Ei tähän mitään Pamperssitouhua kannata sekoittaa, se porukka on ihan oma lukunsa, sitä ajoharjoittelua kun voi tehdä myös muilla suljetuilla alueilla, tai vaikkapa metsäutoteillä jne..Ei se autokoulukaan vie oppilaitaan ajo-opetukseen radalle kaahaamaan , kyllä se ajoharjoittelu tehdään siellä missä ajaminenkin, eli liikenteessä, tietysti liikennesääntöjä noudattaen, sama pätee myös MP,llä tehtävään ajoharjoiteluun.
Ajoharjoittelu muutenkin on ihan ok, olen sitä itsekin tehnyt siitä asti kun MP,llä ajamisen aloitin 39 v sitten. Mutta jos ajetaan radalla, kilpailunomaisissa olosuhteissa ja koko ajan erittäin suuria riskejä ottaen , niin kyllä silloin jokaisen osanottajan kuuluu maksaa itse leikkinsä seuraukset, liikenne-ja kaskovakuutukset on tarkoitettu korvaamaan normaalissa tieliikenteesä sattuneet onnettomuudet, tai sitten niille jotka haluavat tulisi olla tällaiseen ratatouhuun oma vakuutus, vaikkapa ratapäiväkohtainen, vakuutusyhtiön numeronisset osaisivat varmaan laskea sopivan maksun pyörätyypin ja kuskin aiemman onnettomuushistorian mukaan, silloin tuo porukka maksaisi itse oman leikkinsä kustannukset.
Edelleen toistan saman asian, eli kannattaisi nyt mennä ensin itse kokeilemaan ja ainakin katsomaan, mistä kaikesta hommassa on oikeasti kyse. Tämä jatkokommentti osoittaa yhä selkeämmin, että vahvan mielipiteesi takaa paistaa vankka omakohtaisen kokemuksen puute, vaikka muu ajokokemus oliskin jo pitkäaikaista.
Suosittelen osallistumista vaikka juuri tuohon JP-455:n järjestämään ratatapahtumaan. Sellaisilla on moni ennakkoluulo ja jääräpäisyyskin karissut pois, ja siellä ja muilla vastaavilla on nimenomaan opittu lisää pyörän hallintaa ja turvallista liikennöintiä parantavia asioita.
Niin ja tuo väite siitä, että EAK- tai muita vastaavia ajokursseja ei järjestettäisi radalla, ei pidä ihan paikkaansa. Harva autokoulu moiseen ehkä vaivautuu, koska niissähän opetetaankin lähinnä vain kortin saamiseen riittävät viralliset minimitaidot. Maksullisia virallisen kouluttajan vetämiä kursseja järjestetään kyllä radallakin.
Toisaalta olen samaa mieltä ja kannatan lämpimästi tuota ajatusta erillisestä ratakaskosta, jota olen itsekin aiemmin ääneen toivonut. Vakuutusyhtiöiden tiedon puute ja/tai tekopyhyys näkyy siinäkin, ettei tuollaista vakuutustuotetta ole tarjolla muuten kuin kilvettömille kisapyörille ja mp-kilpailuja varten.
Mutta siitäkin huolimatta iso osa kilvellistenkin kuskeista käy radalla nytkin omalla vastuulla, eikä useimmiten 'nosta sinun vakuutusmaksujasi' millään tavalla, koska mahdolliset vahingot ovat pieniä ja omavastuu radalla nykyisin todella suuri.
sanoi:
Asia nimenomaan on yksinkertainen ! Kilpa-ajo on kilpa ajoa,
Hohhoijaa, höllääpäs nyt vihdoin sitä pipoa, ja eikun tervemenoa ratapäiville siitä, ja turhia ennakkoluuloja roskiin karistamaan. Tiedä vaikka siellä oppisit jotain uutta mp:n ajostakin, kuten kävi esim. sille yhdelle kotimaisen mp-lehden toimittajalle, jolla myös oli monikymmenvuotinen matkamotoristin tausta, mutta ei kokemusta radalla ajosta. Tiedä vaikka tuon toimittajan tapaan havahtuisit huomaamaan ja myöntämään rataharjoittelun hyödyt normaaliliikenteessä itse kunkin kohdalla, yleisestä ajokokemuksesta riippumatta.