• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaarallinen neuvo?

JuuhaM sanoi:
Itsekin tulkitsisin pitkien vilkuttelun niin että vilkuttelija on väistämässä.

Nyt kun vanhukset yhä yleisempiä liikenteessä niin pitää melkein aina olettaa että väistämisvelvollinen voi ajaa eteen milloin tahansa, vaikka olisi näköyhteys. Löytyy viime vuodelta omakohtaista kokemusta kun olin autolla liikkeellä ja joku eläkeläinen ajoi kolmion takaa päälle ihan kuin tahalllaan. Näytti ensin väistävän mutta vasta kun autoni oli tämän toisen auton edessä, kiihdytti ja kolaroi takakulmaani ennen kuin ehdin ohi. Mitään järkisyytä ei ollut tuollaiseen ajoon, taisi dementia jo oireilla.

Kun ajoin A-kortin viime keväänä opettaja ihmetteli välillä miksi hidastan vaikka on etuajo-oikeus, kerroin etten varsinkaan pyörän selässä halua jonkun dementikon päälle ajamaksi.

Olisitkohan jäänyt A-pilarin taakse pahimmoilleen. Pari kertaa käynyt itselleni vaikka koitan aina kuikkia noiden pilareiden taakse.

Ja joo, tuo valojen vilkautus merkitsee "Mene vaan, annan tietä"

T. 59v vanhus :p

Mulla on jäänyt A-pilarin katveeseen muutamia kertoja kaksipyöräinen ja jokunen auto, onneksi vieressä istuja on huomannut tai ite viime hetkellä. Lähellä on käynyt ja toivottavasti se siihen jää.

JuuhaM sanoi:
Itsekin tulkitsisin pitkien vilkuttelun niin että vilkuttelija on väistämässä.

Nyt kun vanhukset yhä yleisempiä liikenteessä niin pitää melkein aina olettaa että väistämisvelvollinen voi ajaa eteen milloin tahansa, vaikka olisi näköyhteys. Löytyy viime vuodelta omakohtaista kokemusta kun olin autolla liikkeellä ja joku eläkeläinen ajoi kolmion takaa päälle ihan kuin tahalllaan. Näytti ensin väistävän mutta vasta kun autoni oli tämän toisen auton edessä, kiihdytti ja kolaroi takakulmaani ennen kuin ehdin ohi. Mitään järkisyytä ei ollut tuollaiseen ajoon, taisi dementia jo oireilla.

Kun ajoin A-kortin viime keväänä opettaja ihmetteli välillä miksi hidastan vaikka on etuajo-oikeus, kerroin etten varsinkaan pyörän selässä halua jonkun dementikon päälle ajamaksi.

Ikärasismia eikö noi 18v dementikot ovat syylistyneet ihan samaan:blink:

750cc sanoi:
Ikärasismia eikö noi 18v dementikot ovat syylistyneet ihan samaan:blink:

Taitaa autokoulutkin syyllistyä ikärasismiin kun viime vuonna A-teorian ihan ekoilla sivuilla oli varoitus vanhuksista kasvavana liikenneriskinä :) Syy tähän tietenkin aiempaa suurempi määrä vanhuksia liikenteessä ja joukkoon mahtuu enemmän terveysongelmaisia. Nuorista itsellä enemmän sellainen kuva että kaahataaan aamuyöllä auto katolleen ja tapetaan korkeintaan omat kyytiläiset, muille tielläliikkujille ei niin suurta haittaa. Mutta kun dementia alkaa painamaan niin voi unohtua kumpaan suuntaan sitä motaria ajettiinkaan ja kumpiko polkimista olikaan jarru.

Tuossa omassa tapauksessa selitys voisi olla että sekoitti kaasun jarruun, selittäisi miksi ajoi päälle kuin tahallaan vasta kun autoni oli siinä kohdalla. A-pilarin en usko olevan syy koska oli ajanut jo pihasta ulos jalkakäytävälle ja ensin pysähtyi siihen kuin väistämään, tulin enemmän sivusta kuin a-pilarin suunnalta. Ei ainakaan moottoripyörällä haluaisi jäädä alle jos joku sekaannuksissaan kaasuttaa jarruttamisen sijaan...

ajvaara sanoi:

Jep, ja sitten kun tulet vaikka Espanjaan, se tarkoittaakin että ”Mä olen tulossa täältä, älä tunge eteen”...

-jp-

ajvaara sanoi:
Olisitkohan jäänyt A-pilarin taakse pahimmoilleen. Pari kertaa käynyt itselleni vaikka koitan aina kuikkia noiden pilareiden taakse.

Todellakaan EI tarkoita mene vaan. Vilkuttelu on yleinen varoitus tai yritys kiinnittää toisen huomio. Valojen hetkellinen sammuttaminen pari kertaa (mitä ei nykypyörillä yleensä voi edes tehdä) tarkoittaa mene vaan. Näin ainakin minun oppiman mukaan. Ja tohon ikäkysymykseen. Mikähän ikäryhmä se "osallistuikaan" suurimpaan osaan onnettomuuksia jonkun viimeaikaisen tilaston mukaan?? Olisko ollu 17-25v

T: Hidas vanhus 66v (Alastaro 1.43):WAZAAP::WAZAAP:

J-PS sanoi:
Jep, ja sitten kun tulet vaikka Espanjaan, se tarkoittaakin että ”Mä olen tulossa täältä, älä tunge eteen”...

-jp-

Saattaa pari sukupolvea mennä, ennen kuin täällä ollaan lähellkään Espanjaa. Jollei sitten Alkon viinamonopoli kaadu :p

Tosin, eikö toi "minä ensin" -kulttuuri ole etelämmästä lähtöisin, turha tulla sieltä kolmion takaa edes taakse!

siki sanoi:
Todellakaan EI tarkoita mene vaan. Vilkuttelu on yleinen varoitus tai yritys kiinnittää toisen huomio. Valojen hetkellinen sammuttaminen pari kertaa (mitä ei nykypyörillä yleensä voi edes tehdä) tarkoittaa mene vaan. Näin ainakin minun oppiman mukaan. Ja tohon ikäkysymykseen. Mikähän ikäryhmä se "osallistuikaan" suurimpaan osaan onnettomuuksia jonkun viimeaikaisen tilaston mukaan?? Olisko ollu 17-25v

T: Hidas vanhus 66v (Alastaro 1.43):WAZAAP::WAZAAP:

Kyllä se kaukovalon tai valon vilkautus 1960-luvulla ja siitä eteenpäin tarkoitti ”ole hyvä ja mene ensin”. Siis oikeasti näin. Katsokaas kun silloin päivisin ei valoja käytetty, niin päinvastoin oli paha merkkiä antaa, siin sammuttamalla.
Valon vilkatusta käytin kyllä busseille ja kuormureille risteyksissä aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Sitten kun kolmisen kertas bussi löi jarrut kiinni vaikka ite hidastin niin päätin kohteliasuudet lopettaa. Oli sitten uusi polvi tai kansallisuus astunut bussien rattiin.
T. Ajokortti vuodesta 1965...ja vieläkin toistaiseksi

Urpox sanoi:
Valon vilkatusta käytin kyllä busseille ja kuormureille risteyksissä aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Sitten kun kolmisen kertas bussi löi jarrut kiinni vaikka ite hidastin niin päätin kohteliasuudet lopettaa. Oli sitten uusi polvi tai kansallisuus astunut bussien rattiin.

Ihan hyvä että lopetit.
Kanssaliikkujille parempi ettei itse rupea keksimään omia liikennesääntöjä, kuten ajoneuvoluokkaan perustuvia väistämisvelvollisuuksia.

Zmoke sanoi:
Ihan hyvä että lopetit.
Kanssaliikkujille parempi ettei itse rupea keksimään omia liikennesääntöjä, kuten ajoneuvoluokkaan perustuvia väistämisvelvollisuuksia.

Vahinko, ettei 60-luvulla ollut nettiä. Olisi tuo saatu tuo vaarallinen tapa kitkettyä pois heti alkuunsa. Ja kanssaliikkujien turvallisuus ollut taattu vuosikymmeniksi.

eniten vaara tilanteita aiheuttaa juuri yli kohteliaat omien sääntöjensä mukaan liikkuvat iästä riippumatta
on sitten kulussa 76 tonnisella tai mopolla........

Se on just näin. Joku aika sitten yksi ylikohtelias puupää aiheutti kunnon hässäkän risteyksessä, jossa oli liikennevalot pimeänä. Pysähtyi risteyksen eteen ja alkoi antamaan kolmion takaa tuleville tietä. Noh,vastakkaisesta suunnasta tulleet ei tietenkään tajunneet tätä eikä myöskään ylikohteliaan taakse kertynyt autojono. Jonossa muut ilmeisesti luulivat, että risteykseen on hyytynyt auto ja siitä seurasi jos jonkinlaista manööveriä. Kohta oli risteys täysin jumissa keskelle sitä pysähtyneiden autojen takia. Ei näin.

Joustavuus ja toisten huomioonottaminen liikenteessä, miksei muuallakin, olisi vallan toivottavaa. Toinen asia on sitten, miten vastapuoli tulkitsee näitä valojen ym. vilkutuksia. Varmaahan se ei ole, ennen kuin käytännössä näkee. Toki niillä elämän saa jotenkin jännäksi. Itse en kuitenkaan ihan varmaksi meni luottamaan, vaikka omasta mielestä varoitusmerkki olisikin aivan selkeä.
Siispä tyydyn vilauttelemaan valoja vain lähistöllä olevista nelijalkaisista tms. Nopeusvalvonnastakaan en varoittele, ainakaan autoilijoita. Ihan vaan siksi, etten tulisi auttaneeksi pöllyissä ajelevia tai muita idiootteja.

Partisaani sanoi:
Nopeusvalvonnastakaan en varoittele, ainakaan autoilijoita. Ihan vaan siksi, etten tulisi auttaneeksi pöllyissä ajelevia tai muita idiootteja.

Kyllä mulla menee samaan kastiin mopoilijat, eli en varoita idiootteja :D

miettikääs että vuosi on 2021 ja meillä ei ole mitään keinoa kommunikoida muiden tienkäyttäjien kanssa tien kunnosta, hirvistä, siitä että he ajavat ilman valoja tai mistään muustakaan.

jaket sanoi:
miettikääs että vuosi on 2021 ja meillä ei ole mitään keinoa kommunikoida muiden tienkäyttäjien kanssa tien kunnosta, hirvistä, siitä että he ajavat ilman valoja tai mistään muustakaan.

Eik tää nyt oo päivänselvää, katos:

Varoitat ettei joku aja sivutieltä eteesi -> väläytät pitkiä
Annat kohteliaasti tilaa sivutieltä tulevalle -> väläytät pitkiä
Varoitat poliispartiosta -> väläytät pitkiä
Varoitat hirvistä/poroista -> väläytät pitkiä
Olet sitä mieltä että joku hinuroi ohituskaistalla edessäsi -> väläytät pitkiä
Ilmoitat ohittavasi -> väläytät pitkiä
Pyydät ohituslupaa -> väläytät pitkiä
Varoitat jalankulkijaa suojatien läheisyydessä ettei vain astu eteesi -> väläytät pitkiä
Annat kohteliaasti jalankulijalle tilaa -> väläytät pitkiä
Kerrot vastaantulevalle että hällä on pitkät päällä -> väläytät pitkiä
Kerrot vastaantulevalle ettei hällä ole valoja -> väläytät pitkiä
Kerrot edellä menevälle ettei hällä ns. päivävalot ole takana päällä -> väläytät pitkiä

Ymmärsit varmaan toistuvan juonen :p

Muutamassa yllämainitussa tilanteessa olennainen osa prosessia on sitten vielä katsekontaktin saatuasi muistaa tervehtiä ystävällisesti keskisormen kera.

Keskisormi on so last season, paremman efektin saa kun näyttää peukkua ja hymyilee leveästi tai nyökyttää kypärää hyväksyvästi:WAZAAP:

itl sanoi:
Se on just näin. Joku aika sitten yksi ylikohtelias puupää aiheutti kunnon hässäkän risteyksessä, jossa oli liikennevalot pimeänä. Pysähtyi risteyksen eteen ja alkoi antamaan kolmion takaa tuleville tietä. Noh,vastakkaisesta suunnasta tulleet ei tietenkään tajunneet tätä eikä myöskään ylikohteliaan taakse kertynyt autojono. Jonossa muut ilmeisesti luulivat, että risteykseen on hyytynyt auto ja siitä seurasi jos jonkinlaista manööveriä. Kohta oli risteys täysin jumissa keskelle sitä pysähtyneiden autojen takia. Ei näin.

:grin: Pojalleni kävi juurikin näin. Hänen sanojensa mukaan "joku mummeli" pysähtyi keskelle liikenneympyrää päästämään hänet eteensä liikenneympyrään. Hetken jopa ehti huitoa ratin takaa ennenkuin poitsu ymmärsi että pakkohan tästä on mennä ettei kaikki seiso :jippikaijee::jippikaijee:

Back