• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Unohtuuko muilla vilkku päälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bikefiction
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aina se V#¤%ttaa yhtä paljon. Nimittäin vilkun päälle unohtaminen. 20 vuotta mopoillut ja muutaman kerran kesässä unohtuu. Nyt vaan sattui niin, että kotilo sitten veti nokkaa eteen, onneksi kaupunkialue ja vauhti pieni ja minä sekä kotilokin pysähtyi. Tiedän, että näistä on tullut pahaa jälkeä mutta onko kellään muistisääntöä tai kikkaa millä tuon vilkun muistais aina sammuttaa? nm. yks paskahalvaus riitti ja sekin on liikaa
crazy.gif
.

Aina se V#¤%ttaa yhtä paljon. Nimittäin vilkun päälle unohtaminen. 20 vuotta mopoillut ja muutaman kerran kesässä unohtuu. Nyt vaan sattui niin, että kotilo sitten veti nokkaa eteen, onneksi kaupunkialue ja vauhti pieni ja minä sekä kotilokin pysähtyi. Tiedän, että näistä on tullut pahaa jälkeä mutta onko kellään muistisääntöä tai kikkaa millä tuon vilkun muistais aina sammuttaa? nm. yks paskahalvaus riitti ja sekin on liikaa  
crazy.gif
.
Mitään muistisääntöä en tiedä,mutta kaveri laittoi kerran emännälleen jonkin vekottimen millä vilkut lopetti vilkuttamasta n.10-15 sekunnin jälkeen.Oli jokin sähköboxi ja ei ollut kai edes kauhean kalliskaan.

Pakko myöntää että silloin tällöin jää ja ihan omaa syytä kun tuli laitettua Zümon paikka niin että jää vilkun merkkivalo osin sen taakse. Nyt katselenkin toista asennusvaihtoehtoa naville.
En ymmärrä miksei nykypyörissä enään ole sitä automaattista vilkun palautusta joka mulla oli jo 80-luvun alun XJ650:ssä. Nykytekniikalla sen varmaan sais todella hyvin toimiaan.

Onhan noita, BMW, Harrikka ja joku muukin merkki missä vilkut "palauttaa" automaattisesti.

itse sammutan vilkun automaattisesti kääntymisen jälkeen, siihen ei tartte mitään halpoja tai kalliita vimpaimia, vain se vaiva jonka peukalolla painaessa joutuu kokemaan. Harva se päivä näen valottoman pyörän mutta vilkku päällä ajetaan sitten sitä tienviertä pitkin kilometritolkulla. Pari läheltäpitiä olen autolla liikenteessä ollessani joutunut kokemaan tälläisten itsemurhakanditaattien takia. Nykyään osaan jo sen verran ennakoida että kyseessä on joku kaksvasenkätinen uusiomotoristi joka ei saa pyöräänsä edes valoja päälle, saati vilkkua pois.. sen verran maltan autolla odottaa että pääsee kokeilemaan onneansa seuraavaan sivutienristeykseen..

mad.gif

En ymmärrä miksei nykypyörissä enään ole sitä automaattista vilkun palautusta joka mulla oli jo 80-luvun alun XJ650:ssä. Nykytekniikalla sen varmaan sais todella hyvin toimiaan.
Samoin minun -88 jammussa oli aut. vilkun palautus. Kolmella toiminnalla jopa. Matka(n. 150m), aika(n. 10s) ja jos pyörä esim ruuhkassa pysähtyi em. aikalaskuri ei palauttanut.

Itellä tullu tavaks rämpsytellä sitä palautus namikkaa sillai vähän väliä. Ja pari kertaa kun sen on unohtanut niin nyt sammutan sen jo käännöksen aikana.
wink.gif

Autokoulussa aikoinaan neuvottiin pitämään sormee siinä napin päällä niin kauan kun on sammuttanu sen vilkun.Toinen hyvä konsti on ettei käytä vilkkua niin ei unohdu päälle
smile_org.gif

Heh, jotenki kieroutuneesti sitä kiittää itseään siitä "varmistelu rämpyttelystä" silloin ku tuntuu se 'naks' ja toteaa että oho, oli unohtunu.
blush.gif

Itellä tullu tavaks rämpsytellä sitä palautus namikkaa sillai vähän väliä. Ja pari kertaa kun sen on unohtanut niin nyt sammutan sen jo käännöksen aikana.  
wink.gif

Samma här, sitä vilkun nappia tulee aina silloin tällöin "varmisteltua".
Vuosien varrella kaikkia "konsteja"itseni kanssa kokeillut!
Lähinnä tarkoitan vilkun palautusta.   Vilkkuhan tulee kytkeä hyvissä ajoin ennen kääntymistä/kaistan vaihtoa!  Otan pois kun käännyn.Paras tapa minulle.
smile_org.gif
Mitä sitä enää vilkuttelee,ai niin voihan sitä ilmoittaa,että käännyin. Muuten näin näkee kotilokuskien tekevän!    
Yksi juttu:mopojen vilkkunäytöissä/havaittavuudessa suuria eroja.  Nykyisessä merkkivalo hyvin selkeä.  Että sillei,,,,,,,

On kaksi asiaa, joita en ole unohtanut: Seisontatukea alas, enkä vilkkua päälle. Ne vaan jotenkin on iskostuneet päähän niin, että ne muistaa aina. Ehkä pitäisi koputtaa päätä. Niin, ja seisontatuessa ei ole tappokatkaisijaa.

täytyy myöntää, että joskus on päässyt unohtumaan päälle jos kääntyessä on tullut ylimääräistä ohjelmaa.

tapoihin onneksi kuuluu merkkivalojen tarkastaminen yhtä säännöllisesti kuin peileihin vilkaisu, eli pitkään se ei koskaan ole onneksi ollut päällä.

Kiitoksia asiallisista kommenteista. Siirryn ainakin tuohon varman päälle "paineluun" ja tuo jo siirtyessä vilkun pois painaminen on hyvä juttu. Siispä sormi napilla kohti uusia mutkateitä
062802jumpie_prv.gif

Ärsyttävää seki on ku jää koukkuun siihen paineluun. Itekki romplaan sitä kokoajan... Mutta eipähän jää vilkku päällee.

näin uutena kuskina olen koittanut ottaa tavaksi että jokaisessa "pienessäkin" kääntymisessä käytän vilkkua ja otan sen pois heti käännöksen jälkeen että homma jäisi tuonne lihasmuistiin jotta olisi automaattinen toiminto.

Mutta kyllä se unohtuu välillä päälle.

Kyllä jää. Eräällä mp-poliisilla jäi vilkku päälle n. 2km ajaksi kun jäi seuraamaan meidän karavaania (kärryssä pari kilvetöntä matkalla Alastarolle) ennen kuin painalsi ohitse.

Vilkku napsahtaa pois päältä niin rutiinilla, että kun koko hommaa ei rekisteröi on todellakin vaara, että jää joskus päälle kun rutiini jostain syystä katkeaa. Tätä on tapahtunut pari kertaa ja onneksi on vielä elossa ja yhtenä kappaleena.

Joku tällä palstalla kertoi autoillessaan palauttavansa vilkun aina käsin. Palauttamisesta tulee sitten toinen luonto. Hyvä idea. Itse en juuri autoile ja mopoilenkin vain harvoin, joten kyllä: painelen vilkkua kiinni aina välillä, tarkistan merkkivaloa aina välillä ja silti se mokoma välillä jää päälle.

Back