• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaatesuunnittelijan kysely ajoasuista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vastaan joihinkin kohtiin.
-Turvallisuus: selkäsuoja on tärkein. Siitä pitäisi ehkä lähteä sisäpuolinen vyö (Leveähkö Velcro ehkä?) , joka pitäisi sen tukevasti paikallaan. Minulla asiaa ajaa tiukka farkkuliivi ajotakin päällä ja joka todennäköisesti lisää myös hankauskestävyyttä paljon.Selkäsuojan ilmastointiin pitää kiinnittää suurta huomiota.
-Taskut: Ulkopuoliset taskut ovat turhia jos ne eivät pidä vettä, niihin vain unohtuu jotain vettä kestämätöntä kauniilla ilmalla (Mistäkö tiedän?
tounge.gif
)Niihin voi myös laittaa hölmöyttään vaikka lukon joka sitten rikkoo luita kontatessa. Minulla korvalappustereot tekivät kämmenen kokoisen mustelman, kun konttasin. Ns. Napoleon taskut ovat käteviä. Niiden pitää olla vedenpitäviä ja niitä pitää olla kaksi, toinen lompsalle ja toinen kännylle.
-Kaulus:Korkea lienee paras, vaikka toimivin yhdistelmä on ollut matala kaulus, johon on laittanut lisäksi MP-asun putkimaisen kaulurin tai Buffin kelin mukaan

Mulla on ajoasuna semmonen reiman 11 vuotta vanha vuotava tiksteks asu. Suojat ei ole direktiivin mukaisia ja osa vetoketjun peitelista saumoista paikattu jeesus-teipillä.
Tulevan puvun vaatimukset:
-oikea koko
-varmaankin nahka, riippuu seuraavasta mp:stä
-vedenpitävyys

Turvallisuuskin on varmaankin tärkeä asia mutta en tarvitse ainakaan ylimääräisiä selkäsuojia ym.

Ja ainakin minulle valitettavasti hinta on valintakriteeri nro.1.
Mulla ei ole ylimääräistä rahaa satsata kovinkaan paljon moiseen. Tähän asti olen pärjännyt noilla vanhoilla koska ei vaan rahaa ole tullut satsattua tuohon pyöräilyyn, ei varuste- eikä ajokalusto puolellakaan.
lookaround_orig.gif

Kesähelteillä takin pitäis olla tukeva, jämäkkä, tiukka, (ihan miten vaan haluaa sanoa), suojattu, mutta viileä. Onko mahdollista? sitä mä en tiiä mutta sellasen haluaisin. Siihen sitten sisävuori jonka saa kiinni kun lähtee matkalle tai ihan vaan viileemmällä säällä kiinni.

edit. niin, kyllähän valitettavan usein se hinta määrää sen minkä ostetaan, eli takin pitäis olla myös kohtuu huokea.

Saattaa olla että on jo mainittu, mutta toivosin että joku tekisi sellaisia pukuja jotka sopisivat n. 190 cm pituisille aikuisille...
tounge.gif

Omia kokemuksia, huomioita ja mielipiteitä ilman aakkosjärjestystä:

Tekstiiliasu on jees, vaikka sopivia housuja on vaikea löytää (en ole mitään erikoiskokoa).
Ajoasujen värivalikoima on onneton; mustaa muutamalla sivujuonteella. Jos vähänkään olisi mahdollista, käyttäisin sinistä tai oranssia ajoasua (customilla, joo).

Turvatyynyillä tai tuuletuksella ei ole minulle merkitystä. Hyvin usein hinta on se seikka, joka ratkaisee, valitettavasti.

Tärkeintä ajoasussa on sopivuus, sitten hinta, sitten käyttökelpoisuus ja lopuksi tyyli.
cool.gif

Minun Alpinestarin takki on sininen Rico, mutta liekö niitä enää myytävänä. All´right myi niitä.

Peruaserohan oikeastaan on se, että matkamotoristit käyttää enimmäkseen Gorea ja ne jotka ajelee lyhyempää pätkää, rataa jne suosivat enemmän nahkaa.Minä käytän pitemmällä matkalla gorea, on huomattavasti helpompi, kun ei tarvitse alkaa laittamaan sadeasua, jos pilvi sattuu päänpäälle.Sen kun ajelee vaan
Nahka venyy ilkeästi kastuttuaan.Nää yksosaiset nahkapuvut miehillä on hassun näköisiä, kun persaukset lököttää-johtuu paljon ajoasennosta kyykkypyörässä.
Eli silloin goreasun tärkein ominaisuus on lämpimyys ja vedenpito,turvallisuus, kaikki kolme yhtä tärkeitä.
Gorepuvun edut ja toiveet:
Lämmin vuoriensa kanssa.Vedenpitävä:Suojakankaat jo sen verran hyvät, että pärjää nahkalle.Värikäs.Tosin joskus väriä sais olla lisää ja ehdottomasti hyvät heijastimet-on aika tärkeä turvallisuusseikka, että näkyy kunnolla tienpäällä.En ole vielä nähnyt pukua, jossa olis TARPEEKSI heijastimia, vaikka omassa Rukan puvussakin niitä on.
Pestävyys kulkee käsikädessä värikkyyden kanssa.Jos puvussa on värejä, sen tulis olla helposti pestävä, maantiellä likaantuu nopeasti.Siksi gorepinnoite ei sais olla ulkopuvussa kiinni.Gorehan kärsii pesusta jonkin verran.Lämmin irroitettava vuori.
Irroitettavat suojapalat omissa taskuissaan.Minä olen lyhyt ihminen ja jouduin ottamaan housuista ylimmät suojat pois, ne painoivat pitkällä matkalla niin paljon, ettei veri kiertänyt jaloissa...siis suojat kauemmas nivusista, eikä kangaskerroskaan saa myttäytyä nivusiin.
Kunnos kiristimet ranteisiin ja nilkkoihin, vyötärölle.Rukan puvussa ranne kiristetään tarranauhalla joka on niin kapea, että kangas karkaa sieltä takaa ja muodostaa pussin...siis leveät kiristykset.
Paljon taskuja, mitä enemmän, sen parempi.Niin paljon tavaraa pitää aina saada mahtumaan takkiin, jotta se on helposti käsillä.Vedenpitäviä, tietysti.Vetoketjuissa isot patukkanauhat, helppo vetää hanskakädellä kiinni.Isot. kestävät vetoketjut.
Kaulus sen varaan korkea, että suojaa sateelta, niskasta korkeampi, menisis osittain kypärän alle->ei valu vesi niskaan.Pehmeä kangas sisäpuolella.Ei haittais vaikka kauluksessa olis irroitettava kauluri kylmiä päiviä varten.
Puvun on ehdottomasti estettävä viiman pääsy rinnan alueelle (tutkimukset kehon lämpötaloudesta). Etuvetoketjun alle tuulilukko.
Tuuletusreikiä ei kovin paljon voi laittaa, viima puskee veden sisään pienestäkin raosta.
Kyllä gore hengittää ihan hyvin, halvemmat versiot ehkä eivät.Aina kun joku on gorea moittinut, olen tarkastanut että hän todella puhuu goresta, usein kalvo onkin ollut jonkun muun valmistajan.
Paras oli kaveri joka valitti, että puku on sukelluspuku, yhtä märkä->kalvo olikin väärinpäin ommeltu...se siis IMI vettä
smile_org.gif

Rukka ja Yoko on aika hyvin onnistuneet mallistoissaan, kannattaa katsoa sieltä vinkkejä.
Nahkapuvun etuja on kans paljon.Itse suosin isoa nahkatakkia ja erillisiä housuja.En siis kommentoi muunlaisia nahkapukuja, kun en niistä niin tiedä.
Mukavampi pukea, varsinkin työmatkalle ja keskikesällä, kun ei tarvitse pelätä kylmyyttä.Kaupungissa ihan omiaan.
Hyvä kulutuksenkesto,jos nahka tarpeeksi paksua,omissa nahkahousuissa nivusten kohta on tehty ohuesta mokkanahasta...ei siis paina.Hyvät suojat saa nahkaankin, jos puku venyy, niin sit ne voi "pudota"liian alas.
Takki/housu yhdistelmä on tumma, heijastimet puuttuu.
Sadeasun kun pukee tämän yhdistelmän päälle, lepattaminen on taattu.
Nahkaa pitäis muistaa huoltaa joka vuosi, gore on vähän huolettomamampi.
Nahkatakissakin saa olla kunnon kaulus ja vetoketju ylös asti, ei tarvitse pelleillä kaulasuojien kanssa.
Nahkavaatteen ulkonäöltä vaatisin enemmän kuin kangaspuvulta.Leikkaukset jne...Nyt muuten loppu jo sanottavat..
Ja sit kun saat mallikappaleet valmiiksi, ni voisin olla vapaaehtoinen testaaja ;)

1. Istuvuus, ulkonäkö, suojaavuus, hinta, aiempi maine/kokemus. Eipä nuo paljoa selittelyjä kaipaa.

2. Rukkaa käyttänyt vuosia (vertailupohjaa muihin ei toisaalta ole). Ensi kerralla ostan hieman vartalonmyötäisemmän mallin. Perssaumasta tihkuu vesi jo sisälle. Kesähelteellä kuuma goretexista huolimatta. Suht tyytyväinen kuitenkin.

3. Goretexiä käyttänyt ainakin toistaiseksi. Mielestäni monikäyttöisempi kuin nahka - toimii helteellä ja sateella, mahtuu paremmin reissuun mukaan. Kaatumiskestävyyttä ei ole onneksi tarvinnut kokeilla.

4.Suojat. Asussani on kaikki suojat. Jos puku olisi vartalonmyötäisempi, uskon että myös suojat istuisivat paremmin. Jälkeenpäin ostettu, pukuun integroitu selkäsuoja, on myös eriste kylmillä ilmoilla. Selkäsuoja voisi olla vielä hieman vankempi. Suojien paikallaan pysyvyyteen tulisi panostaa.

b. Vetoketjun avaamalla saadaan puvun sisälle tuuletus.
Gore ei maineestaan huolimatta ole välttämättä niin hengittävä kuin luullaan. Tumma ajoasu kesähelteellä on huono ratkaisu, vaikkakin miellyttää silmää.
Eniten hikoaa vyötärön seutu (korkeat housut), kainalot ja selkä. Helposti avattava - toimiva tuuletus olisi poikaa.

c. Irrotettava liiviosa on hyvä. Puhallettavaa liiviä olen myös miettinyt kylmille ilmoille.

d. Niskaa suojaava turvatyyny ei olisi varmaankaan huonompi juttu (vrt. veneilijöiden paukkuliivit).  Hinta tulee tietty monen kukkarossa vastaan.

e. Rukassa tuntuu olevan riittävästi säätöparametreja.

f. Ulkopuoliset vedenpitävät taskut olisi kova juttu. Nyt kaikki vedenarat materiaalit on sijoitettava ajoasun sisäpuolelle.

g. Vyötärönseutu joustavammaksi, vaikkei vatsaa vielä olekaan.

h. Käytän Rukan kaulasuojaa tilanteen  mukaan - mielestäni hyvä ratkaisu.

5. Vähään aikaan en ole pukukaupassa käynyt, mutta uskon valikoimaa olevan riittävästi. Haasteena valmistajille on pyöräilijän erottuvuus liikenteessä, tekemättä pyöräilijästä joulukuusta. Heijastinpintoja puvuissa voisi myös käyttää.
Motoristeja on Suomessa jo niin paljon, että tuskin monenkaan muun kulkijan pää enää kääntyy, kun astelee huoltoasemalle sisään. Eli kyllä ne ensimmäisessä kohdassa luetellut asiat ajavat tämän imagojutun edelle.

Kaikki melkein jo aiheesta sanottu, tahtoisin vain lisata sen, etta puvun nakyvyyden kannalta olis parempi jos tehostevarit olisivat olkapailla/harteilla...nakyy paremmin motoristin ajaessa.

Nykyisin lahes aina varit ovat vyotarolla, jolloin esim katteen takaa ei nay muuta kuin mustaa...=> matala huomioarvo

1. Turvallisuus - kunnon suojat
smile_org.gif
, jotka pysyvät paikoillaan lipatessa - muuten ei ole hyötyä
2. Turvallisuus - riittävän kestävä materiaali, jottei mene pahasti puhki asfalttiin hieroessa
3. Mukavuus - pitää vettä
smile_org.gif
- viime kesänä olis jääny ajamiset, jos puku olisi vuotanut.
4. Mukavuus - puku hengittää
wink.gif

5. Lämmin syksyn nollakeleillä ilman, että tarvitsee laittaa pilkkihaalaria alle.
6. Mukava kävellessä yms. muualla kuin pyörän päällä.

Lisäksi täytyy olla hihan suut, jotka saa jotenkin hanskojen kanssa tiiviisti kiinni, heijastimia hartioiden seudulla ja sivuissa. Ja tietysti ihan sairaan tyylikäs.

Nykyinen Yokon Gore-puku on em. ominaisuuksiltaan suht hyvä, tosin hanskat on vaikea saada hihoihin (laittaa sitten alle tai päälle) - tyylikkyydestä olen jäävi puhumaan.

Hinta voisi tietysti olla sellainen, että sen löytäisi Lindlistä vihannesten ja tuoremehujen välistä - tämä ei tosin taida ihan istua yhtälöön !

Elämä on !
buttrock.gif

1. Turvallisuus, aihetta käsitelty jo hyvin

2. Tekstiiliasuissa housupuolella toivomisen varaa, takkeja löytyy paremmin. IXS:n urheilullisen puolen tekstiilitakit ovat olleet hyviä hintalaatusuhteessa, plussaa erityisesti istuvuudesta, paksusta liukkaasta ja lepattamattomasta materiaalista, sekä riippuen mallista lukuisista vedenpitävistä taskuista. Housuissa hintalaadussa pätevät mm. Gloverin tuotteet joissa korkea vyötärö, pikakiinnitteiset henkselit, paksu kangas varsinkin istumalihaksille, sekä ilmalukot lahkeiden suissa. Molemmissa tuotteissa kuitenkin huonot/riittämättömät suojat vakiona.

3. Molempia on ollut, tekstiiliasut kuitenkin ykkösenä pitkän ja vaihtelevan ajokauden vuoksi.

4a. Suojat pitää olla iskua vaimentavat kaikissa ruumiinosissa kun luu on pinnassa (olka, kyynär, polvet, lonkat, selkä) ja lisäksi kulutuskestävyys pitää olla hyvää luokkaa. En tajua miksei kaikki pukuvalmistajat testaa vehkeitään paiskaamalla puetun törmäysnuken liikkuvasta autosta satasen vauhdissa radalle. Siinä näkee hyvin miten materiaali käyttäytyy ja saa telemetrian samalla rahalla.
4b. Pelkkä hengittävä kangas ei usein riitä joten pitäisi olla myös vetoketju tyyppiset avattavat ilmakäytävät puvun läpi jotka toimisivat vaikkapa ajajan taakse muodostuvan alipaineen avulla.
4c. Irrotettava vuori on ehdoton lisävaruste kunhan se on nopeasti irrotettava/kiinnittyvä. Jokainen voi sitten itse päättää käyttääkö sitä.
4d. Hifistien hommaa ja hintalappu on joka tapauksessa iso eli samalla rahalla saa ison pinon parempaa kangasta, suojat, kunnon vetoketjut ja varsinkin kumipäällysteiset napit joita liian usein korvataan tukkoon menevillä halpis tarra ratkaisuilla.
4e. Helppoja säätöjä hihoihin ja lahkeisiin jotta erimalliset kengän ja hansikkaan varret mahtuvat ongelmitta sisään. Em kohteissa (varsinkin lahkeiden suussa) oltava myös ilmalukko.  Hyväksi Takissa myös säädöt vyötärölle eli sellainen vyö joka kulkee ympäri, vaan ei kuitenkaan vetoketjun yli. Plussaa myös virityksistä joilla varmistetaan että takki pysyy kiinni housuissa jalat asfaltilla menosuuntaan.
4f. Taskuja ei ole tekstiiliasuissa ikinä liikaa. Pari povaria vetoketjun alle ja päälle, sekä kaksi suurta mahataskua eteen alas on ehdoton minimi. Nätin pienen kännykkätaskun saisi pinta-asennuksena esim käsivarteen kunhan on poissa ilmavirran ja kaatumisten tieltä.
4g. Housut pitää joustaa kunnolla polvista niin ettei lahkeet nouse korviin.
4h. Korkea kaulus josta vesi ei mene sisään. Käytän tarvittaessa erillistä kauluria.

5. Muotoon leikattuja ryhdikkäitä asuja jotka muistuttavat enemmän sotisopaa tai haarniskaa kuin tavallisen tallaajan vapaa-ajan asuja (ne voi ostaa tarvittaessa erikseen). Värit on makuasia mutta mustaa/tummia värejä kannattaa suosia unohtamatta kuitenkaan heijastavia pintoja.

Sen verran vielä lisäisin, ettei kannata tehdä polvisuojista yhtä dilleä viritystä, kuin mitä on Rukan pöksyissäni. Niissä nimittäin polvisuoja on nätisti polven suojana ajoasennossa, mutta seisoessa ne lököttävät sääriluun päällä. Niillä pitää sitten lentäessä muistaa pysyä koko ajan kyykkyasennossa.
biggrin.gif
Itse olen pyörinyt kerran tiellä kuin pölli tukkimiehen alla ja sellaisessa tilanteessa niistä suojista on yhtä paljon iloa, kuin finnistä ensitreffeillä
confused_orig.gif

Sen verran vielä lisäisin, ettei kannata tehdä polvisuojista yhtä dilleä viritystä, kuin mitä on Rukan pöksyissäni. Niissä nimittäin polvisuoja on nätisti polven suojana ajoasennossa, mutta seisoessa ne lököttävät sääriluun päällä. Niillä pitää sitten lentäessä muistaa pysyä koko ajan kyykkyasennossa.
biggrin.gif
Itse olen pyörinyt kerran tiellä kuin pölli tukkimiehen alla ja sellaisessa tilanteessa niistä suojista on yhtä paljon iloa, kuin finnistä ensitreffeillä
confused_orig.gif
Näin saattaa tietysti olla, mutta tuntuisi hieman oudolta jos Rukan kaltainen yritys jonka ajoasut on todettu testeissä eräiksi kaikkein turvallisimmista, olisi sijoittanut suojat vääriin paikkoihin  
withstupid.gif

Joo, minä kyllä soitin ko. puljuun asiasta(Olin varsin harmissani ja puvun ostin MP-messuilta tuhnukännissä ja kauheassa ryysiksessä, eikä asia valjennut kuin seuraavana päivänä ) ja ne olivat kovin hämmästyneitä asiasta. Siis ihan oikeasti ne olivat vain istuttaneet heebon mopon päälle ja katsoneet mihin suojat pitäisi tulla. Ehkä heidänkin olisi kannattanut kysellä Orgista, minkälaiisia asioita kannattaa huomioida
biggrin.gif

2.Ovatko markkinoilla olevat tuotteet vastanneet omia tarpeitasi? --- 3.Suositko erityisesti tekstiiliasuja tai nahka-asuja? --- 4. e. Säädeltävyys. --- 4.f. Tavaroiden mukanakuljettamismahdollisuudet. --- 4.g. Joustavuus. ---
2. Ei ole vielä kohdalle osunut goretex-housuja, jotka istuisivat minulle, lyhytjalkaiselle pyöreälle naiselle. En jaksa uskoa, että mitkään tekstiiliajohousut pärjäisivät mukavuudessa nahkahousuille. Takin sen sijaan olen löytänyt istuvamman goren kuin nahkaisen. Asuissa pitäisi ehdottomasti paremmin huomioida ihmisten yksilölliset ulottuvuudet. Povekkaalla voi olla lyhyet tai pitkät kädet, isopeppuisella pitkä tai lyhyt selkä, lyhytjalkaisella pitkä tai lyhyt selkä, hoikalla leveät tai kapeat hartiat jne.

3. Kaikkein paras olisi vedenpitävä nahka-asu! Nahka on mukavampi ja tyylikkäämpi kuin tekstiili, mutta imee ikävän paljon vettä ja kestää kauan kuivua. Erilliset hengittämättömät sadeasut ovat hikoilevaisten helvetti.

4.e. Edellämainittuja voinee jonkinverran avittaa asujen säädeltävyydellä, mutta lahkeessa silti tuskin voi kovin monta irrotettavaa kaistaletta olla.

4.f. Taskut ulkopuolelle. Sisäpuolella olen minä. Joskus olen tupannut taskut täyteen tavaraa ja huomannut sitten takin mahdottomaksi pukea päälle. Joudun käyttämään erillistä vyölaukkua, mikä on toisaalta kyllä kätevääkin, koska en kulje koko ajan ajotakki päällä.

4.g. Siis mikä joustavuus?

Joo, minä kyllä soitin ko. puljuun asiasta(Olin varsin harmissani ja puvun ostin MP-messuilta tuhnukännissä ja kauheassa ryysiksessä, eikä asia valjennut kuin seuraavana päivänä ) ja ne olivat kovin hämmästyneitä asiasta. Siis ihan oikeasti ne olivat vain istuttaneet heebon mopon päälle ja katsoneet mihin suojat pitäisi tulla. Ehkä heidänkin olisi kannattanut kysellä Orgista, minkälaiisia asioita kannattaa huomioida
biggrin.gif
Saanen silti epäillä että asia olisi ihan näin. Sittenhän kaikki ajo-asutestitkin olisi tehty vain mopon selässä polvet koukussa istuen, eikä yksikään kokenut motoristitestaaja ole tajunnut, että Rukan nilkkasuojat ovatkin oikeasti polvisuojia   
tounge.gif

Eli loppuvetona kun vähänaikaa mietin:

Paksuinta Corduraa olevat pöksyt mitä löytyy, Tuplavahvikkeet polvissa kankaasta ja knoxin suojat.

Nahkainsertit kriittisiin (Lonkka, yms) paikkoihin pääkallo ja/tai liekkikuviolla. Kankaan väritys vois olla vaikka citycamo. Reisitaskut.

Vedenkestävyydellä ei svitunkaan väliä. Kurapöksyt on jemmattu penkin alle kuitenkin.

Takkivalikoima nykyään on tarpeeksi kattava, eli sille alueelle en koske.

Kiitos.
smile_org.gif

Lähtökohta tietoja! Ajan pääasiassa matka-ajoa (eurooppa ja Norja) pyörässäni on hyvä suojaava kate (suojaa hyvin sateelta ja tuulelta, mutta estää tuulettumisen lämpimällä ilmalla)

1. Tärkein ominaisuus on turvallisuus.
toinen tärkeä ominaisuus on vedenpitävyys (Goretex kangas toimii), elikkä vaikka ajaa useita satoja kilometrejä ei puku saa päästää vettä läpi.

2. itselläni on on Yokon Advance puku. Olen pukuun erittäin tyytyväinen. heijastava materiaali, irroitettava vuoret. hyvät taskut jne.
tuuletettavuus voisi olla parempi.

3. Suosin kangaspukuja, koska itselleni vedenpitävyys on tärkeimpiä ominaisuuksia. Ei jaksa alkaa matkalla lisäämään sadeasua, jos käyttäisin nahkaa.

4. Mitä mieltä olet seuraavista tekijöistä?

a.
Mielestäni Yokon puvussa on riittävät suojat.
En käytä erillistä selkäsuojaa. eikä selkäsuojan tarvitse olla mielestäni jämäkämpi.
Pukujen suojat voisivat olla "vähemmän jäykkää materiaalia".
lisäksi ne voisi olla huomaamattomampia.

b.
Tuuletus on yksi tärkeimpiä asioita. Tällä hetkellä puvut ovat hyvin vedenpitäviä, mutta niissä on kuuma varsinkin keskieuroopassa.
Unelma olisi puku, jossa olisi vedenpitävyys ja huippuhyvä tuuletus (mahdoton yhtälö?)
Tuuletus tulee olla säädettävä ominaisuus, ettei kylmällä ilmalla palellu.
Keskivartaloon tarvittaisiin parempaa tuuletusta.
lisäksi housuihin pitäisi saada parempi tuuletus.

Euroopassa reissaaminen on yleistynyt, niin paljon, että markkinoilla on varmaankin kysyntää, hyvillä suojilla varustetulle puvulle, joka on käytössä viileä (hyvä tuuletus ja viileältä tuntuvat materiaalit) , VAIKKA se ei olisikaan veden pitävä.

Vaimoni on kurvikas ja kaipaisi pukua, jossa alahelma olisi leveämpi. Elikkä puolipitkä takki, jossa riittävän leveä alahelma.

c. irrotettava liiviosa takissa ja irtovuori housuissa on erittäin hyvä ominaisuus. Lisää puvun käytettävyyttä (kesä ja syksy)

d. Turvatyyny ei ainakaan itseäni houkuttele. toimivuus epäilyttää, eikä ole hyvän näköinen.

e. nykyisessä puvussani on riittävästi säädeltävyyttä.

f. nykyisessä puvussani on riittävästi taskuja. Taskujen oltava symmetrisiä, jotta vasenkätisillä on yhtätoimivat taskut.
rintataskut vedenpitäviä.

g. joustavuus on nykyisissä puvuissa OK.

h. Kaulasuoja/kaulus. puen tarvittaessa erikseen.
jos löytyisi toimiva ratkaisu voisi olla puvussa kaulasuoja mukana (irroitettavissa)

5. Pukujen ulkonäkö on mielestäni OK. väriskaala voisi olla laajempi erityisesti naisille.

Hyvä asia, tässä kommentit:

1. I) Hyvät ja paikoillaan pysyvät suojat, II) luja pintamateriaali, III) vesitiiveys sateessa, IV) Hengittävyys, V) lämmin, VI) mukava kävellessä

2.Yoko-goretex - hyvä. Ainoa ongelma saada hanskat hihoihin tai niiden päälle. Kutistuu talvisin vähän liikaa.

3. Goretex - vesitiiveys, hoidon helppous maastoajossa
4. Mitä mieltä olet seuraavista tekijöistä?
a. Suojat. Toivoisitko kiintonaisten selkäsuojien olevan vankkarakenteisempia? - Kyllä. Muilta osin suojat OK.

b. Ventilaatio, eli tuuletus. Mitkä ovat ne paikat kehossasi, joiden kohdalle erityisesti tarvittaisiin ventilaatioita? - selkä. Reppua käytettäessä ventilaatio ei oikein toimi.

c. Irrotettava liiviosa. Tunnetko tarvetta lisätä joskus lämpökerroksia ajoasun alle? käytän lisävuorta puolet ajokaudesta - toimii hyvin.

d. Turvatyyny. Koetko takin/asun selässä ja niskassa olevat turvatyynyt varusteiksi, jotka olisi hyvä olla vakiona ajoasuissa?
- ajatus hyvä - laukaisun täytyy olla idioottivarma. En olisi halukas maksamaan hirveitä.

e. Säädeltävyys. Voisi olla parempi - jottei välikerrastojen lisääminen tai talvella tapahtuva kutistuminen ahdista.

f. Tavaroiden mukana kuljettamis-mahdollisuudet. Riittävä nykyisessä.

g. Joustavuus. Hyvä nykyisessä.

h. Kaulasuoja/kaulus. Millaista suojaa kaipaat kaulasi alueelle? Tilanteen mukaan mielellään erikseen huivi tai huppu.

5. Millaisia toiveita sinulla on asun ulkonäön suhteen? Enemmän värejä & Heijastimia. Tyyli voisi olla lähempänä farkkulinjaa kuin sukelluspukua?
smile_org.gif
buttrock.gif

Niinkuin joku jo edellä sanoikin, mielestäni takki puolella on helppo löytää mieleisensä. Myös matka-ajoon löytyy housuja suht helposti, mutta mistä löytyisi hyvät monikäyttöiset housut kaupunki nurkkapyöritykseen ja kahviloissa poikkeamiseen kesällä? Farkut on hyvät mutta eivät suojaa kaatuessa juurikaan.

Itse ostin juuri muuhun tarkoitukseen Dunderdonin reisitaskuhousut ja niitä käytettyäni oivalsin, että nehän ne on ratkaisu nurkkapyöritykseen. Ovat niin paksua puuvillaa, että seisovat itsekseen riisumisen jälkeen, silti jalassa mukavat. Niitä löytyy mm. Partioaitoista.

Ja taas kuten edellä mainittua, ne Gore-tex takit ovat usein sellaisia laskettelu takin oloisia, niinpä kokeilin viime keväänä Lapissa viikon ajan kyseisessä toiminnassa ja totesin, että hyvin toimii. Lämpimiä, vesitiiviitä ja suojat paikoilla kaatumisen varalta. Kokeilkaa ihmeessä.

Back