• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uudet ajokieltorangaistukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutta toistaalta eivät nostaneet sakkojen määrää, vaan pelkästään ajokiellon pituutta. Eli eihän tätä voi kutsua rahoitukseksi, kuten joku täällä on vihjaillut. Itse asiassa, valtiohan menettää rahaa kun joku on ilman korttia...bensaveroista, vakuutusveroista jne, mutta ehkä ne saavat sen takaisin sitten alkoholiverotuksessa, kun kortiton ei tee muuta kun ottaa vitutukseen viinaa
tounge.gif

Pysäköintivirhemaksu ei ole sakko, eikä vaikuta ajo-oikeuteen.

On se vaan perkele, kun poliisi tiukentaa näitä sanktioita esim juuri ylinopeudesta (rattijuopoille saakin antaa kyytiä!), teiden varsille kylvetään kaiken maailman peltipoliiseja ja nämä sinivuokot hypettävät tiedotusvälineistä näitä uusia rangaistuksia...

Keskittäisivät kaiken tämän energian (ja veronmaksajien rahat) juuri varkaisiiin, henkirikosten tekijöihin ja huumerikollisuuden selvittämiseen / ehkäisyyn, eivätkä kyttäisi jossain puskassa pientä ylinopeutta ajavia!!!

Itselläni kävi juuri viime kesänä niin, että tein turvallisen (ripeän) ohituksen ja eikös herra sinivuokko ottanut lukeman ylös, kortin lähtö oli lähellä, mutta sainkin sitten vaan maksettavaa *itusti!
Eli olen varmaankin nyt todella paha rikollinen, koska sain suuremman rangaistuksen, kuin jotkut saavat pahoinpitelystä tms...

Jokaisella on luonnollisesti oma makunsa sen suhteen, mikä on "oikeaa rikollisuutta" ja mikä taas ei. Suotakoon se, mutta ei ole syytä pitää omaa mielipidettään absoluuttisena totuutena.

Mutta itse asiaan. Minun ymmärrykseni mukaan ajokieltoa pitäisi kyllä soveltaa melkoisesti tapauskohtaisesti. Jos esimerkiksi tämän allekirjoittanut saa ajokiellon, niin menee samalla myös duuni.

Duunista sinänsä viis, mutta yhteiskunnan kannalta hieman liian voimakasta reagointia lisätä työttömyyskorvausten määrää liikennevalvonnan ajokieltosanktioita tehostamalla.

No, toisaalta: saahan se duunipaikan taas sitten joku nyt jo työtön, eikä hänelle tarvitse enää maksaa korvauksia
biggrin.gif

-harmaahukka-

*ajaa edelleen satunnaisesti ylinopeutta ja tekee myös virheitä*

Poliisi sitten lakimuutoksen jälkeen toimii lain puitteissa ja jakaa tässä tapauksessa ajokiellon pituuden osalta tiukentuneita sanktioita tieliikennelakiin pohjautuen.
No ei nyt taas aleta yleistaa; siis jos toimivat niinkuin Suojelupoliisissa, niin jo johdosta alkaa laittomuudet.
Siellä johdossa ei kaikki olekaan poliiseja. Mun pointti oli kyllä alunperinkin tuon yleistämisen vastainen... kai se sitten tarttee vain tarkasti rautalangasta vääntää tai jättää ajatuksensa jatkossa itselleen.
confused_orig.gif

edit: typo

Oikein. Viranomaistirkistelyä (esim.peltipoliisit) vähemmälle, ja vastuu autoilijoille/mopoilijoille. Jokainen vastaa omasta ajelustaan, ja jos töpätään, niin siitä pitää rangaista.

Suunta on oikea...tästä on hyvä jatkaa!
062802jumpie_prv.gif

Kaikki liikenteeseen liittyvä rikollisuus (myös ylinopeudet) ovat pahimpia veronkierron jälkeen. Yksityishenkilöön kohdistunut rikollisuus on nykyään valtion tasolla aivan sama. Vertaa diesel paku tankattu löpöllä (Sakkoja veropetoksesta ihan käsittämättömästi) vs. naisen raiskaus julkisella paikalla (joista lööpit meitä aina muistaa)...
Monikaan ei koe polttoöljyllä ajamisen moraalisesti vääränä, kun taas raiskaus ainakin meidän kulttuurissamme tuomitaan moraalisesti vääräksi teoksi. Rangaistus toimii polttoaine- ja ylinopeusasiassa peloteena, koska moraali ei sitä tee. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi filosofoitua?

"Asiat ovat niin kuin ne tuntuvat olevan!"

Hetkellinen reilukin ylinopeus ohitettaessa on varmasti paikallaan ja toivoa sopii ettei virkavallan edustaja satu kohdalle.Mutta kerronpa esimerkin viime kesältä:
Autoilin ja saavutin kolmen auton letkan,ajoivat hiukan alle 80km/h (rajoitus 80km/h) suoraa kun riitti päätin hujauttaa ohi koko letkasta.Pidän itseäni suht.kokeneena ja ennakoivana kuskina, vilkaisin peiliin, vinkkari päälle ja ohituskaistalle...vaistoko varoitti,mutta kun olin puolittain menossa viereiselle kaistalle niin tulin katsoneeksi vielä kerran peiliin ja sydän oli pysähtyä,kun motoristi tuli takaa n.kaksi markkaa lasissa!Raju veto takaisin omalle kaistalle ja samassa kaveri "sujahti"ohi raketin lailla. Polvet valahtivat veteliksi tilanteen jälkeen ja kauhulla muistelen sitä , jos olisin ehtinyt kokonaan viereiselle kaistalle. Kaverin ja pyärän kappaleita olisi etsitty laajalta alalta. Tämän tyyppisille kouhottajille tulevatkaan rangaistukset eivät ole liian pitkiä! Vastuuntuntoisia ja muita tienkäyttäjiä huomioivia ohituksia, niin vähemmän onnettomuuksia.

sport05.gif
kynttila.gif
sport05.gif

Edellisestä sakosta jo jokunen vuosi aikaa, mutta silloin sitä makseltiinkin ihan kivasti "lisäveroa" autoilusta. Suorastaan legendaarinen tilanne, lauantai-ilta, tyhjä valtatie, hyvä keli, satasen tie etc... Tuon tapauksen jälkeen olen pyöritellyt mielessäni ajatusta pakoonlähdöstä, jos vastaavaan tilanteeseen joutuisin pyörällä, ja täytyy sanoa, että vaikka ajatus poliisia pakoon ajamisesta ujoa maalaispoikaa mietityttää, niin todnäk yrittäisin. Järki mukaan siinäkin ja jos sinivalot lähestyy vaikka miten vetää, niin vilkku päälle ja tiensivuun, tuskin ne ampuvat(?) kun sanoo ettei huomannut. Ja tosiaan jos tuuri käy ja pääsee haneen, niin hyvä niin. Itse olen siis päätöksen jo tehnyt, jos tilanne sallii, niin kokeilen, sittenpähän nähdään, onko minussa lööppiainesta.

br, Mikko

Otetaan sitten keksitty esimerkki: Reijo Reipas, rekkakuski. Reijo ajaa työssään oikein nätisti, huomioi muun liikenteen ja tietää työkalunsa liike-energian vaarat. Teiden ritari siis.

Reijolla on pervo harrastus: moottoripyöräily. Reijo ei kuitenkaan kaahaile liikenteen seassa, ainoastaan joskus tyhjällä moottoritiellä heinäkuisina sunnuntaiaamuina kello 06. Täysin tietäen, että se kuuluisa eksynyt viisivuotias tyttö/poika saattaa seikkailla tyhjällä moottoritiellä heinäkuussa sunnuntaiaamuisin kello 06, Reijo laskee *odotusarvon* muiden tienkäyttäjien riskeille ja kääntää kahvasta...
... ja tutkaan, hyvä keli, ei liikennettä, ylitys 100 km/h, ylitys hetkellinen.

Reijo saa sakot (ei hajuakaan, olisiko 1500 euroa?) ja menettää korttinsa kolmeksi kuukaudeksi. Mutta ei vain sitä A:ta, vaan myös B:n ja C:n ja - kauhistuksen kanahäkki - myös E:n. Kolmen kuukauden nettoansiot 4800 euroa meni samoin tein.

Kysymys kuuluu: onko mielestäsi tässä keksityssä esimerkissä rangaistus missään suhteessa tekoon? Hetkellinen ylinopeus ja 6300 euroa seuraamuksia.
Kannattaskohan Reiskan käydä enemmän ajamassa esim. asfaltoidulla radalla; mahdollisuuksia on kuitenkin tässä maassa riittämään, yleisölle avoimia ratapäiviä on ehkä 100 kpl kesässä. Muita vaihtoehtojakin on: crossiradat, nopeuskokeet lentokentillä, katupyörien kiihdytyskisat, supermotoilu mikroautoradalla, enskaspoorit jne. IMHO Reiska on aika vitun tyhmä jätkä jos kadulla päästelee kun tietää mahdolliset sanktiot. Reiska on kova vetämään hanaa, mutta vielä kovempi ruikuttamaan tulonmentyksistä jos sattuu sheriffii kohdalle. Onneksi Reiska ei ole tuskansa kanssa yksin, Reiskan kohtalotovereita on muunmuassa lentäjät, ihan vaan pikkusen huikkaa väärässä kohdassa ja jo tulee tuloissa turpaan sen verran että tuntuu.

Itse harrastan tuota rata-ajelua ja onneksi se on niin kallista ja olen niin persaukinen ettei minulla ole varaa edes sakkoihin enkä siksi vedä eniten kadulla. Missään en kuitenkaan oikeasti kovaa pääse, kaikki tutut tietää hitauteni (kalustoon nähden) radalla, joten on aivan sama missä "revitän", ei siitä sankaritekoja Essonbaariin retosteltavaksi riitä kuitenkaan.

En kannata poliisivaltiota enkä yleisiä 30 km/h nopeusrajoituksia, IMHO rajoituksia tulisi monin paikoin nostaa. Itsekkäänä en kuitenkaan lahjoita rahaa tuohon kaahareiden kansalaistottelemattomuuskampanjaan, tunnen sanktiot ja pidän niitä itselleni liian suurina. Kukin kukkaronsa mukaan...

Edellisestä sakosta jo jokunen vuosi aikaa, mutta silloin sitä makseltiinkin ihan kivasti "lisäveroa" autoilusta. Suorastaan legendaarinen tilanne, lauantai-ilta, tyhjä valtatie, hyvä keli, satasen tie etc... Tuon tapauksen jälkeen olen pyöritellyt mielessäni ajatusta pakoonlähdöstä, jos vastaavaan tilanteeseen joutuisin pyörällä, ja täytyy sanoa, että vaikka ajatus poliisia pakoon ajamisesta ujoa maalaispoikaa mietityttää, niin todnäk yrittäisin. Järki mukaan siinäkin ja jos sinivalot lähestyy vaikka miten vetää, niin vilkku päälle ja tiensivuun, tuskin ne ampuvat(?) kun sanoo ettei huomannut. Ja tosiaan jos tuuri käy ja pääsee haneen, niin hyvä niin. Itse olen siis päätöksen jo tehnyt, jos tilanne sallii, niin kokeilen, sittenpähän nähdään, onko minussa lööppiainesta.

br, Mikko
Yleisesti ottaen Mp-poliisien nopeus on liioiteltua. Nopea katukuski nopealla kyykyllä, eksyttää keski-ikäisen  matkapyöräpoliisin aika helposti. Silloin joutuu kyllä vetämään riskillä ja joka reijästä mikä eteen aukeaa.

Kannattaa myös muistaa, että kyttä soittaa kaverit apuun ja sen bensa riittää tod.näk. pidemmälle kuin sinun. Mutta jos ekan 20km matkalla saat eksytettyä, ovat mahdollisuudet hyvät. Itse pakenen mieluummin mutkapätkää, kuin motaria.

P.S. Ei ehkä kannata kääntyä ekasta oikealle.

br, Mikko
Yleisesti ottaen Mp-poliisien nopeus on liioiteltua. Nopea katukuski nopealla kyykyllä, eksyttää keski-ikäisen matkapyöräpoliisin aika helposti. Silloin joutuu kyllä vetämään riskillä ja joka reijästä mikä eteen aukeaa.

Kannattaa myös muistaa, että kyttä soittaa kaverit apuun ja sen bensa riittää tod.näk. pidemmälle kuin sinun. Mutta jos ekan 20km matkalla saat eksytettyä, ovat mahdollisuudet hyvät. Itse pakenen mieluummin mutkapätkää, kuin motaria.

Joka reijästä ja raosta riskillä. Ei tunnu kovin helpolta.
confused_orig.gif

br, Mikko
Yleisesti ottaen Mp-poliisien nopeus on liioiteltua. Nopea katukuski nopealla kyykyllä, eksyttää keski-ikäisen  matkapyöräpoliisin aika helposti. Silloin joutuu kyllä vetämään riskillä ja joka reijästä mikä eteen aukeaa.

Näinkö sitten kannat vastuutasi?
Mielestäsi et vaaranna liikennettä jos ajat sitä 30 km/h ylinopeutta, mutta jos karkaat sitten poliisia em. tavalla? Onko se vastuullista, ja fiksua?
Jaa-a...onneksi on erilaisia ihmisiä...
confused_orig.gif

Vertaisin asiaa lyöhästi jenkki kuoleman rankaistus käytäntöön, jos olet esim etsintäkuulutettu ja luultavasti pääsee kaasukammioon niin riskin otto kasvaa on valmis tekemään mitä vaan ettei jää kiinni...

Sama jos huomaa paskalakit tulee vastaan ja nopeutta 110km/h kasikympin alueella (eli hyvä marssi vauhti) tiedät että kortti lähtee pitkäksi aikaa niin kysymys tulee kääntääkkö kahvaa vai polttaakko kortti.

Siis se on helppoa, kunhan vaan vetää maksimaalisella riskillä mistä vaan sopii? Suosittelen urheilulajiksi venäläistä rulettia kolmella patruunalla.

Yleisesti ottaen Mp-poliisien nopeus on liioiteltua. Nopea katukuski nopealla kyykyllä, eksyttää keski-ikäisen matkapyöräpoliisin aika helposti. Silloin joutuu kyllä vetämään riskillä ja joka reijästä mikä eteen aukeaa.

yhtä totta kuin se, että jokainen maamme kyykkykuskeista kiihdyttää värkkinsä 0-100km/h siihen kolmeen sekuntiin...

ei vaan, jos joku haluu kokeilla koulutuksen saaneen poliisin kanssa rajojaan niin siitä vaan! se jos mikä on todellista tyhmyyttä! mahdollisuus karkuun pääsemisestä on loppupelissä aika pieni!

kovaa saa ajaa mun puolesta, mutta poliisia ei kannata karkuun lähteä!

onneksi kamerat ei ainakaan toimi mootoripyörän kohdalla jos on tullut "epähuomiossa" hieman pyssytettyä..ja jos ottaisikin niin mitäs sitte,rek kilpi on takana.
biggrin.gif

confused_orig.gif
Sehän se on elämän suolaa...erilaisuus?

Ne jotka eivät uskalla...jääkööt kiinni ja kärsikööt.

Minä en pysty hyväksymään sitä, että itseni viihdyttämisestä tarjotaan kohtuuttomia sanktioita. Harrastus on muutenkin raskaasti verotettu, joten ei kiitos "jälkiveroille" Vedän sitten hatkaan niin vitusti... siinä muuten sydän lyö ja tuntee elävänsä  
smile_org.gif

Näinkö sitten kannat vastuutasi?
Mielestäsi et vaaranna liikennettä jos ajat sitä 30 km/h ylinopeutta, mutta jos karkaat sitten poliisia em. tavalla? Onko se vastuullista, ja fiksua?
confused_orig.gif
Olikohan tämä kommentti minulle? Olenko mielestäsi jättänyt vastuuni kantamatta jostakin asiasta? Mikähän moinen asia on? Missä kirjoitin siitä, etten mielestäni vaaranna liikennettä?

Jos motarilla vedän tutkaan ja pysäyttäjinä on lauma jäätelökauppiaita tuplaäksillään ja pari mondeota päälle, niin ei tule mieleenkään yrittää pakoon. Vaikka miten vituttaa, niin pysähtyn ottamaan sen lapun. Mutta jos tilanne on se, mistä edellisessä viestissäni kirjoittelin, että kylävallesmannit ovat autollaan rahastamassa hölmöjä, niin siihen pysähtyminen on silkkaa tyhmyyttä. Kerran olen sen tyhmyyden tehnyt, ja tarkoitus on olla tekemättä uudestaan. Kuten itsekin totesit, onneksi on erilaisia ihmisiä, toiset uskovat sokeasti esivallan oikeudenmukaisuuteen ja suostuvat maksamaan rikoksistaan ja toiset ei. Itse olen toistaiseksi maksanut. Jatkosta en mene takuuseen.

Ja vielä takennuksena: Tähän mennessä sakkoja 2 kpl, edelliset v.2002 autolla. Pyörällä kausia takana vasta kuusi, ja sakkoja tasan nolla.

br, Mikko

Back