Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En mie mistään mitään tiedä, mutta sitten kun vedetään mutkaa hytti pystyssä, niin kun kääntää tangon vasempaan niin räärää kääntyy oikeaan. Sama myös toiseen suuntaan loogisesti ajateltuna. Uuuuuuu taikaa todellisessa maailmassaPekkavee sanoi:Kokeilepa seuraavaa.
Paikallaan ollessa, kun pyörä on tasan pystyssä:
Käännät ohjauksen reilusti vasemmalle.
Kunnolla kaasua ja nostat nopeasti kytkimen.
Mihin suuntaan pyörä lähtee?
Tein tuon yhdellä ajokurssilla ollessani kouluttajana ja tiedän vastauksen, mutta en sitä kerro.
Se pitää itse kokeilla.

3JJ sanoi:Vastaohjaus toimii myös ilman käsiä. Tosin hitaammin. Mutta edelleen ennen oikealle kääntymistä ohjaustanko kääntyy ensin hetkeksi vasemmalle. Ihan ilman käsiä:
https://youtu.be/4PbmXxwKbmA?t=2m21s
Jääspeedway on vielä parempi opinahjo vastaohjaukseen.750cc sanoi:Kattokaas joskus noita Speedway ajoja niin siinä on työntö ohjausta kerrakseen![]()
Pekkavee sanoi:Jääspeedway on vielä parempi opinahjo vastaohjaukseen.
Katsokaa minne etupyörä osoittaa kantattaessa ekaan kurviin lähdön jälkeen.
Toimii aika salamannopeasti ja missä on kropan kiemurtelu.
Jääspeedwaytä

Pekkavee sanoi:Jääspeedway on vielä parempi opinahjo vastaohjaukseen.
Katsokaa minne etupyörä osoittaa kantattaessa ekaan kurviin lähdön jälkeen.
Toimii aika salamannopeasti ja missä on kropan kiemurtelu.
Jääspeedwaytä
Pekkavee sanoi:Tuossa ilman käsiä ajossa on se hauska juttu, että kun kallistat vartaloa vaikka oikealle, pyörä kallistuu vasemmalle. Kokeile vaikka suoraan ajaessasi mitä tapahtuu. Kallistuminen vasemmalle saa ohjausgeometrian ja hyrrävoimien ansiosta etupyörän kääntymään himpun verran vasemmalle, mikä taas saa aikaan vastaohjauksen ja pyörän kallistumisen oikealle. Ja sitten mennään oikealle, kuitenkin aika hitaasti kääntyen.
Tuo käy hyvin ilmi tuosta videosta.
Ohjausliikkeet ovat hyvin pieniä, mutta selviä.
Onko tämä joku parkkipaikalla ajelun opettelun ketju.NOx sanoi:Jääspeedway sopiikin oikein hyvin esimerkiksi miten vedetään parkkipaikalla ympyrää katupyörällä asfaltin päällä.![]()
Vastaohjaus on ohjaustangon kääntämistä väärään suuntaan.Hannula sanoi:Olettaen että tuo "mennään oikealle" tarkoittaa sitä että ohjaustanko kääntyy oikealle, millä perusteella se ohjaustangon vasemmalle kääntyminen oli vastaohjausta mutta ohjaustangon oikealle kääntyminen ei?

Pekkavee sanoi:Onko tämä joku parkkipaikalla ajelun opettelun ketju.
Mä luulin, että täällä pitäisi oppia ajamaan moottoripyörää liikenteessä. Ja vaikka radalla.
Ja käyttämään vastaohjausta tietoisesti, tehokkaasti ja turvallisesti vaikka missä kiristyvissä kurveissa.
Hidasajohommat yms. on sitten hieman toinen juttu. Takajarrua koko ajan ja pään kääntöä, katseen suuntaa eikä maahan katsomista jne. Vaikka parkkipaikallakin kyllä käytät NOx sitä vastaohjausta.
No ei toi jääspeedway video ole siis mikään parkkipaikkavideo.
Siitä olen ihan sama mieltä.
Kiitos kuitenkin kommentistasi NOx. Tuohon hidasajoon voisi joku aloittaa ihan oman juttuketjun. Miten siitä selvitään ja miten noita Wingejä ja muita matkalaivoja käännellään parkkipaikalla.
Siitäkin on varmaan monta mielipidettä.
En tiennytkään. Hyvin olen tiellä pysynyt.Kilvankin ajettu (endurolla,KTM,Husse,ym).Old motoman sanoi:Nyt alla 29:s mp, siitä ekasta JAWASTA piiiitkä aika. En vielä,,,,,ole kertaakaan ajanut mutkaa "suoraksi"!
Se on mitä suurin ajovirhe. Toki olen tullut mutkaan/mutkiin ns liian kovalla nopeudella.Hyi,hyi rumaa ajamista,mutta runttaamalla/kallistamalla on selvitty!