ST77 sanoi:Kyllä täytyy taas hävetä muutamien viljelijäkollegojen touhua, eilen illalla pimeän laskeuduttua meni neljä peräkärryn ja traktorin yhdistelmää maantietä meidän paikan ohi, kolmessa ei ainoatakaan toimivaa takavaloa peräkärryissä traktoreissa sentään edes osa valoista oli kunnnossa näissäkin. Yhdessä yhdistelmässä sitten oli kaikki lamput viimeisen päälle kunnossa niin kärryssä kuin traktorissa. Miksi ihmeessä niitä ei voi korjata jos ovat rikki? Mulla on muutamat ikivanhat kärryt viljan ajoon ja ennen puinteja laitoin kaikissa valot ja johdot kuntoon, ja koko hommaan meni vain muutama tunti aikaa ja parikymppiä rahaa, pitäisi sen verran aikaa löytyä kaluston ylläpitoon kun illat todella pimeitä jo. Ylileveillä vehkeillä ajelen kyllä surutta tässä kylillä, pakko ne hommienkin edetä työsesonkien aikana.
Samaa ihmettelen minäkin, ei se valojen kunnossa pito vie kuin sen muutaman minuutin, kun heti ne laittaa kuntoon, kun huomaa esim. lampun palaneen tai johdon vioittuneen. Joillakin se valitettavasti ei vaan tunnu milläään onnistuvan. Säännöistä välinpitämätöntä porukkaa tuntu valitettavasti olevan kaikilla kulkupeleillä liikkuvilla.
Varsinkin kun nyky traktoreissa sen vilkun lampun palamisenkin sieltä kärrystä näkee jo sieltä hytistä suoraan merkkivaloista.
Ja varotuksen sana kaikille niistä valovikaisista peräkärryistä ym., ne saattaa kääntyä ihan mihinkä ja milloin vaan, joten ei kannata vauhdilla vetää ohitse. Itse ainakin olen oppinut hieman katsella ennen ohitusta, onko mitään mahdollisuutta, että johonkin pellolle tai metsään olisi liittymää näkösällä.
Itse muuten laitan aina tuollaiselle "pimeälle" liittymälle puimurilla oikealle kääntyessä vilkun vasemalle ??!
Varsinkin jos joku on sattunut salaa pääsemään sinne taakse niin lähelle , ettei peileistäkään sitä näy.
Syystä , koska jos laittaisin vilkun oikealle, niin sitä saattaisiin luulla ohitusmerkiksi ja vedettäisiin vauhdilla ohitse. Se puimurin perä kun oikealle käännyttäessä SULKEE sen kapean tien vastakkaisenkin kaistan TÄYSIN.
Samoin se lekkuupuimuri on kapealla tiellä vastaan tullessa tosi leveä sillä lain sallimalla leveydelläkin.
Joskus kapeaa tietä sillä mennessä sen n.25 km/h tuntuu aika hurjalta vauhdilta pimeään mutkaan mennessä joten joutuu hiljentämään aika lailla tuostakin , jos sattuisi vaikka puurekka tulemaan vastaan, niin se puimuri on saatava pysähtymään aika äkkiä ja se ei onnistu jos täysillä mennään pimeään mutkaan.
Onneksi kop kop. ei vielä ole mitään sattunut vaikka 38 vuotta on puimurillakin ajoa tullut harjoiteltua.
Toivotan turvallista ajelua kaikille kaikilla laitteilla millä liikuttekin.
Lopuksi hieman iltalukemista niille kateelliselle jotka niitä tukiakin kadehtii.
Tuossa on vaan pieni osa siitä pyrokratiasta,mitä vaaditaan ja lomakkeita tuon lisäksi taitaa olla lähes 200!
http://www.mavi.fi/fi/oppaat-ja-lomakkeet/viljelija/Documents/Hakuoppaat/Hakuopas 2013.pdf
. Tosin ei ollut kehäkolmosen sisäpuolelta mutta kuitenkin Seinäjoen lähistöltä