• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Väärä harraste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla lopahti myös kiinnostus ajamiseen viime kesänä, vaihdoin kumminkin nyt keväällä aivan erilaiseen pyörään ( 900RR -> 12R ) ja ajaminen alkoi maistumaan makialta. Kesti hetken kunnes taas lopahti ajamishalut. Ennen tuli n. 20tkm / kesä, nyt 6tkm josta 4tkm euroopan rundilla. Ei kumminkaan halua olla ilman mopotinta kun kumminkin muutamia kertoja kesässä pitää päästä ajamaan isoa kovaa jotta saa suun taas hymyyn.

Ehkä se on vaan kun noita ajovuosia on kertynyt jo sen verran että ei jaksa näitä samoja mutkia vetää vuodesta toiseen. Kuuraketti alle seuraavaksi
wink.gif

Hienoja kommentteja monelta, ja erityisesti endurokuskeilta.

Itse pidän lähes kaikista pyörätyypeistä, ja kaikkia niitä onkin tullut kokeiltua. Tärkeintä prätkällä ajossa mulle kuitenkin on liikkellä olemisen tunne, seikkailu sekä pyörän hallinnan tunne. Parhaiten näihin kriteereihin vastaavat isot enskat ja supermotot, etenkin sen seikkailemisen osalta. Seuraavaksi tulevat kyykyt. Customit ovat komeita, ja itsekin olen kaksi sellaista omistanut, mutta se hallitsemisen ja ajamisen paras fiilis jää puuttumaan...

Joskus viidentoista vuoden aikana olen minäkin tuntenut tuskastumista mm. jatkuvaan pukemiseen, riisumiseen ja poliisin pelkoon. Sitten huomasin, että nämä ahdistukset liittyvätkin vain kylillä pyörittämiseen ja näyttäytymiseen. Kauemmas on aina ollut ilo lähteä, seikkailu uusilla teillä maisemien yltäkylläisyydessä tekee ajamisesta aina yhtä upeaa, niin kotosuomessa kuin ulkomaillakin. Nyt, supermotolla, joka lenkki tuntuu seikkailulta kun aina löytyy uusia teitä ja maisemia ihan läheltäkin. Mieleen palaa hienoimmat moottoripyöräilyhetket toiselta mantereelta, jotka nekin enduron avulla nähtynä.

Mun kohdalla moottoripyöräily liittyy voimakkaasti persoonaan ja sieluun. Syvältä kumpuavaa vapauden kaipuuta täytän monella tavalla, joista moottoripyörällä ajo on kuitenkin niitä hienoimpia...

Ei ajolenkkiin kannata tuhlata 4 tuntia, vaan kannattaa kaahata reippaita ylinopeuksia, niin lenkki on nopeasti ajettu.
wink.gif
Kokeiles joskus poistua motarilta. Metsäsikakin osaa kaahata Kolmoskehältä Tampereelle ja takaisin.
Motarilla on tylsää ajaa, joten suurin osa ajoistani suuntautuu muunlaisille teille, joilla se kaahaaminen vasta onkin hauskaa kun ei ole aina vain sitä samaa suoraa. Tieteen valossa en - suoraan sanoen - usko, että metsäsian saa opetettua ajamaan prätkällä.
tounge.gif
Metsäsioista tuli mieleen vanha Sleepy Sleepersin kappale "Takaisin Karjalaan", jossa nykyisin osa establishmentia olevat Mato Valtonen ja Sakke Järvenpää lauloivat: "Metsäsikoihin sekaantumassa, tahdon olla Karjalassa." Oli hemmoilla aika pervot taipumukset.

Kyllä kahden katupyörän jälkeen ajettuani enskalla kolmetuhatta ja risat, täytyy todeta, että nyt on löytynyt meikäläisen makuun sopiva mopo. Oikein vaan alkaa v...tuttaa, kun alkaa talvi ja olen niin persaukinen, ettei ole varaa ostaa piikkirenkaita ja maksaa koko vuoden vakuutusta. Talven kärvistelyn jälkeen taitaa olla taas yhtä juhlaa, kun pääsee taas
062802moto_prv.gif
Niinkun tossa toisetkin järkeili, kokeile erilaisia pyöriä tai pidä vähän paussia. Kyllä se siitä taas alkaa maistua.  
bowdown.gif
kuitenkin päätöksellesi olipa se sitten mikä tahansa

Itellä alla a1-tehoinen piikkinen supermoto. Sain pyörän 22.7 ja nyt on 7100km mittarissa.. Kumma kyllä tehonpuute ei ole hirveesti vaivannut vielä
eek.gif
Välillä kyllä tuntuu, ettei jaksa ajaa, mutta kun perseen saa hilattua mopon päälle, niin sitten sitä taas mentiin.. Onneks on vielä supermoto, niin ei haittaa niin paljoa, jos asvalttitiet loppuu kesken..

Itsellä tuli tällä kaudella n. 1000 km mittariin ja päätin vihdoin, että pyörä myyntiin, kun kilometrin tuntuivat tulevan väkisin.
No niinhän siinä kävi, että pystyin olemaan kokonais 3 vko ilman mopoa. Nyt päätin lopullisesti muoviluoti aikakauden ja hankin vuodelta -80 projektiksi Yamaha SR 500:n Sen minkä häviää ajokilotreissä menee autotallissa
tounge.gif

Onpahan jotain rakenneltavaa. Se kun on osa tätä harrastusta. Ja nyt kun tuollainen vanha lähes ilmainen projekti niin ei harmita niin paljoa tuo vaikka ei kilometrejä syntyisikään. Ensi kesä ehkä jo alla jonkin näköinen street tracker
buttrock.gif

Back