• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

V2 moottori ja tärinä ja vääntö verrattuna rivi 4

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tärinästä ja väännostä en tiedä kokemuksien perusteella mutta jos V-kone on pitkittäin pyörän kanssa(niinkuin se 8.2bosshoss) ja jos vähänkään käännät kahvasta motarilla niin se on heti kylellään...
Olet sä kukkakeppi.
tounge.gif

Ei sillä V-2moottorilla ole mun puolesta muuta väliä, kunhan se istutetaan tietynlaiseen runkoon , tietynlaisen ajoasennon aikaansaamiseksi.
En ole punnertajatyyppi.
biggrin.gif

Suosittelen henkilökohtaisia koeajoaja, koska en voi suositella kenellekkään hyvää biisiä, hyvää leffaa, hyvää kirjaa, hyvää bändiä tai artistia, mieleistä väriä.
On pikkuisen paljon tutustuttavaa, jos ei jotain lähtökohtaa ole(muuta kuin moottorin tyyppi). Onnea koeajosumalle
Nämä on näitä makuasioita. Ja niistähän ei kiistellä.
smile_org.gif

Ihan paperillakin, on omassani hevosvoimia enemmän kuin useimmissa muissa huomattavasti "tehokkaammissa", kun katsellaan yleistä käyttöaluetta 3.500 - 5.000 rpm.

Jos tykkää ajella huippukierroksilla (huippuunsa viritetyt rivinelkut) koko ajan, ei Suomessa tarvita kuin ykkösvaihdetta...
biggrin.gif

Kyllähän ison V-2:n pitääkin jonkin verran täristä (ainakin jalkojen välissä
biggrin.gif
)!
Pieni "vatkaus" perseen alla pitää mielen virkeänä.
Sormet saisi kyllä olla tärisemättä ettei tule niitä "metsurin sormia".
062802moto_prv.gif

Paitsi, että rivi-4 on edullinen tuotannossa, niin epäilemättä siitä on helpointa myös saada tehoa irti, joten sen käyttö suorituskykyä hakevissa malleissa lienee hyvin perusteltua.

Mutta mutta, V-moottori... Se tuntuu mukavalta ja saa moottoripyörän näyttämään moottoripyörältä. Prätkä on prätkä, kun se hiukan tärisee, moottori ei surise vaan papattaa ja ajaessa tuntee koneen käyvän. Moottoripyöräily ei ole tapa siirtyä etappeja nopeasti, eikä mukavasti, vaan se kokonaisvaltainen harrastus, josta pitää voida nauttia. Näin ollen mopon kykyä suorittaa tärkeämpää on se, että sillä ajaminen tuntuu ajamiselta ja tuottaa hyvää oloa, eli fiilistä.

350-kiloinen custom ei tuntunut omaltani, eikä tehokas rivi-4-kyykky, mutta sen sijaa sporttinen 2-pyttyinen V-kone vaikuttaa ihan kivalta kokonaisuudelta. Kyllä muuten tärisee...
Tärinä on pop
062802jumpie_prv.gif

jahas just eli

äänet, fiilis tärinä ja tutina näyttäis aika useelle V2 ihmisille olevan se pop..no..miksei mennä askelta pidemmälle ja oteta kerralla iso 1 mukinen ja sinne avara putki...

siinä sitä feelis(telyä) riittää löytyy suhinan sijasta tärinää ja vapinaa ja koneen tärinästä riiittää vaikka koko kylälle...vai pitäskö mun sanoo että siitä keski-ikäinen motoristi saa prostaattahieronnan ajonautinnon lisäksi?

joo ilkeilen...

Minä taas olen sitä mieltä että se "lypsyjakkaran papatus" kuuluu yksinoikeudella Honda Monkeylle.
biggrin.gif
Kunnon putkilla varustetun rivinelkun äänestä kuulee jo tyhjäkäynnillä että silloin häipyy kun halutaan... makuja on monia. Mut tärinässä kai se V2 vie voiton, ei auta mikään...
biggrin.gif

jahas just eli

äänet, fiilis tärinä ja tutina näyttäis aika useelle  V2 ihmisille olevan se pop..no..miksei mennä askelta pidemmälle ja oteta kerralla iso 1 mukinen ja sinne avara putki...

siinä sitä feelis(telyä) riittää löytyy suhinan sijasta tärinää ja vapinaa ja koneen tärinästä riiittää vaikka koko kylälle...vai pitäskö mun sanoo että siitä keski-ikäinen motoristi saa prostaattahieronnan ajonautinnon lisäksi?

joo ilkeilen...
V-2:n tärinä on pop sen takia, että kädet puutuu I4:lla ajaessa. Luulin aikoinaan, että minulla on kaasukädessä jotain vikaa, koska se puutui ajellessa. Mutta heti, kun alle tuli V-2 niin ongelma poistui!
Tärinä keskustelussa ei ole ollenkaan otettu huomioon sylinterikulman vaikutusta tärinään / työtahtien välistä eroa (HD tuli jotenkin mieleen..  
tounge.gif
).

jahas just eli

äänet, fiilis tärinä ja tutina näyttäis aika useelle  V2 ihmisille olevan se pop..no..miksei mennä askelta pidemmälle ja oteta kerralla iso 1 mukinen ja sinne avara putki...

joo ilkeilen...
V-2:n tärinä on pop sen takia, että kädet puutuu I4:lla ajaessa. Luulin aikoinaan, että minulla on kaasukädessä jotain vikaa, koska se puutui ajellessa. Mutta heti, kun alle tuli V-2 niin ongelma poistui!
Tärinä keskustelussa ei ole ollenkaan otettu huomioon sylinterikulman vaikutusta tärinään / työtahtien välistä eroa (HD tuli jotenkin mieleen..  
tounge.gif
).
jaapa, mielenkiintoista, koska minulla ei puudu kädet vaan p*rse, ajoi sitten V4:lla rivi nelkulla, yksi mukisella tai V2:lla. Käsien puutumiseen varmaan vaikuttaa muukin kuin koneen tärinä koska, kuten sanoin minulla sitä puutumista ei tapahdu tai jos tapahtuu se on suht harvinaista.

silloin kun ajan noilla yksimukisilla niin joku käsien tai p*rseen puutuminen olisi varsin tervetullutta muihin oireisiin/kipuihin verrattuna...helpolla pääsisi jos vain puutuisi paikat...tai no, kyllähän se käsi tavallaan on puuduksissa kun/jos pitää olkapää puuduttaa että sen saisi vedettyä paikalleen..tosin tähän mennessä ole itse pystynyt olkapään vetämään.

mitä sitten tulee V-koneen teoriaan koskien voimia ja värähtelyjä..jätän sen mielihyvin niille jotka teorian osaavat..minä en.

P*rk*l* teidän tinkaajien kanssa!  
tounge.gif

biggrin.gif

Muistakaapa tämä keskustelu myös tuossa keväämmällä, kun pyöräkaupat alkavat järjestämään koeajoja. Kokeilkaa sitten ajella erimallisilla moottoreilla varustetuilla mopoilla, niin pian huomaa, ettei ne dynokäppyrät tai essonbaarijutut välttämättä ole niitä määräävimpiä tekijöitä Mutterin terassin näköetäisyyden tuolla puolen.

Itsellä on näemmä aikojen saatossa pyöristä "pytyt vähentyneet" (1 --> 4 --> 4 --> 4 --> 1 --> 4 --> 4 --> 2 --> 2 --> 1 --> 2), mutta silti sylinterien määrällä ei ole ollut mitään itseisarvollista merkitystä. Yksipyttyinen on omassa käyttöympäristössään ihan yhtä etevä, kuin kuusipyttyinen omassaan.  

No joo, vedettiin taas off-topiciksi, mutta sinnepäinhän tämä ketju on jo pitkän aikaa ollut menossa...  
biggrin.gif

Ja muuten rivi vs. twini -taisteluun en ota kantaa, mutta yhdyn muutamaan edelliseen mielipiteeseen siitä, että
moottoripyöräily on, ainakin minulle, ensisijaisesti fiilispohjaista
hommaa. Tällä harrastuspohjalla en viitsi vielä vaivata päätäni
palokaasujen kättäytymisillä ym. "nippelitiedolla".
siinä vaiheessa kun mietit tehoputken ostoa/vaihtoa ja siitä saatavaa teholisäystä suosittelen palokaasujen käyttäytymisen vaikutuksia 4t koneen käyttäytymiseen. Ehkä nippelitieto muuttuu rahanarvoiseksi?
Voi olla kyllä paikallaan alkaa lukemaan jossain vaiheessa
teoriaakin. Sitä mukaa kun remontin tarvetta ilmaantuu on
syytä alkaa kaivaa opuksia esiin.
Eli täytyy toivoa ettei ensi kesä mene tekniikkakirjallisuuteen
tutustuen...
Mutta jos pelit rokkaa, eikä välitöntä virittämistarvetta ole niin
062802moto_prv.gif

Minä taas olen sitä mieltä että se "lypsyjakkaran papatus" kuuluu yksinoikeudella Honda Monkeylle.  
biggrin.gif
Kunnon putkilla varustetun rivinelkun äänestä kuulee jo tyhjäkäynnillä että silloin häipyy kun halutaan... makuja on monia. Mut tärinässä kai se V2 vie voiton, ei auta mikään...  
biggrin.gif
Noh noh.. HOld your horses gentelementeless..

Lyyypsyjaakkaraaaahhahhahhaaah
tounge.gif

Ducatin 126hv on n.2x isompia kuin nelosessa ja ääni enemmänkin kuin lentokoneessa, ei lypsykonneessa..

Pakko vielä sanoa, että nuo vanhojen kisamopojen äänet on niin taivaallisia syrintelimäärästä riippumatta, että siinä olisi tehtaiden insseillä mallia äänisuunnitteluun.

Bemun 645CSi on hyvä esimerkki siitä, kun autoon rakennetaan jo tehtaalla myös äänet. Oppiin mars, kaikki nykynyhisijoitten suunnittelijat. Ducati mukaan lukien. Vakioputkilla se oli sietämätön siksak singer. Ihan kuin lähes kaikki nelarikoneet kaupasta uutena haettaessa.

Me and my opinions...
biggrin.gif

Kunnon putkilla varustetun rivinelkun äänestä kuulee jo tyhjäkäynnillä että silloin häipyy kun halutaan... makuja on monia.
Ei oo vielä ykskään vastaan tullut I4 mylly päihittänyt tyhjäkäyntiäänessä meikäläisen mopoa.. I4 koneet päästää ääniä vasta kun mennään kierroksissa sinne +10000rpm
wink.gif
bowdown.gif
TÄYSIN samaa mieltä Earthendin kanssa
bowdown.gif
!
Muutamia putkilla varustettuja VTR:ä olen kuunnellut, ja äänet ovat ainakin minun makuuni loistavat. Matalaa murinaa
thumbs-up.gif
....

Rivi 4:sta mielestäni kaikkein hienoimpia ääniä on lähtenyt -03 R1:stä Akran putkella
smile_org.gif
.

No johan nyt on vanhanaikaasta juttua, nykyäänhän kuulemma otetahan KTM:n 990 Superduke tai suurherttua ja ruvetaan sitten kattomaan, toi Dukati on saksalaisten mukaan eilistä päivää messwerttinä...mutta kuinkahan lienee sen Kottaraisen kestävyyden kanssa.

Pemariltakin tulee bokseriin 110-heppanen reissumalli (joku 1200 ST/RT), antaas ny olla kun saavat jonkun tekeen siihen R1100:n seuraajan, 1200:sen bokserin joka kirnuaa sen puoltoista sataa hevoista. Kyllä se on Dukatinkin pakko ryhdistäytyä ja alkaa vähän tehostaa, tai muuten perii hukka. Tai sitten siitä tulee Guzzati
biggrin.gif

jaapa, mielenkiintoista, koska minulla ei puudu kädet vaan p*rse, ajoi sitten V4:lla rivi nelkulla, yksi mukisella tai V2:lla. Käsien puutumiseen varmaan vaikuttaa muukin kuin koneen tärinä koska, kuten sanoin minulla sitä puutumista ei tapahdu tai jos tapahtuu se on suht harvinaista.
2 kahdella Kawasakilla (ZX6R ja GPS 1000RX) sekä yhdellä Suzukin moottorilla varustetulla Bimotalla olen puutumisen todennut. 600cc CBR:llä ajoin aikoinaan niin lyhyen pätkän, että ei vielä kerenny sormet puutua. Ajo-asennosta puutuminen tuskin lähtee, koska sekä ZX6 että GPZ on oikeita sohvia nykyiseen mopoon verrattuna.. Joten yhdistän kyllä puutumisen siihen "sirinään" mitä noista I4:stä lähtee  
wink.gif

Perse puutuu aina, kun koittaa ajaa tankillisen yhteenkyytiin
biggrin.gif

2 kahdella Kawasakilla (ZX6R ja GPS 1000RX) sekä yhdellä Suzukin moottorilla varustetulla Bimotalla olen puutumisen todennut. 600cc CBR:llä ajoin aikoinaan niin lyhyen pätkän, että ei vielä kerenny sormet puutua. Ajo-asennosta puutuminen tuskin lähtee, koska sekä ZX6 että GPZ on oikeita sohvia nykyiseen mopoon verrattuna.. Joten yhdistän kyllä puutumisen siihen "sirinään" mitä noista I4:stä lähtee  
wink.gif

Perse puutuu aina, kun koittaa ajaa tankillisen yhteenkyytiin
biggrin.gif
niinpä niin syitä lienee monia ja jokaisella siihen oma näkemys... p*rseen lisäksi minulla on FirePildelllä puutunut jalkaterä...mutta sekin vain radalla.

Back