• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvallisuuskysely

Vastattu on, ja täältä ei tullut puoltoa millekään tehonrajoituksille.

smile_org.gif
Sudittelu ja keuliminen...
Nykyisellä ei onnistu, ainakaan toinen noista
biggrin.gif

Voisin kyllä silti, jollain muulla pyörällä
biggrin.gif

Näyttää, että monia ärsyttää puheetkin tehonrajoittimista. Kysytäämpäs sitten näin päin, että miten nykyisiä moottoritehoja voi käyttää hyväksi, kun vähänkään tehokkaammilla nykypyörillä ei koskaan kiihdytetä edes ykkösellä täysille kierroksille...hyvä että edes kierroslukualueen puoliväliin? Noinhan sen on pakko olla, kun mopot liikkuvat ykköselläkin vähintään sen 150. Silloin 80-alueella varveista on käytössä vain reilu puolet ja satasen alueella kakskolmannesta. Ja tehoalue noissa vasta alkaa, kun siirrytään laittomalle puolelle.
Kadulle rekisteröityä pyörää voidaan käyttää myös rataharrastukseen, jossa tehoa on hyvä olla olemassa.

Itse ainakin käytän lähes joka kerta pyöräni kaikki 120 hummaa, kun olen liikenteessä. 1-vaihteen välitys aika tarkkaan satkuun ja kakkosellakaan ei taida vielä mennä kortti motarille lähtiessä.

Tehoreservi on kiva olla olemassa, on jokaisen oma mielipide kuinka paljon reserviä on hyvä olla olemassa. Sinun mielestäsi se on n. 45kW. Minun mielestäni tällä hetkellä n. 70kW on reservissä on hieman liian vähän. Jonkun muun mielestä 200kW ei ole tarpeeksi.

Sanoit, että 10kW riittää satasen nopeuteen. Minun puolestani voit ajella sen tehoisella pyörällä, mutta ei sitä kaikille tarvitse tyrkyttää. Toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä.

Voisitko muuten vielä kertoa kuinka teho liittyy turvallisuuteen? Tehokkaissa pyörissä on yleensä myös muut ajo-ominaisuudet parempia kuin pienempitehoisissa pyörissä. Oliskohan tossa tarpeeksi kliseisiä perusteluja.

Oikeasti, mitä se liikuttaa paljonko tehoa jonkun toisen pyörässä on. Ei se teho ketään tapa, kyllä se on käyttäjä itse joka aiheuttaa onnettomuuden.

Edit: Kuten joku tuolla aiemmin mainitsi: Lisääntyvät rajoitukset aiheuttavat vain lisää vitutusta, ja se vasta vaarallista onkin.

Näyttää, että monia ärsyttää puheetkin tehonrajoittimista. Kysytäämpäs sitten näin päin, että miten nykyisiä moottoritehoja voi käyttää hyväksi, kun vähänkään tehokkaammilla nykypyörillä ei koskaan kiihdytetä edes ykkösellä täysille kierroksille...hyvä että edes kierroslukualueen puoliväliin? Noinhan sen on pakko olla, kun mopot liikkuvat ykköselläkin vähintään sen 150. Silloin 80-alueella varveista on käytössä vain reilu puolet ja satasen alueella kakskolmannesta. Ja tehoalue noissa vasta alkaa, kun siirrytään laittomalle puolelle.
Tekopyhää puhetta. Et tietenkään itse ole koskaa kokeillut tuota mainitsemaasi kiihdyttelyä.

-M

Oliskohan sama juttu, kuin ihmettelisi miksi joku haluaa syödä pippuripihviä, kun nälkä lähtee kaurapuurollakin.

Vastattu... Voi niitä raukkoja, jotka joutuivat vielä onnettomuuksiin vastaamaan, minulla meinasi kärsivällisyys loppua jo puolessa välissä kun oli niin pitkä kysely. Melkein yhtä pitkä kuin se intin perussetti.
Näin pitkät lomakkeet = BAD!
mad.gif

Mutta hyvän asian puolesta jaksoin kantaa korteni kekoon.

Vastasin minäkin.
Ja ehdottomasti sitä mieltä, ettei rajoittimia.
Tuossa kyselyssä on kait asiaa ajteltu siltä kannalta, että loppuis turhan räppäämiset nuorisolta, mut minusta kysymys rajoittimesta on turvallisuuskysymys...
Mitä sitten kun tarttis päästä vaikka rekan alta pois ja tehoja ei löydykkään?
Näitä tilanteita on tuolla liikenteessä, siel kuski puhuu kännykkään, eikä rekisteröikkään sitä, että pyörän jarruvalot palaa...
Joskus tarttee kahvaa kääntää kaakkoon, oman turvallisuuden takia...

Ehdotin siellä tekstiosiossa yleiseksi tehorajaksi 50-60kW.
Miksi?
Jos itsellä ei ole niin muillakaan ei saa olla!!! Samaa tehorajaa voisi soveltaa a*toihinkin.
en minäkään tuota tehonrajoitusta ymmärrä. kuskista se on kiinni kuinka sitä kahvaa kääntää.

digipiirturitko seuraavaksi?
Minä taas vastasin, et ne olis autot jotka pitäs saada kuriin ;)
Sillä jos liikenteen nopeutta/tehoja aletaan rajoittamaan, niin sen pitää olla tasapuolista, autoihin sit kans!!

Puhuttiinkos tuolla kyselyssä nyt tehon- vai nopeudenrajoittimesta??
Noh, rajoittaahan se nopeudenrajoitin tehoa aika jyrkästi jos bensan syöttö katkaistaan...

Itse vastasin tosiaan että jos nopeudenrajoittimet tulevat (ihan sama onko rajoitettu suurimpaan sallittuun tai 20km /h sen yli), niin liikenteessä ajelu loppuu siihen paikkaan.

Sen lisäksi vastasin, että mielestäni jonkinlainen tehonrajoitus uusille kuskeille iästä riippumatta olisi melko terveellistä. Perusteluna mulla se, että jos järjen lisäksi puuttuu myös kokemus, niin tulee kuolleita.

Pakkoko sillä prätkällä on ajaa niin kuin mopolla, eli koko ajan kaasupohjassa niin paljon kuin se kulkee?
Kuten jo Nitrous mainitsikin niin kadulle rekisteröidyllä pyörällä voi ajaa myös suljetulla radalla.

Vastattu.  Tehorajoitukset  
033102ass_1_prv.gif

Teen mielelläni pelottavia asioita, Pidän hurjista juhlista  
biggrin.gif
biggrin.gif

Turha teidän on enää kilpailuun osallistua, lahjakortti on mun nimellä.  
033102bebe_1_prv.gif

Ehdotin siellä tekstiosiossa yleiseksi tehorajaksi 50-60kW. Sovittiin isossa porukassa, että kaikki ehdottavat jotain samansuuntaista. Muutaman samaa ehdottaneen jo tiedän. Ei taida tosin alun toistakymmentä toivomusta purra tuon massan seassa. Eli jos vielä täyttämättä niin toivokaas jotain vastaavaa. Nimittäin siihen sataseen ei tarvi, kun kymmenen kilovattia. Vielä olisi viisinkertainen yliteho jäljellä.
Kävipä sopivasti! Meillä on juuri menossa sopiva väliluokan pyörän etsintä, joten voimmekin vaihtaa ensi kesäksi mopoja. Saat meiltä ehjän ja virheettömän täysitehoisen 11 kW Varaderon, kun annat Puimurisi meille kuristettavaksi ensin väliluokan kuskille 25 kilowattiin ja sitten parin vuoden kuluttua voimmekin virittää sen täyteen 50 kW lukemiin.

Hassusta postauksestasi tietämättömänä kävin jo vastaamassa ja perustelin, miksi kevarien tehoraja on liian alhainen ja 15 kW tai 20 hv olisi turvallisempi. Ei tarvitsisi arpoa onko sen ylämäessä peileissä alati kasvavan AINACS -tekstin takana riittävän venyvä vekseli odottamaan parempaa näkyvyyyttä mäen harjanteella, vai pitääkö sen mennä sokkona ohi saman tien.

Ylläolevan perusteltuani kerroin myös väliluokan olevan liian ahtaalle rajoitetun. Olisi hyvä nostaa tehorajaa n. 10 kW:lla, jotta tyypilliset viissataset CB500, ER-5 ja GS500 saataisiin käyttöön sellaisenaan ilman värkkäystä.

Olen vilpittömästi tätä mieltä, vaikka omista pojistani vanhempi siirtyy ensi keväänä väliluokkaan ja nuorempi moposta kevariin. Mielipiteeni perustuu siihen, että olen ajanut sillä kevarilla itsekin jonkin verran ja sen kevarin perässä sopivalla etäisyydellä tuhansia kilometrejä.

Rajoittamattoman A:n tehoista ei ole yhtä selvää kantaa, eli mikä tahansa kelpaa, kunhan nykyistä mopoa ei tarvitse alkaa rikkomaan eikä seuraavaa ole kuristettu toimimattomaksi.

Mua hiukan häiritti toi kysymysten johdattelevuus, tälläkin tutkimuksella ei oo muuta tarkoitusta kun repiä myyviä otsikoita. Roskalehdet myy vielä niin pirusti, kun ne kertoo miten motoristit tarkoituksella hakeutuvat vaarallisiin tilanteisiin ja niin edelleen..

Olis vaikka kysyny, että pidätkö kovasta työnteosta tai arvostatko isänmaata. Näillä kysymyksillä motoristit olis isänmaata ja työntekoa arvostavia rehtejä kansalaisia, jotka ehkä vähän joskus innostuu pitämään hauskaa liikenteessä ja saattavat unohtaa hetkeksi ne säännöt ja rajoitukset.

Ehkä vastarinta on dinosauruksen aivojen primitiivireaktio perustuen hallintoviranomaisten jo aiemmin asettamiin rajoituksiin ja määräyksiin jotka on koettu epäoikeudenmukaisiksi?

Mutta toisin päin kääntämääsi kysymykseen rehellinen vastaus: en minä tiedä.

Olen itse miettinyt samaa, koska olen sisäänajanut yhden moottorin, jota ei kotimaakunnassani voinut rajoitusten puitteissa pyörittää koko käyntinopeusalueella riittävällä käyntinopeudella kuin 1-vaihteella. Bandit on ollut ainoa uutena kynsiini saamani vehje, jolla käyttämäni käyntinopeus laski sisäänajon jälkeen. Mutta hyvin ja nätisti se lopulta kävi, kun kevyellä kuormituksella alussa käyteltiin varovasti välillä jopa 8500 RPM taulussa hetkellisesti. Muskelinakulla tuo vastaa noin 85 km/h. Sportit menevät lujempaa ja kiertävät kovempaa.

Mietin silloin, että jos olisin voinut saada Bandit 1200S:n 600S:n hinnalla ja vakuutusmaksulla käyntinopeusrajoittimella varustettuna, niin olisin voinut ottakin sen. Rata-ajoa varten olisi voinut olla ohituskytkin joka sallii täyden tehon, muuten rajattu kuussatasen tehon antavaan käyntinopeuteen. Mutta siihen rajoittajaan saakka 1200:n vääntökäyrä raakaa raktorimaista voimaa.

Mietin myös sitä, että sen Banditin tai nykyisen mopon tehon nostaminen ei lisäisi liikenteessä yhtään vapaata paikkaa liittyä päätien liikenteeseen kolmion takaa tai ohittaa hieman ahtaassa välissä. Osaajilla renkaiden pito ja minulla osaaminen ja ohituksen osalta järjettömän suuret sakot rajoittavat jo nyt enemmän kuin mopon suorituskyky.

Tämän perusteella en silti näe mitä haittaa lisätehosta on, jos joku sitä haluaa?

Ja vielä yksi ajatus, joka tuli mieleen sen Banditin sarvissa: jos edes yhden kerran tulee tilanne jossa kaasukapulan voi kääntää rajoittajaan, niin silloinhan tehoa on liian vähän koska enemmänkin olisi voinut käyttää?

Jos jonkun mieli on sillä hyvä, että koneessa on boforia, niin sehän on hyvä kunhan pysyy pois pahanteosta? Jos ei pysy, niin otetaan me fiksummat motoksi "live and let die".

Isän 1966 Fiat 600:ssa oli muistaakseni 32 hevosvoimaa ja sitä seuranneessa äidin 1968 Kuplassa peräti 40. Mihin kukaan voi tarvita enempää?

Vähän hauskuutti se että miten kysymys "pidätkö rajuista juhlista" liittyy moottoripyöräilyyn?  
biggrin.gif
Hieman aina mietityttää, mihin tarkoituksiin tällaisissa kyselyissä tietoja kerätään. Nimellä varustettuna tunnustat kaikki rikkeesi ja kieroutumasi. Vähän tulee mieleen ne yliopistotutkimukset, joita tuli joitain vuosia takaperin kotiin. Todella paksut nivaskat kysymyksiä, jotka alkoivat viattomasti yleisillä asioilla, mutta pikkuhiljaa muuttuivat erittäin tarkoiksi ja tunkeileviksi, täysin yksityisasioita tonkiviksi. Kaiken huipuksi vastauslomakkeet oli numeroitu henkilökohtaisesti, joten vastaajan henkilöllisyys on varmasti tiedossa, vaikka henkilötietojen lisääminen olikin "vapaaehtoista".

Vainoharhaista tai ei, mutta en oikein luota siihen, ettei tällaisista kyselyistä saatavat tiedot menisi eri viranomaisrekistereihin.

Tuohon arvontaan pystyi näköjään osallistumaan vastaamatta kysymyksiin.

Vähän hauskuutti se että miten kysymys "pidätkö rajuista juhlista" liittyy moottoripyöräilyyn?  
biggrin.gif
Etkös hoksaa?
Minusta koko kysely oli tehty tavallaan bombereita silmällä pitäen.
Tykkääkö juhlia, tykkääkö ajaa ylinopeuksia, tykkääkö kikkailla, lähteekö päissään kokareista...
Sillä kartoitettiin bomberityylisten kavereiden ajotapoja...kuinka moni niistä vastaa elävänsä tavallaan lain toisella puolella.
Siksipä piti laittaa vastapainoksi tosi kukkis juttua...

Vastattu.
Miks pitää ensin rakentaa tehokas laite ja laittaa siihen sitten rajoitin. Vain Suomalainen virkamiesbyrokraatti voi olla noin "välkky".  
mad.gif
mad.gif

Muuten ihan OK kysely...
Kysely ei olisi ollut ok, jos vaihtoehdot olisivat olleet puimurimiehen rajojen mukaan eli haluatko rajoittaa tehon 50 kW vai 60 kW? Jos valitsit 60 kW, niin perustele mihin tarvitaan ylimääräiset 10 kW.
biggrin.gif

Nyt sentään vaihtoehdot olivat haluaako rajoittimia vai eikö halua. Ja sai vielä perustellakin.

Minusta koko kysely oli tehty tavallaan bombereita silmällä pitäen.
Tykkääkö juhlia, tykkääkö ajaa ylinopeuksia, tykkääkö kikkailla, lähteekö päissään kokareista...
Sillä kartoitettiin bomberityylisten kavereiden ajotapoja...kuinka moni niistä vastaa elävänsä tavallaan lain toisella puolella.
Siksipä piti laittaa vastapainoksi tosi kukkis juttua...
Mun mielestä taas ei. Tykkään välillä juhlia, välillä limppu pyörii kovempaa kuin mopo etenee ja hytti pyrkii silloin tällöin syliin. En kuitenkaan lähde päissään yhtään mihinkään, mutta saatan ottaa moporeissullakin yhden oluen. Toisin sanoen joskus järkikin sanoo jotain, mutta kaikki ei saa olla ihan vitun tylsää... vaikka joskus hieman laki rikkoutuisikin. Kun vastasin juuri niinkuin tulee tehtyä, eikä onnettomuuksia ole viimeiseen 3 vuoteen kertynyt, niin se on sitten +1 sille, että välillä voi järjen tallella pitäen vähän hauskuuttaa itseään. Sen abstraktin rikoksen olematta se maailman pahin asia.

Sinä taisit äänestää kukkahattuilun puolesta ihan vahingossa...Tietty jos olet vastaillut kaikkiin komea hattu päässä ja silti raportoinut kaikki 5 onnettomuus-saraketta täyteen, niin se tietty taas todistaa myös kukkahattuilun olevan onnettomuusaltista ja paheksuttavaa toimintaa  
biggrin.gif

Back