• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Väärä harraste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harrastusta voi myös suunnata enemmän pyörien rakentamiseen ja entisöimiseen päin ja jättää ajot vähemmälle.

kenelle maistuu kenelle ei. mulle vajaa kymppi tänä kesänä mielestäni ajelin vaan vähän silloin tällöin. jäi keväällä suunnitelluista reissuistakin suurin osa tekemättä.
ja TEINOLA: kaasukahvaan sellanen vipstaaki mikä keventää kättä niin ei tarvii puristaa niin kovaa; saattais auttaa

Kaiken lisäksi isommat nopeudet eivät kiinnosta, eikä tuommoisia 80-100 teitä lähde kuin kahteen suuntaan (etelään ja pohjoiseen) ja jos niille lähtee 150-200 km lenkkiä tekemään niin se on äkkiä nähty, tuskin monta kertaa huvittaa samoja ajella. Mieluummin lukuisia mutkapätkiä 50-80 vauhtia.
buttrock.gif

Tuossa on oikeasti asennetta, samaa mieltä vaikka mulla tuommonen sporttipyörä onkin, ei kuitenkaan kyykky.

Ensimmäinen kesä (mopo koko kesän) takana ja huomasin erään epämiellyttävän seikan. Vika on varmaan ollut jo pitkään mutta ilmenee vain "ääriolosuhteissa" eli tässä tapauksessa mopolla ajaessa. Oikeaa rannetta nimittäin alkaa särkeä sellaisen 30 km ajamisen jälkeen. Siinä 50-80 km:n kohdalla kipu on pirullisen kova. Särky häipyy parissa päivässä, mutta tuo on ollut aika rajoittava tekijä enkä tehnyt yhtään pitempää reissua kesän aikana - enkä kyllä aikonutkaan. Ajattelin vaan naatiskella ja näin myös tein ;)
Suosittelisin kokeilemaan erilaisia ajohanskoja...sekä ajoasentoa eli persuusta pikkasen eri kohtaa penkillä saattaa auttaa kummastikin.

Pyörän valinta on aika tärkeä juttu. Itsellä oli tämän kauden alussa CBR600F vajaat pari kuukautta, noin 2500km tuli sillä ajettua ja pikkasen alkoi jo kyllästyttämään koko laite.

Sitten kävin kokeilemassa uutta rykköstä ja pakkohan se oli saada. Nyt on ajo maittanut rykkösellä jo yli 12000km ja edelleen jaksaa. Yhteensä tällä kaudella n.15000km ajettu ja varmaan 2-3tkm tulee vielä.

Eli yhteenvetona sanoisin, että kannattaa hommata sellainen pyörä, joka todella säväyttää eikä ominaisuudet/fiilikset lopu ekan kuukauden aikana kesken. Rykköseen vaihto oli oman motoristiurani paras päätös vaikka rahaa paloikin. Vastinetta on saanut takaisin.

Ihan toinen juttu on sitten se, että motorismi ei kaikille sovi/jaksa kiinnostaa pidemmän päälle. Tämä on sellaista lonely rider touhua joka varmasti alkaa sosiaalisempia luonteita kyllästyttämään aika nopeasti vaikka kuinka viileää olisikin se pyörä omistaa. Itse nautin mm. juuri siitä että saa omin päin kaikessa rauhassa painella pitkin mannerta.

Sanoisin, että jos ajat vain pari tuhatta kilometriä kesässä tai sen alle, niin motorismin viehätys on kadonnut tai sitä ei ole koskaan ollutkaan (väärä pyörä?). Jos näin niin voisi olla järkevää sijoittaa rahat johonkin muuhun. Asia erikseen jos ei ole kertakaikkiaan aikaa ajella vaikka halua olisikin.

sanoi:
Tämä ajomopo on 600 Divari (tuoreehko), ajettukin vasta 25tkm. Ostin tuon viime vuonna ns. aloittelumopoksi tällai keski-iän kynnyksellä.
Pyörä tuntuu jotenkin tumpulta, enkä tarkoita tehoa (mikä riittää) vaan ajamista. Ehkä joku enskan näköinen olisi parempi kun ajoasentokin on tällaiselle 190cm ahtaanpuoleinen.
Eihän tuolla pysty ajamaan seisovilla ollenkaan, tai no tangon vaihdon jälkeen jotenkuten mutta jousitus pohjaa vähänkin isommassa routamontussa
No eipäs juuri ihmetytä, jos kusiasisdivarin kanssa pakkaa väsymään ja kyllästymään...
Tai siis eihän siinä divarissa kait sinänsä mitään vikaa ole, mutta ei se vaan oikein ihanteellinen ja inspiroiva ajokki ole, etenkään noin pitkälle kuskille. Ajoasento sopii paremmin alle 180-senttisille, ja sittenkin se on melkein kustomimaisen takakeno. Kannattais varmaan kokeilla jotain radikaalisti erilaista, hiukan räyhäkämpää, jotain etukenompaa, tai vaikka sitten sitä enskatyyppistä ajokkia. Niisähän on usein hyät tilat myös hujopeille.
Jos ei sillä lääkityksellä se kadonnut hauskuus löydy, niin sitten kannattaa tosiaan keksiä jotain muuta tekemistä.
nixweiss.gif

:Moi , lueskellu noita kuskien kilometrejä ja kuunnellu eri tilanteissa. Aloin tarkistella ommaa pyörän ostokuittia ( osamaksulappupinoa) nii ei sieltä löytyny mittää kilometrivelvoite määrää ? Autolla ja mopolla suurin piirtein saman verran vuodes, paitsi työautolla ( 26 reng.) Jos ei väliin huvita ajella , so what.Ehkä toisena päivänä sit joku kilsa enempi. Ja kesä vaa jatkuu !
062802jumpie_prv.gif

Mä ostin mopon elokuussa 2004 ja kerkesin sillon ajamaan peräti 700 km. Tänä kesänä on kertyny vajaa 3000 km eli ajelen aika harvakseltaan välillä pari kertaa viikossa ja välillä kerta kahteen viikkoon. Silti en luovu pyörästä, koska ajaminen on niin nastaa. Just tuli reilu tunnin lenkiltä ja kilsoja tuli vaan reilu 50, mut kivaa oli. Kohtahan se kausi onkin taas ohi. Turvallisia ja nautinnollisia loppukesän kilsoja kaikille.

Ostin mopon 2 viikkoa sitten, kilsoja takana 3 tuhatta. Ja pitäs taas varmaan lähtee ajamaan...On se vaan niin mukavaa.

Kaiken lisäksi isommat nopeudet eivät kiinnosta, eikä tuommoisia 80-100 teitä lähde kuin kahteen suuntaan (etelään ja pohjoiseen) ja jos niille lähtee 150-200 km lenkkiä tekemään niin se on äkkiä nähty, tuskin monta kertaa huvittaa samoja ajella. Mieluummin lukuisia mutkapätkiä 50-80 vauhtia.
buttrock.gif

Tuossa on oikeasti asennetta, samaa mieltä vaikka mulla tuommonen sporttipyörä onkin, ei kuitenkaan kyykky.
Asennettako siinä, että köröttelee 50-80 km/h vauhtia teillä, joilla autoillakin ajetaan kovempaa?
tounge.gif

Piti vielä sanoa, että kannattaa tutustua oman pyörän alustan säämiseen. Itse juuri terävöitin rykkösen alustaa rata-ajoa silmällä pitäen ja täytyy sanoa, että aivan eri pyörä nyt. Alusta on vakiona aika pehmeä (kaikki on suhteellista
tounge.gif
) mutta nyt tuli huomattavasti urheilullisempi tuntuma ja pyörä yksinkertaisesti käyttäytyy jarruissa ja kaasussa paljon paremmin.

En olisi ennalta uskonut kuinka paljon tuolla säätämisellä voi vaikuttaa. Kaikissa pyörissä ei varmaankaan ole yhtä kattavia säätömahdollisuuksia kuin joissain "ratakyykyissä" mutta kannattaa ehdottomasti tutkia asiaa. Perussäätöjen tekeminen on helppoa ja ainakin itselleni oli yllätys miten paljon ajettavuutta/pyörää sai parannettua.

Tuossa vielä yksi linkki josta löytyy mielestäni erittäin hyvin selitettynä alustan säätämistä:

Motorcycle suspension setup

Osta matkaenska. Asfalttitiet todellakin "loppuu" ajamalla mutta sorateitä on tässä maassa niin tautisen paljon että ne ei ihan heti lopu... edes 200km säteellä vaikka asuu eteläsuomessa. Sorapolkuja kyntäessä oikein ihmettelee niitä maisemia ja paikkoja mitä näkee. Ensimmäinen fiilis on että miten hemmetissä tänne mun lähikulmille mahtuu näin paljon paikkoja ja maisemia mitä ei ole koskaan nähnyt! Sanotaan näin että aika dramaattisesti lähialueen maailmankuvaa laajentava kokemus.

Kun sorkkupolkuja tonkii aikansa ja oppii ajamaan soralla puolihuolimattoman turvallisesti saa jokainen reisu sellaisen pikku seikkailun leiman -> liikkuminen ja ajaminen tuntuu hauskalta! On mukava etsiä pikkuteitä gepsin näytöltä ja poiketa milloin mistäkin risteyksestä sivuun vain löytääkseen uusia teitä, paikkoja ja maisemia omilta lähikonnuiltaan. Joskus eteen tulee vanha kaivosalue, kivilouhos, metsäautotie mitä ei ole herran aikaan kukaan ajanut, umpeen kasvanut peltotie tai ihan mitä vaan... Välillä tulee eteen niin komeita maisemia että on ihan pakko pysäyttää pyörä, riisua kypärä ja vain katsella ympärilleen.

Ei matkaenskatkaan kaikille sovi, se on kylläkin oiva vaihtoehto kyykyille ja kustomeille siitä huolimatta että sisältää monikäyttöisyydestään huolimatta näiden kaikkien mopojen huonot puolet
smile_org.gif
(tehottomuus, perseen puutuminen, paino, ulkonäkö ainakin afrikatwinin ja suikan dr:n osalta, polttoaineen kulutus jne. ). Huonot puolet on tähän mennessä jääneet hyvien ja positiivisten kokemusten varjoon. Kahden vuoden ja 35tkm jälkeen ajaminen ja ilta ajelulle lähtö on aina ollut miellyttävä ja hauska kokemus!

t. juha & africa twin

buttrock.gif

Asennettako siinä, että köröttelee 50-80 km/h vauhtia teillä, joilla autoillakin ajetaan kovempaa?
tounge.gif
JEP!
biggrin.gif

buttrock.gif

tounge.gif
JEP
062802jumpie_prv.gif

Jees. Puksuttajan ikä ei ole tiedossa, mutta vanhemmiten ei enää "turha" korttelin kiertäminen jaksa kiinnostaa. Kun alun kova ajoinnostuskin on saatu helpottamaan, pitää pyöräilyyn saada muutakin sisältöä kuin pelkkä ajaminen. Kaikenlainen lisäjuttu: rakentaminen, matkailu (mielellään porukassa tai edes emännän kans), rata-ajo, maasto yms. tuo tarkoituksen viettää pyörän kans hyviä hetkiä. Pyörän pitäs siis olla "sinuntyylisesi".
idea3.gif

Itse kuulun niihin jotka on nyt ekan kesän ajanut ehjänä kyykyllä (pärrä meni just seisontaan) ja fiilis ois että tehokkaampaa vaan pitäis saada.
Olen päättänyt että kuitenkin hillitä tehokkaamman ostamishaluja ja kokeilla ens kesänä rata-ajoa. Talvella vaihtuu vakuutusýhtiö sellaiseen joka vakuuttaa moisen harrastuksen. Siitä olen varma että jos mun pitäisi customiin vaihtaa niin loppuis harrastus. Enska vois olla jees jos ois hilloo et pitäis kahta pärrää. Mua jo pelottaa vaan ajatus enskasta kun tiedän villiintyväni hyvistä maastoreiteistä joita tulee kokeiltua maastopolkupyörällä ja ajettua välillä vaarallisista paikoista. Enskalla tulis varmaan kokeiltua kaikkee tyhmää. Topicin aloittajalla kieltämättä kallis harrastus/km jos tulee vain 1000km kesässä ajettua. Vaihda pyörää.
En halua mitenkään masentaa mutta muistan kun viimevuoden kesällä ajoin mp-kortin, niin maikka sanoi oppitunnilla että teistä vain 3% tulee ottamaan mp-harrastuksen pysyväksi harrastukseksi
sad_orig.gif

tounge.gif
Vai että autoilla kovempaa? Ei minun päätäni rassaa jos sattuu jotain ylinopeuksia ajavia k*rpiä kotilokuskeja samalle tielle. Ja mitäköhän rallikuskeja pitäisi kohdalle sattua että kovempaa ajaisivat mutkateillä (mistä tässä oli kyse) kuin prätkä... Eipä ole moni ohittanut koko kesänä...

Joo kyllähän sitä aikaa on tullut käytettyä vaikka kilometrejä on vähän vajaa 2 kiloa toistaiseksi. Ajopäiviä reilun kolmen kuukauden aikana n. 75. Harva se päivä 1-2 tuntia, joskus neljäkin ajamiseen. Pyörän huoltamiseen / rakentelemiseen on tullut käytettyä karkeasti arvioiden 70-80 tuntia ja ihailuun yms. kymmeniä tunteja päälle...

Ja yhtään enempää aikaa ei olisi ollutkaan kun on muutakin tekemistä. Vaikka on ollut "lomaa" koko kesä, paljonkohan olisin ajanut jos töissä olisin, varmaan 500 - 1000, paitsi jos työmatka-ajoja olisi tullut.

tounge.gif
Vai että autoilla kovempaa? Ei minun päätäni rassaa jos sattuu jotain ylinopeuksia ajavia k*rpiä kotilokuskeja samalle tielle. Ja mitäköhän rallikuskeja pitäisi kohdalle sattua että kovempaa ajaisivat mutkateillä (mistä tässä oli kyse) kuin prätkä... Eipä ole moni ohittanut koko kesänä...

Joo kyllähän sitä aikaa on tullut käytettyä vaikka kilometrejä on vähän vajaa 2 kiloa toistaiseksi. Ajopäiviä reilun kolmen kuukauden aikana n. 75. Harva se päivä 1-2 tuntia, joskus neljäkin ajamiseen. Pyörän huoltamiseen / rakentelemiseen on tullut käytettyä karkeasti arvioiden 70-80 tuntia ja ihailuun yms. kymmeniä tunteja päälle...

Ja yhtään enempää aikaa ei olisi ollutkaan kun on muutakin tekemistä. Vaikka on ollut "lomaa" koko kesä, paljonkohan olisin ajanut jos töissä olisin, varmaan 500 - 1000, paitsi jos työmatka-ajoja olisi tullut.
En ole näköjään sattunut samalle tielle samaan aikaan autolla tai prätkällä, koska silloin ohitus olisi ollut varma.
tounge.gif
En ole ehtinyt huoltaa, rakentaa tai ihailla pyörää, sillä työhommaa on ollut vähän liiankin kanssa. Olen vain vetänyt niitä 100-200 km ajolenkkejä myöhemmin illalla ja sillä on tullut se vajaa 10.000 km tähän mennessä, joka riittää tälle kaudelle. Ei ajolenkkiin kannata tuhlata 4 tuntia, vaan kannattaa kaahata reippaita ylinopeuksia, niin lenkki on nopeasti ajettu.
wink.gif

Back