• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Väärä harraste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaa..a.
24tkm takana tälle "kesälle" ja vasta rupeis tuntumaan että vois ajella
biggrin.gif

Rataa ja maantietä, molempia on tullu pörrättyä ja ei viittis viellä ees lopettaa, vaanko varallisuus ei anna myöten ja kylmäkin rupee tulee
sad_orig.gif

Itse kuulun niihin jotka on nyt ekan kesän ajanut ehjänä kyykyllä (pärrä meni just seisontaan) ja fiilis ois että tehokkaampaa vaan pitäis saada.
Olen päättänyt että kuitenkin hillitä tehokkaamman ostamishaluja ja kokeilla ens kesänä rata-ajoa. Talvella vaihtuu vakuutusýhtiö sellaiseen joka vakuuttaa moisen harrastuksen. Siitä olen varma että jos mun pitäisi customiin vaihtaa niin loppuis harrastus. Enska vois olla jees jos ois hilloo et pitäis kahta pärrää. Mua jo pelottaa vaan ajatus enskasta kun tiedän villiintyväni hyvistä maastoreiteistä joita tulee kokeiltua maastopolkupyörällä ja ajettua välillä vaarallisista paikoista. Enskalla tulis varmaan kokeiltua kaikkee tyhmää. Topicin aloittajalla kieltämättä kallis harrastus/km jos tulee vain 1000km kesässä ajettua. Vaihda pyörää.
En halua mitenkään masentaa mutta muistan kun viimevuoden kesällä ajoin mp-kortin, niin maikka sanoi oppitunnilla että teistä vain 3% tulee ottamaan mp-harrastuksen pysyväksi harrastukseksi
sad_orig.gif
Eikai sua nyt kukaan pakota customia laittamaan, jos ei ole sun pyörämalli. Lisäksi edelleen olen sitä mieltä, että mopoiluun liittyy paljon muutakin kuin ajaminen. Jos joku haluaa ostaa customin ja kiillottaa kromeja koko kesän ajamatta metriäkään, niin ei se mua haittaa. Tämähän vasta halvaksi tulisikin kun ei tarvi ostaa kuin vahoja ja maksaa seisontavakuutuksesta

tounge.gif

En ole näköjään sattunut samalle tielle samaan aikaan autolla tai prätkällä,
Et, hä-hää.
033102bebe_1_prv.gif
Juuri kävinkin 130 km / 2h aamulenkillä joka rakentui seuraavista osista:
-parikymmentä km "motaria" (ei oikeaa sellaista) - tappavan tylsää
-n. 5 km keskustaa - ihan OK
-ja loput mutkatietä, kiekot koko ajan 5-10 krpm:n välillä, kunnon kanttauksia, ja kun mutka aukeaa niin ah sitä murina-ulinaa kun 6500:sta lähtee nousemaan - puhdasta nautintoa kuten aina

Mutta kuka tykkää mistäkin, ja tästä pääsemmekin siihen että pyörä kannattaa valita omien tarpeiden mukaan.

notta on virhet lähtee myymään pyörää poijes ko ei välillä nappaa , kyllä se siittä taas alkaako vähä oottelee
ite ajelen enempi hyötyajoo , harvammin vain ajelemaan rinkiä
kerty siittä tänäkesänä vain viistuhatta mut enskesänä sit enempi aikaa reissata taas

1. piikillä kahdessa kesässä 15tkm...
2. Sit pitkä tauko...
3. enska, metsässä möyrimistä, määrä mittaamaton...
4. taas tauko...
5. Yamaha xj-500 raato, kuntoon ja ajoon, noin 15tkm/kesän jämä.
6. Seuraavana kesänä gsx 600 f ja yammu saivat noin 20tkm mittareihinsa yhteensä siis...
7. Sit seuras äffän faittereointi ja kesän ajoja 24tkm (yhteensä särki noin kuukauden)äffä vaihtui syksyllä sv-650. sekä muutamaan lainapyörään semmonen 6tkm yhteensä siis 30tkm, tämä viime "kesänä"...
8. tämä kaunis kesä ja Triplen mittariin tuli 11tkm, ei ainakaan pyörästä ole siis kiinni ajomäärät, kivaa on joskus nappaa, toisinaan taas ei
033102beer_1_prv.gif

Yksi parhaimmista innostajista on sopivan kokoisessa porukassa ajo. Jos on pyöräileviä kavereita niin ei muuta kuin yhdessä mutkateille ja ehkä jopa radalle?

Kyllä kuulostaa siltä, että olet kyllästyny pyörääs. Mulle meinas käydä samalla tavalla, ajoin 6 vuotta samalla pyörällä (CBR 600 F v. -92). Sitä ennen 2 vuotta vanhemmalla (-89) Cebarilla. Eli yhteensä sahasin 8 vuotta Cebarilla. Viimesinä kesinä tuli vain n. 5000km ajokaudessa..

Sitten kun vaihdoin tonniseen (R1) vuonna 2002, niin homma muuttui täysin! Alko tulee kilometrejä yli tuplat kesässä, mitä loppuvuosina Cebarilla. Sillä oli vaan niin perkeleen paljon hauskempi ajaa. Toki aloin ajamaan enemmän frendien kanssa, kun kaveripiiriin alko tulemaan enemmän pyöriä. Sekin vaikuttaa yllättävän paljon! Siihen asti olin melkeen ainoa, kellä oli kaveripiirissä pyörä..

Eli lisää tehoa alle, tai jotain muuta mistä saat kiksit! Tai ala kaahaamaan, se on hauskaa
wink.gif
Köröttelystä ruuhkassa ei saa mitään irti. Mutkateille duunipäivän jälkeen, ja sellanen 100-200km kaahauslenkki. On se vaan hienoa! Eilen kävin just sellasella, toivottavasti aiheutti paljon pahennusta
cool.gif
wink.gif

Harraste on hyvä. Välillä on kiva vaihtaa mofaa, mutta kyse ei ole pelkästään raudasta vaan hengestä: tunteista ja tarpeista, fiiligistä ja elämänasenteesta. Asenne säilyy, vaikka pyörää ei ole. Ja kun kohta liukkaat rajoittavat kaksipyöräisen käyttöä, on oikea asenne siirrettävissä autoiluun.
Py%f6r%e4%20huollossa.jpg

Jos olisin tilanteessasi, niin kävisin koeajamassa monia pyöriä ja vaihtaisin rohkeasti. Jos koko ajan maksat harrastuksesta, etkä oikein edes tykkää siitä, niin jossain on vikaa
crazy.gif

Tuumasta toimeen sano... ja niinpä soittelemaan liikkeisiin 200km sisällä. Vain pari suostuisi ylipäänsä vaihtamaan mitään tähän aikaan vuodesta. Haluavat vain myydä vehkeet pois. No, ehkä alkukesästä parempi onni. Harmi sillä isompia enskoja on muutenkin vähän myynnissä.

Jos vielä kävisi pari kertaa hurauttamassa takapuolen kipeäksi ja pistäisi mopon talvisäilöön
wink.gif

Kaveri sano että joka vuosi tulee yhä vähempi kilometrejä. Sen ymmärtää kun tietää että kaverilla on vain asfaltille sopiva peli. Itse kurvailin yhdessä kesässä kaikki lähiseudun asfalttitiet läpi. Jos uutta maisemaa meinaa löytää täytyy ajaa ensin ainakin 70km siirtymä yhteen suuntaan jota ei voi toteuttaa arki-iltana - ainakaan kovin usein.
Siksipä onkin tullut tutustuttua lähiseudun sorateihin. Onhan se selvä ettei oo kovin miehekästä vetää soralla pienessä sladissa kun yleisönä on ehkä hirvi tai vain pelkkä varis. Itse pidän kuitenkin jännityksestä joka tulee kun jättää jarrutuksen viimetinkaan ja yrittää kaasulla pitää pyörän pienessä sladissa koko kurvin ajan. Mutkaa ja mäkeä löytyy. Joka vaihteella sutii ;) Ei tarvi ajaa edes ylinopeutta kun jo pyörän tiellä pitämisessä on haastetta kylliksi. Katurenkailla nääs.

Toki jokainen tykkää eri asioista mutta itse en luultavasti enää harrastaisi lajia jos pyörä olisi sellainen joka sopisi vain asfaltille. Tai sitten ratapäiviä kertyisi ja paljon. Radala toki on julmetun kiva ajaa mutta lähdeppä arki-iltana töitten jälkeen "käväsemään" radalla. Sorateitä on Suomessa satoja tuhansia kilometrejä joten ihan heti ei tarvi samaa baanaa ajaa. Väliin joku hyvä asfalttisiirtymä ja taas soraa.

Itselle harrastus on sekä ajamista ja sen nauttimista mutta myös sosiaalista toimintaa. Kavereiden kanssa käydään reissussa tai jaetaan kokemuksia. Harvoin tulee enää tehtyä sellaista päämäärätöntä ajelua vaan aina pitää olla joku syy. Voi vaikka käydä ruokakaupassa naapurikunnan alueella.

no juu välillä vaan ei jaksa itellä kans samoja onkelmia joskus vaikka alla on "tuliterä" pyörä.. No onhan niitä kilsoja kyl tullut vanhalla kauden alusta heinäkuun alkuun 8700km ja uudella heinäkuun puolivälistä tähän päivään 4500km
cool.gif

Otat ensiksi vain sen kuumemittarin kouraan ja tarkistat lämmöt..
idea3.gif

No ei kai, se on kurja juttu jos ei nauti harrastuksesta. Pyörä ei ole niitä halvimpia harrastuksia varsinkin jos ajaa 1000 km kesässä --> vakuutukset, arvonalennukset ym.

Koeta löytää joku joka stekkaa että ajoasentosi on suurinpiirtein oikein. Pyöräsi merkkiä en tunne, mutta jotain on aina tehtävissä, kyllä se vain on mukavaa puuhaa...

buttrock.gif

Kevään alkuinnostuksen jälkeen nyt syksymmällä oli jo toooodella vaikeaa lähteä mopolla yhtään mihinkään. Ei huvittanut ollenkaan ajella samoja teitä edes takas ja tuntus tulevan kalliiksikin. Siis ihan kuin se bensaraha nyt ei menis muualle ja paljon turhempaan mut joka tapaukses sit kun sai väkisin ängettyä itsensä vetimiin ja pärrän liikkeelle niin jo muuttui mieli. Se oli pidemmänkin tauon jälkeen niin juhlaa että  
tounge.gif
Yks on silti varma, et pyörää ei myydä pois, se on niin mukavaa ja rentouttavaa sit vaan lähteä kun siltä tuntuu  
smile_org.gif

minä en ole mikään antamaan kokeneemmalle motorisitille neuvoja, sillä olen vasta noviisi, jota vaivaa aivan toisenlainen tauti.
tykkään ajaa mopolla vähän pidempää pätkää. ajoreissun vittumaisin osio on aina se, kun tietää kohta saapuvansa perille. olen vielä niin innoissani tuon touhun kanssa, että koetan miettiä aina tikusta asiaa, että pääsisin käymään edes pikkuisen lenkin.
kuten sanottua, mp-touhut on meikälle uutta, mutta uskon, että katiskaan sukeltaminen ja siitä aiheutunut happivaje vaurioitti aivojani sen verran, että en vain osaa olla, jos korvissa ei kuulu koneen pauhua ja ilmavirran kohinaa. moottorikelkoilla ajan työkseni ja kelkkailua muuten olen harrastanut vuodesta 1986, jolloin 10-vuotias. joka syksy ajokauden alun odottaminen tuntuu vaikeammalta. jotkut sanovat, että kyllä se into laantuu. tällä kilometrikertymällä voinen jo sanoa, että tuskin laantuu!!

niin että sitä minä vain, että voihan se olla niin, että toiset on syntyneet päristelemään ja toisille nuo pärinäpömpelit ovat harrastus muiden joukossa. harrasteita tulee ja harrasteita menee, mutta rock and roll 4 ever man! pidä luova paussi pyöräilystä ja mieti koko hommaa uudestaan sitten, kun huomaat, että hengitys kiihtyy, kädet hikoaa ja pulssi kohoaa aina motskarin nähdessäsi.
sport05.gif

Jokaisen, joka ei ajamisesta nauti, kannattaa lopettaa välittömästi. Ihan turha väkinäisesti vääntää, jos ei ole pakko.

Laji kasvaa koko ajan huolestuttavasti, eikä voi olla todellista, että kaikki jäisivät harrastuksen piiriin.

Jos nyt pienikin epäilys luopumisesta on, hakeudu johonkin klassiseen kerhoon. Siellä voit analysoida tilannettasi ja sieltä usein löytää osapopulaation, jonka pyörät ei liiku. Keskustelemalla tilanteestasi, löydät varmasti jonkun, jolta saat –jos et viisasta neuvoa, niin empatiaa.
wink.gif

Back