• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Umpi- vs avattava kypärä turvallisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peku09
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Peku09

Atomi-apina
Onkohan testailtu jossain, onko avattava kypärä (esim. Schuberth C3) turvattomampi kuin umpikypärä? Luulisi että ylimääräinen saranamekanismi heikentää rakennetta, jos sattuu tömähtämään turvalleen.

Riippunee varmaan että minkätasoiseen umpikypärään vertaa. Toisaalta taas jos C3 sopii omaan päähän kuin valettu, ja vastaava umpimalli vain joten kuten, niin kuvittelisin että paremmin istuva kypärä olisi turvallisempi saranoista riippumatta. Ja kokonaisturvallisuudesta ensimmäisenä tulee mieleen, että onnettomuuden jälkeen avattava kypärä, jossa mekanismi toimii edelleen, mahdollistaa esim. hengitysteiden avaamisen ilman että tarvii repiä kypärää pois päästä, ja sitenhelpottaisi vaikkapa niskarankavammojen tapauksessa. Tuli vaan mieleen, kun oma S1 on niin tiukasti päässä, että jos itse olisin tajuton, niin melkoinen vetäminen siinä on että sen saa pois. Toisaalta taas jos mekanismi menee iskusta jumiin, niin siinä se vasta repiminen onkin.

Onhan noita välillä testattukin. Harvassa kypärässä pysyy kaikissa iskutesteissä mekanismi aina täysin lukittuna. Siitä huolimatta otan itse riskin ja käytän avattavaa. Kaksi kertaa nurin, kerran radalla ja kerran tiellä, eikä ole lukitus irronnut.

Iskusta jumiin mennyt lukitus tehnee kypärästä lähinnä yhtä hankalan ottaa pois kuin normi integraali?

Eipä ole esim. Arai vielä tehnyt avattavaa pottaa, vaikka varmaan olisi hyvät markkinat tehdä tiliä semmoisella.

Ihan hihasta mutuilisin, että avattava suojaa paremmin kuin täys-avo, muttei ihan niin hyvin kuin umpinainen.

Mutta käyttömukavuus, esim. silmälasien kanssa, on toki paljon parempi.

Kun olin ostamassa nykyistä kuuppaa (Arai Chaser) niin myyjä antoi ymmärtää, että "nuo avattavat, esim Schuberth, ovat heppoisia, kokeile vaikka kun antaa periksi... parhaita ovat Arain ja Shoein umpimallit".

Hyvä pointti tuossa yllä. Itse asiassa kun ajattelee niin miten hitossa ne lanssimiehetkin saa umpikypärän pois päästä aiheuttamatta lisää ongelmia, jos motoristi makaa ojassa taju kankaalla. Avattava lähtee paljon helpommin.

C3 sopii kyllä minun päähäni ihan perfekt. Eli uutta C3:a taidan olla ostamassa... ARai sinänsä on ollut ihan OK.

tuota...mitä väliä enää silloin jos tulee sellainen mälli et avattava kypärä rikkoontuu?
vai oisko siinä apua et huutkin varusteet olisivat umpinaisia..eli ei avattavaa sepalusta..ei vetskaria takkiin
cool.gif

On testattu. Euroopanlaajuisessa kypärätutkimuksessa, johon täälläkin on viitattu useammin, tutkittiin tapahtuneita onnettomuuksia, niissä olleita kypäriä ja onnettomuudesta aiheutuvia vammoja.
Loppupäätelmä oli, ettei kypärien välillä ollut muuta merkittää eroa kuin se, että avokypäriä käyttävillä kasvovammoja oli hieman keskimääräistä enemmän. Tämän olisi kyllä voinut ehkä päätellä ilman tutkimustakin.

Tutkimuksien mukaan leukaosaan kohdistuu n. 35% eli eniten iskuista.
Avokypärä on siis turvattomin.

Kun olin ostamassa nykyistä kuuppaa (Arai Chaser) niin myyjä antoi ymmärtää, että "nuo avattavat, esim Schuberth, ovat heppoisia, kokeile vaikka kun antaa periksi... parhaita ovat Arain ja Shoein umpimallit".

Hyvä pointti tuossa yllä. Itse asiassa kun ajattelee niin miten hitossa ne lanssimiehetkin saa umpikypärän pois päästä aiheuttamatta lisää ongelmia, jos motoristi makaa ojassa taju kankaalla. Avattava lähtee paljon helpommin.

C3 sopii kyllä minun päähäni ihan perfekt. Eli uutta C3:a taidan olla ostamassa... ARai sinänsä on ollut ihan OK.
Niin kyllähän se availtava kypärä antaa periksi varsinkin kun se on auki, muuten en ole ite ainakaan huomannu että toi availtava antais jotenkin periksi.

Myyjä kyllä kehuu omiansa, ei tainnu olla shuupertti-kauppias, no itte käytän tuota kbc:n ffr pottaa, ei se paras varmaan ole mutta omaan päähän sopiva. Toinen käytössä oleva on sitten toi airohin tr1:nen mikä löytyy ja siinä on aikas hempula toi leukaosa.

Kyllä nuo parhaat avattavat kypärät ihan hyvin ovat tuossa sharpin testissä pärjänneet. Huonommissa lukitus aukeaa iskusta.

BMW System 5 ja pari Caberg mallia saivat täydet 5 tähteä. Nolan N103 ja Schubert C2 muiden muassa oikein hyvät 4 tähteä, joten kyllä noilla hyvinkin uskaltaa ajella. Jälleen kannattaa muistaa, että monet ajavat ihan avokypärälläkin ja ovat vielä jopa hengissä.

Käsitääkseni ne ei edes yritä repiä kypärää pois, riippumatta millainen se on, yrittäen siten estää lisävahingot. Dremelin tapaisella vetävät halki koko potan.

C3 istuu minunkin päähän kuin hanska ja mekanismi tuntui jämäkältä, joten ehkä ensi talven säästöt menee johonkin kevään kampanja tarjoukseen.

kerran olen avattava kypärä päässä ajanut (kokeilin tutun pyörää, eikä omaa kypärää ollut mukana), ajelun jälkeen en saanut kypärää päästä, koska en tiennyt miten leuka osa avautuu (ei irronnut perinteisellä tyylillä) 
withstupid.gif
, kypärän merkkiä tai mallia en muista, mutta empä haluaisi kypärää joka "juuttuu" päähän jos avaus mekanismi menee rikki tai jumiutuu, ja entäs paino, itse ainakin katson kypärän painoa ensimmäiseksi uutta ostettaessa, 1600g vs 1200g tuntuu niskoissa pitkän päivän jälkeen, ainakin minulla,  
crazy.gif

joo ja kaikki omat kypärät on umpinaisia, nyt ja tulevaisuudessa  
sport05.gif

Eipä ole esim. Arai vielä tehnyt avattavaa pottaa, vaikka varmaan olisi hyvät markkinat tehdä tiliä semmoisella.
Kiinnittipä huomiota tuo Arain vetäminen keskusteluun...niin kuin se olisi jotenkin muita parempi, pöh.
No, ´paremmuudesta´ voidaan toki olla montaa mieltä. Mitä siihen kukin esimerkiksi sisällyttää.

Omaan kuuppaani ovat kyseisen merkkiset kamppeet aina istuneet ylivoimaisesti parhaiten.

Hyvä pointti muuten mitä joku mainitsi kypärän painosta. Hyvin painava pipo voi rasittaa niskaa normaaliajossa, onnettomuustilanteesta puhumattakaan. Tosin kevyinkään ei suinkaan automaattisesti ole ´paras´, vaan hyvä suojaavuus yleensä painaa jotakin.

tuota...mitä väliä enää silloin jos tulee sellainen mälli et avattava kypärä rikkoontuu?
vai oisko siinä apua et huutkin varusteet olisivat umpinaisia..eli ei avattavaa sepalusta..ei vetskaria takkiin
cool.gif
Komppaan. Jos mälli on niin kova ettei laadukas avattava enää pysy kasassa, tuntuu varsin todennäköiseltä että myös muu ruumis saa niin kovia iskuja että henki lähtee.

Sen kyllä allekirjoitan että avattavissakin on eroja. Testit antanee jotain osviittaa.

Sanoo kait tuo jo maalaisjärki jos sitä saatavilla on. Umpi on umpi ja avattava on avattava.

Juuri tuo kypärän paino ratkaisee pisteet umpikypärän puolelle. Käyttömukavuus umpikypärällä on selvästi parempi. Ei tarvi räpeltää mekanismin kanssa.
Luovutin kesällä avattavan mallin kirppariin kun huomasin että en edes muista koska olen viimeksi käyttänyt sitä.
Nykyisellä Sharkin kevyellä RSR2 potalla mennään  
062802moto_prv.gif

Back