• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

uusi 1290 Super Duke KTM tulossa vihdoinkin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wiwwee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitrous sanoi:
Ottaako uus Duke nopeuden eturenkaalta? Ainakin aiemmissa malleissa eturenkaan kehän on saanu syötettyä mittaristosta, jolla tuon virheen saa nollaan.

Ottaa joo, mutta maailman foorumeilla ei ole löytynt keinoa kalibroida tai korjata sitä virhettä. Mun mielestä vähän penaalista, kun olisi kiva, että olisi lähellä totuutta eikä tarvitsisi musitella millä korjausmuuttujalla pitää mittarin lukemaa milläkin nopeudella itse mielessään fiksata.

Olipa pirun makeat äänet akran kokoputkella, toki halli antaa kivan efektin tohon hommaan. Mulle vaan taitaa tuo €2k hinta taitaa olla liikaa, että sen pystyisin itselleni perustelemaan. "Kaikille se on samanhintaista, vain köyhille kallista."

XJ 900 sanoi:
SAE (American Society of Automotive Engineers)

SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut teholuvut liioittelivat huomattavasti massa-autojen tehoa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot oli yleensä aliarvioitu.

SAE brutto -normissa moottorin teho mitattiin ilman lisälaitteita mahdollisimman suuren teholukeman saamiseksi. Mittauksesta puuttuvia lisälaitteita olivat ilmanpuhdistin, generaattori, tuuletin tai vesipumppu, kytkin, bensiinipumppu ja äänenvaimennin (Tekniikan Maailma 13/1964, Erilaiset hevosvoimat, sivu 38).

SAE netto (SAE net horsepower) mittaustapaa (SAE standardi J1349) alettiin käyttämään vuodesta 1971. Tässä mittaustavassa moottorissa oli kiinni kaikki lisälaitteet kuten myös imu -ja pakosarjat. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset ilmoittivat tehon ainostaan merkinnällä "SAE net hp". Tämä vastaa lähinnä DIN-normin mukaista mittausta, mutta teholuvut eivät ole samoja: 1975 ilmoitettiin Opel Commodoren tehoksi 135 hv SAE ja 115 hv DIN; Saab 99L Combi Coupe 81 kW/110 hv SAE ja vastaava DIN-teho oli 74 kW eli 100 hv (TM 5/1975). Näissä kahdessa tapauksessa SAE-teho oli 10-17 % suurempi kuin DIN-teho.

Suomessa DIN-normi vähitellen syrjäytti SAE:n 1970-luvun puolivälistä alkaen. Vielä 1977 muutama autonvalmistaja ilmoitti DIN- ja SAE-tehot: Datsun 200 L:n teho oli 100 hv DIN (73,5 kW) ja 115 hv SAE (84,5 kW); Toyota Cressida 89 hv DIN (65 kW), joka SAE-tehona oli 100 hv (73,5 kW) (Tekniikan Maailma 19/1977). Näissä SAE-teho oli 12-15 % suurempi kuin DIN-teho.

No aika mystisiä näyttää olevan nämä DIN ja SAE hevoset - esimerkiksi Bike Doctorin penkki Tampereella on tunnetusti varsin tiukka ja vaikkapa noiden eka koppaisten (2004) putkiviri 10R takistehot ovat siinä 150hp nurkilla ja lapussa lukee SAE.

DIN-hevosvoima = n. 0,735 kW
Imperial (SAE) -hevosvoima = n. 0,745 kW

Ja haluaako tähän perään joku arvata miksi nykyisin tehot ilmoitetaan kilowatteina? :D

Joo, nää on ihan just yhtä kliffoja kuin vaikka US ja Imperial gallonat.

Nitrous sanoi:
Ja haluaako tähän perään joku arvata miksi nykyisin tehot ilmoitetaan kilowatteina? :D

PoS sanoi:
Joo, nää on ihan just yhtä kliffoja kuin vaikka US ja Imperial gallonat.

He he... kertookaa nyt jätkät paljon mulla on tehoja. Olen romahduksen partaalla. SAE antaa 89 kW ja DIN 92 kW.

Lisäksi mun takavanteen venttiilin hattu on Paimiossa :no:

JMH sanoi:
He he... kertookaa nyt jätkät paljon mulla on tehoja. Olen romahduksen partaalla. SAE antaa 89 kW ja DIN 92 kW.

Lisäksi mun takavanteen venttiilin hattu on Paimiossa :no:

Menet dynoon, pyydät takarenkaalta mitatun vääntömomenttikäppyrän plotattuna kierroslukua vasten. Sitten mittaat renkaan halkaisijan ja kaivat kokonaisvälityssuhteen netistä. Tuossa sulla onkin sitte riittävästi tietoa takapyörätehon laskemiseen.

Nitrous sanoi:
Menet dynoon, pyydät takarenkaalta mitatun vääntömomenttikäppyrän plotattuna kierroslukua vasten. Sitten mittaat renkaan halkaisijan ja kaivat kokonaisvälityssuhteen netistä. Tuossa sulla onkin sitte riittävästi tietoa takapyörätehon laskemiseen.

Lopetetaan OT siihen murheelliseen uutiseen, että rengas vaihtui eilen uuteen ja erikokoiseen. En saa koskaan tietää...

Husky510 sanoi:
Tulee vain mieleen, että mitä niillä tehoilla papereissa tekee. Tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt:paikallatuulee:

Paperi on tärkein, ja se kulkeekin mukana rekisteriotteen vieressä. Vetäisen sen yleensä heti esiin, kun tuntematon katsookin pyörääni päin.

JMH sanoi:
Niin, siis nyt on kyse korjauskertoimesta. Jos en ihan väärin muista, niin DIN-kertoimessa lasketaan mukaan lämpötila ja ilmanpaine, SAE:ssa lisäksi ilmankosteus.

PoS sanoi:
Niin, siis nyt on kyse korjauskertoimesta. Jos en ihan väärin muista, niin DIN-kertoimessa lasketaan mukaan lämpötila ja ilmanpaine, SAE:ssa lisäksi ilmankosteus.

Hyvä tarkennus erosta.

Tää on se jännä osuus, kun asiaa miettii. Miten ilmankosteus muuttaa siihen rullaan välittyneen momentin mittaamista? Se on mitä se on just siinä tilanteessa.

Vähän sama kuin 100 metrin juoksijan loppuajasta aletaan vähentämään sadasosia, jos juoksija yski ennen starttia.

Romahda vapaasti. Tai vaihtoehtoisesti voit elvistellä isommalla lukemalla, ehkä jopa keksiä oman JMH-korjauskertoimen, jolla laskemalla saat konetehoksi vaikka 394 kW.

PoS sanoi:
Romahda vapaasti. Tai vaihtoehtoisesti voit elvistellä isommalla lukemalla, ehkä jopa keksiä oman JMH-korjauskertoimen, jolla laskemalla saat konetehoksi vaikka 394 kW.

:D

vaan enpä tiennyt aiemmin noiden korjauskertoimien eroja. Jokin historia siihenkin liittyy, vaan väliäkös sillä.

Muoks. Hieman hidas sytytys. Nyt vasta hokasin, mitä varten noita korjauskertoimia käytetään ihan raakoihin takapyörätehomittauksiinkiin. Niistä vissiin päästään, kun kaikki penkit ovat identtisiä ja ilmastoiduissa sekä painestetuissa kaapeissa.

Haluan kuitenkin JMH-kertoimet käyttöön.

Makee tuo L-merkki tuossa kypärässä...."learning" merkki vissiin ja on paljon hienonpo kun ei ole tuota rumaa kilpeä kiinni:jpstyle:

Back