• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Umpi- vs avattava kypärä turvallisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peku09
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos mälli on niin kova ettei laadukas avattava enää pysy kasassa, tuntuu varsin todennäköiseltä että myös muu ruumis saa niin kovia iskuja että henki lähtee.
Kolaritilanteessa kovia iskuja saattaa periaatteessa tulla vaikka yksistään pelkkään kypärään. "Henki-lähtee-kummiskin" tyyppiset perustelut mielestäni ontuu tässä kohti pahasti, koska ei tuota pysty kukaan ennalta tietämään.

Mä olen hiukan sitä mieltä, että niin kauan kun nopeus on näissä sallituissa kolarilukemissa (useimmin varmaan 50-80 kmh), eikä lähempänä ratameininkien "kahtasataa", niin ajattelisin kaikkien kypärien olevan yhtä turvallisia, poislukien avokypärät.

Mun mielestä kypärän mukavuus on yksi tärkeä turvallisuustekijä. Esimerkiksi mun Arai Viper-GT on täysi paska ja todellinen idiootti suunnittelijan ripuliulostekukkasen malliesimerkki tuon visiirimekanismin suunnittelussa.

Jos visiirin sulkee kunnolla siten, että visiiri on tiivis, ei visiiriä tahdo saada yhdellä kädellä millään enää auki. Voimaa pitää käyttää reilusti ja kypärä nousee ylös otsalta ja kiristyy leukahihnaa vasten, kunnes visiiri sitten napsahtaa auki stopaten vomakkaasti täysin auki -asentoon sitä visiirimekanismin stopparia vasten. Kerran se mekanismi sitten rikkoontuu tien päällä?

Ja kyllä, visiiroi pitää saada auki tietysissä tilanteissa, saatanallinen kutiaminen nenässä, otsalta hius tunkee silmään, ampiainen... yms.

Mun mielestä kypärän mukavuus on yksi tärkeä turvallisuustekijä. Esimerkiksi mun Arai Viper-GT on täysi paska ja todellinen idiootti suunnittelijan ripuliulostekukkasen malliesimerkki tuon visiirimekanismin suunnittelussa.

Jos visiirin sulkee kunnolla siten, että visiiri on tiivis, ei visiiriä tahdo saada yhdellä kädellä millään enää auki. Voimaa pitää käyttää reilusti ja kypärä nousee ylös otsalta ja kiristyy leukahihnaa vasten, kunnes visiiri sitten napsahtaa auki stopaten vomakkaasti täysin auki -asentoon sitä visiirimekanismin stopparia vasten. Kerran se mekanismi sitten rikkoontuu tien päällä?

Ja kyllä, visiiroi pitää saada auki tietysissä tilanteissa, saatanallinen kutiaminen nenässä, otsalta hius tunkee silmään, ampiainen... yms.
Onkohan siinä samanlainen lukitus kun chaser mallissa. Jos se pieni klipsu visiirin alareunassa on lukitus asennossa niin visiiriä ei saakkaan millään ilveellä auki. Kliks toiseen asentoon ja aukeaa hyvinkin helposti. Nimimerkillä joskus repinyt tosissaan sitä auki.
biggrin.gif

Onkohan siinä samanlainen lukitus kun chaser mallissa. Jos se pieni klipsu visiirin alareunassa on lukitus asennossa niin visiiriä ei saakkaan millään ilveellä auki.
On ja ainakaan minä en ole ensikokeilun jälkeen koskenutkaan ko. lukitukseen ja visiirin kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Jos ei sitten ole 100% tiivis visiiri ilman lukitusta niin sitten ei ole, ei tässä kumminkaan mistään sukelluksesta ja sukelluskypärästä ole kysymys jonka on hyvä olla "suht" tiivis.

Ainakaan noiden avattavien / umpisuuperttien painoissa mitään käytännön eroa ole..
Muiden kypärien painoja en jaksanut alkaa etsimään..

- schuberth c3   1,570 kg
- schuberth s1 pro   1.525 kg

Mulla on molemmat, tai siis vanhemmat C2 ja S1 (ei pro). C2 mukavampi käyttää, kun joka välissä ei tartte ottaa pottaa pois päästä. Siis lyhyillä tauoilla, huoltiksella, tai vaikka pikku jutustelun ajaksi.
S1 on hieman hiljaisempi, mutta tulppia käyttäessä eroa en huomaa. Jostain syystä S1 kuitenkin ahkerammassa käytössä. Ehkä siksi, että sen väri sopii mopon väritykseen paremmin  
smile_org.gif

Käyttömukavuudessa pisteet menee kyllä C kakkoselle, avattavan leukaosan kanssa kun ei tarvitse millään muotoa räpeltää. Yhtä helppoa kuin aurinkovisiirin käyttö.. No joo, on se syytä sulkea ennen liikkeelle lähtöä, muuten voi tosiaan mennä räpeltämiseksi:)

Monenmoista kypärää olen päähäni sovittanut ja kyllä sakemanni istuu minulle parhaiten. Ostopäätöksiin vaikutti hyvän istuvuuden lisäksi hiljaisuus sekä visiirin irrotuksen ja kiinnityksen helppous. Myös aurinkovisiiri on ehdoton varuste, jota ilman en osaisi enää olla. Vaan nykyään niitä taitaa olla jo muissakin kypärissä..

Ainakaan noiden avattavien / umpisuuperttien painoissa mitään käytännön eroa ole..
No tässä puhutaankin nyt kypärien "Mersusta", joten homma on tasan tarkkaan handussa, avattavatkin mallit ovat hiljaisia, kevyitä, mukavia, käyttöä kestäviä... ja ennen kaikkea turvallisia - jonka myös tuo ed. mainittu testi aikanaan osoitti
thumbs-up.gif

Mutta pitää huomioida että avattaviakin on aika monelta eri valmistajalta ja läheskään kaikki eivät ole asioita tehneet yhtä hyvin ja laadukkaasti => kilpailevat hinnalla kun muuhun eivät kykene
lookaround_orig.gif
Itsekin aikanaan tuollaisia rimpula-avattavia kokeilin monelta valmistajalta hintalapun houkutuksin, mutta lopulta kaupat tehtiin Conceptista. Tuolla hetkellä lompakko huusi tuskaa kun samalla hinnalla olisi saanut 2 rimpulaa, mutta tuo Concept on yhä lähes 10v jälkeen aktiivisessa käytössä, lukitukset napsahtaa kuin uutena, ei nitise eikä natise mistään. Joten kun uutta kypärää joskus ruvetaan katselemaan, on se merkki ainakin omalla kohdallani jo nyt kiveen hakattu
cool.gif

Kypärän turvallisuutta on tavallisen sukankuluttajan lähes mahdotonta itse arvioida. Onneksi on olemassa erilaisia normeja, mitkä niiden tulee täyttää. Vaikkakin meillä käytössä oleva normi vaikuttaa kovin lepsulta.

Itse en usko, että kaikki meillä myytävät ovat ihan tasan yhtä turvallisia. Ei kai kukaan väitä sellaistakaan, että pikku Lada ja iso Mersu olisivat tasan yhtä turvallisia, vaikka kummallakin saattaa olla lainmukainen hyväksyntä tieliikennekäyttöön?

Mutta koska noita edellämainittuja juttuja on tosiaan miltei mahdotonta mennä itse tietämään suuntaan tai toiseen, valitsen omani hyvän istuvuuden, käyttömukavuuden ja pitkän käyttöiän perusteella.

Onkohan siinä samanlainen lukitus kun chaser mallissa. Jos se pieni klipsu visiirin alareunassa on lukitus asennossa niin visiiriä ei saakkaan millään ilveellä auki.
On ja ainakaan minä en ole ensikokeilun jälkeen koskenutkaan ko. lukitukseen ja visiirin kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Jos ei sitten ole 100% tiivis visiiri ilman lukitusta niin sitten ei ole, ei tässä kumminkaan mistään sukelluksesta ja sukelluskypärästä ole kysymys jonka on hyvä olla "suht" tiivis.
Joo, yleesä mä ajan niin että se visiirissä oleva klipsu ei mene sinne uraan ja visiiri nousee ihan nätisti ylös. Silloin vaan ilma kiertää mukavasti ja on ok hyvillä keleillä. Mutta joskus alkaa silmiä kuivaamaan ja vettä tihnuttamaan tai on kylmää, että on mukavampi olla normaalin tuuletuksen varassa. Silloin painan visiiriä niin, että se klipsu napsahtaa uraansa ja pitää visiirin tiiviinä tiivistettä vasten. Kypärä myös hiljenee sillon. Silloin kun se klipsu on urassaan, niin siinä ei ole mitään mekanismia avaamiseen, vaan visiiriä pitää taivuttaa voimalla sen verran, että klipsi nousee urasta ylös.

Muistan kun vedin potan ekaa kertaa kotona päähän, enkä ollut tutkinut sitä miten visiiri aukeaa. Silmälasit päässä ja visiiri kiinni... Ei saa auki... ei milläään... Siinä alkoi ihan tosissaan pieni kammo iskeä ja piti rauhoittua, että ei hätää, kyllä se aukeaa... kun rauhassa peilin edessä tutkii mekanismia... Silmälasit päässä kun kypärää ei saa pois ja visiiri silmillä....

Silloin painan visiiriä niin, että se klipsu napsahtaa uraansa ja pitää visiirin tiiviinä tiivistettä vasten. Kypärä myös hiljenee sillon. Silloin kun se klipsu on urassaan, niin siinä ei ole mitään mekanismia avaamiseen, vaan visiiriä pitää taivuttaa voimalla sen verran, että klipsi nousee urasta ylös.
No kun sanoit niin piti oikein alkaa testailemaan ja oikeassa olet systeemi on täysin paska....  
smile_org.gif

Edit. systeemi on sittu Arain omalla visiirillä, tumma 30e ebay visiiri ei lukitu vaikka napsahtaa ja menee tiivistettä vasten. Eli se joka ei pelaa (lukitu) niinkun pitää on parempi..Ilmankos en ole huomannut kun vaihdoin tumman linssin käytännössä heti ruukun oston jälkeen..

Näin silmälasien käyttäjänä pidän avattavaa normaaliliikenteessä käytännöllisempänä. Ratajutut on asia erikseen, siellä optimivarustus on erilainen kuin liikenteessä (joitakin harvinaisia sääolosuhteita ehkä lukuunottamatta).

Jos esimerkiksi kaivaa kamaa taskusta ja pitäisi tarkistaa että menikö vetoketju kunnolla kiinni, onnistuu se avattavan kypärän kanssa helposti. Samoin satunnaisen valokuvan ottaminen on paljon helpompaa.

Uskoisin että C3:n hintaluokassa turvallisuus on kohdallaan. Aiemmin mulla on ollut HJC:n ja Nolanin avattavat, mutta molemmat olivat meluisia ja Nolanissa lisäksi kävi niin kova veto että vedet lähti silmistä (alle 15 asteen lämpötiloissa).
Halpoja avattavia en kyllä ostaisi.

Käsitääkseni ne ei edes yritä repiä kypärää pois, riippumatta millainen se on, yrittäen siten estää lisävahingot. Dremelin tapaisella vetävät halki koko potan.
Eivätpä kypärää rikkoneet kun pois ottivat, lanssimiehet. Silti laitettiin sen jälkeen niskatuki kaiken varalta. Ihan tarkkaan en kypärän poisottoa muista, kun meni 'valot' välillä.

Yleensäkin näkyy noissa onnettomuuskuvissa kypärä jossain päin ehjän näköisenä, ei ainakaan sahattuna.

Eivätpä kypärää rikkoneet kun pois ottivat, lanssimiehet. Silti laitettiin sen jälkeen niskatuki kaiken varalta. Ihan tarkkaan en kypärän poisottoa muista, kun meni 'valot' välillä.

Yleensäkin näkyy noissa onnettomuuskuvissa kypärä jossain päin ehjän näköisenä, ei ainakaan sahattuna.
Olivat ottaneet onnetomuuspaikalla minultakin tosin ei mitään hajua miten koska ensimmäiset muistikuvat on sairaalasta. Ihan yhtenä kappaleena se oli poistettu ja leukahihnakin oli avattu ei katkottu.

Mitäänhän en avattavista tai umpinaisista kypäröistä sinällään tiedä kun mokomia en käytä lainkaan, mutta aikas paljon näkeepi liikenteessä että ajellaan taajamaolosuhteissa avattava kypärä avattuna, joka ei liene oikein älykästä keskimäärin. Varsin harva avattava on hyväksytty käytettäväksi sekä avo että umpipottana ja osassa avaus jättää kliffan niskantaitto vipuvarren jos auki ja tulee osumaa sopevasti.

Tourenfahrer lehti testasi avattavien ja monitoimikypärien (mm.) leukaosia aiemmin tänä vuonna. Lopputulemana oli tämän osalta jotakuinkin se, että osassa suoja on kohtuullinen ja osassa taas ei.

Jos joku jaksaa pyöritellä google translatea niin voi tutkia mukana olleiden kypärien arvosanoja täältä: http://www.testberichte.de/a....97.html

Silloin painan visiiriä niin, että se klipsu napsahtaa uraansa ja pitää visiirin tiiviinä tiivistettä vasten. Kypärä myös hiljenee sillon. Silloin kun se klipsu on urassaan, niin siinä ei ole mitään mekanismia avaamiseen, vaan visiiriä pitää taivuttaa voimalla sen verran, että klipsi nousee urasta ylös.
No kun sanoit niin piti oikein alkaa testailemaan ja oikeassa olet systeemi on täysin paska....  
smile_org.gif

Edit. systeemi on sittu Arain omalla visiirillä, tumma 30e ebay visiiri ei lukitu vaikka napsahtaa ja menee tiivistettä vasten. Eli se joka ei pelaa (lukitu) niinkun pitää on parempi..Ilmankos en ole huomannut kun vaihdoin tumman linssin käytännössä heti ruukun oston jälkeen..
Piti ruveta oikein nyt vuoden käytön jälkeen tuota kokeilemaan kunnolla ittekin
blush.gif
Kun sen sulkee tiiviisti, sitten työntää sen lukitusklipsun etuasentoon jossa visiiri nousee millin verran ylös, niin sitä kautta visiiri edelleen aukeaa nostettaessa aika helposti. Mutta pitää tosiaan eka vetää siihen millin-auki-asentoon, eikä koittaa suoraan nostaa, kuten itte olen tehnyt.

Kun sen sulkee tiiviisti, sitten työntää sen lukitusklipsun etuasentoon jossa visiiri nousee millin verran ylös, niin sitä kautta visiiri edelleen aukeaa nostettaessa aika helposti. Mutta pitää tosiaan eka vetää siihen millin-auki-asentoon, eikä koittaa suoraan nostaa, kuten itte olen tehnyt.
Täytyy testailla kun jaksaa vaihtaa sen oman visiirin taas takaisin. Tosiaan toi tarvike visiiri ei lukitu/jumitu mihinkään vaan pelaa ja avautuu kun rasvattu ilman mitään kikkailuja.

tuota...mitä väliä enää silloin jos tulee sellainen mälli et avattava kypärä rikkoontuu?
vai oisko siinä apua et huutkin varusteet olisivat umpinaisia..eli ei avattavaa sepalusta..ei vetskaria takkiin
cool.gif
Komppaan. Jos mälli on niin kova ettei laadukas avattava enää pysy kasassa, tuntuu varsin todennäköiseltä että myös muu ruumis saa niin kovia iskuja että henki lähtee.

Sen kyllä allekirjoitan että avattavissakin on eroja. Testit antanee jotain osviittaa.
Eikös kypärä pelasta juuri siten, että rikkoontuu kaatuessa, eikä sama energia, joka rikkoo kypärän, kohdistu päähän? Muu keho kestää kuitenkin jonkin verran enemmän osumaa kuin kuuppa.
Itse tietysti täysin noviisina heitän vain omia näkemyksiä enemmänkin kuin faktoja, mutta mp-korttia ajaessani pari vuotta sitten koulussa opetettiin, että mitä vähemmän kypärässä on saranamekanismeja, sitä paremmin kestää kaatuessa, jolloin umpikypärä on aina turvallisin (järkeenkäypää?). Itse olen päättänyt pysyä umpikypärässä, ja tästä päästäänkin kysymykseen, joka mielessäni tähän aiheeseen lähdin kirjoittamaan.
Osaatteko auttaa UMPIkypärän hankinnassa avovaimolle, itse käytän Arain Chaseria, koska myyjä kehui markkinoiden laadukkaimmaksi ja Arai:ta ainoaksi merkiksi, joka testaa kypäriä kovia pienen alan omaavia iskuja vastaan (esim. kiven iskemät eivät hajoita kypärän pintajännitystä ja tee kypärää käyttökelvottomaksi jne jne). Kypärämerkkejä kuitenkin on monia, ja suurin osa halvempia kuin Arai, joten onko eri merkkien välillä oikeasti suuriakin laatueroja, vai onko se vain myyntimiesten puhetta? En kuitenkaan haluaisi ostaa sellaista kypärää, josta ei emännälle ole kaatumistilanteessa mitään hyötyä.

Muiden kypärien painoja en jaksanut alkaa etsimään..

- schuberth c3   1,570 kg
- schuberth s1 pro   1.525 kg
Lainaan ja lisään tuon oman
KBC FFR paino 1750gr + - 50gr, ja kuitenkin joku alkaa nillittään kuinka painava kypärä, omassa päässäpä killuu ja ei tule paikat kipeksi, kun on niska ja siellä lihakset kunnossa
033102bebe_1_prv.gif

Osaatteko auttaa UMPIkypärän hankinnassa avovaimolle, itse käytän Arain Chaseria, koska myyjä kehui markkinoiden laadukkaimmaksi ja Arai:ta ainoaksi merkiksi, joka testaa kypäriä kovia pienen alan omaavia iskuja vastaan (esim. kiven iskemät eivät hajoita kypärän pintajännitystä ja tee kypärää käyttökelvottomaksi jne jne). Kypärämerkkejä kuitenkin on monia, ja suurin osa halvempia kuin Arai, joten onko eri merkkien välillä oikeasti suuriakin laatueroja, vai onko se vain myyntimiesten puhetta? En kuitenkaan haluaisi ostaa sellaista kypärää, josta ei emännälle ole kaatumistilanteessa mitään hyötyä.
Lähes mikä tahansa kuitukypärä on hyvä. Unohda "oudot" merkit - Pitäydy tunnetuissa. Esim. AGV, Arai ,Airoh, Bell, KBC, Shoei ja Nolan <- Siinä muutama.
Ja tuon pintajännitys höpinän voi unohtaa, mikään pintajännitys ei pidä kypärää kasassa. Toki sisähattu muovikypärissä tukee kuorta, joten hajonnut kuori päästää iskun läpi iskunvaimennus materiaaleihin, kun taas kuitukypärissä kuori on itsessään huomattavasti kestävempää jolloin kuori jakaa iskun isommalle alueelle sisähattuun. Tuon mm. Arai on tehnyt hyvin.
Sulla on päässä chaser, niin osta samanlainen, tai sitten samalla kuorella oleva tämän vuodenedullisempi uutuusmalli axces. Jos budjetti on matalampi, niin kilpaileviltä merkeiltä löytyy hyviä, kohtuuhintaisia kuitukypäriä.

Back