• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tyhmiä kysymyksiä: Ekat vaatteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kamat kannattaa varmasti hommata heti hyvät, mutta ei se hinta suoraan mitään kerro. Ja kyllä niitä hyviä nahkapukujakin saa edullisesti, kun käytettynä ostaa. Aika pitkältihän sitä mennään mutulla ja muiden suosituksilla alkuun ja sitten paikkaillaan. Itse onnistuin viime kesänä muuten ihan hyvin ekoissa kamoissa, mutta kypärä kyllä on liian pieni. Myyjä sanoi, että sen pitää olla todella napakka ja painaa posket sisään, jos suun aukaisee. Sellaiselta se tuntui ja tuntuu yhä, mutta yli tunnin ajon jälkeen alkaa sattumaan. Noh, ei onneksi ollut sekään kuin 200e ja voi olla, että sillä mennään vielä tämä kesä. Äänekäs myös, mikä sekin on vähän hankala liikkeessä havaita. Eipä se kyllä tuossa hintaluokassa ollut mikään yllätys sinänsä ja tulpilla mennään.

BonAqua sanoi:
Asia jota ei tuu mietittyä heti on varusteiden kastuminen. Suomessa sataa aina ja on tosi anaalista palella pyörän päällä.

Tämä oli oikeastaan se juttu miksi ostin kalleimman asusteen, ikinä, mihinkään. Mut saa haudata siinä pahvilaatikossa missä kamat tuli. Eli 2000euron edestä Rukka:n Goretexiä. Kukaan ei ikinä pysty perustelemaan miksi ne kamat maksaa noin paljon. Missä Taiwanissa Luhta noi ikinä tekee, niin aivan naurettava hinta.

Vielä kun vedän ne ruvelle korttia ajaessa niin hyvä tästä tulee ;)

homerj sanoi:
Tämä oli oikeastaan se juttu miksi ostin kalleimman asusteen, ikinä, mihinkään. Mut saa haudata siinä pahvilaatikossa missä kamat tuli. Eli 2000euron edestä Rukka:n Goretexiä. Kukaan ei ikinä pysty perustelemaan miksi ne kamat maksaa noin paljon. Missä Taiwanissa Luhta noi ikinä tekee, niin aivan naurettava hinta.

Vielä kun vedän ne ruvelle korttia ajaessa niin hyvä tästä tulee ;)

Kannattaako välttämättä laittaa autokouluun omia kalliita kamoja? En tiedä, mitkä sinun ajotaustat on, mutta en kyllä itse ainakaan olisi uskaltanut riskeerata täysin kokemattomana pyöränkäsittelijänä. Itse halusin ehdottomasti käyttää autokoulun vermeitä, vaikka täytyy sanoa, että aika turvaton olo olikin välillä, kun oikeastaan mitään suojia ei ollut. Eipä noita omiakaan varusteita siinä vaiheessa vielä tosin ollut, mutta kaappiin olisin varmaan jättänyt.

Tietysti onhan ne varusteet parempi uhrata, kuin oma terveys. Jotenkin sitä vain itse on niin pihi, ettei haluaisi riskeerata pienen konttailun takia kalliita varusteita.

Ankka sanoi:
Kannattaako välttämättä laittaa autokouluun omia kalliita kamoja? En tiedä, mitkä sinun ajotaustat on, mutta en kyllä itse ainakaan olisi uskaltanut riskeerata täysin kokemattomana pyöränkäsittelijänä. Itse halusin ehdottomasti käyttää autokoulun vermeitä, vaikka täytyy sanoa, että aika turvaton olo olikin välillä, kun oikeastaan mitään suojia ei ollut. Eipä noita omiakaan varusteita siinä vaiheessa vielä tosin ollut, mutta kaappiin olisin varmaan jättänyt.

Tietysti onhan ne varusteet parempi uhrata, kuin oma terveys. Jotenkin sitä vain itse on niin pihi, ettei haluaisi riskeerata pienen konttailun takia kalliita varusteita.

Tätä kans itekkin mietin, että ajokenkiä lukuunottamatta ei varmaan viitti omia kamoja laittaa ajotunteja varten, kun sieltä kuitenkin saa ja viimeksi ajanu kaksipyöräistä neljä vuotta sitten ja sekin oli mopo :D

Core sanoi:
Tätä kans itekkin mietin, että ajokenkiä lukuunottamatta ei varmaan viitti omia kamoja laittaa ajotunteja varten, kun sieltä kuitenkin saa ja viimeksi ajanu kaksipyöräistä neljä vuotta sitten ja sekin oli mopo :D
Miksiköhän ne omat ajokamppeet on ostettu?
Näyttääkseen itseään kioskilla, vai suojatakseen itseään. Sopivat ajokamppeet ovat varmasti parempi ajatus kuin päälle mahtuvat lainevermeet.

Itse ostin omat ajokamat viime kesänä just sen vuoksi jo ennen mopokoulua, ettei tarvinnut laittaa päälle niitä autokoulun omistamia, puhkihikoiltuja, vähän-sinnepäin-kooltaan-olevia kamoja. Ajoin kortin heinäkuussa ja olisi ollut toooodella mukava pistää ajotunnille edellisten parin tyypin hikoilemat kamat niskaan.

Varsin jännä ratkaisu, jos jättää omat (paremmat) kamat kaappiin sen vuoksi, että "entäs jos mä kokemattomana kaadun" :thumbup:

Yks pointti minkä takia mietin sitä autokoulun kamojen käyttämistä oli myös se kamojen paikalle raahaaminen. Kyllä ne kuulemma sinnekin saisi jättää, mutta en ole jättämässä :D

Kirjottelin eka aika pitkän stoorin mutta päätin sitten kaivaa sieltä vaan sen oleellisen tähän:
1. Testaa eka kaikkea, älä hyväksy epämukavuutta kamoissa joissa kuitenkin pääsääntösesti yrität pitää hauskaa.
2. Housut voi olla aika mitä vaan kunhan pitävät vettä. Kätevää myös jos alle mahtuu normihousut tarvittaessa.
3. Hanskoja tarvii lähes väkisin kahdet. Lämpimät ja näppärät.
4. Takkia voi avata, kylmä korpee paljon enempi. TOSIN jos kerrasto, microfleece, takki -yhdistelmällä tulee kylmä, laske budjettiin myös nastarenkaat. Elikkäs, sovita takki silleen että ilman lämpövuorta väliin mahtuu tuo kuvailtu vaatekokonaisuus.
5. Hommaa pieneen tilaan pakkautuva vedenpitävä takki, helvetin kätevä kaikkeen maholliseen elämiseen. Hyvät maksaa reilun satasen tms. Tällasen heittää reppuun ja vetää nahkatakin päälle sateen yllättäessä. Lämmittää myös aivan valtavasti jos yöhön venähtäneellä kesäajelulla iskee vilu. Itellä north facen kuoritakki sanoi viimekesänä sopimuksen irti ja päästi veden läpi. Ei pysty edes laskemaan montako reissua ehti pelastaa muutamassa vuodessa. HUOM! Jos unohdat tämän kotiin, niin kohta sataa aivan perkeleesti :p

Nii ja viimesenä, kypärän täytyy olla mukava!

Tosta kohta 2:sta mä olen erimieltä... Mulla aukes ihan eri ajomatkat/tunitimäärät kun heitin halvat kalvohousut mukavantuntuisten ajofarkkujen tieltä pois. Persus ei kipeytynyt ja iho pysyi kuivana. Syksymmällä ostin Dainesen Gore-tex -housut, ja voi piru että on mukavat housut! polvisuojat on mallia kovat mutta taittuvat kevyesti (=ei paina polvilumpiota) ja kova osuus jatkuu säärisuojiksi alas ajosaappaaseen asti. Pystyy ajamaan pitkiä päivämatkuja ongelmitta. Polvesta alaspäin siis kaikki tuulta vastaanottava osa on suojien peitossa. Ainut hankaluus on kun koittaa laskea housuja alas huoltiksen vessassa... Polvarit ottaa vastaan.

shyhander sanoi:
Tosta kohta 2:sta mä olen erimieltä... Mulla aukes ihan eri ajomatkat/tunitimäärät kun heitin halvat kalvohousut mukavantuntuisten ajofarkkujen tieltä pois. Persus ei kipeytynyt ja iho pysyi kuivana. Syksymmällä ostin Dainesen Gore-tex -housut, ja voi piru että on mukavat housut! polvisuojat on mallia kovat mutta taittuvat kevyesti (=ei paina polvilumpiota) ja kova osuus jatkuu säärisuojiksi alas ajosaappaaseen asti. Pystyy ajamaan pitkiä päivämatkuja ongelmitta. Polvesta alaspäin siis kaikki tuulta vastaanottava osa on suojien peitossa. Ainut hankaluus on kun koittaa laskea housuja alas huoltiksen vessassa... Polvarit ottaa vastaan.
Ehkä oon sit väistäny pahimmat sudenkuopat tossakohtaa :grin: Koitappa tota vessaa nahkahousuissa..

Ankka sanoi:
Jotenkin sitä vain itse on niin pihi, ettei haluaisi riskeerata pienen konttailun takia kalliita varusteita.

Tuossa kohti kannattaisi ehkä hiukan harkita, josko sitä pihistelee kummiskin hiukan väärässä paikassa? Itseni olen ainakin antanut ymmärtää, että ihmisten varaosat on tyypillisesti kertaluokkaa tai kahta kalliimpia kuin ajovarusteiden.

NinjaSamu sanoi:
Ehkä oon sit väistäny pahimmat sudenkuopat tossakohtaa :grin: Koitappa tota vessaa nahkahousuissa..

Nahkahousut ei oo ees paha, kokeile vessaa juuri ostetussa nahkapuvussa, joka ei ole vielä venynyt yhtään. Voin kertoa, että ihan joka huoltiksella ei ole niin isoa vessakoppia, etta mahtuisi repimään puvun päältä. :D

Miehilläkait tuo on helppoa. Vetoketjun aukaisulla olen tähän mennessä selvinnyt. Sitä isompaa hätää sitten pidätellään :)-

Ankka sanoi:

Pienenä vinkkinä että jos on kunnon nahkakamat, niin jos kippaat sen pyörällä käsittelyradalla tai muuten kaupunkinopeuksissa, niin niihin kamoihin ei juuri tule näkyviä jälkiä. Hanskat voi toki repeytyä ja kypärä voi mennä naarmuille, mutta siihen se jää. Hanskat varsinkin on kulutustavaraa, joten niistä on turha murehtia.

Voin kertoa että on kokemusta nahkakamoissa kippauksista itsellä ja kavereilla. Siksi väitän näin.:)

sky sanoi:
Pienenä vinkkinä että jos on kunnon nahkakamat, niin jos kippaat sen pyörällä käsittelyradalla tai muuten kaupunkinopeuksissa, niin niihin kamoihin ei juuri tule näkyviä jälkiä. Hanskat voi toki repeytyä ja kypärä voi mennä naarmuille, mutta siihen se jää. Hanskat varsinkin on kulutustavaraa, joten niistä on turha murehtia.

Voin kertoa että on kokemusta nahkakamoissa kippauksista itsellä ja kavereilla. Siksi väitän näin.:)

Jep, mutta nyt oltiin ostettu parin tonnin goret. Mutta tottahan se tietysti on, että suojatahan niiden kamojen on tarkotus. Lähinnä se vituttaa, jos lähes paikaltaan könähtää ensimmäisiä kertoja ajaessa ja sitten on kalliit kamat pilalla (gore). En nyt halua siis kenellekään suositella kamojen poisjättämistäkään.

Paljon riippuu niistä autokoulun kamoistakin. Kait sielläkin voi ok kamaa olla? Itsellä sattui sellaiset vermeet, että piti ennen inssiin lähtöä kysyä vielä opettajalta, onko nämä varmasti hyväksyttävät kamat inssiajoon :grin:

Hanki kotivakuutus. Kattaa lippaillessa ajokamat, kissan syömät gorehanskat, pöydältä tippuneen kameran jne. En tiiä muista, itelle 54 neliön kaksiossa espoossa asuvalle ko. vakuutus maksaa jonkun 120e vuodessa 84e omavastuulla.

NinjaSamu sanoi:
Hanki kotivakuutus. Kattaa lippaillessa ajokamat, kissan syömät gorehanskat, pöydältä tippuneen kameran jne. En tiiä muista, itelle 54 neliön kaksiossa espoossa asuvalle ko. vakuutus maksaa jonkun 120e vuodessa 84e omavastuulla.

Korvaako kotivakuutus muka kaatumistilanteessa esimerkiksi kypärän, hanskat, takin jne? Helvetin hieno homma mikäli näin on, tulee tuolle nuorisovakuutuksellekin sitten ehkä mahdollisesti joskus käyttöä :D

cartmann sanoi:
Korvaako kotivakuutus muka kaatumistilanteessa esimerkiksi kypärän, hanskat, takin jne? Helvetin hieno homma mikäli näin on, tulee tuolle nuorisovakuutuksellekin sitten ehkä mahdollisesti joskus käyttöä :D
"Omalle moottoripyörälle tarvitset kaskovakuutuksen. Kaskovakuutus korvaa erilaisia moottoripyörälle sattuvia vahinkoja, esim. kolari- tai varkausvahinkoja. Moottoripyörän kaskovakuutuksella vakuutat myös ajohaalarin, kypärän, hanskat ja kengät." tapiolan sivulta tämä.
Itellä tosin oli tilanne se, että ajoneuvo jonka kanssa takki meni ruttuun, ei ollut oma, joten tällöin kotivakuutus korvasi.

Tää nyt on taas vähän ristiriidassa sit taas mun kokemuksista fennian kanssa. Heidän vastaus puhelimessa oli, että kypärä korvataan ensisijaisesti ajoneuvon vakuutuksesta. Muut ajovarusteet kotivakuutuksesta.
Asia on sekava, koska ajovarusteita ei ole juuri missään otettu ennen huomioon ja nyt on alkanut muutoksia tapahtumaan.
Vahvasti suosittelen soittamaan omaan vakuutusyhtiöön ja kysymään, miten homma toimii. Noissa saattaa olla eroja yhtiöiden välillä.

cartmann sanoi:

Itse kun viime syksynä kaatuilin, niin Turvan kotivakuutus korvasi kypärän, hanskat, housut ja saappaat. Takista en kehdannut vaatia mitään, kun tuli vain pari pientä naarmua. Pyörän vakuutukset oli tosin toisessa yhtiössä ja sielläkin vain osakasko.

cartmann sanoi:

Käytäntö taitaa vaihdella yhtiöittäin, mutta ainakin turva korvasi kypärän yms. ajokamat kotivakuutuksesta. Lähivakuutuksessa oli muistaakseni sama käytäntö, mutta soittamalla omaan yhtiöön tuo selviää parhaiten.

Back