• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaari pyörän päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vesako
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän 250 kuutiota riitä aivan mainiosti mainitsemaasi 60-70 km/h vauhtiin ja mutkateiden mutkista nauttimiseen. Jos kuitenkin joudut ajamaan pikatiesiirtymiä, voi olla että tulee rekat haistelemaan rekisterikilpeä hyvinkin läheltä ja siinä vaiheessa saattaisi olla mukavampaa, kun saisi pienellä ranneliikkeellä lisää hajurakoa siihen taustapeilissä näkyvään Scanian s-kirjaimeen. Eihän ne rekkakuskit tietenkään kenenkään päälle (toivottavasti) aja, mutta mulle tulee ainakin turvaton olo kun sellainen ajaa liian lähellä. Eräs tuttu ajeli tuollaisella Hondan 250 Rebelillä, mutta sanoi vaihtaneensa saman merkin 750 Shadowiin juuri em. syystä. Ei siinäkään paljon tehoja ole, mutta kuitenkin riittävästi pitämään motoristi pois rekkojen jaloista.
Jos persaus kestää, aion itsekin hommata ensi kesäksi pyörän pienen tauon jälkeen, enkä edes haaveile mistään huimista tehoista. Ajatuksissa on joko ihan perusnaku (GS 500, CB 500 tms.) tai sitten taas joku katuenduro, esim. DR :)

vesako sanoi:
No, nyt tekis mieli aloittaa mutkaisilla päällystetyillä
teillä uudelleen ja nautiskella menosta.

Olen tämmönen lyhytvartaloinen ja enkä kaipaa
kovaa vauhtia vaan nautiskelua 60-70 km/h vauhdista.

Mielessäni on pyörinyt (ehkä liikakin?) merkkinä
ja mallina Hondan Rebel 250.

On se pieni ja nätti toi Rebel 250 :polonen: No, itte olen aloittelija ja sikäli olen aika huono sanomaan mitään, että sillä varauksella.. Mutta 17 hevosvoimaa... Eli jään miettimään, että kiihtyykö toi ylipäätään 60-70 vauhtiin mutkapätkällä? Jos joutuu himmailemaan mutkan kohtaa vaikka viiteenkymppiin ta jotain. Onhan se tietty kevyt pyörä, alle 150 kiloa vissiin, niin jos kuskile laittais 50-60 kiloa, niin ei kai se sitten.. Jos toi nyt tekis 210 kiloa kuskin kanssa jolla jaetaan se 17 heppaa, niin paino/tehosuhde on vissiin 0,08 heppaa kiloa kohti. On se kuule armottoman vähän. Ainakin mun mielestä, joka ajelen vanhalla kuuskytheppaisella XJ:llä ja teho/painosuhde taitaa olla sekin jotain vaatimaton 0,19 kuskin kanssa. Ja toi 17 heppaakin tais olla internetin mukaan jossain 8250 kierroksen kohdalla.

Kyllä sinuna ostaisin vaikka jonkun viissatasen Viragon. Välttämättä kakspuolikasta Rebeliä ei ole Suomessa niin helppo myydäkään myöhemmin. Mut, muista nyt että sulla taitaa olla enemmän kokemusta kun mulla (n. yks ajokausi)! :jpstyle:

Hmm, aikanikuluksi vielä ohdin, et jos toi Honda 350 on tämä Honda CB350 niin siinä sentään on 36 heppaa ja 150 kiloa painoa, eli pikkuisen eriluokassa kuin melkein saman painoinen 16 heppainen Rebel. Nykyäänhän kevarit on rajoitetty 11 kW tehoisiksi, Rebel on 12 kilowatin tehoinen, eli lähinnä alitehoinen kevari. Vaikka tommonen teini-ikäisten Honda CBR 125 kyykkykevari painaa 115 kiloa ja tehopainosuhde on parempi kuin rebelissä, vaikka heppoja on vaan 9,5 hp. Lisäyskorjaus: Eikun ei sentään olekaan!

Viimeksi muokattu:
Terve.

Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä.
Voihan se olla vaatimaton tehojen suhteen?

Pitänee odottaa jotta lumen syvyys hieman
vähenee ja käydä kokeilemassa.

Mutta kuitenkin...

Edit. Mikäli jollain omakohtaisia kokemuksia ko.
pyörästä niin niitä kuulisin mielelläni.

Viimeksi muokattu:
Omasta tallista löytyy 2 kpl wanhaa klassikkoa. Kawa LTD malleja molemmat ja ikää helvetisti ja tehoja erittäin vähän (40 hv ja 56hv) mutta aina ovat perille vieneet ja nopeuttakin saa kelattua ihan riittävästi vaikka konetielle tunkis ittensä.

Pointtini on, että hommaa sellanen mistä ite tykkäät ja nautit. Tubopusaa jo ehdoteltiinkin ja tais olla R1:kin?

Itse viihdyn noiden sääliviä katseita keräävien patarautojen läheisyydessä.

Noihin määritelmiin voisi käydä myös 600-kuutioinen Ducati Monster. Siinä on nakuksi suhteellisen matala ajokorkeus ja muutenkin aika kompakti pyörä. Ja tehojakaan ei ole liikaa - esimerkiksi 2001 vuoden mallissa oli 54 heppaa. Ja väittäisin että Ducatin alusta ja ajo-ominaisuudet yleensä ovat ihan toista luokkaa kuin Rebelissä.

Tachometer sanoi:
Noihin määritelmiin voisi käydä myös 600-kuutioinen Ducati Monster. Siinä on nakuksi suhteellisen matala ajokorkeus ja muutenkin aika kompakti pyörä. Ja tehojakaan ei ole liikaa - esimerkiksi 2001 vuoden mallissa oli 54 heppaa. Ja väittäisin että Ducatin alusta ja ajo-ominaisuudet yleensä ovat ihan toista luokkaa kuin Rebelissä.
Tuo kannattaa huomioida. Hyvin usein alitehoisiin pyöriin laitetaan täysin ala-arvoiset runko, alusta ja jarrut. Lähinnä kai sen vuoksi, ettei asiakaskunta välttämättä vielä ymmärrä hyvän päälle ja siksi, että säälittävistä tyyppihyväksyntävaatimuksista pääsee läpi liian helposti, jos pyörän huippunopeus on alhainen.

Vieläkin korostan tuota liikenteen rytmissä pysymistä. Uskon täysin, että sinä näet ne rekat ja linja-autot hyvin. Mutta kun tavallisella tiellä niitä tulee pari kappaletta vastakkain ja olet siinä tienlaidan ja rekan tai linjurin välissä. Siinä voi pian aikaa kaivata muutamaa hevosvoimaa. Ammattiliikenteen kanssa pärjää hyvin, rekat näyttää vilkulla suoran pätkillä, että anna mennä.
Eihän aina ole pakko ohittaa. Ja voi ja pitääkin olla etäisyyttä. Ja moottoripyörän saa ohittaa sulkuviivan kohdallakin ylittämättä sulkuviivaa. Tiesitkö? Mutta moottoripyörällä ei noin saa tehdä. Meiltä löytyy satapiikkikin. Kinuski Honda Rebelin kopio. 13 hv. 10500 rpm. 125 huippu. Tytär ajoi sillä pari kesää ja 7500 km. Tuolla se on tallissa ressun alla. Ja tallessa on ne ES emsetitkin. Ei tosin ajokunnossa.

HUsquvarna Roulettessa oli 0,8 hv. Ja niillä ajettiin vaikka kuinka. Mutta nyt on nyt. Sen pitää pysyä oikealla ranteella tavallisen arkipäiväisen liikenteen rytmissä täysin normaalisti. Henkilöautomiehet vähät välittää sinun hengestäsi. Sen kaasun avulla sinä voit tehdä oman suorituksesi, kuten suomalaiset urheilijat,ja sitten katsoa mihin se riittää. Eli unohda nuhakiikut ja korppusahat hyvän sään aikana. Minimisuorituskyky on se, millä tuo liikenteen rytmissä pysymisen ehto täyttyy. Tuolla ylempänä joku suositteli 750 Shadovia. Ihan ilmituuma. Hevosvoimat ei sen tehosta kerro kaikkea.
Siinä on dieselmoottorin vääntö. Ja lähtee. Sanoit itseäsi vaariksi. Minä olen pappa. 9 lastenlasta. Ja pojat 6-9 ajelee Yamahan crossimopolla pihan ympäri. Mulla on noin reilut 100 000 km kaksipyöräisellä lähinnä Järvi-Suomen alueella.
Ja pari miljoonaa samalla alueella mukaan lukien tukkirekka ja linja-auto. Ettei sinun tarvitsisi keksiä niitä molempia pyöriä uudestaan.

Meitä vaareja on monen ikäisiä ja tapaisia. Eläkeläisporukassa on Bemun 1000 RR:ää, ZZR:ää, muita K ja R-sarjan Bemuja, isompaa Hondaa, Muscle Rod on varmaankin Customi. Isoja Guzzeja on muutama, vanhin kuski on jo reilusti päälle 80 v. No mulla on downshiftausvaihe menossa ja 650 DLA Abs V-Strom. Vai että pitäisi pysyä liikenteen rytmissä.

Vempel-Ville sanoi:
Tuolla ylempänä joku suositteli 750 Shadovia. Ihan ilmituuma. Hevosvoimat ei sen tehosta kerro kaikkea.
Siinä on dieselmoottorin vääntö. Ja lähtee.

Hmmm.. maksimivääntö 64.00 Nm 3000 rpm... :) Siinä alkaa minun kuvitelmalla olemaan sitä leppoisaa ja mukavaa ajoa tuolla maalaismaseimien keskellä... Siitä kurvista ulostullessa vaan hiukan kaasulla rumpsauttaa vauhtia sinne justiin 6-7 kymppiin, ei tartte kierrättää konetta pienillä vaihteilla jossain 6000 päällä.

Goofy S sanoi:
Nyt olis kiva kuulla perusteluja.
Miksi SR500:kuskilla olisi keskimäärin paremmat edellytykset osata ajaa???

Aikas usein olen joutunut ajeleen sellaisten kamujen perässä jotka ei osaa edes kantata.Pyörää ajetaan kuten autoa,aivan mahdottomilla ajolinjoilla.Aikanaan opeteltiin kanttausta pisteiden kautta oli kaasu kiinni ja lämä auki kohdat.Nykyään kanttauksen jälkeen kaasu avataan vasta pyörän oiettua.SR on sellainen laite jolla rokan voi avata täysillä kun vekkiä jätetään ja koska tehoa ei ole liikaa ja kanttausvarat ovat todella suuret on pyörän kaarteesta ulostulonopeus todella huima.Sitä on vaikea selittää se pitää kokoea. :D

No pärjätään sitä kevareillakin tuolla liikenteessä niin miksei sitten tuolla 250 menis ihan ok.
Onhan se hieman pienehkö ja sopivuus kyllä henkilökohtainen asia mutta sais se mennä ihan helpolla
liikenteessä muiden vauhtia niin et olis ns. tientukkona kun muut painaa sitä rajoitus +10kmh.
Ei oikein irtoa keneltäkään sympatioita siinä vaiheessa muille kuin oikein veteraanipyörille.

Ei paljon painavampi ja suurinpiirtein yhtä helppo käsitellä olis tuo 750 Shadowikin tms,
paljonhan noita malleja olis, kunhan kevät kunnolla koittaa ja voithan tuota jo joutessas
käydä koeistumassa ennen koeajoja.

Täällä Suomessa "pitää" olla pyörässä kuutioita ja tehoja, muuten sillä ei voi oikein liikennöidä ensinkään. (Älkää kysykö, miksi Keski-Euroopassa, missä on kuitenkin ne vapaan nopeuden moottoritiet ja kaikki, on perinteisesti voitu liikennöidä paljon pienempikoneisemmillakin pyörillä.)

Jos kriteerinä pidetään ihan pelkästään muun liikenteen mukana pysymistä (en tosin itsekään valitsisi pyörää ainoastaan tällä perusteella) ja tarkastellaan meidän maatamme, niin kattonopeus on 120 km/h, ja sitäkin saa laillisesti ajaa vain kesäkaudella, niillä vajaalla 800 kilometrilla, mitä yli 100.000 kilometrin tieverkostostamme löytyy moottoriteitä. Muutoin tarttisi päästä noin satasta, jotta ei ole tientukkeena, ja rekkojen ahdistelut selän takaa loppunee silloin, jos peli laukkaa yli 90 km/h. Ainakin tuon viimeisen ehdon täyttänee ylivoimainen valtaosa yli 125cc pyöristä. Varmaan jotain reserviä myös ohituksiin saattaisi olla hyvä olla olemassa, mutta menee sitten jälleen ihan makuasiaksi, kuinka paljon.

Aasian suunnalla on tullut parinakin talvena (siis Suomen talviaikaan, alueella kylläkin on ympäri vuoden "kesä") ajeltua 115cc nelitahtiskootterilla, ja samoilla seuduilla olen aiemmin liikkunut myös isommilla pyörillä. Skootteri se vaan yllätti kerta toisensa jälkeen, ja nimenomaan positiivisesti. Se kulki ehkä juuri kuutioitaan vastaavan määrän todellista nopeutta. 1-päällä ajossa se teki ainakin 80% kaiken sen, mitä isokin pyörä. Juuri esim. ohituksissa täytyi näkymää eteen olla vähän enemmän, mutta toisaalta sillä piti tasaista vähän päälle satasta vaikka koko päivän, ja 5 litran tankilla pääsi yli 200km. Toisekseen se kustansi omaksi noin tuhat erkkiä – uutena! Olisin saattanut vaikka rahdata kampeen tänne Suomeen, ellei EU-säädökset estäisi saamasta niitä täällä kilpiin.

Triumph Bonneville on erittäin helppo ja mukava ajaa ja huoltaa. Ulkonäkökin varmaan miellyttää vaaria. Nää on kaikilla kestänyt hyvin.

Jos sopivan kokoisia, hintaisia ja näköisiä pelejä haluaa lisää mietittäväksi, voi käydä myös selailemassa nettimotoa: http://www.nettimoto.com/
Jos ei paikka ole tuttu, pystyy hakuehtoja varsinkin tunnuksien luomisen jälkeen rajaamaan hyvinkin tarkkaan. Itse tein pyörävalinnan lopulta tuolla perusteella. Lopulta sitä tietää vain itse, mikä itselle sopii ja mikä silmää ja kukkaroa miellyttää. Ainahan ne voi koeajaa ja kun tiettyjä malleja alkaa olla nipussa, niistä löytää myös paremmin tietoa. Täällä yleisesti suositellaan tehokkaita pyöriä ja vaikka se ei välttämättä olekaan huono idea, itsehän se päätös lopulta tehdään.

Minun kokemuksellani ei vielä mitään tiettyä pyörää suositella, mutta tuo liikenteen mukana pysyminen on varmasti ihan hyvä pointti. Riippuu tietysti paljon, missä ajelee, mutta vähän vaikea siinä on rentoutua, jos kokoajan saa keskittyä takanatulevaan liikenteeseen. Tyhjillä teillähän sitä voi himmailla hiukan isommallakin pyörällä. Itse aloitin harrastuksen täysin nollakokemuksella, eikä 600cc tuntunut liian isolta. Sillä se korttikin piti minimissään ajaa.
Mutta kuten sanottu, päätökset tehdään itse ja jos se 250cc tuntuu oikealta valinnalta, niin käy koeajamassa. Mielellään vähän liikenteenkin seassa, niin näkee senkin tilanteen heti alussa. Ainahan sitä uuden pyörän saa, jos vanha ei miellytä.

Viimeksi muokattu:
Mietippä ensin mitä haluat eniten. Haluatko rauhallista ja nautinnollista mutkatieajelua maaseututeillä jopa niin, että visiiri voi olla auki ja voit haistaa ja maistaa kesän tuulet, vai haluatko vetää mutkat polvi maassa tuppi levällään nahkapuku päällä. Moottoripyöräilyssäkin kehittyy koko ajan. Jokaisen lenkin jälkeen oppii jotain uutta ja se on se asia, joka sitä nälkää ainakin alussa kasvattaa.

250 kuutioinen riittää varmasti ekaksi kesäksi, tai ainakin kuukausiksi, mutta taitojen karttuessa ja kilometrien lisääntyessä tulee väistämättä eteen tilanne, että haluatkin lähteä moottoripyörälläsi vaikkapa.... lappiin, tai jonnekin muualle, vähän kotikulmia kauemmaksi. Silloin punnitaan ajomukavuus ja se kuinka hyvin pyörän päällä viihtyy.

Tuossa on monikin heittänyt ajatuksia sen Honda NT:n, eli Deauvillen suuntaan ja siinä on kyllä pyörä, jossa on hinta/laatu kohdillaan. NT ei ole todellakaan mikään tykki, vaan tarkoitettu rauhalliseen kruisailuun ja matkantekoon. Testin mukaan tuolla jaksaa ajaa tankillisen toisensa jälkeen ja mutkateillä kääntyy kuulemma kurviin kuin ajatus. Eli testin mukaan pyörä on parhaimmillaan kapeilla mutkateillä, ei niinkään moottoritienopeuksissa. Ja onhan tuossa NT:ssä jo vähän enemmän sään suojaakin kuin Rebelissä.

Vaimoni aloitti mopoilun viime kesänä Suzuki 500 GS:llä ja kypsyi sen tehottomuuteen ja pienuuteen melko pian (rouva on 50v. eikä ikinä ennen ajanut moottoripyörää). Tulevaksi kesäksi hänelläkin on katselussa NT 700 ABS, joka on jo ihan eri luokan pyörä mitä ajomukavuuteen tulee ja kulkeneekin vähän rivakammin tarvittaessa. Viime kädessähän se vauhti on kuskin korvien välissä ja kaasukädessä.

Olisi tuolla NT:llä tarkoitus lähteä ens kesänä Välimerellekin ihmettelemään, siis ei kaks päällä vaan molemmat omillamme, mutta NT:llä voi kyllä reissata vaikka kaksistaankin. Käyppä jossakin katsomassa kyseistä pyörää ennen kuin teet lopullisia päätöksiä, ettei mun tarvitse sitten vuoden päästä sulle kirjoittaa, että "mitäs minä sanoin":D

Viimeksi muokattu:
Terve.

Kiitos vaan kovasti, taas on tullut hyviä vastauksia.

Poikkeuksetta on kehoitettu hankkimaan suurempi ja
tehokkaampi. Ehkä se olisi hyväkin ratkaisu.?

Toisaalta tämä "persjalkasuus" (166cm) rajoittaa
melkoisesti kohteen valinnassa.

Tuolla toisessa ketjussa missä myös valinnasta puhe,
niin joku mainitsi jostain pyörästä jotta " ihan hyvä ajaa
myös alle 100:sen nopeudessa" semmoinen ei sovi
jostain syystä minulle.

No, kyllähän 500:nen käy ihan hyvin jos vain
mitat käy minulle.

ns. kyykkypyörä ei jostain syystä kiinnosta.

Ikää on kohta jo 60 ja edellisestä pyörällä ajostakin
kulunut kohta 40v, niin kiirettä ei ole.

Lisää vain hyviä vinkkejä, kyllä se oikea vielä löytyy.

Juu, autokoulun kautta muutama tunti ennen kesää
on ihan paikallaan.

Suzu-ukko sanoi:
Persjalkasuutta helppo hoitaa madaltavilla koiranluilla.

Terve. Vieras asia minulle, tuo koiranluu.

Olen kyllä työni puolesta madaltanut penkkiä
ohentamalla pehmusteita, mutta sillä ei
paljoakaan saa apua.

Käyppä koeistumassa vaikkapa Hondan 600 Shadow tai joku vastaava... nämä on matalia ja varsin mukavia ajaa. Huollotkin on helppoja ja laitteet kestäviä... itse olen 750 Shadovilla rullannut 120000 kilsaa ja aina vaan toimii... eihän sekään mikään raketti ole, mutta ethän sellaista haekkaan :right:

Back