykkäseuranta), niin siitä voidaan tehdä selvitystoimenpide tarkistaa ko. ajoneuvo. Luonnollisesti sanktiot tulee olemaan kovat jos laitteen häirinnästä jää kiinni...

Laitanpa taas kerran muistutuksena, tuosta on hyvä tarkistaa oletteko antaneet (tai unohtaneet poistaa) Googlelle seurantaoikeudet:
https://www.google.com/maps/timeline
Avatkaa se linkki kännykällä, tai jos avaatte tietokoneella, niin kirjautukaa google/gmail tunnuksella.
Monella on tietämättään tuo sijaintihistorian tallennus käytössä.

Aika pienellä vaivalla ja monella tapaa ihan ilman mitään merkittävää haittaakaan voi jokainen muuttaa oman
"takki auki kulkemisen" määrän ja laajuuden dramaattisesti. Siis erityisesti "tiedonjakamisen" suhteen.

Suurin "ongelma" tuossa taitaa monella olla asian mieltäminen ja sen helppouden ymmärtäminen.

Täysin "varjoissa" on toki aika työlästä hiippailla, mutta jos vaan haluaa, suhteen voi helposti
keikauttaa täysin päälaelleen.

lario sanoi:
Kun historiaa tutkitaan, niin huomataan, että usein "syyllinen" oli hiljainen enemmistö, joka ei tehnyt mitään, vaikka olisi pitänyt...:thumbup:

Kaipa se hiljaisuuskin on (osalla) valinta; asia ei ylitä kiinnostuskynnystä, joten ei kannata vaivautua. Se, että joku kokee jonkun asian (150€ on liikaa maksua tai minua ei saa seurata mitenkään) kohdallaan hankalaksi, ei tarkoita sitä, että KAIKKI kokisivat asian hankalaksi. Onhan se tullut jo näitä käsittelevissä ketjuissa esille. Sellaista se elämä vaan on.

Pave. sanoi:
Eiköhän se ole sitä ollut aina? Vai mistä sitten on tullut sanonta jo vuosikymmeniä sitten, että kepu pettää aina?
puhuvat niin totta kuin osaavat. :D

yoohah sanoi:
Kaipa se hiljaisuuskin on (osalla) valinta; asia ei ylitä kiinnostuskynnystä, joten ei kannata vaivautua. Se, että joku kokee jonkun asian (150€ on liikaa maksua tai minua ei saa seurata mitenkään) kohdallaan hankalaksi, ei tarkoita sitä, että KAIKKI kokisivat asian hankalaksi. Onhan se tullut jo näitä käsittelevissä ketjuissa esille. Sellaista se elämä vaan on.

Tuskinpa koskaan kaikki ihmiset on jostain asiasta aivan samaa mieltä?
Jos mun mielestä joku sais käydä tunkemassa, Sipilän, Soinin ja Bernerin perseeseen kaksimetrisen parrun, niin joku on kuitenkin siitäkin eri mieltä....... :grin:

Tinde sanoi:
Systeemissä on juuri sen takia SIM-kortti että voidaan välittää tieto isolle veljelle että GPS on epäkunnossa,
pakoon ei pääse.
Niii... SIM-korttihan on vain lähinnä monipuolinen tunnistemoduuli, missä on joku tieto laitteessa olevan kortin omistajasta, muistia ja joku pikku prosessorin sirttinen siru. Tieto viranomaiselle tai muulle urkkijalle menee jonkun (normi) nettidatayhteyden kautta.

zpete sanoi:
Yksityisyys ja seuranta on jo pitkälti menetetty, ja ihmiset ovat sen itse hyväksyneet ottamalla käyttöön älypuhelimet

Moni joka tästä ajoneuvoseurannasta valittaa, heillä on jo taskussa samaan aikaan se toinen toimiva seurantalaite, jossa on myös SIM-kortti, nettiyhteys ja suorea linja kansainvälisille yhtiöille... ja ihan vapaaehtoisesti annettu niille isoille yhtiöille oikeus siihen seurantaan. Itseäni huolettaa enemmän tämän seurannan datan väärinkäytösmahdollisuudet, riski on paljon isompi kuin viranomaisten kanssa.

lario sanoi:
Kun hieman lisää historiaa tutkitaan, niin huomataan, että viranomaiset ovat ne jotka useimmiten väärinkäyttävät valtaansa. Mm. Stalinin puhdistukset, Stasi, idi amin, punakmerit....

En oikein jaksa miettiä moista, jos seuranta on tullakseen, niin se on tullakseen, eikä se mua haittaa.

Niin.. Vaikka tässä itkupotkuraivarit saadaankin, niin gps-seuranta on lähitulevaisuutta. Vähän niinku tuulimyllyjä vastaan taistelisi. Miksiköhän EU:lla on brand new gepsi-satelliittisysteemi - ei minkään muun vuoksi.

Ja mitä tulee tuohon kännykän seurantaan ja sovellusten jakamaan tietoon, niin kuka tahansa voi sammuttaa sen älypuhelimensa ja käydä ostamassa prepaid-liittymän ja näppäin-Nokian. Loppuu se seuranta siihen, jokaisen vapaan valinnan mukaan.

Pakollinen seuranta vaan on taas aika valtava askel siihen suuntaan, että kohta meilläkin Isoveljen kasvot koristavat julisteita katujen varsilla, siksi mun mielestä tuota gps-seurantaa tulee vastustaa kaikin keinoin. Ja vaikka sen mustan laatikon saa hiljaiseksi laittamalla tyhjän maksalaatikkopurkin sen päälle, niin siltikin lähtökohtaisesti yhteiskunta jonka tarvitsee kytätä kansalaisiaan, on semmoinen missä en itse ainakaan halua elää.

Ghostrider sanoi:
Ja mitä tulee tuohon kännykän seurantaan ja sovellusten jakamaan tietoon, niin kuka tahansa voi sammuttaa sen älypuhelimensa ja käydä ostamassa prepaid-liittymän ja näppäin-Nokian. Loppuu se seuranta siihen, jokaisen vapaan valinnan mukaan.

Pakollinen seuranta vaan on taas aika valtava askel siihen suuntaan, että kohta meilläkin Isoveljen kasvot koristavat julisteita katujen varsilla, siksi mun mielestä tuota gps-seurantaa tulee vastustaa kaikin keinoin. Ja vaikka sen mustan laatikon saa hiljaiseksi laittamalla tyhjän maksalaatikkopurkin sen päälle, niin siltikin lähtökohtaisesti yhteiskunta jonka tarvitsee kytätä kansalaisiaan, on semmoinen missä en itse ainakaan halua elää.

Ei voi, jos haluaa numeron säilyvän. Minulla sama numero vuodesta 1994.
Tuo laatikon pimentäminenkään ei tule onnistumaan. Jammeri - tai vaikka maksalaatikko-foliohämäys on todennettavissa jopa helpommin kuin tutkanpaljastin :kääk:

J@ck sanoi:
Ei voi, jos haluaa numeron säilyvän. Minulla sama numero vuodesta 1994.

Jospa vaan vaihtaa sim-kortin vanhaan noksuun missä ei ole gepsua?
En jaksa uskoa että kolmiomittausta suorittaisivat tukiasemien perusteella, ja pysyy vanha tuttu numero käytössä.

J@ck sanoi:
Niin.. Miksiköhän EU:lla on brand new gepsi-satelliittisysteemi - ei minkään muun vuoksi.

Taitaa eurooppaan tuleva ja lähtevä laivaliikenne ja lentoliikennekin jonkin verran tarvita tuota järjestelmää... Ja amerikkalaisten aikanaan taivaalle ampumat sateliitit on jolttisen verran vanhentunutta tekniikkaa eli senkin takia niitä joudutaan uusimaan. Se on vähän sama, kuin yrittäisit käyttää foorumia 80-luvun pc:llä. Onnea yritykselle. :grin:

Ja sitten on ihan vain muutama valtio, joiden sotavoimat on täysin riippuvaisia noista sateliiteista, jne jne...

Eli ei niitä sinne taivaalle ole viety sitä varten että päästään seuraamaan härmäläisiä. Kyllä noille ihan oikeatakin tarvetta on.

tate66 sanoi:
Jospa vaan vaihtaa sim-kortin vanhaan noksuun missä ei ole gepsua?
En jaksa uskoa että kolmiomittausta suorittaisivat tukiasemien perusteella, ja pysyy vanha tuttu numero käytössä.
Satavarma keino taitaisi olla paluu lankapuhelimeen. Onkohan liittymiä edes enää saatavilla?

Niin ja joo.. Olisko ollut vuosi 2004, kun noksun näppäinpuhelin osasi paikallistaa minut Keski-Suomessa olevalle leirintäalueelle.

niin siltikin lähtökohtaisesti yhteiskunta jonka tarvitsee kytätä kansalaisiaan, on semmoinen missä en itse ainakaan halua elää.[/QUOTE]

aivan samaa mieltä........ onneksi täältä pääsee pois.....
minun isoisäni on siksi ollut joskus rajalla puuhastelemassa että minä saan elää vapaasti vapaassa massa---------olkoon ne holhottuna ja tiukassa valvonnassa... jotka eivät omaehtoisee omillaan toimeen tulevaan elämään kykene...................

Knaku sanoi:
Taitaa eurooppaan tuleva ja lähtevä laivaliikenne ja lentoliikennekin jonkin verran tarvita tuota järjestelmää... Ja amerikkalaisten aikanaan taivaalle ampumat sateliitit on jolttisen verran vanhentunutta tekniikkaa eli senkin takia niitä joudutaan uusimaan. Se on vähän sama, kuin yrittäisit käyttää foorumia 80-luvun pc:llä. Onnea yritykselle. :grin:

Ja sitten on ihan vain muutama valtio, joiden sotavoimat on täysin riippuvaisia noista sateliiteista, jne jne...

Eli ei niitä sinne taivaalle ole viety sitä varten että päästään seuraamaan härmäläisiä. Kyllä noille ihan oikeatakin tarvetta on.

Voi olla, mutta voi olla olemattakin.. Meinaatko, ettei jenkki päivittäisi systeemejään?
Tässä pomminkestävällä toughbookilla kirjoitellaan - ei 1980, mutta 10 v vanha kuitenkin. Loistava laite, loistavan valovoimaisella näytöllä. Mitään turhaa tähän ei tosin saa asentaa, eikä varsinkaan W 10 päivitystä. Sen esto olikin jonkinmoinen homma...

J@ck sanoi:
Voi olla, mutta voi olla olemattakin.. Meinaatko, ettei jenkki päivittäisi systeemejään?

Siinäpä se just onkin. Amerikkalaiset rakensi itselleen järjestelmän, jota kaikki muut hyväksikäytti häikäilemättä. Jenkit laittoi eurooppalaiset maksamaan noiden uudistamisen osin. Ja yllättäen, koska jenkeillä on kyky sulkea tai rajoittaa signaalien vastaanottoa koodaamalla sen signaalin, joutui itänaapuri rakentamaan oman järjestelmänsä.

Mutta pointtini oli, että noiden sateliittien käyttöön perustuu niin monta järjestelmää koko euroopassa, että ei tuo uusi järjestelmä ole valvontaa varten rakennettu. Toki sen kautta kyetään sekin valitettavasti tekemään.

Knaku sanoi:
Siinäpä se just onkin. Amerikkalaiset rakensi itselleen järjestelmän, jota kaikki muut hyväksikäytti häikäilemättä. Jenkit laittoi eurooppalaiset maksamaan noiden uudistamisen osin. Ja yllättäen, koska jenkeillä on kyky sulkea tai rajoittaa signaalien vastaanottoa koodaamalla sen signaalin, joutui itänaapuri rakentamaan oman järjestelmänsä.

Mutta pointtini oli, että noiden sateliittien käyttöön perustuu niin monta järjestelmää koko euroopassa, että ei tuo uusi järjestelmä ole valvontaa varten rakennettu. Toki sen kautta kyetään sekin valitettavasti tekemään.

Turhaa vääntöä... Ja ihan niin kuin totesit: Toki sen kautta kyetään sekin valitettavasti tekemään.
Jostain luin, että uuden EU-gepsin tarkkuus taisi olla metrin luokkaa..

J@ck sanoi:
Jostain luin, että uuden EU-gepsin tarkkuus taisi olla metrin luokkaa..

Toi tarkkuus on kiinni itse laitteesta, ei siitä signaalista... Aiemmin siinä oli valmiiksi ohjelmoitua virhettä, joka pystyttiin kyllä kiertämään temppuilulla. Tämä kun selvisi ja sen virheen siinä säilyttäminen olisi ollut omien resurssien haaskausta, niin se virhe poistettiin.

Helvetin kalleilla laitteilla, joita itsekin olen käyttänyt, niin tarkkuus on ollut 10 cm luokkaa... Ja siitäkin on jo aikaa.

Knaku sanoi:
Toi tarkkuus on kiinni itse laitteesta, ei siitä signaalista... Aiemmin siinä oli valmiiksi ohjelmoitua virhettä, joka pystyttiin kyllä kiertämään temppuilulla. Tämä kun selvisi ja sen virheen siinä säilyttäminen olisi ollut omien resurssien haaskausta, niin se virhe poistettiin.

Helvetin kalleilla laitteilla, joita itsekin olen käyttänyt, niin tarkkuus on ollut 10 cm luokkaa... Ja siitäkin on jo aikaa.

Meni mielenkiintoiseksi, kerrotko lisää..

Back