• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vasta-alkajalle vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ilca
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä sain vihdoinkin hankittua ensipyörän (-97 Kawasaski ER-5), ja nyt muutamaan tekniseen perusasiaan kaipaisin vinkkejä, kun kokemusta ei pyörien kanssa ropeltamisesta ole ollenkaan.
Ketjujen kunnossapito:
Kuulin, että ketjuja pitäisi rasvailla tai puhdistaa n.500 km välein. Pitääkö paikkaansa ja millasilla tököteillä ketjuja huolletaan? Tuleeko ketjujen kireyttä tarkkailla jatkuvasti ja mitenköhän niitä säädetään? Miten ilmenee ajossa, jos ketjut vaatii rasvausta \ muuta säätöä?

Mitä muita asioita pitää yleisellä tasolla tarkastella esim. pysähdyksen yhteydessä tai ajoonlähtiessä (valojen, ja nestetasojen lisäksi.)

Talvisäilytyksestä:
Sain itselleni hommattua lämpimän tallin ensi talven ajaksi, mitä toimenpiteitä on hyvä suorittaa, kun pyörä laitetaan talviteloille?

Kiitokset mahdollisesta avustamisesta jo etukäteen.

Itse pyyhin ketjut aina pesun yhteydessä ketjurasvalla ja rätillä. Lopuksi sitten vielä suihkuttelen sitä rasvaa. Toisaalta yhdessä pyörässä en rasvannut ketjuja ollenkaan kun ärsytti se rasvojen putsaaminen vanteesta. Ei niitä pakko ole rasvata mutta kestävät pidempään rasvattuna. Itse ketjut voit pestä kerosiinilla ja hammasharjalla (tähän tarkoitukseen löytyy mopokaupoista sellasia tehtävään suunniteltuja harjojakin vielä)

Edit. niin noista aineista : Ketjuvahat on huhupuheiden mukaan aika perseestä. Itse olen nyt käyttänyt Hondan suihkutettavaa rasvaa. Noita erilaisia purkkeja on mopoliikkeet pullollaan, suosittelen käyttämään jotain melko notkeaa tavaraa joka ei siis ensin pakkaannu kasoiksi pitkin ketjua ja sitten sotke koko mopoa (Nykyisessä busassa ent. omistaja käytti jotain käsittämätöntä sikafleksiä jota on nyt koko tun takahaarukka, vanne ja joka kolo pullollaan vaikka olen hinkannut noita paikkoja koko kesän)

Kireyttä on hyvä vilkuilla aina välillä, ei ole kovin monimutkainen toimenpide kokeilla kengänkärjellä sillointällöin.

Kiristys tapahtuu pyörittämällä takahaarukassa olevia pultteja joilla säädetään taka-akselin etäisyyttä eturattaaseen nähden. Pidä huoli että säädät etäisyyttä yhtä paljon kummaltakin puolelta haarukkaa jotta pyörä pysyy linjassa. Suosittelen ostamaan Haynesin korjausmanuaalin mopoosi, siellä on tosi hyvin kuvitettuna kaikki mahdollinen ko. mopon ropaaminen aina ketjujen kiristämisestä koneen purkamiseen.

Ennen ajoonlähtöä harvemmin tarkastelen mitään. Takajarrua kovin paljoa käytä ja etujarrunesteet näkee ajaessakin, sama pätee kytkinnesteisiin. Toki hyvä olisi aina kiertää mopon ympäri ja katsoa että kaikki valot pelaa jne. mutta oon vaan liian laiska.

Talviseisontaan : Akku irti, öljynvaihto seisontaan laittaessa sekä talven jälkeen, tankki melko tyhjäksi jotta voit keväällä suoraan kaataa uutta bensaa tilalle ja samalla akun lataus.

Onnea uudesta pyörästä!

Ketjuista: Itse öljyän ketjut n. joka toisen tankkauksen yhteydessä. Voiteluun käy esim. ihan nuo kilikali pulloissa myytävät ketjuöljyt. Olen käyttänyt myös aivan moottoriöljyä jos jostain syystä on päässyt ketjuöljy loppumaan.
Pää-asia on, että käytettävä rasva on tarpeeksi juoksevaa, ettei kerää sontaa. Ei saa sisältää myöskään liuottimia, mitkä pilaavat o-renkaat.

Nuo ketjun pesut on vähän niin ja näin. Itse en ole kokenut tarpeelliseksi ko toimenpidettä (paitsi että pakko oli pestä ne helvetin ketjuvahat, mitä yks huolto niihin tuhri). Hyvin juokseva öljy pitää ketjut tarpeeksi puhtaana.

Jos rasvaus on päässyt unohtumaan, niin varsinkin vanhemmissa ketjuissa tämä ilmenee sellaisena "nykimisenä". Eli jos tuntuu, että pyörästä puuttuu tehoja ja kulku on jotenkin tahmeaa, vaikka kone käy niinkuin pitääkin, niin koitappa ensiksi rasvata ketjut.

Nuo perus tarkistukset sulla jo tulikin. Renkaiden ilmat on myös hyvä tarkastaa samalla kun rasvaat ketjut.

Talvisäilöstä:
- Pese ja vahaa pyörä hyvin.
- Tankki täyteen. (muuten saattaa kondensoida vettä) TAI vaihtoehtoisesti mahdollisimman tyhjäksi (saattaa kyllä ruostua sisältä)
- Vaihda öljyt JA filtteri JUURI ennen talvisäilytystä. Anna moottorin käydä lämpimäksi, mutta älä aja enempää.
- Rengaspaineet kohdilleen
- Rasvaa ketjut, virtalukko ja tankin lukko hyvin.
- Irroita pyörästä akku ja pistä se ylläpitolaturiin.
- Peitä pyörä pressulla säilytyksen ajaksi

Tuossa jonkinlainen lista, muut saa lisätä/korjata jos siltä tuntuu.

Tuo ketjujen huolto on vähän niin ja näin. Pari kertaa kauden aikana tsekkaan ketjujen momentin ja rasvaan kun siltä tuntuu. Katsii ketjujen tuijottelusta kuitenki siirtyä muuhun tekniikkaan kuten esim. renkaiden kunto, jarrut ja merkkivalot(jarruvalot, vilkut), jotka kuitenki on aika ratkaisevia tuolla törttöilyliikenteessä. Tämähän on vaan minun mielipide
tounge.gif

Niin no talvisäilöstä tuliki jo hyvin niksejä. Ei muuta ku turvallisia kilometrejä.

Tuosta piti kanssa mainita. Piisaa kun rutasee uuet öljyt kerran vuodessa koneeseen.
Jaa, minä kun luulin, että kyseinen asia olisi ajokilometreistä riippuva. Muistelen vaan omaa ekaa ajokauttani, niin kyllä intoa riitti, ja niitä kertyi hieman päälle 35 tuhatta.

Ketjuista: kannattaa rasvata pedanttisesti, jos haluat saada niistä maksimikilsat irti. Siinä on toki oma hommansa, mutta tuohon tottuu, eikä se ole niin paha juttu kuin kardaaniukot antaa ymmärtää. Keskituen kanssa jo todella helppoa, tai automaattirasvarinkin voi halutessaan asentaa. Sellainen pidentää myös kettinkien käyttöikää.

Talvisäilöstä: mieluiten tankki täyteen 98E5:sta, ja säilöön laitettaessa fuel stabilizeria tankkiin valmistajan ohjeiden mukaan. Ja uudet öljyt+suodin koneeseen myös ennen talliin jättämistä.

Melkoista hysteriaa tuo öljynvaihto saa ihmisissä aikaan. Jos on öljy säilynyt maan povessa miljoonia vuosia, ei sen synteettinen kaveri mene miksikään sen parin kuukauden aikana, mitä pyörät nykyisin seisoo.

Eikä taida happi riittää kovinkaan kovaan korroosioon moottorin sisällä eli kun esim. itse vaihdan öljyt n. 5tkm:n välein lähden siitä, että laitteessa on kokoajan riittävän tuoretta öljyä, eikä sitä tartte parin kk:n seisomisen takia erikseen vaihtaa. Kukin tavallaan.

sanoi:
Melkoista hysteriaa tuo öljynvaihto saa ihmisissä aikaan.
Niin totta. Ehkä eniten väännetty aihe koko foorumilla on nämä öljyhommat
biggrin.gif

Oma mielipide on, että talven jälkeen toista öljynvaihtoa ei ole mitään järkeä tehdä. Ei se mene parissa kuukaudessa yhtään miksikään siellä koneessa.. Saa toki vaihtaa jos se tuo mielenrauhan, mutta onhan se ympäristön kannaltakin järkevämpi jättää se vaihto tekemättä uudestaan keväällä.

Se kannattaa muistaa, että kun sitä pyörää laittaa talviteloille, niin ei ihan mahdottomia ajele niillä uusilla öljyillä, ettei sinne kerry epäpuhtauksia.

Sen verran kuitenkin kannattaa pyöräyttää, että kone käy lämpimänä, jotta uusi öljy levittyy jokapaikkaan ja vanhan ölpän paskat huuhtoutuvat pois järjestelmästä.

sanoi:
Ketjuista: kannattaa rasvata pedanttisesti, jos haluat saada niistä maksimikilsat irti. Siinä on toki oma hommansa, mutta tuohon tottuu, eikä se ole niin paha juttu kuin kardaaniukot antaa ymmärtää. Keskituen kanssa jo todella helppoa, tai automaattirasvarinkin voi halutessaan asentaa. Sellainen pidentää myös kettinkien käyttöikää.
Joo, ei siihen mene kuin pari minuuttia kun ne on rasvattu, eikä mulla ole edes keskiseisontatukea.

No eiköhän noilla tiedoilla alkuun pääse, kiitoksia vain jo kaikille tähän mennessä vastanneille!
Tietysti kaikilla meillä on omat tapamme hoitaa nuo asiat, mutta saanpahan raamit omalle toiminnalle ja tietoa, mitä suunnilleen pitää tehdä.
Tuosta Haynesin oppaasta vielä sen verran, että onko niitä tai jotain muita kattavia mallikohtaisia korjausoppaita suomeksi ollenkaan? Kyllä lontoon murrekin taittuu Turun murteen ohella riittävästi, joten pakottavaa tarvetta suomenkieliselle manuskalle ei kuitenkaan ole!

Aloittelija tässä hommassa vielä itsekin, mutta sen oppinut jo täällä, että jokaisella on mm. tähän asiaan oma vastauksensa
smile_org.gif

Itse olen ottanut sen linjan, etten viitsi liikaa stressata ketjuista. Ostin O-renkaille sopivaa, suihkutettavaa ketjurasvaa, jota olen suihkutellut ehkä joka toisella tankillisella/pahojen sateiden jälkeen (pyörä taivasalla). Mitä noita nyt vilkuillut, niin ei ne liian kuivilta näytä, eikä kauheasti töhnää.

Talviteloille laittaessa ajattelin nuo ihan harjata esim. jollain moottoriöljyllä ja pistää ketjurasvat päälle. Talvisäilökin ulkona katoksen alla, joten ei ole nuo ketjut pahin huolenaihe silloinkaan.

En uuttakaan viittinyt aloittaa, niin pistämpäs tähän parit kysymykset.

Itse aloittelen moottoripyörien ihmeellistä maailmaa ja aloitan sen pyörällä Husqvarna 125 SM, vaikka ikää jo 19, niin tuo riittää minulle hyvin aloituspyöräksi.

Kesä alkaa jo pikkuhiljaa olemaan lopuillaan, ajattelin tuolla myös ajaa talven.

Nettimotossa on myynnissä kyseisiä pyöriä ja ihmiset kyselevät onko "TT?" Veikkaan että "täystehoinen" ja kyseisen pyörän saa tietääkseni "viritettyä" yli 20kw? Vai olenko väärässä.. tällöin se olisi laiton? Mutta jos sen veisi katsastusasemalle ja vetäisi papereihin 25kw, niin eikö sitten pyörää saisi ajaa pikku A:lla minkä omistan?

Myös talvirenkaiden osto tulee vastaan jossain vaiheessa, onko helppo vaihtaa vai viekö jonnekki vaihdettavaksi? Onko myös moottoripyörillä erikseen kitka ja nastarenkaat? Kuluvatko nastat pois helposti? Kuten moottoripyörillä tykkää jotkut painaa kaasua enempi..

Jos omistaa husqvarnan ni ei tarvitse käydä kuntosalilla?

Itse aloittelen moottoripyörien ihmeellistä maailmaa ja aloitan sen pyörällä Husqvarna 125 SM, vaikka ikää jo 19, niin tuo riittää minulle hyvin aloituspyöräksi.

Kesä alkaa jo pikkuhiljaa olemaan lopuillaan, ajattelin tuolla myös ajaa talven.

Nettimotossa on myynnissä kyseisiä pyöriä ja ihmiset kyselevät onko "TT?" Veikkaan että "täystehoinen" ja kyseisen pyörän saa tietääkseni "viritettyä" yli 20kw? Vai olenko väärässä.. tällöin se olisi laiton? Mutta jos sen veisi katsastusasemalle ja vetäisi papereihin 25kw, niin eikö sitten pyörää saisi ajaa pikku A:lla minkä omistan?

Myös talvirenkaiden osto tulee vastaan jossain vaiheessa, onko helppo vaihtaa vai viekö jonnekki vaihdettavaksi? Onko myös moottoripyörillä erikseen kitka ja nastarenkaat? Kuluvatko nastat pois helposti? Kuten moottoripyörillä tykkää jotkut painaa kaasua enempi..

En ota kantaa, paljonko pyörästä saa revittyä irti. Varmaan aika paljonkin jos osaa ja ottaa riskin, että motti leviää
wink.gif

Mutta tosiaan 11 kw pyörän pitää olla tehoiltaan 11 kw, tai muuten vakuutusluokka nousee. Kyse ei yleensä ole siitä että pyörät olisi vakioina pienitehosia, vaan nimenomaan toisinpäin, eli pyörät ovat kuristettuja. Alle 25 kw kuristetaan 11 kw, jolloin saat ajella sitä kevarina ja sitten kun ikäpiisaa niin yli 25 kw:set kuristetaan alle 25kw:iin. Eli voit käydä ostaan vaikka tonnisen 187 Hp pyörän ja kuristaa sen alle 25 kw:ksi, niin saat ajella sitä. Sen voin tosin todeta että siinä ei ole mitään järkeä  
biggrin.gif

Valitettavasti moni ajelee pyörillä jotka on yli 25 kw, mutta papereiden mukaan alle 25 kw, vaikka ikä jo piisaisi, koska vakuutusmaksut ovat edullisempia. Tämä on tosin vakuutuspetos.
kaboom.gif

Tuo 125 sm on kyllä yleisten speksien mukaan 11 kw pyörä, joten ne ovat sen täydet tehot. Olisitkohan katsellut kuitenkin 250 cc tai isompia, missä kysellään onko pyörä täystehoinen?

Noin niinkuin yleensä ottaen kannattaa ostaa tehokkaampi pyörä ennenkuin alkaa tekemään isoja virityksiä. Toki jos hyvät työstökoneet ja asiantuntemus, niin silloinhan se on eri juttu. Sitä kutsutaan harrastukseksi.

Eu:ssa kevareiden max teho on a1 kortilla 11kw.

Nelitahtisista piikeistä ei tuon enempää saa kuin kalliilla virittämisellä, eli ne ovat jos tehtaalta tullessaa ''tt'' eli täysitehoisia.

2 tahtiset (kuten tuo 125 sm) on kuristettu tehtaalla vastaamaan noita EU:n asettamia teho/päästörajoituksia.

Kuitenkin suurin osa 2-t kevareista on täysitehoisia, joka onkin ''ainut järkevä tapa'' ajaa 2-t kevarilla, koska 4-t (11kw) kevari pesee 2-t vakiopiikin (11kw) mm. bensankulutuksessa. Tt:ksi laitettaessa tuossa hussessa tehot kasvaa 11kw---> n. 20-22kw.

Täysitehoisuus tarkoittaa siis kuristusten poistamista, ei virittämistä.

Tt-piikillä ajaminen on rikos, jos et ole katsastanut sitä 25kw pyöräksi. Eli onnistuu katsastamalla ajaa A kortilla.

Nastarenkaiden vaihdattaminen ei paljoa maksa, varsinkaan jos viet pelkät vanteet joissa on vanhat renkaat ja uudet mukana. Nastat kannattaa kyllä laittaa alle, kun lumet ilmestyy maahan.

Kevythän tuo on, että sen puoleen ei ongelmaa.

E: meni näköjään yli tunti viestiä kirjottaessa kahvia hörppien ja foorumia selaten
biggrin.gif

Aloittelija tässä hommassa vielä itsekin, mutta sen oppinut jo täällä, että jokaisella on mm. tähän asiaan oma vastauksensa
smile_org.gif

Itse olen ottanut sen linjan, etten viitsi liikaa stressata ketjuista.  Ostin O-renkaille sopivaa, suihkutettavaa ketjurasvaa, jota olen suihkutellut ehkä joka toisella tankillisella/pahojen sateiden jälkeen (pyörä taivasalla).  Mitä noita nyt vilkuillut, niin ei ne liian kuivilta näytä, eikä kauheasti töhnää.

Talviteloille laittaessa ajattelin nuo ihan harjata esim. jollain moottoriöljyllä ja pistää ketjurasvat päälle.  Talvisäilökin ulkona katoksen alla, joten ei ole nuo ketjut pahin huolenaihe silloinkaan.
Joo, mun edellisessä mopossa oli toiset ketjut/rattaat menossa, kun laite meni vaihtoon n. 48,5tkm ajettuna. Jaa, miten hoidin ketjuja; silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) pesin niitä Motulin ketjupesumyrkyllä ja perään Motulin ketjuöljyä. Siinäpä se.

Täällä toitotetaan kovasti ketjun öljyämisen perään sateen jälkeen. Ei se ole vesi ennenkään öljyä syrjäyttänyt ja toisekseen liika öljyäminen pitää myös huolen siitä, että ketju kerää itseensä tehokkaasti hiekkaa ja muuta paskaa, joka taas hioo kivasti oli sitten o- tai x -rengasketju. Kukin taas tavallaan, mun tapa ainakin säästi ketjuja eli rahhoo!

P.S. Nykymopossa kumirenksuveto eli ei tartte lutrata sitäkään vähää.

Renkaiden ilmat on myös hyvä tarkastaa samalla kun rasvaat ketjut.
Ei näin.

Katsos kun rengaspaineet pitäisi tarkistaa kylminä, ennen ajoa, ja ketjut rasvata ajon jälkeen lämpiminä.
Väärin, rengaspaineet pitää tarkistaa lämpimänä. Jos on kylmä sää +5 - +10, niin silloin renkaat ei juuri lämpeä, mutta kun asfaltin lämpötila on esim. 40 astetta, niin lämpötila tarkistetaan nimenomaan lämpimänä.

Ei näin.

Katsos kun rengaspaineet pitäisi tarkistaa kylminä, ennen ajoa, ja ketjut rasvata ajon jälkeen lämpiminä.
Väärin, rengaspaineet pitää tarkistaa lämpimänä. Jos on kylmä sää +5 - +10, niin silloin renkaat ei juuri lämpeä, mutta kun asfaltin lämpötila on esim. 40 astetta, niin lämpötila tarkistetaan nimenomaan lämpimänä.
En minä renkaista mitään lämpötilaa tarkista.

Ei näin.

Väärin, moottoripyörien ohjekirjoissa yleisesti ilmoitetaan suositellut rengaspaineet kylmäpaineina, eli rengaspaineet tulee tarkistaa kylmänä. Eikä sillä renkaiden lämpiämisellä edes ole keskiverto katukäytössä minkäänlaista merkitystä, kun ei ne kuitenkaan niin paljon lämpeä että se ajokäytöksen osalta mihinkään vaikuttaisi. Siihen se lämpeäminen kuitenkin vaikuttaa, että jos paineet laittaa lämpimänä ohjekirjan mukaisiin arvoihin, niin kyllä alkaa rengas kulua kun painetta onkin liian vähän touringiin.

Ei sotketa tähän yhteyteen nyt radalla käytettäviä rengaspaineita ja niitten mittaamista, kun kyseessä kuitenkin on aloittelevan katumotoristin ketju.

Back