• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
PoS sanoi:
Olisit nyt Pekka hiljaa jo. Menee vielä tämänkin yhdistyksen kursseilta maine.
Org.in kurssit ovat erinomaisia. Siitä olen varma. Ja ne kurssit ovat antaneet monelle paljon oppia näistä hommista. Mä kävin Liikenneturvan MPEAK kouluttajakurssin, jossa käsitellään aika paljon myös muita aiheita kuin perus EAK kursseilla. Siksi toi kurssi oli mielestäni paras, jossa olen ikinä käynyt.
Vai ymmärsinkö jotain väärin tuosta viestistäsi. Jotain sarkasmia tai jotain. :kääk:

Viimeksi muokattu:
Nitrous sanoi:
Tähänkin topiciin on sun lisäks kirjottanu melkonen liuta tuon samaisen kouluttajakurssin käyneitä. Sisällöltään tuo ei ainakaan muutama vuosi sitten ollut mitään ruudin keksimistä vaan lähinnä perus EAK-kurssin läpikäyntiä kouluttajan näkökulmasta.
Tuskin olivat kuitenkaan juuri tuolla minun kursillani 18.-22.5.2014.
Tuolla minun kurssilla oli myös paljon innokkaita ja aktiivisia kurssilaisia, jotka antoivat kurssiin paljon enemmän sisältöä kuin kurssiohjelmassa ikinä luki. Ehkä tuo muiden innokkaiden ja motivoituneiden kurssilaisten into ja aktiivisuus ja uteliaisuus antoivat sille meidän kurssille sellaisen lennon, että kaikki me saimme siitä tosi paljon. Kouluttajatkin kiittelivät meitä, että olipa motivoituneita ja asiaan omistautuneita ja innokkaita oppilaita.

Ei siihen kurssiohjelmaan pysty kirjoittamaan sen kurssin sisältöä. Kurssilaiset ja kouluttajat tekevät yhdessä sen kurssin.

Pekkavee sanoi:
Juurihan mä sen selitin tuossa lainaamassasi tekstissä ja ihan omin sanoin.

Kun kallistaa pyörää noin paljon kurvin suuntaan, niin ohjausta ei tarvitse vetää "tappiin". Varaa jää vielä tehdä vastaohjausliike kurvin suuntaan ohjauksella.
Katso vaikka kohdat 1:45 ja 1:51 tuossa poliiisivideossa. Selvä vastaohjaus etupyörän ja käsienkin asennon muutoksen mukaan.
Kyllä tuo pyörän käyttäytyminen noissa kohdissa on mielestäni melkein pomppaamista.

En tiedä mitä siellä kursseilla on opetettu, mutta vastaohjaus ei toimi hitaimmilla nopeuksilla. Tarkka raja riippuu renkaan profiilista ja mp:n geometriasta. Voit kokeilla vastaohjaamalla vetää sarjan tiukkoja käännöksiä kuten videoiden poliisit. Siinä vedetään todella hiljaa vaikka käännökset tapahtuvatkin ripeästi. Toki videolle mahtuu myös kohtia, joissa on tarve vaihtaa kääntötekniikkaa. Linkissä hitaan ajon ohje:

http://www.motorcycletraining.com/t...p-february-2013-slow-speed-turning-technique/

Kurssit on kivoja ja sieltä voi hakea jotain vinkkejä...

Mutta oikeasti ajamaan oppii siinä missä kävelemään, parittelemaan tai tupakoimaan ja juomaan - kovalla treenillä. Pisti silmään tuo edellisen sivun kuva. "throttle as needed" kohdassa on omatoiminen kaveri jo rinnalla tuuppaamassa ohi ;)

Kaikissa kolutuksissa kammottaa eniten kaavoihinsa kagistuneet kouluttajat ja kaiken paremmin tietavat oppilaat.

"...jarrutamme reilusti, vaihdamme pienemmalle ja avaamme kaasua...niin?"
Ei voi vaihtaa, variaattori (500cc maxiscooter).
"Kun mina sanon, etta vaihdetaan pienemmalle, niin silloin vaihdetaan, onko selva?"
No ei, kun ei talla voi...
"Turpa kiinni tai ulos!"

NOx sanoi:
En tiedä mitä siellä kursseilla on opetettu, mutta vastaohjaus ei toimi hitaimmilla nopeuksilla. Tarkka raja riippuu renkaan profiilista ja mp:n geometriasta. Voit kokeilla vastaohjaamalla vetää sarjan tiukkoja käännöksiä kuten videoiden poliisit. Siinä vedetään todella hiljaa vaikka käännökset tapahtuvatkin ripeästi. Toki videolle mahtuu myös kohtia, joissa on tarve vaihtaa kääntötekniikkaa. Linkissä hitaan ajon ohje:

http://www.motorcycletraining.com/t...p-february-2013-slow-speed-turning-technique/

Kyllä vastaohjaus pienilläkin nopeuksilla toimii, mutta joissakin tilanteissa joutuu käyttämään "työkalupakissa" olevia muitakin keinoja.

Kiertotiehuvitus sanoi:

Ja selitys loppuu, että sitten käännetään reippaasti siihen suuntaan, jonne halutaan mennä.

Vastaohjaus on liike, jolla pyörä saadaan aloittamaan kääntyminen. Tuon alun on oppinut jo skidinä fillarilla, se tulee selkänahasta. Siis hitaista nopeuksista puhuttaessa. Sen jälkeen kiskotaan kahvasta ja siirretään kroppaa eli vastaohjaus on myös muistettava lopettaa ja jos sen pyörän todella aikoo saada kääntymään pitää tehdä aivan päinvastoin kuin vastaohjata.

Vastaohjaukseen pitää kiinnittää huomiota suuremmilla nopeuksilla ja sitä pitää harjoitella aktiivisesti, jotta se tulisi selkärangasta myös isommilla vauhdeilla. Sillä säästyy henkiä. Käänteisesti tarpeeksi kun harjoittelee ja toistaa vastaohjauksen kaikkivoipaa mantraa, niin kohta parkkipaikalla kääntyily tai U-käännöksen tekeminen ei suju vaikka kuinka työntäisi.

finn sanoi:
Kyllä vastaohjaus pienilläkin nopeuksilla toimii, mutta joissakin tilanteissa joutuu käyttämään "työkalupakissa" olevia muitakin keinoja.

Toimii se, mutta ei sillä kierretä parkkipaikalla yllättäen nokan eteen työntyvää auton keulaa.

Nitrous sanoi:
Vastaohjaus toimii vaikka pyörä olisi paikoillaan.

Terveisin:
Motorg Ry:n koulutusvastaava

Kyllä. Sen ja kropan liikkeiden avulla saa esim. pidettyä pyörän pystyssä vaikka ei liikkuisi mihinkään. Sen avulla myös alkaa kääntyminen, mutta se on vasta puoli ruokaa esimerkiksi hitaassa vauhdissa tehtävässä väistössä.

Edit: Lisätty nyrkkisääntö jenkeistä

"To Turn a Motorcycle below roughly 12 mph, use COUNTERWEIGHTING
To Turn a Motorcycle above roughly 12 mph, use COUNTERSTEERING"

Viimeksi muokattu:
Hauskaa loppuelämää Nitrous. Hoidan sulle ratakiskoa taivuteltavaksi.

Pekkavee sanoi:
Tuskin olivat kuitenkaan juuri tuolla minun kursillani 18.-22.5.2014.
No eipä tullut oltua. Jokunen litra on ehtinyt Tammerkoskesta virrata sen jälkeen. Ja sinullekin olen korkeimman henkilökohtaisesti ripitystä varikolla pitänyt, kun näytti niin helvetin vaaralliselta meiningiltä. Asioiden perille meneminen oli ihan samaa tasoa kuin tässä ketjussa.

Pitäisköhän jaksaa askarrella joku halpa pikku potikka kiinni mopon ohjaukseen, niin näkis racechrono+racedac datasta ett mihin suuntaan se etupyörä osottaa missäkin kohtaa mutkarataa...

Huh huh.Tässähän ihan hengästyy.
Olin muutaman tunnin poissa netistä kaljaa juomassa ja tälläistä täällä taas.

Kivahan se on kun keskustellaan.

scuuba sanoi:
Pitäisköhän jaksaa askarrella joku halpa pikku potikka kiinni mopon ohjaukseen, niin näkis racechrono+racedac datasta ett mihin suuntaan se etupyörä osottaa missäkin kohtaa mutkarataa...

Ei yhtään hassumpi idea, niin näkis mitä tapahtuu kun mopo karkaa käsistä. Orgin ratapäivillä Kemorassa, mielenkiintoinen video missä kuvattu kun etupyörä menettää pidon "karuselli mutkassa".
Dataloggeri vois kertoa mielenkiintoista tietoa siitä mitä kuski ko. tilanteessa tekee. Etupyörän kulman muutos, kaasunasento, nopeuden muutos jne......

NOx sanoi:
En tiedä mitä siellä kursseilla on opetettu, mutta vastaohjaus ei toimi hitaimmilla nopeuksilla.
Et siis katsonut tuota poliisivideota kohdissa 1:45 ja 1:51.
Se vastaohjaus toimii tuossakin.
Poliisilla ei ole ohjaus "tapissa" koska on kallistanut pyörää reippaasti.
Varaa on vielä vetää vastaohjausliike kurvin suuntaan, joka kestää ehkä 0.3 sekuntia.
Sillä pyörä lähtee sinne seuraavaan mutkaan välittömästi ja vauhdilla.

Tuo vastaohjauksen kesto on ihan mielenkiintoinen juttu. Se vastaohjaus kestää tuossa meidän tekemässä videossa noin 0.48 sekuntia. 30 km/h. Eli se on aika, jonka etupyörä on suuntautunut väärään suuntaan eli oikealle. Tuossa ajassa etupyörä siirtyy 16 senttiä sivuun ajolinjalta ja se saa aikaan välittömän kallistuksen vasemmalle ja siitä taas seuraa välitön kääntymisliike vasemmalle.
Tuommoinen versio 30 Km/h

Ja me tehtiin tuo video myös 10km/h. Ja toimii. Mitä muuta vielä NOx haluat. Eikö 10 km/h ole tarpeeksi hidasta sulle.
Tuossa video
Piti vaan mun ajaa tuo 10 km/h mun omalla pyörällä, koska sitä Sepon pyörää ei oikeasti voinut ajaa noin hitaasti. Mulla on lyhyt ykkönen mun R1100GS pyörässä, joka on hyvä juttu vaikka metsäpoluilla.

EDIT: PS. Aika 0,54 sekuntia, nopeus 30 km/h, sivusiirtymä sinne "väärään" suuntaan 16 senttiä. Tuosta voi laskea, että pyörä eteni tuon 0,54 sekunnin aikana 4,5 metriä ja ohjaustangon kääntökulma sinne "väärään" suuntaan oli keskimäärin 2 astetta. Tuo 2 astetta ei ole paljon, mutta tulos oli toivottu. Eli kunnon väistöliike. Tuo etupyörän sivusiirtymä tekee sen homman, kun pyörä etenee tuon 4,5 metriä ja etupyörä ja tukipiste siirtyvät pois ajolinjalta eli pyörän alta sen 16 senttiä.

Viimeksi muokattu:
Oletteko muuten kokeilleet työntöohjausta moottoritiellä?

Jos haluaa vaihtaa sinne ohituskaistalle vaikka kahdessa sekunnissa 130 km/h nopeudessa, niin sitä vasenta kahvaa pitää työntää ihan tosissaan ja koko käännöksen ajan. Sitten, kun haluaa oikaista pyörän siellä ohituskaistalla menemään suoraan, niin pitää työntää sitä oikeaa kahvaa samaan tyyliin.

Tää on kiva ketju kun jokainen saa olla oikeassa omalla esimerkillään. Pitkissä kaarteissa ja kaistan vaihdossa motarilla riittää kun pyörää kallistaa sinne suuntaa jonne haluaa mennä. Kääntyminen loppuu kun nostaa taas pyörän pystyyn.

Nopeassa väistössä pyörä pitää saada äkkiä pois tasapainosta kallistumaan väistön suuntaan. Tämä onnistuu nopeiten kun etunen työnnetään alta "väärään suuntaan".

Missä tää Pekkovee oikein kouluttaa, vai annetaanko tollasen ees kouluttaa? Ihan vaan varmuudeksi ettei tule osuttua sen kursseille..

Back