• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutukset radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ole yhtään sekavaa. Edes SM-kisoissa rata-alue ei ole liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristetty, joten liikennevakuutus korvaa (ja sellainen on oltava)

Juuri näin, eli jos liikennevakuutus on voimassa jossakin yhtiössä, ei radalla ilman turvaa jää.

Tämän enempää en viitsi julkisella foorumilla spekuloida, jos vakuutusten teoria oikein kiinnostaa voi tulla varikolla kysymään :)

Sellainen kysymys Virtasalmen kisojen jälkeen, että kun siellä kaadossa mulla meni nahkapuku ajokelvottomaksi (hiha repesi pituussuunnassa auki vetoketjun kohdalta)...

Onko porukalla mitään kokemuksia siitä että jokin vakuutus korvaisi ratakaadosta varusteet?

Mulla on siis
- kisalisenssin mukana tullut vakuutus
- normi liikennevakuutus
- kotivakuutus
- yrittäjän laaja tapaturmavakuutus

PrivateeR sanoi:
Sellainen kysymys Virtasalmen kisojen jälkeen, että kun siellä kaadossa mulla meni nahkapuku ajokelvottomaksi (hiha repesi pituussuunnassa auki vetoketjun kohdalta)...

Onko porukalla mitään kokemuksia siitä että jokin vakuutus korvaisi ratakaadosta varusteet?

Mulla on siis
- normi liikennevakuutus
- kotivakuutus

Mä sain org:in päivillä pannutetun kypärän korvatuksi Fennian kotarista.

finn sanoi:
Todella sekava tilanne. Mitkä liikennevakuutukset kelpaa MotOrgin järjestämissä tilaisuuksissa??!! Kukakohan korvaa, jos jotain isompaa sattuu.

POP vahvisti s-postilla, että minun liikennevakutus Popissa voimassa MotOrg ry:n radalla tapahtuvilla ajoharjoittelupäivillä.

Liikennevakuutus on aina voimassa kotomaan radoilla, kasko sitten yhtiökohtaisesti. Itseasiassa laki vaatii pyörään liikennevakuutuksen jos sillä meinaa ajaa radalla.

PrivateeR sanoi:

Mulla on siis
- normi liikennevakuutus
- kotivakuutus

Kotivakuutuksesta voi yrittää, mutta tuskin onnistuu. Jos lanssihenkilökunta leikkaa puvun päältä, korvaa liikennevakuutus, koska on henkikövahingosta seurannut kulu.

PrivateeR sanoi:

Äkkiseltään googlella löytyi aika monta keskustelua, jossa viitattiin siihen, että kypärää lukuunottamatta muut ajovarusteet voitaisiin korvata kotivakuutuksesta urheilu/harrastusvälineinä tai koti-irtaimistona, mikäli sellaiset oman vakuutuksen korvauspiiriin yleensäkään kuuluvat. Jossain yhtiössä myös laaja matkavakuutus voi tulla kyseeseen mikäli matkan ehdot täyttyvät (etäisyys kotoa ym). Kannattaa lukaista ehdot tai kysyä.

PrivateeR sanoi:

Mulla on siis
- normi liikennevakuutus
- kotivakuutus

Mulla korvattiin viime vuonna varisteet ja sano, että tapauskohtaista ja kerran vain korvaavat kotivakuutuksesta. Jos useamman kerran hakee niin katsovat, että liian suurella riskillä ajetaan ja on kilpailuun tähtäävää eikä ajoharjoittelua. Jos kisassa mennyt, niin aika vois päätellä ettei korvaa.

Mulla meni joskus vuosia sitten matkavakuutuksesta ajokamat, kun oli extreme sports sisällytetty.

PrivateeR sanoi:

Mulla on siis
- normi liikennevakuutus
- kotivakuutus

Tähän vastaten
- Kisalisenssin vakuutuksesta ei tietoa
- Liikennevakuutus, ei korvaa
- Kotivakuutus, ei korvaa
- Yrittäjän laaja tapaturmavakuutus, ei varmaa tietoa, mutta ei kuulosta tapaturmalle.

finn sanoi:
Todella sekava tilanne. Mitkä liikennevakuutukset kelpaa MotOrgin järjestämissä tilaisuuksissa??!! Kukakohan korvaa, jos jotain isompaa sattuu.

No itsehän uskoisin asian olevan niin, että liikennevakuutus kun on, niin se lähtökohtaisesti korvaa kaiken, mitä liikennevakuutuksen kuuluukin korvata, riippumatta siitä mitä tietoja on annettu.

Toinen asia on sitten se, voiko vakuutusyhtiön ja vahingon aiheuttajan välille tulla keskustelua ja käräjöintiä siitä, että liikennevakuutuksen määrään vaikuttavissa tiedoissa on johdettu harhaan ja kuka sitten maksaa ja kuinka paljon. Kysyttiinhän ennenkin, onko moottoripyörän rakennetta muutettu yli tietyn %-määrän. En sitten tiedä, onko näistä koskaan käräjöity, jos on annettu vääriä tietoja. Kaipa viritettyjen mopojen (=kevari) kanssa tälläisistä pitäisi olla kokemusta, mutta siinä mennään toisaalta ajoneuvoluokasta yli, mikä on mielestäni isompi juttu.

Jokohan riittää pirujen maalailu minun osaltani tähän asiaan, mutta olen samaa mieltä tilanteen sekavuudesta.

Edittiä: Jäi viimeinen sivu vastauksia jostakin syystä näkemättä ennen vastaamista, olivathan muut vastanneet jo, mutta kysymys tähän keskimmäiseen kappaleeseen on vielä vähän auki (miksi vakuutusyhtiö kysyisi asiaa, johon voisi vastata harhaanjohtavasti?)

Itse kun kaatusin viime vuonna Alastaron ykkösmutkassa niin vakuutus ei korvannut. Sanovat että suljettu tila (moottorirata) ja et kyseessä oli ajoharjoittelu tapahtuma joten ei korvaa... pyörästä meni katteet ja kypärä uusiks. Vakuutus yhtiö OP. Olisko niiden pitäny korvata liikennevakuutuksen takia? Voiko täst käräjöidä??? Varsinki ku tapahtumast on jo vuosi...
Kiitos!

Liikennevakuutus ei korvaa itselle itseaiheutettuja materiaalisia vaurioita. Sairaanhoidolliset kulut kyllä.

shyhander sanoi:
Liikennevakuutus ei korvaa itselle itseaiheutettuja materiaalisia vaurioita. Sairaanhoidolliset kulut kyllä.

Jep. Korvaa omat henkilövahingot. Ihan kuin liikenteessäkin. Vastapuolen materiaalivahingoista en osaa sanoa ratatilanteessa.

Kotarikuski sanoi:
Jep. Korvaa omat henkilövahingot. Ihan kuin liikenteessäkin. Vastapuolen materiaalivahingoista en osaa sanoa ratatilanteessa.

Liikennevakuutus korvaa aina kaikki henkilövahingot ja vastapuolen omaisuusvahingot.

Lisäksi ilmeisesti ensihoitohenkilökunnan päältä leikkaamat ajovarusteet korvataan liikennevakuutuksesta.

CBR 600RR sanoi:
Itse kun kaatusin viime vuonna Alastaron ykkösmutkassa niin vakuutus ei korvannut. Sanovat että suljettu tila (moottorirata) ja et kyseessä oli ajoharjoittelu tapahtuma joten ei korvaa... pyörästä meni katteet ja kypärä uusiks. Vakuutus yhtiö OP. Olisko niiden pitäny korvata liikennevakuutuksen takia? Voiko täst käräjöidä??? Varsinki ku tapahtumast on jo vuosi...
Kiitos!

Niin mitä ei korvannut? Henkilövahinkojako? Vai omaisuusvahinkoja?

Nitrous sanoi:
Niin mitä ei korvannut? Henkilövahinkojako? Vai omaisuusvahinkoja?

Omaisuus... sain vaan sen käsityksen ylempää muista kommenteista että liikennevakuutus kattaisi myös omaisuus vahingot radalla. Henkilövahinkoja ei tullut kaatumisesta... 2 mustelmaa ja peukalo vain venähti (oli 1vk kipee, that´s it)

CBR 600RR sanoi:
Omaisuus... sain vaan sen käsityksen ylempää muista kommenteista että liikennevakuutus kattaisi myös omaisuus vahingot radalla. Henkilövahinkoja ei tullut kaatumisesta... 2 mustelmaa ja peukalo vain venähti (oli 1vk kipee, that´s it)

Liikennevakuutus ei korvaa omia omaisuusvahinkoja, sitä varten se kasko on olemassa. Tosin ratatöhöilyissä (kurssien ulkopuolella) ei mun mielestä kaskon tartteis olla ollenkaan voimassa.

Hei te joilla on OP:ssa vakuutus kilvettömään mopoon, niin miten se kuvio on mennyt, olettekö pitänyt esim rataviikonlopun verran liikennevakuutusta voimassa ja sitten irtisanonut ja about millaisia laskuja on tullut? :dunno: Soitin tänään OP ja kyselin kilvettömään 600 gixxeriin liikennevakuutusta niin hinnaksi sain 1620 e/v + palo-varkaus kasko 120e/v. Ilmeisesti kuitenkin tuon liikennevakuutuksen painotus on kesä-elokuussa, niin jäi vähän kysymysmerkiksi mikähän sen päivän hinta tai viikonlopun hinta on. Tietty jos on kertoa mitä on tullu kesä-elokuu maksamaan niin sekin käy.

Back