• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Unohtuuko muilla vilkku päälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bikefiction
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä on ainakin lähes neuroottinen tarve pumppailla sitä vilkun palautusta ajon aikana sillon tällöin. Luin jostain toisesta ketjusta, että muillakin samaa..
biggrin.gif

Tänään yks sankari Lahdessa (laune) ajeli vilkku vasemmalle koko ajan hakaten.

Olin kotilolla liikkeellä ja odotin että kohilla ni näytin kämmenellä jotta vilkku on päällä. Että sammuta vilkkus jos et kerran käänny, voipi sattua Juhaa leukaan...

Joo, tuossa VareEerossa meinaa vielä unohtua päälle kun tottu jo niin hyvin noihin bemun systeemeihin. Bemussa menee vilkku automaattisesti pois 30s jälkeen tai kun nopeus nousee yli 50km/h. Kätevä tapa jonka soisin yleistyvän kyllä.

Miulle on myös jäänyt joskus vilkku vilkuttamaan. Jommalle kummalle puolelle. Mutta sitten olen vasta seuraavas risteykses huomannu, että oho hupsista. Se onkin jäänyt päälle. Yleensä kyl heti laitan vilkun pois. Sitä kun ei aina heti kerkiä ottamaan pois. Nii sen unohtaa. Mä pidänkin sormea siinä vilkun napis. Niin muistan naksauttaa sen pois. Mutta miten vois edellä olijan kaveria huomattaa siitä, että hänellä palaa ja vilkkuu vilkku koko ajan? Ajan yleensä kaverin takana. Ja sillä on aika useasti jäänyt vilkku päälle. Väläytän valoja. Mutta ei hän aina huomaa sitä.
062802jumpie_prv.gif

Jos ottaa ne sähkövilkut pois ja siirtyy kintaalla vilkutteluun niin ei pitäis normaali lääkityksellä jäädä vilkku päälle.
smile_org.gif

Jää päälle silloin tällöin. Shadow'n kytkin on mielestäni todella pieni rimpula, eikä siihen saa (varsinkaan paksuimilla hanskoilla) kunnon tuntumaa, vaikka olen varmasti painanut kytkintä, vilkku vaan naksuttaa. Onko vika penkin ja stongan välissä vai onko kytkimessä vikaa vai onko tuo ominaisuus?

Eipä ole tänä kesänä muuten kertaakaan jääny päälle.
062802jumpie_prv.gif
Eli ens ajossa jää varmasti.
tounge.gif

Olen ottanut tavaksi sammuttaa heti kääntymisen alkaessa, silleen enää harvemmin unohtuu päälle.
Kauden alussa yleensä muutaman kerran unohtuu ja KYLLÄ  kuulun myös siihen "neuroottisten" kastiin. Nappulaa tulee rämpyteltyä aika ajoin vaikka edellisestä kääntymisestä olis jo sata kilsaa aikaa...

Kawerin museopemarin vilkussa on sama merkkiääni kuin jakeluauton peruutusäänimerkissä... ei jää päälle.  
biggrin.gif
35-450_h.jpg

Peruutusvalo ja -varoitin yhdessä. Korvaa yhden peruutusvalopolttimoista. Valaisee ja antaa merkkiäänen, kun autoa peruutetaan. Kanta: BA15s. Sopii useimpiin autoihin, joissa on 12 V sähköjärjestelmä. HUOM! Lampun kanta on liitettävä plusliitäntään (+), jotta peruutusvaroitin  
toimisi. Biltema Tuotenro 35450, hinta 9,99

Tuollaiset kun ruuvaa joka nurkalle, niin onhan ihme jos vilkku unohtuu. Eri asia sitten, kehtaako vilkkuja enää käyttää  
tounge.gif

Vaan oikeasti ihme homma tuo automaattipalautuksen puuttuminen useista pyöristä. Joissain merkeissä kun on ollut toimiva automaatti jo vuosikymmenet.. Eipä tule neuroottisesti näprättyä, kuten ei valokatkaisijaakaan. Sellaista kun ei edes ole  
tounge.gif
Vilkut otan toki aina pois päältä manuaalisesti, kuitenkin turvavarusteena automaatti on ehdoton.

Vilkku unohtuu tällaisella aloittelevalla motoristilla toisinaan päälle. Siksi vaihdoin mittaristossa olevien himmeiden merkkilamppujen tilalle superkirkkaat LED merkkivalot. Näkyvät kirkkaalla auringonpaisteellakin paljon paremmin kuin alkuperäiset hehkulamput. LEDit tilasin ebaysta, hintaa tuli postimaksuineen kahdelle ledille 2,05$. Suosittelen!

"2 PCS Super White Light Bulb 12V T10 W5W 1W LED SMD"

062802moto_prv.gif

Yksi mikä voisi auttaa, olisi ylimääräiset vilkun merkkivalot katteen sisäpuolella, jotka olisi paremmin näkökentässä. Esimerkkiä löytyy allaolevevan linkin takaa:
http://fazerowners.yuku.com/forum/viewtopic/id/5824
Otsikon "Indicator repeater extensions" alla.

Nakupyörässä voi tietty olla  vaikea löytää sopivaa kohtaa valoille...
joissain pyörissä vilkut taitaa olla peileissä(?). Silloin vilkut helppo saada hiukan tuikkimaan kuskillekin niinkuin joissain autoissakin näkyy tehdyn. Autoissa se taaksepäin näkyminen tosin etupäässä kanssa-autoilijoita varten

Eilen tuli vedettyä satamassa reilu pätkä vilkkupäällä
biggrin.gif
Hidasajoon joutui autojen välissä keskittymään, niin ei joutanut mittaristoa vilkuilemaan ja huonosti olin taas painanut vilkun pois..

Yleensä kyl heti laitan vilkun pois. Sitä kun ei aina heti kerkiä ottamaan pois. Nii sen unohtaa.

Komppaan kyllä tota ihan täysin. Jos ei vilkkua heti muista/pysty ottamaan heti pois niin se kyllä 98% varmuudella unohtuu seuraavaan risteykseen. Tossa aiemmin joku kerto, että painaa sen vilkun jo kääntyessä pois tai sitten pitää sormea siinä napilla ettei unohdu. Itse käytän samoja metodeja. Joskus sitä "herää" kesken ajon ja kattoo pelästyneenä mittaristoon ettei oo jääny vilkku päälle
biggrin.gif
kun joskus todella harvoin sitä kaikesta huolimatta tapahtuu

Back