• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

uuden E10 bensan soveltuvuus moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mohikaani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huomenna tarkoitus siirtyä Suzukin leiriin ja tänään kävin liikkeessä kyselemässä Hayabusasta, niin sanottiin, että ainakin siihen käy. Kyseessä siis 2007 vuosimalli.

Täällä taitaa kaikki laitteet kulkea ensvuonna kalliilla E98 bensiinillä
sad_orig.gif
.

Taitaa olla taas asemilla ens vuonna yks hyvä syy nostaa 98E hintaa, nythän se on esim nesteellä likimain samoissa 2 senttiä kalliimpaa, varmaan siksi koska ei ole juuri menekkiä.

Ens vuonna reipas hajurako jo muutenkin nousevaan 95e hintaan tyyliin v-power...
wink.gif

Uusi eurooppalainen biopolttoaine SP95-E10 polttaa vähemmän hiilidioksidia, mutta ei ole hyväksi kaikille moottoreille.
Esimerkiksi Yamaha Motorcycles kertoo ettei biopolttoaine sovi mihinkään sen pyöristä. Että silleen.

Hmm...tämähän siis meinaa talveks projektia. Jos sitä vaihtelis polttoainepuolen viinan kestäväks, nostais "vähän" puristussuhdetta ja säädättäis pyörän toimimaan saman tien sitten E85:lla. Kulutus nyt varmaan vähän kasvaa, mutta eipä se muutenkaan ole se ensimmäinen moottoripyöräilyn estäjä. Plussa puolena tullee tuntuva tehon nousu.

En tiedä mitä Yamahani moottori tykkää 10% alkoholisiivuista, mutta onkos siinä perää että alkoholipitoisuuden kasvu lisää korroosionuhkaa radikaalisti itse polttoainejärjestelmässä? Eli että muovitankkiset autot ja MP:t eivät ole millänsäkään mutta peltitankkisten kanssa tilanne alkaa olemaan ongelmallinen.

Gixxeriin sitä voipi käyttää Owner`s Manualin mukaan. Malli on K8.
Blends of unleaded gasoline and ethanol (grain alcohol), also known as "GASOHOL", may be used in your motorcycle if the ethanol content is not greater than 10%.

Hmm...tämähän siis meinaa talveks projektia. Jos sitä vaihtelis polttoainepuolen viinan kestäväks, nostais "vähän" puristussuhdetta ja säädättäis pyörän toimimaan saman tien sitten E85:lla. Kulutus nyt varmaan vähän kasvaa, mutta eipä se muutenkaan ole se ensimmäinen moottoripyöräilyn estäjä. Plussa puolena tullee tuntuva tehon nousu.
Ihan mielenkiinnosta utelen, että mistä se tehon nousu tulee?

Kyllähän esim. jotkut saabit käy kummalla vaan, mutta tenukäytössä niistä saa enämpi tehoa.

Alkoholin energiatiheys on kuitenkin pienempi, joten kulutusta varmaan nostaa ajella edes samoilla tehoilla, saatikka suuremmilla.

Tietääkseni 99% Moottoripyörin valmistajat ainakin voudesta 2001 lähtien on suositellut vähintään 95:ta. Itse olen aina ajanut vähintään 98 , se kun sopii paremmin mp käyttöön.

jos noi bensan kans touhuamiset menee oikein hankalaksi, pitääköhän alkaa sitte suunnittelemaan riisselipyörän hankintaa..

saiskohan sillä ajaa polttoöljyllä..?
nixweiss.gif

vaikka eihän hintaero löpöllä ja tiisselillä ole enää nykyisin paljon mitään, siitäki pitää rokottaa nykyisin.
mad.gif

Tässä parin kaljan, foorumin selailun ja kieron matematiikan perusteella taidan jo nyt vaihtaa 98eehen.

Nyt kun ollut väittämiä jotta

95E -> E10 = - 1-2% "tehokkuutta"

niin eikös se karkeesti menis jotta?

95E -> 98E = + 1-2% (vähintään)

Elikkätä vaikka 98E maksaa jonku jenin enemmän per litra niin sitähän ei tarttistis tankkailla niin tihiään. Täytyypi testailla ihan käytännössä tippuuko kulutus....

Jätetään se E10 viherpiipertäjille ja hyttytytöille/pojille niin ei tarvi murehtia.
idea3.gif

Eikös tämä ole helppo ratkaista. Ostaa bensaa isoon sammioon ja jättää sen näkyvälle paikalle. Yön aikana paikalliset puskakemistit ovat tislanneet alkoholin pois kyseisestä polttoaineesta ja jäljellä on puhdasta polttoainetta. Alkoholi, tässä tapauksessa toivottavasti etanoli, on kadonnut parempiin suihin. 10 litraa polttoainetta -> 1 litra puhdasta viinaa. Hyvä vaihtokauppa jos jättävät vielä keräyslautaselle (jonka siis olet jättänyt valmiiksi sammion viereen) vaikka sen euron tai kaksi maksusti hyvästä etanolista.

Näin minä olen ajatellut asian ratkaista.
062802jumpie_prv.gif
Tässähän hyvä bisnes idea. Eikun kaivamaan pontikka pannu esiin ja valuttamaan (korpikuusen kyyneliä)

^ Paljon kiitoksia tuosta taulukosta, löytyihän sitä ihan valmistajankin tietoa asiasta. Tuo minun vanha Mussukka kulkee sitten ensi kaudella 98:lla, ei kelpaa viinabensat sille.

Tietääkseni 99% Moottoripyörin valmistajat ainakin voudesta 2001 lähtien on suositellut vähintään 95:ta. Itse olen aina ajanut vähintään 98 , se kun sopii paremmin mp käyttöön.
Kerroppas miksi se sopii paremmin m.pyöräkäyttöön? Jos oikeinkin korkeaviritteinen / kovat puristukset omaava mosa, niin silloin toki järkevää, mutta normipyörässä ei pahemmin eroja pitäisi olla noiden välillä. Tietenkin jos sinne kalliimpaa on halunnut valutella ja placebo-efekti on kova, niin varmasti toimii pyörä paremmin.

Jos oot kantta laskenut ohuemmalla pahvilla tai höyläämällä siivun pois, niin toki.. jopa vee-poveriakin ovat jotkut joutuneet käyttämään, kun on riipastu puristukset vähän turhankin korkeiksi.

- P

En tiedä mitä Yamahani moottori tykkää 10% alkoholisiivuista, mutta onkos siinä perää että alkoholipitoisuuden kasvu lisää korroosionuhkaa radikaalisti itse polttoainejärjestelmässä? Eli että muovitankkiset autot ja MP:t eivät ole millänsäkään mutta peltitankkisten kanssa tilanne alkaa olemaan ongelmallinen.
Ainakin tuolla ekalla sivulla kopsaamassani tekstissä väitetään alkoholipitoisen tavaran imevän itseensä enemmän kosteutta kuin normibensa, tosin jatkuvassa käytössä tuo tuskin on ongelma. Ja säilöönkin kun muistaa tankata piripintaan niin eiköhän siitä selviä.

Eipä ole ongelma toi etanoli ainaskaan vanhemman Bläkkärin koneessa. Toi maamoottori nielee kaikki yli 91oktaaniset lyijyttömät ja alle 10volttiset etanoli coctailit. Piti ihan selata manuskasta
biggrin.gif

Back