• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuontipyörän katsastus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzukiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ehkä sen vaatimuksenmukaisuustodistuksen voi jostakin saksassa saada ilmaiseksikin, mutta mitään sellaista sääntöä ilmaisuudesta ei taida olla. Halvempaa se kuitenkin on siellä hankkia paikalliselta katsastusasemalta kuin mistään täältä suomessa. Itse hain Tüv:stä hintaan 50 euroa.

Pyörän mukana sain vastaavuustodistuksen, mutta eipä sitä kukaan kysellyt, kun tänään kävin rekisteröintikatsastuksessa.

Katsastus maksoikin sitten 210€.
bawling.gif

Pyörästä tarkastettiin: renkaiden kokomerkinnät, rattilukko, ABS:n toiminta suullisesti
tounge.gif
, akseliväli
062802jumpie_prv.gif
. Sekä ihmeteltiin yksipuolista takahaarukkaa ja etupään jousitusta (BMW GS).

Eli pyörän pitää olla joko about alkuperäisessä kunnossa, tai sitten niistä vaihdetuista osista, esim vaimentimet, pitää olla jotkut todistukset. Pyörän ja papereiden pitää olla siis yhdenmukaiset.
Kysyvätkö nuo katsastuksessa todella noita vaimentimien papereita, koska minulle ei slipareiden mukana tullut mitään todistusta, vaikka katulailliset ovatkin? E-merkinnät ja db-killerit löytyvät molemmista slipareista.

Mietin tässä vain että pitääkö ne nyt repiä pois ennen katsastusta vai uskallanko jättää paikalle?! Onko kellään omaa kokemusta?
No viime vuonna meidän perällä soitin katsastukseen ja kysyin että pitääkö mökäpönttö ottaa irti ja laittaa alkuperäinen paikalleen.. niin herra insinööri totesi että mitäs tuota repimään kun kuitenkin vaihdat sen sitten takaisin. Itse katsastus kävi nopeasti, runkonro tarkistettiin ja jotain tyyppinumeroita lampuista ja vilkuista. Eli soittamalla selviää.

t mika

Tietääkö joku viimesimpiä, kelle jää tuontipyörän akuperäinen ulkomaan rekisteriote? Katastuskonttorille? Mitä tulli sanoo asiasta, riittääkö niille kopio? Tullia ilmeisesti ei kiinnosta paljon puhuttu coc vaatimuks paperi? Onko tullin laskussa eroa, ottaako ne väliaikaset kilvet tai ei, ja kuinka ne käytännössä saa- tai saako edes ollenkaan, jos tullauksen käsittelyaika kerrotaan olevan n pariviikkoa? Saako ne katastuskonttorilta vai mistä, noin niinkuin muutoin käytännössä, ja missävaiheessa ne saa- heti kun pyörä on katsastettuko ?

Tietääkö joku viimesimpiä, kelle jää tuontipyörän akuperäinen ulkomaan rekisteriote?  Katastuskonttorille?  Mitä tulli sanoo asiasta, riittääkö niille kopio?  Tullia ilmeisesti ei kiinnosta paljon puhuttu coc vaatimuks paperi?  Onko tullin laskussa eroa, ottaako ne väliaikaset kilvet tai ei, ja kuinka ne käytännössä saa- tai saako edes ollenkaan, jos tullauksen käsittelyaika kerrotaan olevan n pariviikkoa? Saako ne katastuskonttorilta vai mistä, noin niinkuin muutoin käytännössä, ja missävaiheessa ne saa- heti kun pyörä on katsastettuko ?
Alkuperäinen ulkomaan rekisteriote jää katsastuskonttorille ja saat sieltä mukaasi kopion siitä. Se kelpaa Tulliin. CoC-paperi ei liity milläänlailla Tulliin eli se ei heitä kiinnosta. Mitä tarkoitat Tullin laskulla? Ei sieltä mitään laskua saa mukaansa. Verot tulevat sitten ajallaan maksettavaksi päätöksen jälkeen. Jos haluat siirtokilvet ne maksavat 15€ jos et tarvitse, niin et maksa mitään. Käsittelyajalla ei ole mielestäni mitään tekemistä sen kanssa saako siirtokilvet vai ei. Jos haluat ajaa heti niin ota ne. Itse otin. Ja Tullista saat ne kilvet samalla mukaasi kun täyttelet sen siirtolupahakemuksen. Ei tarvitse edes olla vielä katsastettu pyörä kun saat ne jo jos käyt ennen katsastusta Tullissa. Sen Tullauksen jälkeen sinulla on 5 vrk aikaa käydä katsastamassa pyörä. Jos käyt ensin katsastamassa, sinulla on 10 vrk aikaa käydä tullaamassa pyörä.

Eli pyörän pitää olla joko about alkuperäisessä kunnossa, tai sitten niistä vaihdetuista osista, esim vaimentimet, pitää olla jotkut todistukset. Pyörän ja papereiden pitää olla siis yhdenmukaiset.
Kysyvätkö nuo katsastuksessa todella noita vaimentimien papereita, koska minulle ei slipareiden mukana tullut mitään todistusta, vaikka katulailliset ovatkin? E-merkinnät ja db-killerit löytyvät molemmista slipareista.

Mietin tässä vain että pitääkö ne nyt repiä pois ennen katsastusta vai uskallanko jättää paikalle?! Onko kellään omaa kokemusta?
Mulla aikoinaan rekisteröintikatsastuksessa kiinni e-hyväksytyt sliparit ja killerit paikallaan, katsatusmiäs pyysi laittaa käyntiin ja tuumas äänien olevan kohdallaan. Mitään todistuksia ei tarvittu. Oli muuten Tampereen sarankulmassa oleva konttori.

Joo, eli tullista siis saa ne siirtokilvet tai väliaikaiset joshaluaa, eikä katsastuskonttorilta. Ok.
Miksihän sitten on se aikarajoitus, että 10 pv, jos käy ensin katsastamassa ennen tullia? Katsastustodistushan on mitä ilmeisemmin kolme kk voimassa, kuten normaali käytäntö. En nyt odottele kolmea kuukautta kuitenkaan, ihmettelen vaan sitä aikarajaa noin yleisesti.

Itseasiassa kävin konttorilla katsastamassa,ja sinne jäi se alkuperäinen ote- ihan oikein siis. Itse tuota epäilin vähän, koska joskus aikaisemmin se ei sinne jäänyt.Kovin varman oloinen ei katsastajakaan asioista silti ollut...
Ihmettelen myös kun hän sanoi/kysyi aionko ottaa ne 3 kk n kilvet. Samassa sanoi että sillähän saa veron maksua siirrettyä sen aikaa eteenpäin. Miten niin? Eikai tulli anna niitä väliaikaisia, jos ei tullausta aloiteta niinkuin kuuluu, vai antaako
omg.gif

Vai saako niitä sittenkin sieltä konttorilta? Harmi kun ei tullut kyseltyä enempää, mutta oli siellä senverran kiirehässäkkääkin että eipä oikein viitsinytkään. Paperitkin jäi sinne,tekee ehtiessään kuulemma- ja soittaa. Mutta en liene tarvinne niitä tullaukseen, koska pyysin leimalla varustetun kopion kuitenkin, en oisi saanut jos en olisi itte huomannut pyytää.

Jostain olen kuullut huhuja, että jos ottaa ne siirtokilvet Tullista, niin paperit menevät jonon hännille. Eli jos jättää ottamatta niin pyrkivät Tullissa teekmään päätökset niistä nopeammin. Tätä katsastusmieskin varmasti tarkoitti. En sitten tiedä onko totta vai tarua. Itse ainakin totesin tullimiehelle, että päätöksen kanssa ei tarvitse pitää mitään kiirettä, kun hän sanoi, että päätös tulee parissa viikossa. No nyt on 3 viikkoa kulunut ja ei ole kuulunut päätöstä eli parempi minulle. Siirtokilvilläkin pärjää ihan samallalailla (Suomessa), niin mitä sitä turhia kiirehtimään.
sport05.gif

Eiköhän se pyörä pidä olla edelleen mukana, että voidaan katsoa onko se sama kuin papereissa. Sitä ei vaan kuntotarkisteta enää.

Muutoinhan voisit millä tahansa papruilla rekisteröidä minkä tahansa pyörän, näin kärjistettynä.
Itse ostin tuon nykyisen suomalaisen välittäjän kautta Belgiasta. Pyörä tuli suoraan satamasta Itä-Helsinkiin ja pyörä rekisteröitiin tuontiliikkeen toimesta Itä-Suomessa. Ei siis käynyt konttorin lähelläkään, kilpi ja ote tulivat postissa.

Itse kävin katsastamassa viimeviikon perjantaina oman tuontijammun.

Hommasin hölmönä vaatimuksenmukaisuustodistuksenkin, jota ei sitten loppuusa edes tarvinnut, koska siinä tyyppikilvessä oli se e-alkuinen hyväksyntänumero vai mikä se onkaan  
veryangry.gif

Katsastusmies vertasi alkuperäiseen rekisteriotteeseen (italia) vain että runkonumero täsmäsi, ei käyttänyt edes käynnissä.
Vilkuista se taisi kanssa katsoa e-hyväksyntä numeron.

Sitten papereiden tekoon ja maksu 180e  ja siinä se oli.

Alkuperäinen rekisteriote jäi katsastusasemalle. Lähettävät kuulemma jonnekin stadin konttorille jossa ne sitten skannataan ja tallennetaan sähköiseen muotoon jotain tilastoja varten (ja myöhempää tarkastelua) ja sitte ne laittaavat silppuriin ne alkuperäiset otteet. Myös se 100e maksanut vaatimuksenmukaisuustodistus jäi sinne konttorille vaikkei ne edes sitä tarvinnut  
nixweiss.gif

Parissa vuodessa katsastuksen hinta tosiaan kaksinkertaistunut.

Ja hinta varmaan pysyy samana.... Omaani meinasin kokeilla lähiviikkoina ILMAN vastaavuustodistusta , kun rungosta/rek.otteesta löytyy E-hyväksynnät.... pyörä vm-04
Kävin pari viikkoa sitten leimalla , tarkasti rungonnumerot/paperit ja e-hyväksynnät , jotka löytyi paperista/rungosta. Eli ei tarvinut vastaavuustodistusta , mikä olisi sumekolta maksanut 140e
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
. Kannattaa kysyä etukäteen konttorilta mitä tarvii ja mitä ei , kahdella kottorilla kävin papereiden kanssa selvittämässä asiaa etukäteen , ja esimmäinen olisi vaatinut vastaavuustodistuksen ehdottomasti ja toiselta konttorilta sanoivat vaan : sehän näkyy rekisteriotteessa valmiina...arvaa kummalle vein. hintaa 15min hommasta 180e
veryangry.gif
Eikä edes mopoa käyntiin , vähän se vilkaisi että tarvittavat laitteet löytyy , mutta niiden ei toimivuutta ei koikeilla
idea3.gif

Väännetääs nyt vielä yksi asia yhdessä rautalangasta, eli tarkoituksena tuoda pyörä Virosta Suomeen. Ja halu olisi tietenkin heti ajella se satamasta kotiin niin miten tulee toimia? Olen ymmärtänyt että kun pyörä saadaan ulos laivasta niin ensin tulliin, missä pyörälle tehdään vakuutus suomeen että saadaan ne 3kk siirtokilvet. Mitä muuta tullissa voi/kannattaa/on pakko hoitaa samalla kertaa, ajoneuvon veroilmoitus? No jos nyt sitten päästään satamasta kohti kotia niin siinä olisi sitten ilmeisesti 5vrk aikaa aloittaa pyörän katsastus, mikäli se veroilmoitus on tehty. No pyörää ei ilmeisesti saa lopullisiin kilpiin ennen kuin on veropäätös tullut ja se maksettu, right? Mitäs vielä?? Tää on vähän tällaista arpomista kun ei asioista ole vielä kokemusta, mutta josko se tästä.

Onkos kenelläkään tietoa tuosta ylivuotisen pyörän veromenetelmästä, eli saako sen veroilmoituksen laitettua vuosimallin mukaan, vai pitääkö se laittaa sen käyttöönotto-ajan mukaan. Säästäisi siinäkin hieman jos saisi sen veroilmoituksen tehtyä vuosimallin mukaan.

Onkos kenelläkään tietoa tuosta ylivuotisen pyörän veromenetelmästä, eli saako sen veroilmoituksen laitettua vuosimallin mukaan, vai pitääkö se laittaa sen käyttöönotto-ajan mukaan. Säästäisi siinäkin hieman jos saisi sen veroilmoituksen tehtyä vuosimallin mukaan.
Jostain muistaisin lukeneeni että menee aina käyttöönotto päivämäärän mukaan, mutta en nyt ole satavarma. Tullin sivultahan tuokin varmaan selvinnee.
withstupid.gif

Kiva, että jollain sujuu rekisteröinti katsastus vaivatta.
Mulla ukko tuli katsomaan pyörää ja vaatimustenmukaisuustoditusta hetken mulkoiltua tokaisi, tässä ei näy co-päästöarvoja...
Niitä nyt sitten selvitellään...

(tsorit,että tilitän täälläkin
mad.gif
vaan niin perkeleesti)

Kiva, että jollain sujuu rekisteröinti katsastus vaivatta.
Mulla ukko tuli katsomaan pyörää ja vaatimustenmukaisuustoditusta hetken mulkoiltua tokaisi, tässä ei näy co-päästöarvoja...
Niitä nyt sitten selvitellään...

(tsorit,että tilitän täälläkin  
mad.gif
vaan niin perkeleesti)
Mistäs sulle tuo todistus tuli? Jos nimittäin on ihan niitä tuv:in todistuksia,niin eipä pitäisi olla mitään epäselvää tossa hommassa. Vaikka välillä tntuukin ettänuo katsurit toimii hyvin mielivaltaisesti, niin ihan kaikkea ei kannata kyllä heiltäkään hyväksyä. Jos ongelmat jatkuu, niin suosittelen ottamaan yhteyttä tonne mmaf:iin.

Itse hain virosta italian rekisterissä olleen mopon ja tuv tuli myyjäliikkeen kautta, ei mitään ongelmiä rekisteröinti katsastuksessa ja tuolla lahden K1 hintakin oli halvin 110e. On se 10minuutin hommasta silti helvetisti liikaa...

Sain ece-todistuksen myyjä liikkeeltä, joka tilasi sen Saksan Suzuki maahantuojalta. Eli ihan käypä paperi pitäisi olla.
Eikö se olekin niin, jos tuossa ece-todistuksessa ei ole mainintaa päästöistä, ei niihin pitäisi kiinnittää huomiota?

Taitaa olla vain sen verran munaton katsastusmies ettei uskalla pieraistakaan ilman AKEn lupaa. Nyt sitten odotellaan mitä AKEn byrokratian rattaat keksii meikäläisen pään menoksi
eli käsitelläänkö pyörä vuosimallin vai rekisteröintipäivän mukaan.

Reppana katsastusmies tuntui olevan ihan ulalla koko rekisteröintikatsastuksesta, kyseessä kuitenkin ihan peruspyörä (Suzuki sv 1000). Toivottavasti en itse näytä töissäni yhtä pihalla olevalta.

Helpoistakin asioista saa vaikeita...

käyttöönotto päivämäärä on ratkaiseva tekiä.. päivä sinne tai tänne niin saattaa vaikuttaa oleellisesti siihen tarvitaanko jotain dokumentteja vai ei.

niin ja ei ne aina oo helppoja pyöriä rakennella tuonne koneelle, kun ei välttämättä pohjatietoja ole saatavilla...

Back