• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Työntö, veto vai molemmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tmkankaa sanoi:
Haluttu kaartosäde saavutetaan kun tiedostamattaan tulee tasapainoiltua näiden todella pienten ohjausliikkeiden välillä. IMO ja ilman dataloggeria ohjauskulmaa taltioimassa.
Eipä noita ohjausliikkeitä tosiaan tule taltioitua. Eikä niitä oikein edes huomaa. Mutta siellä ne ovat. Kyse on isommissa nopeuksissa vain muutamista asteista suuntaan tai toiseen. Mutta homma toimii.

Pekka
:O:O:O

Näitä kun lukee niin joltain kyllä menee se mutka suoraks kun näitä tarinoita tallentaa muistiinsa ensikautta varten.
Noh, minä olen viime kesänä yrittäny harrastaa tätä työntövetoa mutkapätkillä ja eihän siinä kummallista liikettä tartte työntämällä vasemmalle tehdä kun mopo suorastaan hyökkää oikealle menevään mutkaan ja päinvastoin.

Pekkavee sanoi:
Mainio ajatus. Täytyypä kokeilla tuota.
Kiitos ideasta.

Pekka

En mä itsekään alkuunsa uskaltanut töniä tankoa, mutta ehdotin tätä sitten ja joku oivallus hommaan siinä kyydissä sitten tuli. Ei niinkään katsellessa. Että joo, toimii :thumbup:

Loihe sanoi:
En mä itsekään alkuunsa uskaltanut töniä tankoa, mutta ehdotin tätä sitten ja joku oivallus hommaan siinä kyydissä sitten tuli. Ei niinkään katsellessa. Että joo, toimii :thumbup:
No heti piti alkaa miettimään miten mä sen teen.
Nyt olen siellä Tattarisuon suorilla näyttänyt itse edellä miten mun Bemari mutkittelee.
Ja sanonut oppilaalle, että tee perässä, kun seuraat mua. Mutta ei ne uskalla töniä sitä ohjaustankoa, pelkäävät oikeasti, että se kaatuu.
Jatkossa pysähdytään samaan paikkaan suoran alussa, pidetään pieni opastuspalaveri ja otan kaverin mopon kyytiin, siis sen 50 cc pyörän. Ja sitten mennään suoran päästä toiseen ja takaisin mutkitellen.
Ja siinä matkan varrella voin koko ajan kertoa sille oppilaalle puhelimen kautta mitä mä teen.
Ja sitten kaveri saa itse kokeilla.

Pekka

Pekkavee sanoi:
No heti piti alkaa miettimään miten mä sen teen.
Nyt olen siellä Tattarisuon suorilla näyttänyt itse edellä miten mun Bemari mutkittelee.
Ja sanonut oppilaalle, että tee perässä, kun seuraat mua. Mutta ei ne uskalla töniä sitä ohjaustankoa, pelkäävät oikeasti, että se kaatuu.
Jatkossa pysähdytään samaan paikkaan suoran alussa, pidetään pieni opastuspalaveri ja otan kaverin mopon kyytiin, siis sen 50 cc pyörän. Ja sitten mennään suoran päästä toiseen ja takaisin mutkitellen.
Ja siinä matkan varrella voin koko ajan kertoa sille oppilaalle puhelimen kautta mitä mä teen.
Ja sitten kaveri saa itse kokeilla.

Pekka

Hyvä suunnitelma. Ja älä sit kaadu :grin:

Loihe sanoi:
Hyvä suunnitelma. Ja älä sit kaadu :grin:
Tuohon riittää varmaan hieman pehmeämpi käsittely kanssa. Ei tarvita mitään extreame vetoja.
Joten enköhän mä pärjää.
Eiköhän ne oppilaat opi siitäkin ihan hyvin.

Pekka

Tällä viikolla mulla ei ole mopotunteja, mutta ensi viikolla taas sitten on.
Jos on ajokelejä.
Pitää kokeilla tuota kyydissä istuttamista silloin.
Idea tuntuu ainakin hyvältä.

Pekka

Tänään oli mopotunti yhdelle kaverille, joka ei ollut ajanut mopoa koskaan.
Aloitettiin ihan vapaa-ajelulla skootterilla. Homma alkoi sujua. Liikkeelle lähtö, kaartaminen ja pysähdys.
Kaarteet olivat kyllä laajoja.
Sitten kerroin hänelle työntöohjauksesta ja näytin kanssa skootterilla kiemurtelua.
Kaveri yritti perässä. Ei oikein ollut uskallusta. No kerroin lisää ja pyysin ajelemaan enemmän mutkia ja isommilla liikkeillä. Aikansa ajeltuaan, noin 15 minuuttia, alkoi työntöohjaus löytymään.
En kuitenkaan ottanut kaveria kyytiin, koska homma tuntui sujuvan.
Sitten voitiin mennä ihan niihin mopon käsittelykokeen harjoitteluihin. Ja niissäkin meni aika hyvin.
Tuollainen perusopetus mopon kääntämisestä (työntöohjaus) on kyllä aika tärkeää ja viesti menee joskus jopa perille, niin kuin tänään.

Vaikka sitä on tehnyt polkupyörällä pienen ikänsä, niin mopon ja moottoripyörän kanssa sitä pitää vähän miettiä ja kanssa harjoitella, jotta se lähtee luonnostaan. Tuo on kai se viesti, jonka haluan tähän ketjuun kertoa.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Pekkavee sanoi:
Vaikka sitä on tehnyt polkupyörällä pienen ikänsä, niin mopon ja moottoripyörän kanssa sitä pitää vähän miettiä ja kanssa harjoitella, jotta se lähtee luonnostaan. Tuo on kai se viesti, jonka haluan tähän ketjuun kertoa.

Pekka

Minusta fillarilla ajaessa ei käytetä vastaohjausta, vaan aina kun nopeus on selkeästi alle 20km/h käännetään stongaa mutkan suuntaan. Siinä mielessä polkuvehje ja konepyörä käyttäytyvät kyllä samalla tavalla, että kumpaakin voi ohjata kallistamalla kurvin suuntaan ja vehje kääntyy kun renkaan kehän matka lyhenee.

Tämä valinnan vaikeus myötä- ja vastaohjauksen välillä tulee mielestäni nykyään vastaan myös näissä uusissa kiertoliittymässä joita on viimeisen viiden vuoden aikana rakennettu aika paljon. Jos siis liittymä on tyhjä voi sen ajaa läpi pitämällä nopeutta ja hoitaa homma vastaohjauksella ja kallistuksella. Mutta jos on pelko, että jostain sakarasta pukkaa joku eteen, niin silloin onkin järkevämpää ajaa liittymän läpi pienemmällä nopeudella mopo pystyssä ja käyttää myötäohjausta.

Sama ilmiö toistuu mielestäni myös alppiteiden serpentiinimutkissa. Välillä on todella hankala valita ajaako kurvin läpi myötä- vai vastaohjauksella. Kun mukaan otetaan kolme muuttujaa: ajaako yksin vai kaksin, onko matkatavaraa ja näkyykö mitä on mutkan takana. (Eli käytännössä kuinka suuri on riski, että joutuu pysäyttämään oman ajokin kesken kurvin).

wanico sanoi:
Minusta fillarilla ajaessa ei käytetä vastaohjausta, vaan aina kun nopeus on selkeästi alle 20km/h käännetään stongaa mutkan suuntaan.

Ei käännetä, olet väärässä.

Kun nyt "pöly" on hieman laskeutunut :D, otetaas taas hieman uppia.... rauhassa ja rauhallisesti.

Ainoa todellinen ongelma täällä on epärealistinen mustavalkoisuus asioissa, joiden kanssa
mennään "keskialueella" aina kuitenkin vahvasti "harmaalla alueella".

Oudolle saattaa myös olla aika hankalaa saada todellisuudesta kiinni erilaisten
käytettyjen termien sekamelskassa, eritoten siksi että tässäkin aihepiirissä
joko oikaistaan/jäädään jumiin täysin epäloogisesti "syiden ja seurausten" osalta.

Ihan yleisimmät asia-syy-seuraussuhteiden sekaantumiset näyttävät olevan

kääntäminen - kääntyminen.... kallistaminen-kallistuminen ja näiden kaikkien em. iloinen
sotkeminen täysin hurlumhei.

Yksi tuon "harmaan alueen" merkittävistä ilmentymistä näyttää ihan selkeästi olevan
esim. "kaupunkitrial"..... eli hidasajo haastavissa liikenne ja maasto-oloissa.
Tuolla en tarkoita mitään ultimaattisia hidasajon ennätysyritystä, vaan ihan normaalia
keskustaseikkailua toreilla-turuilla ja niiden liepeillä korkeuseroineen, nopeasti muuttuvine
tilanteineen ja korkeuseroineen.

Ihan normaalia touhua...... mutta jos ainoa työkalu pakissa on "vastaohjaaminen", työntäen tai vetäen,
ei ole kivaa.... ja huonosti tahtoo usein päättyä.

Mietitäänpä miksi.... ja pysytään em. ihan normaaleissa liikkumispuitteissa, ei teleporttauduta
radalle yrittämmään rataennätystä tai harjoittelemaan agressiivisia väistöjä hätätilanteissa.

Minä mietin. Mietin lumilautailua ja volttia ja skeittausta. Mietin työkalupakkia ja palaan normimopoiluun. Sitten mietin taas lumilautailua ja että tuleeko Meri-Teijoon pipe, ei taida tulla... mietin ja "mietin" enkä tule hullua hurskaammaksi:)-

wanico sanoi:
Ookoo, no entäpä kun nopeus tippuu alle 10 km/h?

Joko silloin saa kääntää kurvin suuntaan, vai vieläkö mennään vastaohjauksella?

Edelleenkin. Jos ei siirrä painoa yhtään, niin pyörähän kaatuu heti kun käännät tangosta. Painon siirtämiseksi joudut väkisellä vastaohjaamaan. Jo se, että aavistuksen painat toista poljinta alaspäin jotta saat painoa siirrettyä, aiheuttaa vastaohjauksen. Se vaan on todella pieni alle 10km/h vauhdissa, mutta olemassa edelleen. Painon siirto sisäkurvin puolelle kun ei muuten onnistu.

3JJ sanoi:
Edelleenkin. Jos ei siirrä painoa yhtään, niin pyörähän kaatuu heti kun käännät tangosta. Painon siirtämiseksi joudut väkisellä vastaohjaamaan. Jo se, että aavistuksen painat toista poljinta alaspäin jotta saat painoa siirrettyä, aiheuttaa vastaohjauksen. Se vaan on todella pieni alle 10km/h vauhdissa, mutta olemassa edelleen. Painon siirto sisäkurvin puolelle kun ei muuten onnistu.

Jos näin kerran on täysin laittamattomasti, kannattaa heti laittaa patenttihakemusta vetämään
uudentyyppisestä keskiseisontatuesta :D.

Ei tarvita kuin ohjauksen lukitseminen keskiasentoon...... ja son siinä :thumbup:.

Ei kaadu kaksipyöräinen oikealle eikä vasemmalle vaikka kuinka kampeat :D.

Nyt jätkät.... vittu.... oikeesti :D.

wanico sanoi:
Ookoo, no entäpä kun nopeus tippuu alle 10 km/h?

Joko silloin saa kääntää kurvin suuntaan, vai vieläkö mennään vastaohjauksella?

Vastaohjaus toimii nopeudesta riippumatta (myös paikoillaan), koska vastaohjauksen tarkoitus on siirtää tukipiste pois painopisteen alta (tai paikoillaan pysyessä siirtää se tukipiste takaisin painopisteen alle).

wanico sanoi:
Minusta fillarilla ajaessa ei käytetä vastaohjausta, vaan aina kun nopeus on selkeästi alle 20km/h käännetään stongaa mutkan suuntaan. Siinä mielessä polkuvehje ja konepyörä käyttäytyvät kyllä samalla tavalla, että kumpaakin voi ohjata kallistamalla kurvin suuntaan ja vehje kääntyy kun renkaan kehän matka lyhenee.

Tämä valinnan vaikeus myötä- ja vastaohjauksen välillä tulee mielestäni nykyään vastaan myös näissä uusissa kiertoliittymässä joita on viimeisen viiden vuoden aikana rakennettu aika paljon. Jos siis liittymä on tyhjä voi sen ajaa läpi pitämällä nopeutta ja hoitaa homma vastaohjauksella ja kallistuksella. Mutta jos on pelko, että jostain sakarasta pukkaa joku eteen, niin silloin onkin järkevämpää ajaa liittymän läpi pienemmällä nopeudella mopo pystyssä ja käyttää myötäohjausta.

Sama ilmiö toistuu mielestäni myös alppiteiden serpentiinimutkissa. Välillä on todella hankala valita ajaako kurvin läpi myötä- vai vastaohjauksella. Kun mukaan otetaan kolme muuttujaa: ajaako yksin vai kaksin, onko matkatavaraa ja näkyykö mitä on mutkan takana. (Eli käytännössä kuinka suuri on riski, että joutuu pysäyttämään oman ajokin kesken kurvin).

Et kyllä täysin hakoteillä ole huolimatta päinvastaisista väitteistä.

Kyllä täällä tuo "tiukan yksisilmäinen lahko" siinä mielessä on oikeassa, että kaksipyöräistä voi
(jos ei luistoja lasketa) ohjata vaikka miten ahdasmielisesti "vastaohjaamalla" joko työntäen tai vetäen.
Sitä myöten kun asiat vaatii riuskoja ja/tai nopeita otteita, muiden keinojen käyttökelpoisuus yksittäisinä
toiki myös vähenee aika tiukkaan tahtiin.

Todellisuudessahan ajelu on kuitenkin pääosin ihan hallittua ja ennakoitua normikurvailua.....
jossa toki siinäkin on alla olevan laitteen yksilöllisillä ominaisuuksilla suuri merkitys.

Siitähän tämä "riemu ja ilo" tällä kertaa lähti kehtymään kun rinta rottingilla jankataan ihan
normaaleja kaksipyöräisen ohjaamisessa toimivia elementtejä olemattomiksi ja mahdottomiksi.

Yhtään kestävää perustetta ei kuitenkaan ole esitetty miksi kaksi asiaa kolmesta, liittyen
kaksipyöräisellä kallistamiseen ja kääntymiseen ovat mahdottomia ja vain se yksi mahdollinen.
Ei edes "käytännön" fysiikan pohjalta..... Ei liioin uutta käänteentekevää "keskiseisontatukea" :grin:.

Kauan meni ennenkuin nähtiin edes omista perusteluista, että tekee se kaksipyöräinen
"vastaohjatessa" väistämättä ensin ihan muuta kun esitettiin.

Saas nähdä kuinka kauan menee huomata, että monissa käytännnön tilanteissa
se laite lähtee kääntymään "huomaamatta" ihan suoraan siihen haluttuun suuntaan ilman vastaohjausta.....
ihan yhtä huomaamatta kuin se tekee ensin "hassuja" vastaohjauksen alussa.

Ihan hyvä klikata ja lukaista vaikka Kjell Knapaksen Moottoripyöräilyn fysiikkaa sivulta 3 alkaen.

Siinä tulee esiin useita hyviä huomioita jotka jokainen voi ihan käytännön tasollakin hahmottaa
ja ymmärtää..... eli mitä kaikkea ajaessa voi tapahtua/tehdä "huomaamattaan", tai sitten
tietoisesti niitä yhdistämällä jolloin yhteisvaikutus on merkittävästi suurempi kuin yksittäisellä asialla.

Painotan nyt vielä ja edelleen, että on ennemmin tai myöhemmin "tyhmää" olla tutustumatta
varovasti ja omin ehdoin KAIKKIIN kaksipyöräisen keksinnön ohjailuun ja tasapainoon liittyviin
elementteihin..... mistään syystä, millään verukkein..... ellei kyse ole raitiovaunusta.

Eli... sitä vastaaohjausta kannattaa ehdottomasti harjoitella hartaasti eri intensiteetillä eri tilanteissa....
Siinä kohti kun sitä "rautakankea" tarvitaan, sitä ilman ei vaan siinä kohtaa pärjää.
Niitä kohtia tulee ihan riittävästi kilometrien myötä vastaan, eikä ihan kaikki edes omasta syystä.

wanico sanoi:

HÖH. Tuostakaan en ymmärtänyt yhtään mitään. Myötäohjaus, mitä se on, ja miten sillä kääntyy?
Ei mulla mitään valinnan vaikeutta ole.
Mä käytän vastaohjausta aina, kun ajan kiertoliittymän läpi.
Sillä se pyörä kääntyy näppärästi oikealle ja vasemmalle.
Vaikka lujaa tai sitten hiljaa, tai mutkitellen tai suoraan pienellä kurvilla sen mukulakivetyksen yli.

Pekka

Nitrous sanoi:
Vastaohjaus toimii nopeudesta riippumatta (myös paikoillaan), koska vastaohjauksen tarkoitus on siirtää tukipiste pois painopisteen alta (tai paikoillaan pysyessä siirtää se tukipiste takaisin painopisteen alle).
Tuonhan huomaa, kun ottaa pyörän alas keskituelta.
Jos ohjaus on siinä vaiheessa oikealle, niin pyörä niiaa kiltisti vasemmalle sivutuen varaan.
Ja sitten taas toisin päin.
Kerran pyöräni kaatanut painavassa lastissa tuolla tavalla oikealle, kun ohjaus oli vasemmalle.

Pekka

Heh hee....aika hankala käsitellä, (spekuloida), tuota vastaohjausta silloin kun vauhtia ei ole, eli kun hyrrävoimat ei jyllää! Renkaitten alkaessa pyörimään vasta tuon oivaltaa....:orgmp:

Kyllä mää hitaassa ajossa käännän tankoa kuin rattia ja aina on toiminut. Sitten kun hyrrät tulee mukaan kuvioon, otetaan vastaohjaus. Ai jotta paikoillaankin käännettäisiin toisaalle kun mihin lähtee muahhhhahhaaa !:grin:

Back