Tuusulan mopomiitti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tsc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Semmoinen tuli mieleen että kuinkahan paljon noita salamavalotransporttereiden ovia käy raivoisat matkustajat repimässä saatuaan välähdyksen silmille. Että onko siinä oikeasti poliiseilla jonkunlainen pelko olemassa.

"raivoisat"? Oikeesti?
Uskon kyllä että suunsoittoa voi esiintyä mutta että niin uhkaavia tilanteita että aseella osoittaminen olisi se ensimmäinen keino mitä tilanteessa käytetään.

Jos tien laidassa on auto tyhjäkäynnillä niin ei ilmeisesti kannata tarkistaa että tarviiko siellä joku mahdollisesti apua esim. sairaskohtauksen vuoksi. Viisainta vaan jatkaa matkaa, voidaan olettaa että siellä on virantoimitus meneillään.

Semmoinen tuli mieleen että kuinkahan paljon noita salamavalotransporttereiden ovia käy raivoisat matkustajat repimässä saatuaan välähdyksen silmille. Että onko siinä oikeasti poliiseilla jonkunlainen pelko olemassa.
Silloin kun ne ensimmäiset ilmestyi käyttöön, muutama mussuttaja ilmestyi haastamaan, mutta eipä kaiketi nykyään enää koskaan ketään pois lukien tuo nyt uutisoitu huomionhakuinen heppu.

Viel joku 10 vuota sitten, niil oli tapaa kiinnittää iso mageettitarra kylkeen missä luki POLIISI, ainaki tääl pääkaupunkiseudulla. Johtu vissiin siit, et jengi oli "kampanjoitu" soittamaan poliisille, väärin/epäilyttävästi/vaarallisist pysäköidyst autost :Dvanha

Katsoin Tampereen videon ja eka huomio oli miten kuvaaja kuulostaa siltä että olisi kännissä, enkä ilmeisesti ole ainoa "Miehen ääntä voi kuvailla humalaiseksi tai muista syistä hyvin painuneeksi." Että tällä tavalla "suoraan töistä" kamera kädessä kuvaamaan mahdollisia sairauskohtauksia :)

Mopomiitin tapauksessa poliisilta ehkä virhearvio mutta suurin syyllinen kyllä se joka päättää lähteä poliisia pakoon, silloin jo tietoisesti otetaan se riski että jotain voi sattua. Jos itse lähtisin pakoon niin pitäisin kyllä täysin omana tyhmyytenä jos matka päättyy sairaalaan. Ja kyllä 15-vuotias jo ymmärtää, muuten tuon ikäisille ei annettaisi vielä ajokorttia.

En vielä näiden tietojen perusteella olisi erityisen huolissani poliisin toiminnasta.

Viel joku 10 vuota sitten, niil oli tapaa kiinnittää iso mageettitarra kylkeen missä luki POLIISI, ainaki tääl pääkaupunkiseudulla. Johtu vissiin siit, et jengi oli "kampanjoitu" soittamaan poliisille, väärin/epäilyttävästi/vaarallisist pysäköidyst autost :Dvanha
Tää olis kyllä molemmissa tapauksissa ollut kova!

Voisiko ajatella että poliisin autossa lukisi POLIISI ja jos vielä sellainen joku maalaus ja vilkut sekä ämyrit katolle. Sieltä voisi sitten antaa vaikka pysähtymiskäskyn!

Taitaa vaan olla liian vaikeata teknisesti saada tuollaisia ajoneuvoja aikaan.

Kuvaaja tiennyt tasan tarkkaan mikä auto on ja miksi parkissa, täysin provona tehty video että pääsee kuvaamaan poliisin reaktiota. Voi vittu tätä someaikaa, eikö ihmisillä ole muuta tekemistä kun hakea somehuomiota tavalla tai toisella.
Poliisijohtaja tiesi kertoa, että kyseinen aseenheiluttelija on siirretty toisiin tehtäviin esitutkinnan ajaksi. Rikosnimikkeinä virkavelvollisuuden rikkominen ja laiton uhkaus.

Katsoin Tampereen videon ja eka huomio oli miten kuvaaja kuulostaa siltä että olisi kännissä, enkä ilmeisesti ole ainoa "Miehen ääntä voi kuvailla humalaiseksi tai muista syistä hyvin painuneeksi." Että tällä tavalla "suoraan töistä" kamera kädessä kuvaamaan mahdollisia sairauskohtauksia :)

Mopomiitin tapauksessa poliisilta ehkä virhearvio mutta suurin syyllinen kyllä se joka päättää lähteä poliisia pakoon, silloin jo tietoisesti otetaan se riski että jotain voi sattua. Jos itse lähtisin pakoon niin pitäisin kyllä täysin omana tyhmyytenä jos matka päättyy sairaalaan. Ja kyllä 15-vuotias jo ymmärtää, muuten tuon ikäisille ei annettaisi vielä ajokorttia.

En vielä näiden tietojen perusteella olisi erityisen huolissani poliisin toiminnasta.
Tämä, myös vähän ihmetystä herättää se, että kyllä luulis että netissä on paljon kerrottu että poliiseja ei kannata lähtee karkuun, että siillä voi olla kohtalokkaita seurauksia, koulussa kerrottu, yläasteellahan ne käy kertoilemassa, myös miten vanhemmat myös..Mut nykyään nykynuoriso valittaa sosiaalisessa medissa ja "musta maalaa poliiseja" siitä kun mopo ei ole tieliikenne kelpoinen, kun jää kiinni sakkoja ja kilvet lähtee tai keulitaan poliisia vastaan ja jää kiinni, myös virittämisestä..Joo, nuoriso haluaa pitää omaa "tukiverkostoa", mutta mitä se tulee tekemään pidemmässä ajassa, kun joukolla manataan poliiseja pahaksi jne, sit kun vielä ei välttämättä ymmärretä asioita, ajatellaan sitä omaa napaa ja kun on tullut herkäksi ihmiseksi

Tämä, myös vähän ihmetystä herättää se, että kyllä luulis että netissä on paljon kerrottu että poliiseja ei kannata lähtee karkuun, että siillä voi olla kohtalokkaita seurauksia, koulussa kerrottu, yläasteellahan ne käy kertoilemassa, myös miten vanhemmat myös..Mut nykyään nykynuoriso valittaa sosiaalisessa medissa ja "musta maalaa poliiseja" siitä kun mopo ei ole tieliikenne kelpoinen, kun jää kiinni sakkoja ja kilvet lähtee tai keulitaan poliisia vastaan ja jää kiinni, myös virittämisestä..Joo, nuoriso haluaa pitää omaa "tukiverkostoa", mutta mitä se tulee tekemään pidemmässä ajassa, kun joukolla manataan poliiseja pahaksi jne, sit kun vielä ei välttämättä ymmärretä asioita, ajatellaan sitä omaa napaa ja kun on tullut herkäksi ihmiseksi

Kun minä olin koulussa niin siellä käytiin kertoilemassa mitä tapahtuu kun jää viritetyllä mopolla kiinni. Se oli pitkä litannia. Käytännössä koko tulevaisuus ohi. Jos oikein muistan niin vaaransi mahdollisuuden päästä poliisiksi ja vaikka mihin. Jos pienestä päähän pistosta oli virittänyt mopon niin kyllä kannatti lähteä karkuun. Ehdottomasti.

Tosiasiassa ei tietenkään kannata lähteä karkuun. Pikku sakko ja kovaa ajoa. Jos kortti lähtee niin sitten ajelee ilman korttia. Edelleenkään ei kannata ajella karkuun vaan taas pikku sakko ja kovaa ajoa.

Jos on hyvä työpaikka mikä voisi vaarantua tai kovat tulot. Sitten alkaa tulla rangaistusta.

Jos tien laidassa on auto tyhjäkäynnillä niin ei ilmeisesti kannata tarkistaa että tarviiko siellä joku mahdollisesti apua esim. sairaskohtauksen vuoksi. Viisainta vaan jatkaa matkaa, voidaan olettaa että siellä on virantoimitus meneillään.
Pysähdytkö itse tarkistamaan jokaisen bussipysäkillä seisovan auton avuntarpeen? Minä en, 80-luvulla, kun kalusto oli mitä oli, niin oli tapana tien varressa seisovan prätkän kohdalla kysyä tarviiko apua, nykyisin siinä yleensä tehdään somepostauksia, joten senkin olen jättänyt.

Pysähdytkö itse tarkistamaan jokaisen bussipysäkillä seisovan auton avuntarpeen? Minä en, 80-luvulla, kun kalusto oli mitä oli, niin oli tapana tien varressa seisovan prätkän kohdalla kysyä tarviiko apua, nykyisin siinä yleensä tehdään somepostauksia, joten senkin olen jättänyt.
Kerran oon tehnyt oikeen uparin ja käynyt kysymässä tien vieressä olevat motoristilta että onko kaikki ok. Vasta kohdalla huomasin että olikin poliisin siviilipyörä. No, kaveri vastasi kysymykseen että "on kaikki ok" ja poistuin paikalta pintakaasulla.

Sakkoa, pamppua, putkaa.....
10 vuotta keinutuolia ja munat valtiolle..... Vai karkuun? 🤔

"Elämä on peliä", riskien ottoa ja hallintaa.
Joku voittaa lotossa, mutta sen varaan on kyllä aika pehmee paikka rakentaa.

Maailma muuttuu ja sykäyksittäin.
Bitit ja elektroniikka ovat asioita, joihin ihmisen pää ei ison kuvan ja kehityksen käytännön tasolle jalkautumisen tahtiin oikein tahdo taipua.

Jos pysytellään kontekstissa, niin karkuun pääsyn "voittokertoimet" ovat niistä 60-luvun lopun, 80-luvun alun tasoista romahtaneen niin totaalisesti, että Nalle Puhkin voi pienillä aivoillaan äkkiä laskea, mitkä menestymisen mahdollisuudet nykyisin ovat😁.

Toki.... Mahdollisuus se on pienikin mahdollisuus, mutta mikä on panos "taistelun" voittamisessa / "sodan" aika lailla varman häviämisen suhteen?
Taitaa se "ovikello soida" sodan häviämisen merkiksi aika usein😁.

Mut joo....
Epätavalliset ratkaisut ovat monessa niitä parhaita ratkaisuja.
Oikeen kun kaipaa "pöhinää", niin hommaa vaikka porukalla ihan tavallisen "sähköpaimenen" ja lankaa sen verran, että mahtuu riittävästi porukkaa riviin.
Sitte vaan alkaa tyhjentää päätä lankaan.... ja katsotaan kuka pystyy
lorottelee pisimpään🙏. Voittajaa odottaa maine, kunnia ja valtava respecti😂.

....ja hei👍. Voi videoida ja tuupata someen. K18, tai harkituin kuvakulmin.

"Saa käyttää, mut ei oo pakko" 🤣.

Back