• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varusteet tahi niiden puute

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaboomm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä johtaapi ihan empiirisen tutkimuksen nimissä kysymykseen, mitä Teidän, arvoisat toverit,  mielestänne kuuluu ajovarusteisiin? Siis niihin varusteisiin jotka ovat päällä joka kerralla kun pyörän päälle noustaan?
Perinteiset MP takki, housut, kengät, kypärä ja hanskat.

Vaikka vain kyytiläinen olenkin
062802moto_prv.gif

Joskus mieli tekisi lähteä farkku/t-paita/tennari yhdistelmässä, mutta onneksi järki on vielä voittanut.

Ymmärrän että kuumalla kelillä tulee mieleen tinkiä varusteista, etenkin jos ne omat (ja ainoat) varusteet on sellaisia joilla pärjää koleillakin keleillä.

Hellepäivien kruisailuihin mulla on "normikamojen" lisäksi avopotta, verkkotakki (suojilla), verkkohanskat (suojilla) ja "kevyemmät" ajokengät...

Kyllä mäkin pukeudun oikeisiin ajovermeisiin aina. Joskus ajanut jonkun testilenkin t-paidassa mutta tulee sellanen huono fiilis siitä... eikä sitä koskaan tiedä vaikka sitä lippais jo kävelyvauhdissa.

Jokainen on tietenkin vastuussa omista valinnoistaan ja oikeutettu ajamaan sellaisissa kamoissa kun tykkää mutta hurjalta näyttää kun esim. R1:n (tai jonkun muun vastaavan kyykyn) "takapenkillä" kiikkuu joku misu pienessä topissa, minihameessa ja sandaaleissa
crazy.gif
(siis silmää miellyttävää mutta mutta...), ja kaikesta näkee että misu ei ole kokenut kyydissä istuja vaan oleminen vaikuttaa hyvinkin epävarmalta! Pahimmassa tapauksessahan kaataa vielä koko pyörän.
confused_orig.gif

Ja muistakaa nuoret ja etenki jo varttuneempaan ikään ehtineet mopoilijat, että "ystävämme" nivelreuma tykkää juurikin ajoviimasta ja varsinkin jos kuskilla on päällään tyyliin shortsit+T-paita+sandaalit.

Saattaa hieman nyppiä, kun kolmevitosena jo prakaa polvet, ranteet ja selkä, kun ovat saaneet liikaa kylmää.
confused_orig.gif

Itse olen tähän mennessä ollut pääasiassa kyytiläisenä, jolloin aina päällä ajohousut, takki selkäsuojalla, tukevat kengät, kypärä ja kypärähuppu sekä hanskat.

Ja nyt kun eka oma pyörä on alla, on päällä aina em. varusteet, kun sitä voi kokemattomuuttaan lipasta ihan missä vaan. Joten mieluummin sitten hikoilee niissä raskaissa varusteissa, kuin makailee lasaretissa kokovartalokipsissä.

Mutta mä olenkin varsinainen turvallisuusfriikki muutenkin, vaakakupissa painaa aika paljon se, että mua odottaa reissuiltani takaisin pieni tyttäreni, joka varmaan toivoo että äippä pysyy yhtenä kappaleena.

Jokainen ajakoon miten lystää, itsehän kukin riskinsä tietää.
bowdown.gif

Ajotakki ja ajohousut joissa kunnolliset suojat (gore tai nahkapuku), kunnon umpikypärä, ajosaappaat joissa asialliset suojaukset (isku ja taivutussuojaukset), ajohanskat joissa kovat suojat sekä erillinen selkäsuoja. Tämä varustus on aina päällä kelistä ja matkan pituudesta riippumatta, ei poikkeuksia.
Itelläni aina samantyyppinen varustus; pukemiseen vaan tuppaa itelläni menemään senverta aikaa&vaivaa ja helteillä hikeä että extempore snägäristintit jää vähälle.

Päällä on aina sellaiset varusteet jotka kestää konttaamisen siitä vauhdista mitä on tulossa. Kuumia kelejä varten on hankittuna läpipuhaltava verkkopuku. Ei se niin hyvin suojaa kuin kunnon nahkapuku, joten vauhti ja ajotyyli pitää laittaa sen mukaan.

Piikkiaikoina tuli ajettua shortsit + t-paita + sandaalit. Muutenkin silloinen ajovarustus oli farkut + nahkatakki tai farkkutakki. Hellejaksoilla aamulla polvet alkoivat oireilemaan siihen malliin, että tarviiko 60-kymppisenä enään itse kävellä.
Customikaudella edelleen farkut, nahkatakki ja bootsit. Välillä saatto piikkikorkokengätkin löytyä jalasta.

Nykyään ei tulisi mieleenkään ajella "puolipukeissa". Kotikaupungissa saattaa ajella edelleen joskus farkut + nahkarotsi + bootsit, mutta mieluiten käytän "täysvarustusta".

Kaikki varusteet:Takki,housut,saappaat,hanskat ,kypärä ja selkäsuoja,aina!Allaolevaa sitten lisätään/vähennetään lämpötilan mukaan."Mä vaan käyn tossa ihan lähellä..."ja sillä reissulla sitä sitten sattuukin
omg.gif

Kun lämmöt pyörii yli +30°c varjossa ja tiedossa kaupunkiajoa, niin kummasti jää jotain pois. Lämpöhalvauskaan ei ole kauhean terveellinen.

Tää on muuten metka juttu, varustautuminen meinaan.
Täällä kirjoitetaan, että "metriäkään en aja ilman täydellistä ajovarustsettiä, kaikilla mahdollisilla suojilla" ja "juma, että on tyhmä", jos joku kertoo siirtäneensä pyörää 10 metriä ilman kypärää. Ja sitten kuitenkin toisessa topicissa kuulutetaan, että kyllä on aivan turvallista ajaa 250 jollain mutkatiellä; sillä "ei sielläkukaan ole, en ainakaan nähnyt ketään" tai "ei ainakaan mulla näkökenttä kapene nopeuden kasvaessa..."

P.S. Ajan kyllä pikkumatkoja farkuissa ja t-paidassa...

Kypärä ja hanskat + ajokengät on aina samat, mutta muut varusteet vaihtelee, eli joko goret tai nahkat tai niitä sekaisin, riippuu kelistä ja olosta. Mutta millään pikkusandaaleilla tai shortseilla en kyllä lähtis ajelemaan. En luota omiin enkä toisten ajotaitoihin niin paljon, että uskoisin pysyväni pystyssä joka tilanteessa.

Tää on muuten metka juttu, varustautuminen meinaan.
Täällä kirjoitetaan, että "metriäkään en aja ilman täydellistä ajovarustsettiä, kaikilla mahdollisilla suojilla" ja "juma, että on tyhmä", jos joku kertoo siirtäneensä pyörää 10 metriä ilman kypärää. Ja sitten kuitenkin toisessa topicissa kuulutetaan, että kyllä on aivan turvallista ajaa 250 jollain mutkatiellä; sillä "ei sielläkukaan ole, en ainakaan nähnyt ketään" tai "ei ainakaan mulla näkökenttä kapene nopeuden kasvaessa..."

P.S. Ajan kyllä pikkumatkoja farkuissa ja t-paidassa...
Veit sanat suustani
smile_org.gif

Mulla on Wingi mut en tosiaankaan aja ilman seuraavia taajaman ulkopuolella/maantienopeuksia:
- umpikypärä
- helteellä vähintään "sormettomat" ajohanskat
- nahkatakki (kerran viime kesänä ajoin ilman, kuuma)
- nahkahousut
- tukevat ajokengät
MIX?
No siksi ettei muita ajokamppeita oo ja ilman noita tuntuu kuin ajais autoo ilman turvavöitä... Onhan niilläkin vastustajansa.
sport05.gif

Kypärä aina ja hanskat yleensä(pitää suojella sormia ku soittelee). Muuten kelin mukaan...

IMHO, jokainen ajakoon siinä varustuksessa missä haluaa. Itse en ainakaan jaksa tehdä hienosta harrastuksesta turhan vaikeata vetelemällä kaikkia vermeitä päälle jokaiseen kioskilla käyntiin. Tähän tietysti saattaa vaikuttaa se, että kesällä ei tule liikuttua metriäkään millään muulla kulkuvälineellä kuin pärrällä(en omista autoa), joten kaikennäköisiä maidonhakureissuja kertyy.

Myös matka-ajossa valitsen vehkeet kelin ja fiiliksen, ja ennen kaikkea mukavuuden mukaan, helteellä menee pidempiäkin siirtymiä ilman täyskittiä.

Moottoripyöräily on tietoista riskinottoa, eikä siitä saa täysturvallista harrastusta mitenkään muuten ku pitämällä moottorin sammuksissa. Jos(tai siis kun) joskus vedän t-paidassa katuun niin enpä siinä satuta muita kuin itteäni...
kaboom.gif

Kypärä, kylmemmällä säällä kypärähuppu myös. Takki (suojilla) aina, alla t-paita, tai sitten pitkähihanen paita (jos menossa kouluun tms.) Ajohousut (suojilla) paitsi pikkumatkoilla <10km? Hanskat joissa rystyssuojat. Jos olen hupiajelulla niin ajokengät myös.

Mielenkiintoinen juttu todellakin tämä pukeutuminen.

Pari vuotta sitten oltiin Malesiassa tsekkailemassa paikallisia saaria läpi. Eräällä saarella nimeltä Langkawi (kyllä, kaikki rantahotellit hajos sillon Tapaninpäivänä) vuokrattiin sitten 110cm3 mopot.. tai mitä lie laitteita olivatkaan. Hauskoja laitteita, vasemmalla jalalla hoidettiin vaihteita silleen että päkiällä suurempaa ja kantapäällä pienempää - ilman kytkintä tietenkin. Näin ollen vasemmalla kädellä pysty vaikka juomaan olut... siis limua siinä ajon aikana.

120km/h niillä pääsi alamäkeen ja ajovarusteina oli shortsit + hihaton t-paita + törkeän näköinen avokypärä. Eikä silllon pelottanu yhtään. Niin ja liikennekkin oli vasemmanpuoleinen, mutta torvea soittamalla ja kättä nostamalla voi ajaa mistä raosta tahansa.  
biggrin.gif

Mutta täällä sitten mulla on aina kypärä + takki + hanskat + ajokengät. Jalassa sit joko MP-Asun cityhousut tai farkut. Myin just Rukka-pukuni, joten tällä setillä pärjätään ennen nahkojen ostamista. Mutta mielenkiintoista on se, että täällä ei tulis edes mieleen lähtee ajaa shortseissa ja hihattomassa. Tosin vaikuttaako asiaan se, että täällä on alla 996cm3 voimaa..?! En tiedä. Jännä juttu.  
cool.gif

en ymmärrä tuota hirveetä moralisointia että pakko olla kaikki ajo varusteet jos lähtee vaikka siwassa käymään. ajavathan tuhannet pyöräilijät koko kesän pelkissä shortseissa ja teepaidossa vaikka kilpapyöräilijät pääsevät hyvinkin taajama nopeuksia. maantielle en lähde itse kyllä ilman kunnon varusteita mutta jos sattuu jostain alle 40km/h vauhdista kippaamaan niin tokkopa se yhtään sen vaarallisempaa on moottoripyörällä kuin polkupyörälläkään itsellä kokemusta molemmista sekä lisäksi mopolla kaatumisesta enkä ole huomannut eroa. ja noiden ajokuteiden vaahtomuovisuojien todellisesta hyödystä en olisi kovinkaan vakuuttunut luunmurtuma ja nivelvammoissa.

Itse tulin viime keskiviikkona Helsingin suunnasta Lahteen vanhaa tietä. Hennalan kohdalla vastaan tullut auto päätti kääntyä vasemmalle suoraan eteeni. Sain vähän väistettyä mutta pyörä törmäsi viistosti auton keulaan. Nopeus oli 60 km/h. Ajovarusteet suojasivat hyvin mutta ranne murtui ja lukuisia mustelmia tuli kroppaan. Kaikki ajovehkeet menevät bootseja myöten uusiksi. Ilman ajovarusteita asfalttiihottumaa olisi ollut aika hurjasti. Nyt ei iho mennyt edes vereslihalle.

Kyllä minä ainakin puen ajovarusteet niskaan aina kun lähden pyörällä liikkeelle.

Back