• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tulppien soveltuvuus k1200gt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bemu r850
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pikku propleema tulppien käypäisyydestä. Tilasin NGK IRIDIUM DCR7EIX No. 3605 tulpat ebaystä. Kotimaisista esim, Storm myy pyörään juuri tuota tulppaa. Huomasin kuitenkin että pyörään suosittelevat useat ulkolaiset toimittajat tulpaksi NGK IRIDIUM - Part No. DCPR7EIX No. 6046. Mitäköhän eroa P tekee tulppiin? Uskaltaako tulppia käyttää, ei kehtaisi tehdä vahinkoa mopoon omaa tyhmyyttään. niin, kyseessä on k1200gt v.2004

Höh, tulpat kiinni ja ajoa. Ei noi tulpat tai mitkään tulpat moottoria hajota.

Noi P tulpat on jotain kisatulppia "This type of spark plug is used under harsh conditions, such as continuous full-throttle acceleration, ultra high-rpm and high-speed operations. "

Olet ostanut ihan oikeat tulpat, jotka varmasti toimivat erinomaisesti sun pyörässä.
Et sä kuitenkaan aja kisaa koko ajan radalla täydellä kaasulla ja huippukierroksilla.

Jotkut myyjät vaan suosittelevat jotain tulppia, kun saavat niistä enemmän rahaa vaikka halvemmat ovat vähintään yhtä hyviä tai jopa parempia ko. käyttötarkoituksessa. Sama koskee myös öljyjä.

Pekka
:O:O:O

Viimeksi muokattu:
Maintenanceman sanoi:
Tuolla Suomeksi, tosi hyvä muuten tuo näiden sivujen tuotehaku.
Tämän mukaan eriste on ulkoneva, siis tulee enemmän esille sieltä poterosta, ei vaikuttane mitään.
http://www.ngk.de/fileadmin/templat...d_in_downloadarea/ngk_code_zuendkerzen_fi.pdf
Ei tosiaan vaikuta mitään tuo eristeen ulkonevuus ihan tavallisessa pyörässä.
Jossain huippukisapyörässä voi vaikuttaa jotain.
Olipas selkeä kaavio. Kiitos
Laitoin tuon oitis mun BMW R1100/1150 huoltorompun sisältöön mukaan.

Pekka

En ole oikein koskaan ymmärtänyt mikä noissa iridium tulpissa on niin hienoa ja hyvää.
Itse käytän pyörässäni ihan tavallisia vanhanaikaisia NGK tulppia ja nekin toimivat ihan hyvin ja kestävät jotain 40.000 km tai jotain.
Tuohon K1200GT pyörään saa mm. Motonetistä tulppia hintaan 6.90/kpl. Tuotenumero 11-1082.

Niilläkin se pyörä toimii varmaan erinomaisesti, niin kuin mun R1100GS NGK:n vakiotulpilla kanssa.
Noi iridium tulpat maksavat varmaan aika paljon enemmän.

Voisiko joku kertoa mulle miksi minun pitäisi ostaa iridium tulppia mun pyörään.

Tuolla niitä osia mitä tuohon K1200GT pyörään saa Motonetistä.
Osia ja tulppia Motonetistä
Tulppa näytti olevan tyyppiä DCPR7E ilman IX:ää.
Linkki
Eli näköjään Motonet myy kanssa sitä P tyypin tulppaa.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Ainakin tuollaisessa +600cc singlessä, yhdellä tulpalla ja kicksi käynnistyksellä, käyntiin lähtö parani tuollaisella iridium tulpalla...
Ja se tavallinen verrokkikin oli ihan uusi, eli ei ollut tämä uusi vs. vanha ero nyt kyseessä.

Eikä tuo yksittäisen tulpan hintaero niin paha ole, varmaan eri asia jos täytyy ostaa koko perhepakkaus kerralla... :p

Pekkavee sanoi:
En ole oikein koskaan ymmärtänyt mikä noissa iridium tulpissa on niin hienoa ja hyvää.
Itse käytän pyörässäni ihan tavallisia vanhanaikaisia NGK tulppia ja nekin toimivat ihan hyvin ja kestävät jotain 40.000 km tai jotain.
Tuohon K1200GT pyörään saa mm. Motonetistä tulppia hintaan 6.90/kpl. Tuotenumero 11-1082.

Niilläkin se pyörä toimii varmaan erinomaisesti, niin kuin mun R1100GS NGK:n vakiotulpilla kanssa.
Noi iridium tulpat maksavat varmaan aika paljon enemmän.

Voisiko joku kertoa mulle miksi minun pitäisi ostaa iridium tulppia mun pyörään.

Tuolla niitä osia mitä tuohon K1200GT pyörään saa Motonetistä.
Osia ja tulppia Motonetistä
Tulppa näytti olevan tyyppiä DCPR7E ilman IX:ää.
Linkki
Eli näköjään Motonet myy kanssa sitä P tyypin tulppaa.

Pekka

Jos käytettävän tulpan lämpöarvo on 7 niin silloin ei ole mitään järkeä käyttää iridiumia mutta jos tulppa on 9 tai 10 niin silloin iridium tulppa kestää paljon paremmin käytössä. Nämä kylmät tulpat särkyvät paljon helpommin kuin lämpimät tulpat. Esim semmonen juttu kun käynnistät pyörän ja sammutat sen samantien niin että moottori ei ehdi lämmetä ja näin tulppa ei ehdi palamaan puhtaaksi käynnistyksen aiheuttamasta nokeutumisesta, tässä tilanteessa kylmän lämpöarvon tulppa sarkyy helposta mutta jos se on iridium se kestää tämmöstä toimenpidettä paljon paremmin.
Nämä lämpöarvojen numerot koskevat VAIN NGK:n tulppia.

Seikkailu_R sanoi:
Ainakin tuollaisessa +600cc singlessä, yhdellä tulpalla ja kicksi käynnistyksellä, käyntiin lähtö parani tuollaisella iridium tulpalla...
Ja se tavallinen verrokkikin oli ihan uusi, eli ei ollut tämä uusi vs. vanha ero nyt kyseessä.

Eikä tuo yksittäisen tulpan hintaero niin paha ole, varmaan eri asia jos täytyy ostaa koko perhepakkaus kerralla... :p
Netistä näköjään saa noita iridium tulppia kympillä toimituskuluineen tuohon K1200GT pyörään.
Ei paha.
Vaikka tuolta
Stormin hinnat olivat kyllä aika huimia moisille iridium tulpille.

Pekka

marko_ sanoi:
Jos käytettävän tulpan lämpöarvo on 7 niin silloin ei ole mitään järkeä käyttää iridiumia mutta jos tulppa on 9 tai 10 niin silloin iridium tulppa kestää paljon paremmin käytössä.
Mun pyörän tulppa on NGK BKR7EKC.
Siis ei ole mitään tarvetta käyttää iridiumin tulppia.
Hyvä juttu. Kiitos tiedosta.
Säästyy muutama euro.

Noi iridiumit on kai sitten sopivia joillekin isotehoisille kyykyille vai miten on? Esim. BMW S1000RR
Nyt ollaan BMW foorumissa. Ei nää meidän pyörät yleensä ole tuollaisia kyykkyjä kuin tuo on.

Pekka

Suur kiitos vastauksista. Ostin iridiumit, koska sain halvalla(4kpl 32€ postikuluineen) On pikkuisen Sulo Vilen vikaa, jos riittävän halvalla, se on ostettava vaikkei tarvikkaan. Tosiasiassa sain itselleni uskoteltua, että niissä on pidempi vaihtoväli, ei tarvitse joka kesä katteita irroitella tulppien vuoksi. Toisekseen autopuolelta myönteiset kokemukset kestävyydestä normitulppiin verrattuna, sekä tehokkaampi polttoaineen palaminen. Mutta hyvä että uskaltaa heittää paikoilleen, eipähän mennyt eurot hukkaan.

Ite ole käyttänyt K1200GT:ssä alkuperäistä varaosaa (joku Bosch -tyyppi) eikä ongelmia ole vielä ollut. Iridiumista voi olla hyötyä myös esim. mönkkäreissä, joita käytetään paljon tyhjäkäynnillä ja usein käynnistetään pakkasesta. Ei kastu niin helposti.

Back