Olen kokeillut ilman kurssiakin!NOx sanoi:Nyt olis korkea aika opetella vastaohjaamaan. Mars kurssille.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen kokeillut ilman kurssiakin!NOx sanoi:Nyt olis korkea aika opetella vastaohjaamaan. Mars kurssille.![]()

Kerro nyt vielä ne muut keinot.NOx sanoi:Muutamaan otteeseen olen maininnut, että moottoripyörän ohjaaminen vaatii tukun keinoja.
PoS sanoi:Meinasin jo, etten tähän aiheeseen enää jaksa kommentoida ollenkaan, mutta... Sulle on kerrottu monta kertaa, mutta voi helvetti, kun ei mene perille. Ei sitten millään. En jaksa enää kirjoittaa, koska ei siitä ole mitään hyötyä kuitenkaan.
Vastaohjaus on ohjaustangon kääntämistä väärään suuntaan.Hannula sanoi:Juu, mutta miksi vasemmalle kallistaminen ja samalla ohjaustangon kääntyminen vasemmalle oli sun esimerkissä vastaohjausta mutta sama asia oikealle ei?
Se on vastaohjausta. Siis ohjaus osoitti vasemmalle jonkin aikaa!Hannula sanoi:Juu, mutta kun se vasen suunta ja oikea suunta on tuossa sun esimerkissä presis sama asia, siellä on samat asiat läsnä molemmissa tapauksessa sillä ainoalla erolla että kuskin kroppa on koko ajan oikealle kenollaan, ensin vähemmän ja sitten ehkä enemmän. Mutta kuitenkin ohjaustangon kääntyminen vasemmalle oli vastaohjausta mutta ohjaustangon kääntyminen oikealle ei. Tätä haluaisin saada auki tai päätyä siihen lopputulokseen että tuossa ei ollut kyse vastaohjauksesta.
Pekkavee sanoi:Se on vastaohjausta. Siis ohjaus osoitti vasemmalle jonkin aikaa!
Kurvin suuntaan kääntäminen ei ole vastaohjausta
...
Tuossa ilman käsiä ajaessa tapahtuu seuraavaa
- kuski kallistaa vartaloaan oikealle
- pyörä kallistuu vasemmalle
- ohjausgeometria ja hyrrävoimat saavat ohjauksen kääntymään vasemmalle.
- seuraa vastaohjausreaktio, joka kallistaa pyörää oikealle
Olen kanssasi ihan samaa mieltä.Hannula sanoi:Eikö olisi järkeenkäypää kaiken nähdyn perusteella vain todeta että kropan painoa sivusuunnassa siirtelemällä voi sitä mopoa jonkin verran kallistella eli ohjata?
En mä jaksa tätä.Hannula sanoi:Tuossa lopun listassa selität ohjauksen kääntymisen vasemmalle eli kallistuksen suuntaan, joka lainauksen ekan lauseen mukaan on vastaohjausta mutta ei enää kolmannen lauseen mukaan. Tämä palapeli vaatii vielä jotain toimiakseen.
Selvältähän tuo tuntuu.Hannula sanoi:Tämä palapeli vaatii vielä jotain toimiakseen.
Pekkavee sanoi:Kerro nyt vielä ne muut keinot.
Ja niitä oli siis tukku.
Olen homman unohtanut kokonaan.
Anteeksi.
Anteeksi nyt vaan toisen kerran.NOx sanoi:Yleensä opetellaan ensin oikea katseen käyttö. Aloita siitä. Loput on tässä ketjussa mainittu jo useita kertoja, on linkkejä ajotekniikkaan ja teoriaan, hidasajo mukaanlukien. Jos et ole vastaohjaukselta ehtinyt tai välittänyt niitä lukea ei ole ihme, että samaa jankataan koko ajan. Noloa tuollainen alentuva anteeksipyytely.
Mitä tuo tarkoittaa?PoS sanoi:Efekti on molemmissa tilanteissa täysin sama.
Kiertotiehuvitus sanoi:Kallistetaan oikealle, mutta ohjaus kääntyykin ensin hetkeksi haluttuun käännökseen nähden vastakkaiseen suuntaan = vastaohjaus.

Pekkavee sanoi:Anteeksi nyt vaan toisen kerran.
Ymmärtääkseni tässä juttuketjussa keskustellaan vastaohjauksesta eikä esim. katseen suunnasta.
Pysykää edes asiassa!
Hannula sanoi:Up yours oikeat fyysikot, kertokaa nyt vihdoinkin miten tämä asia on.![]()
Pekkavee sanoi:Mitä tuo tarkoittaa?
Missä molemmissa tilanteissa?