• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vähän kuin geokätköily, mutta motoristeille. Sivusto valitettavasti suljettu 09/2019

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pleksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei kai kätköjä tosiaan kannata poistaa, oon käyny monella ei niin mieleniintoisella kätköllä mutta kätkö mikä kätkö. Pääseepä ajelemaan. Voi olla et jos joku tekee perähikiän valintalon takapihan roskalavan tagista kätkön niin voi tulla jupinaa. Mut kätkö sekin. Pääsis ajelee. Mut tuskin tollaset menee läpi.

Löydetyimmät kätköt top 30, eikö se ois niinku parhaat kätköt listauksen tapainen ?

Jack sanoi:
Ei kai kätköjä tosiaan kannata poistaa, oon käyny monella ei niin mieleniintoisella kätköllä mutta kätkö mikä kätkö. Pääseepä ajelemaan. Voi olla et jos joku tekee perähikiän valintalon takapihan roskalavan tagista kätkön niin voi tulla jupinaa. Mut kätkö sekin. Pääsis ajelee. Mut tuskin tollaset menee läpi.

Löydetyimmät kätköt top 30, eikö se ois niinku parhaat kätköt listauksen tapainen ?

tagikätköhän on jo julkaistu.

t. nimim. Koisjärven Disko :-)

Jack sanoi:

Ei tää nyt ihan samaa asiaa aja, koska kätköt on tuolla listalla löytökertojen perusteella, jolloin siellä voi hyvin olla ei niin kiva mutta sopivasti vaikka muiden kätköjen lähistöllä oleva kätkökin listalla korkealla sijalla. Itselle ei tuollaisella parhaimmat kätköt listalla olisi paljon tekoa, sillä käyn mielelläni tsekkaamassa kaikki mahdolliset kätköt, mutta joku voisi tosiaan haluta panostaa laatuun eikä määrään (etenkin kun kätköjen määrä tässä kasvaa). Toki löydetyimmät kätköt listallakin kärkipää on aika korkealle tähdillä rankattu, mutta sieltä voi puuttua (ja puuttuukin) mota vähemmän löydettyä aarretta. Lisäksi (ainakin vielä) vanhemmilla kätköillä on etulyöntiasema tuolla listalla.

paebar sanoi:
Tein kurakätkön Palakoski. Ei vielä julkaistu. Jos käyt siellä, niin laita kommenttia, onko tämä sellainen kätkö, jota peräänkuulutit?

Oli juuri sellainen kuin tarkoitin, kiitos. Täytyy itsekin yrittää google mapsilla löytää vastaavia :thumbup:

Go-zan pointti 1-2 tähteä jatkuvasti saavista kätköistä on kyllä hyvä. Sellaiset kätköt, jotka olisi oikeasti huonoja, voisivat monen silmissä vähentää sivuston arvoa, jos vähän väliä kätköjä selaillessa tulisi vastaan jotain, mikä ei kiinnosta pätkääkään.

Samalla ratkeaisi sekin asia, että kuka siitä päättää, että joku on "liian huono". Tolleen olisi tavallaan koko porukka mukana päättämässä. Ja asian voi tosiaan hoitaa ainakin osittain sillä, että voisi filtteröidä tähtien mukaan.

Kätköjen tarkastusvaiheessa niitä on minusta paha mennä hylkäämään kenenkään kätköä omien mielipiteiden perusteella. Enempikin katsotaan vaan sitä, että on sääntöjen mukainen. Mutta tosiaan, jos joku tarjoaisi kätköksi Helsinki-Turku motaria päästä päähän, niin ehkä pitäisi miettiä pariin kertaan, mitä tehdä :no:

Mutta ainakin toistaiseksi kätköt on minusta olleet oikein hyviä. Tietty onhan sekin vähän hassua, jos jossain vaiheessa huomaa ajelevansa kätköreittiä pitkin menee mihin tahansa...

Laitoin työlistalle parhaat-kätköt listan. Se olisi varmaan erityisen hyödyllinen siinäkin mielessä, että toimisi hyvänä oppaana näyttämässä, millaisista kätköistä pidetään.

pleksi sanoi:
Go-zan pointti 1-2 tähteä jatkuvasti saavista kätköistä on kyllä hyvä. Sellaiset kätköt, jotka olisi oikeasti huonoja, voisivat monen silmissä vähentää sivuston arvoa, jos vähän väliä kätköjä selaillessa tulisi vastaan jotain, mikä ei kiinnosta pätkääkään.

Samalla ratkeaisi sekin asia, että kuka siitä päättää, että joku on "liian huono". Tolleen olisi tavallaan koko porukka mukana päättämässä. Ja asian voi tosiaan hoitaa ainakin osittain sillä, että voisi filtteröidä tähtien mukaan.

Kätköjen tarkastusvaiheessa niitä on minusta paha mennä hylkäämään kenenkään kätköä omien mielipiteiden perusteella. Enempikin katsotaan vaan sitä, että on sääntöjen mukainen. Mutta tosiaan, jos joku tarjoaisi kätköksi Helsinki-Turku motaria päästä päähän, niin ehkä pitäisi miettiä pariin kertaan, mitä tehdä :no:

Mutta ainakin toistaiseksi kätköt on minusta olleet oikein hyviä. Tietty onhan sekin vähän hassua, jos jossain vaiheessa huomaa ajelevansa kätköreittiä pitkin menee mihin tahansa...

Laitoin työlistalle parhaat-kätköt listan. Se olisi varmaan erityisen hyödyllinen siinäkin mielessä, että toimisi hyvänä oppaana näyttämässä, millaisista kätköistä pidetään.

Tähtien perusteella tiputtaminen johtaa inflaatioon. Useimmat antaa helpommin 3 tähteä, jos 1-2 tiputtaa. Maisa sanoi hyvin, että toisia kiinnostaa määrä - toisia laatu. Meitä on moneksi!

Olen tehnyt useita kurakätköjä, jossa on käynyt hyvin harva, mutta varmaan muutama kävijä ovat olleet tyytyväisiä.

Ehkä aikaraja voisi olla hyvä? Jos kahteen vuotena ei kukaan ole käynyt kätköllä, sen voisi arkistoida.

Mun mielestä kätköjen määrä ei ole mikään ongelma. Tämä myrsky vesilasissa muistutaa taannoista keskustelua Maalaismarkkinoista :-)

Varmaan tässä vaiheessa pleksin sensuuri on riittävä. Uusille kätköntekijöille pitää olla mahdollisimman matalakynnys aloittaa.

Riittäiskö kätkönteko-ohjeisiin suositus ettei toista mutkapätkäkätköä tulisi tehdä liian lähelle toista. Vois olla vaikka tietty etäisyys suosituskin. Jos toisen mutkapätkän vieressä on joku huippu mutkapätkä voisi siitä hyvillä perusteilla silti kätkön laatia. Nythän näitä vierekkäisiä kätkökä kasaantuu vain tietyille alueille ja kannustaisi ehkä tekemään kätköjä myös eri alueille.

Vaikka tässä aina välillä joku aihe nousee esille ikäänkuin isona juttuna, niin muistetaan, että tämä on kuitenkin vain keskustelua. Eli näistä on tosiaan vielä matkaa siihen, että tekisin jotain radikaalia muutosta. Mutta kuitenkin pidän näitä keskusteluja erittäin tärkeinä palvelun kehittämisen kannalta. Siis kiitos teille kaikille, jotka osallistutte.

Tuossa yllä muuten yritin filtteröinnillä viitata aiempaan keskusteluun filttereistä, jossa siis käyttäjä itse voi rajata esim. kartalla näkyviä kätköjä. Eli jos vaikkapa on menossa jonnekin kauemmas niin ettei ole aikaa ajella kovin paljoa ja haluaa käydä vain jossain erityisen hyvissä kohteissa, voi laittaa filtteriin rajauksen tähtien mukaan.

Eli ainakaan vielä en oikein näe perusteita sille, että joitain kätköjä poistettaisiin, arkistoitaisiin tai hylättäisiin jos ovat kuitenkin sääntöjen mukaisia.

Pitäisi tosiaan saada ne filtterit käyttöön, niin saisi paremman käsityksen, miltä "kätkötarjonta" näyttää eri tilanteissa katseltaessa.

pleksi sanoi:
Vaikka tässä aina välillä joku aihe nousee esille ikäänkuin isona juttuna, niin muistetaan, että tämä on kuitenkin vain keskustelua. Eli näistä on tosiaan vielä matkaa siihen, että tekisin jotain radikaalia muutosta. Mutta kuitenkin pidän näitä keskusteluja erittäin tärkeinä palvelun kehittämisen kannalta. Siis kiitos teille kaikille, jotka osallistutte.

Tuossa yllä muuten yritin filtteröinnillä viitata aiempaan keskusteluun filttereistä, jossa siis käyttäjä itse voi rajata esim. kartalla näkyviä kätköjä. Eli jos vaikkapa on menossa jonnekin kauemmas niin ettei ole aikaa ajella kovin paljoa ja haluaa käydä vain jossain erityisen hyvissä kohteissa, voi laittaa filtteriin rajauksen tähtien mukaan.

Eli ainakaan vielä en oikein näe perusteita sille, että joitain kätköjä poistettaisiin, arkistoitaisiin tai hylättäisiin jos ovat kuitenkin sääntöjen mukaisia.

Pitäisi tosiaan saada ne filtterit käyttöön, niin saisi paremman käsityksen, miltä "kätkötarjonta" näyttää eri tilanteissa katseltaessa.

Mä oon pleksin kanssa täysin samaa mieltä. Elikä ei mitään kätköjen poistamisia. Oon havainnu, että joillekin seuduille on tullut uusia kätköjä, jotka ovat aivan lähellä entisiä. Minusta tämä ei haittaa, saapahan sitten ajaa taas lisää.

Tuolla filtteröinnillä tosiaan voi sitten halutessan rajata kätköjä jos ei ole aikaa tai ei halua käydä kaikilla kätköillä

Niin ja onhan noissa kätköissä jo tuo kilometrin väli suositus (tosin olen sitä jo itse rikkonut :;): ) tosin reittkätköt voi tosiaan olla ihan peräkkäin kun "osoite" on vaan toisessa päässä reittiä. Mua ei kuitenkaan ainakaan yhtään haittaa, että on lähekkäin monta kätköä. Niistä voi sitten valita ne kivoimmat ajettavaksi ellei halua käydä kaikissa :) . Tietty jos on paljon "ihan ok" -pätkiä rinnakkain, niin onhan se vähän hassua, mutta kyllä musta ne kivat pienet mutkapätkät pitää saada kätköiksi vaikka olisivat kuinka lähellä toisiaan :rakastunut: .

Vähän tähän liittyen mun pitkin kysäistä, että mitä mieltä muut on siitä, jos reittikätköt menee päällekkäin. Ajatellaan esim. sellaista tilannetta, että henkilö A on tehnyt reitin, joka menee etelästä pohjoiseen kolmea eri tietä pitkin ja seurailee erityisen mukavia kulttuurikohteita. Sitten henkilö B haluaisi tehdä reitin, joka kulkee lännestä itään historiallista tietä pitkin. Kuitenkin tämä historiallinen tie kulkee jo olemassa olevan reitin päältä osan matkasta (ei siis vain risteä, vaan kulkee samaa tietä pitkin hetken aikaa). Voiko tullaisen tehdä? Ihan itsestään selvää on, ettei päällekkäisissä reiteissä ole järkeä, jos esittelee vain kivaa mutkapätkää, mutta jos kyseessä on tuollainen pidempi "kokonaisuus", niin mitäs sitten :blink: .

Maaemo sanoi:
Niin ja onhan noissa kätköissä jo tuo kilometrin väli suositus (tosin olen sitä jo itse rikkonut :;): ) tosin reittkätköt voi tosiaan olla ihan peräkkäin kun "osoite" on vaan toisessa päässä reittiä. Mua ei kuitenkaan ainakaan yhtään haittaa, että on lähekkäin monta kätköä. Niistä voi sitten valita ne kivoimmat ajettavaksi ellei halua käydä kaikissa :) . Tietty jos on paljon "ihan ok" -pätkiä rinnakkain, niin onhan se vähän hassua, mutta kyllä musta ne kivat pienet mutkapätkät pitää saada kätköiksi vaikka olisivat kuinka lähellä toisiaan :rakastunut: .

Vähän tähän liittyen mun pitkin kysäistä, että mitä mieltä muut on siitä, jos reittikätköt menee päällekkäin. Ajatellaan esim. sellaista tilannetta, että henkilö A on tehnyt reitin, joka menee etelästä pohjoiseen kolmea eri tietä pitkin ja seurailee erityisen mukavia kulttuurikohteita. Sitten henkilö B haluaisi tehdä reitin, joka kulkee lännestä itään historiallista tietä pitkin. Kuitenkin tämä historiallinen tie kulkee jo olemassa olevan reitin päältä osan matkasta (ei siis vain risteä, vaan kulkee samaa tietä pitkin hetken aikaa). Voiko tullaisen tehdä? Ihan itsestään selvää on, ettei päällekkäisissä reiteissä ole järkeä, jos esittelee vain kivaa mutkapätkää, mutta jos kyseessä on tuollainen pidempi "kokonaisuus", niin mitäs sitten :blink: .

Ai niissä oli jo suositusväli... hyvin oon säännöt lukenut :blink: Ei kai se mitään haittaa jos menee päällekkäin jos molemmat hyviä pätkiä. Sekään ei haittaa mitään että joku paikkakätkö on mutkakätkön päällä. Voi hoitaa molemmat samalla käynnillä.

Ei kai siinä mitään, jos menee vähän matkaa päällekkäin, kun kyse on kuitenkin eri reitistä - siis niinkuin kokonaisuutena.

Toi sääntöjen kilometri tuli mukaan sitä varten, ettei menisi ne kätköjen merkit kartalla ihan päällekkäin. Näyttäisi toi yhden kilsan etäisyys riittävän siihen, että näkee kaksi erillistä karttamerkkiä ilman, että tarvitsee zoomata karttaa ihan älyttömästi.

Muoks: Pitääpä jossain vaiheessa miettiä hieman tota ohjettakin... Varmaan ensi viikko menee vielä työn alla olevan projektin kanssa aika tiiviisti, kun asiakas haluaa uutta joulumarkkinoille, mutta sitten kai pääsen taas kunnolla kätköilyn kimppuun.

Täytyy kyllä sanoa, että sivusto todella hienolla mallilla ja pienistä jutuista nyt puhutaan. Isoin ongelma on tuo talven tulo kun ei pääse ajelemaan :(

Crankcase sanoi:
Täytyy kyllä sanoa, että sivusto todella hienolla mallilla ja pienistä jutuista nyt puhutaan. Isoin ongelma on tuo talven tulo kun ei pääse ajelemaan :(

Aivan samaa mieltä Crankcasen kanssa. Kuinka sitä selviää talven yli ilman motokätköilyä. :sad3:

jlik sanoi:
Aivan samaa mieltä Crankcasen kanssa. Kuinka sitä selviää talven yli ilman motokätköilyä. :sad3:

Ilmasto lämpenee :-( Aloitin tänä vuonna kauden tammikuun 9.

Tein kätkön Phuketiin, mutta se on nyt arkistoituna koordinaattibugin takia.

Mulla ois monta hyvää kohdetta Thaikuissa. Pari viikkoa, kun siellä ajelee aamusta iltaan skootterilla, pahimmat vieroitusoireet helpottavat :-)

Taitaa kelit olla jo enemmistölle turhan viileitä ajelemiseen, mutta positiivisena yllätyksenä on viimeaikoina ollut aktiivinen kätköjen tekeminen :thumbup:

Yksi asia saitissa mua kuitenkin vähän mietityttää... ei mikään maailman tärkein juttu, mutta kuitenkin... eli siis noi kätköjen kuvat.

Sitä, että onko kätkön tekijällä oikeudet käyttämäänsä kuvaan en voi oikein valvoa eikä ehkä liene tarpeenkaan, mutta esittäisin kuitenkin tälläkin palstalla (kuten kätköjen teon ohjeessa ja käyttöohjeissakin) toiveen siitä, että käytettäisiin vain sellaisia kuvia, joihin on riittävät oikeudet. Ainakin minusta kätköt ovat ihan hyviä ilman kuvaakin, jos passelia kuvaa ei ole itsellä otettuna.

Lakien mukaan on toki eroa siitä laittaako upotettuna (linkki jonkun muun sivuston kuvaan) tai serverille ladattuna, mutta en nyt menisi niihin pykäliin sen syvemmälle. Muiden käyttäjien kannalta olisi kuitenkin usein parempi, jos kuvat ladattaisiin serverille, niin ne tulee skaalattua ja kätkön sivun pystyy sitten lataamaan hitaammallakin yhteydellä (nyt on kai joillain kätköillä linkkeinä aika isoja kuvatiedostoja, mutta ei kovin monella).

Niille, jotka ei ole aiheeseen törmännyt, niin noiden kuvien oikeuksilla on sellainen merkitys, että Google on tehnyt aika helpon tavan raportoida tekijänoikeusrikkomuksista. Korvausvaatimuksia tuskin tulee, mutta Google voi pudottaa sivuja tai koko saitin hakutuloksista ja se voisi olla motocachingin eteenpäinviemiselle aika paha takaisku. Tosin mulla ei ole käytännön kokemusta, kuinka herkästi Google reagoi ja miten hyvin saitin saa takaisin hakutuloksiin sen jälkeen, jos on saanut miinuspisteitä niihin valituksiin perustuen. Jos täällä joku tietää asiasta enemmän, niin olisin toki kiitollinen tiedoista. Btw... aika massivinen toikin Googlen homma - nykyään tahtina lähes 30 miljoonaa hakutuloksista poistettua URL:ia kuukaudessa. Tietty suurin osa on musan ja videoiden kopioinnista, mutta kaikenlaista muutakin mahtuu mukaan.

Mutta tosiaan vielä ei ainakaan ole tullut huomautuksia, vaikka mukana on myös streetview kuvia. Ovat kumminkin Googlen, jolla olisi ehkä maailman parhaat edellytykset valvontaan - toki on nillä kuviakin aika monta valvottavana :) Suurin osa kätköjen kuvista taitaa kuitenkin olla itse otettuja.

Vähän jännittää, millaiseksi homma menee tulevaisuudessa muissa maissa, joissa ei aina olla niin lainkuuliaisia kuin Suomessa.

paebar sanoi:
Tein kätkön Phuketiin, mutta se on nyt arkistoituna koordinaattibugin takia.

Mulla ois monta hyvää kohdetta Thaikuissa. Pari viikkoa, kun siellä ajelee aamusta iltaan skootterilla, pahimmat vieroitusoireet helpottavat :-)

Se koordinaattibugi pitäisi olla korjattuna (http://motocaching.freeforums.net/thread/60/versiohistoria-versiotiedot?page=2), mutta monikielisyys tietty vielä puuttuu. Olikos se kätkö nyt englanniksi? Jos sen enkunkielisen tekstin laittaisi talteen ja tilalle suomeksi, niin sittenhän se olisi julkaistavissa. Ja lisää englannin sitten, kun saan ne monikielisyyshommelit tehtyä?

Back