• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvatekniikkana Heilutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tästä ei ole hirveästi puhuttu, mutta itsekkin olen huomannut, että pyörän heilutus on hyvä tekniikka esim risteystä lähestyessä, jolloin vasemmalle kääntyvä voi kääntyä eteen, tai sivutieltä on tulossa auto eteen.

Eli ajelet rauhassa, näet sivutieltä tulevan auton. Älä aja suoraan, koska moottoripyörä on hyvin stabiili ja näkymätön taustaa vasten. Heiluta pyörää tangoista, tien leveydestä riippuen voi siirtyä myös sivuttain kaistalla. Näkyvyys lisääntyy huomattavasti, Olen nähnyt toisen motoristin tekevän tätä minulle, kun luuli etten nähnyt häntä(olin kääntymässä vasemmalle hänen eteensä) näin kyllä hänet ilmankin.

Toinen hyvä asia tässä on se, että kun on ajanut pitkään suoraan, ja tulee tilanne, niin olen huomannut, että vastaohjaus voi olla hakusessa. Mutta kun heilauttaa pyörää jo ennen risteystä tangoista, niin huomasin, että se on niinkuin valmiina se heilautus väistöön, se palauttaa tuntuman. Heilautus antaa myös kuvaa siitä voimasta joka kyseisestä vauhdista tarvitaan väistöön. Esim jostain satasesta voimaa tarvitaan aika lailla väistöön.

Eikun heiluttelemaan.

Kuinkahan moni ymmärtää tuon heiluttelun vain keinona tulla nähdyksi? Moniko luulee motoristin kääntyvän tai menettäneen ajokkinsa hallinnan?

Kuinkahan moni ymmärtää tuon heiluttelun vain keinona tulla nähdyksi? Moniko luulee motoristin kääntyvän tai menettäneen ajokkinsa hallinnan?
Joo itseäkin vähä epäilyttää toi heiluttelu. Ite oon huomannu ku joskus ihan vaan lämpimikseen vetelee kaistan laidasta laitaan ni alkaa takana olevat autot jättään väliä ku luulevat et mopopoika meinaa ottaa lippaa...
smile_org.gif

aikanaan eakurssilla opetettiin just tuollainen vemputus risteysaluetta lähestyttäessä näkyvyyden, havaittavuuden parantamiseksi, sitä olen toteuttanutkin sitten melkopaljon. sivuttainen liike kiinnittää plajon enemmän huomiota kuin tasaisesti lähestyvä ja hitaasti kasvava kohde muissa liikkujissa.

aikanaan eakurssilla opetettiin just tuollainen vemputus risteysaluetta lähestyttäessä näkyvyyden, havaittavuuden parantamiseksi, sitä olen toteuttanutkin sitten melkopaljon. sivuttainen liike kiinnittää plajon enemmän huomiota kuin tasaisesti lähestyvä ja hitaasti kasvava kohde muissa liikkujissa.
Erittäin looginen asia ja tuolla aiemmin kun kirjoittelin siitä "Motion Camouflage" ilmiöstä, eli näkymättömyydestä taustaan nähden, niin juuri tuolla tavoin sen mopon saa näkymään muillekin.

Tuskin se aiheuttaa haittaa, jos joku kuvittelee, että kohta toi kaatuu. Parempi kuitenkin nähdä kuin ajaa eteen.

jos joku luulee että pyörä lähtee näpistä tms. niin eihän siitä aiheudu muuta kuin lisää tarkkaavaisuutta ja isommat turvavälit (paitsi jos poliisi luulee et on nauttinu muustakin kuin ajamisesta
wink.gif
)

Erittäin looginen asia ja tuolla aiemmin kun kirjoittelin siitä "Motion Camouflage" ilmiöstä, eli näkymättömyydestä taustaan nähden, niin juuri tuolla tavoin sen mopon saa näkymään muillekin.
Tuohan on hyvä idea! Kuten sanoitkin, niin ihmissilmä huomaa nimenomaan sivuittaisen liikkeen ja kontrastin, joten heiluttelu tosiaan parantanee huomattavasti pyörän havaittavuutta.

Vielä jos ajelee pitkät päällä, niin heilutellessa näyttää luultavasti siltä että vilkuttaa samalla valoja... Itse käytän niitä päiväsaikaan tilanteen mukaan, mutta yleensä vaihdan lyhyille valoille risteystä lähestyttäessä (valon häikäisy ei peitä mahdollista vilkkua, lisäksi muiden on todennäköisesti helpompi arvioida lähestymisnopeutta).

Meinasin tuossa taannoin päätyä auton nokkaan koristeeksi kun rupesin vemputtelemaan. Takaa tungettiin ohi puoliksi mun kaistaa noin tuplanopeudella rajoitukseen (60 km/h) nähden. Katsellaan niihin peileihin jos ruvetaan heilumaan, vaikkei periaatteessa tarvitsisikaan katsoa.

Back