• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tuleva motoristi kyselee tyhmiä niin ajamisesta kuin pyöristäkin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speed
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajovarusteita kävin tosiaan tänään vilkuilemassa ja vielä en päätöksiä tehnyt oikeastaan minkään suhteen mutta pari kysymystä niihin liittyen. Myyjän kanssa oli puhetta että takkiin asennettavista selkäsuojista on monia mielipiteitä sensuhteen jos suoja pääseekin taittumaan esim vinoon kun asfaltilla pyörii ja myyjä suosittelikin ihan päällepuettavaa panssaria. Hienoimmissa malleissa oli rintakin suojattu. Onko näistä päällepuettavista suojista ihmisillä kokemuksia/mielipiteitä?

Toinen asia mikä alkoi mietityttämään on tämä kun sanotaan että kuussatanen on helpompi hallittava/käsiteltävä kuin tonninen. No ajattelin alkuun että johtuu pyörän massasta mutta yllätyksenä huomasin että eihän 600 vs 1000 painoero ole kuin noin 10 kiloa. Mitä siis tarkoitetaan sillä että 600 helpompi käsiteltävä (muutakuin sitä ettei lähe käsistä yhtä helposti) ?

Mitäs nämä 750 kuutioiset ovat? Jotain väliinputoajia joita on jatkossa hankala myydä? Ainakin hevosvoimia on saatu aika reilusti vs 600 lisättyä. Kannattaako katsella vai unohtaa? Tällähetkellä kiehtoo eniten suzuki gsx-r 600 ja 750 mallit vuosilta 2004-2007.

Eipä tuo määritelmä kyykkypyörä kerro aivan kaikkea koska niitäkin on nyt hieman erilaisia, tyylin Suzuki GSX-F Bandit 1250 vs. Suzuki GSX-R1000.

Noita Bandit luokan pelejä sitten löytyy muitakin vastaavia, eli pyöriä mitkä menee ehkä luokkaan sport tourer/matkasportti. Niissä yleensä hieman leppoisampi ajoasento, vähemmän tehoa, enemmän säilytystilaa. Vastaavasti yleensä radalle ovat huonompia mutta radalle voi mennä vaikka H-D:lla jos haluaa.

speed sanoi:
Onko näistä päällepuettavista suojista ihmisillä kokemuksia/mielipiteitä?

https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/59360

Mulla on tuollainen, ja tykkään. Ei ole hankala käyttää, mutta on jonkin verran lämmin. Rajoittaa liikkumista hieman, muttei vielä ole itseäni kaduttanut sitä vertaa hankinta, että olisin vaihtamassa kevyempään versioon.

Kokeilemalla toki selviää miten sopii itselle, mutta Suomessa ei taida kovin monessa kaupassa ao varustetta olla "hyllyssä".

Knaku sanoi:
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/59360

Mulla on tuollainen, ja tykkään. Ei ole hankala käyttää, mutta on jonkin verran lämmin. Rajoittaa liikkumista hieman, muttei vielä ole itseäni kaduttanut sitä vertaa hankinta, että olisin vaihtamassa kevyempään versioon.

Kokeilemalla toki selviää miten sopii itselle, mutta Suomessa ei taida kovin monessa kaupassa ao varustetta olla "hyllyssä".

Mulla on Alpinestarsin vähän vastaava liivi päivitettynä kovilla rintasuojilla ja jotenkin tuohon on niin tottunut, että tuntee olonsa alastomaksi ilman sitä.

https://www.alpinestars.com/track-vest-2

speed sanoi:
Ajovarusteita kävin tosiaan tänään vilkuilemassa ja vielä en päätöksiä tehnyt oikeastaan minkään suhteen mutta pari kysymystä niihin liittyen. Myyjän kanssa oli puhetta että takkiin asennettavista selkäsuojista on monia mielipiteitä sensuhteen jos suoja pääseekin taittumaan esim vinoon kun asfaltilla pyörii ja myyjä suosittelikin ihan päällepuettavaa panssaria. Hienoimmissa malleissa oli rintakin suojattu. Onko näistä päällepuettavista suojista ihmisillä kokemuksia/mielipiteitä?

Toinen asia mikä alkoi mietityttämään on tämä kun sanotaan että kuussatanen on helpompi hallittava/käsiteltävä kuin tonninen. No ajattelin alkuun että johtuu pyörän massasta mutta yllätyksenä huomasin että eihän 600 vs 1000 painoero ole kuin noin 10 kiloa. Mitä siis tarkoitetaan sillä että 600 helpompi käsiteltävä (muutakuin sitä ettei lähe käsistä yhtä helposti) ?

Mitäs nämä 750 kuutioiset ovat? Jotain väliinputoajia joita on jatkossa hankala myydä? Ainakin hevosvoimia on saatu aika reilusti vs 600 lisättyä. Kannattaako katsella vai unohtaa? Tällähetkellä kiehtoo eniten suzuki gsx-r 600 ja 750 mallit vuosilta 2004-2007.

Suzukin 750 noilta vuosilta on yks hienoimpia keksintöjä. Vahva suositus. Kuutiotilavuus on jäänne vanhoista superbike säännöistä lähinnä.

Ei siinä muuta eroa tonnariin ole kuin (karkeasti), että tuota voi ajaa ns. täysiä edes hieman. Tonnari kakkosella rajarille ja ollaan jo huumaavissa lukemissa hytti pystyssä. Ei sekään tietenkään väärin ole.

Toisekseen, ei se teho sieltä yllättäen silmille hypi. Aina pitää pyytää, joten onnistuu harjoittelu tonnarillakin.

Rintapanssari on kyllä itsellä aina päällä ja jos nyt päivittäisin selkäsuojan. niin ottaisin ehdottomasti semmoisen jossa rinta panssari tulee mukana. Toi irto suoja on vähän köpö ja pysyy huonosti paikoillaan jos on vähänkin puvussa löysää.

Mä oon ehkä jotenkin vähän outo, mutta tykkään kyllä pienemmistä pyöristä enemmän kuin tonnareista, sillä niitä joutuu ajamaan enemmän. Jos vaihtoehto on Yammu tai Suzuki, ostaisin kuitenkin Suzukin, koska siinä on normikäyttöön fiksumpi tehoalue. Kannattaa myös harkita Trumppaa tai tosiaan 750 Gixxeriä. 750 on jäänne wanhasta superbike-luokasta, olikos se 2003 kun superbiket vaihtui tonnareihin?
Pyörän ostamisen suhteen mun vinkit on lähinnä siinä, että kulkee suoraan, kaikki vaihteet pysyy päällä sekä kaasulla että moottorijarrulla eikä vuoda öljyä tai pidä omituisia mekaanisia ääniä. Muuten noi on aika varmatoimisia kamppeita.

Itse olen käyttänyt yksinomaan päällepuettavia selkäsuojia varmaan kymmenisen vuotta. Eihän ne ihan yhtä käteviä ole kuin takin sisällä olevat, mutta suojaavat paremmin ja tosiaan pysyvät varmasti paikallaan. Nyt jos ostaisin, hommaisin sellaisen, missä on myös rintapanssari.

Sitten kun pyörä ja kaikki kamat on hankittu, niin äkkiä ratapäivälle treenaamaan. Vaikka ehkä olen vähän jäävi sanomaan, on Orgin AT2-kurssi mainio homma.

PoS sanoi:
Sitten kun pyörä ja kaikki kamat on hankittu, niin äkkiä ratapäivälle treenaamaan. Vaikka ehkä olen vähän jäävi sanomaan, on Orgin AT2-kurssi mainio homma.

Tälle komppia. Oli kyllä todella hyvää oppia jokapäiväiseen ajamiseen. Varoituksen sana harjoittelupäivien koukuttavuudesta lienee kuitenkin paikallaan... ;)

MLTM sanoi:
Tähän ehkä pieni DISCLAIMER on paikallaan :paikallatuulee:

Takajarrun ABS on helppo testata vaikka pienessä vauhdissa hiekkatiellä tms. Asfaltillakin onnistuu kyllä kohtuullisen hallitusti vaikka menisikin lukkoon.
Etujarrua en lähtis 13 vuoden tauon jälkeen (kuten ketjun aloittajalla) kokeilemaan. Vaatii aika paljon vauhtia ja vahvan jarrutuksen, että sen voi testata kuivalla alustalla. Märällä tai hiekalla sitä ei kyllä kannata alkaa tekemään. Toki, jos kokee hallitsevansa pyörän vaikka takarengas nousee ilmaan, niin sitten voi huoletta testailla vaikka mitä.

Olet siinä oikeassa, että 13 vuoden tauon jälkeen ABS-järjestelmän toiminnan testaus voi olla aika haastavaa, jopa ylivoimaista. Muutenkin noin pitkän ajotauon jälkeen kannattasi koeajamaan ottaa mukaan kaveri, jolle ajaminen ja nykytekniikka on tuttua.

PS ABS:n testaaminen niin etu- kuin takajarrujen osalta on mielestäni helpointa ja turvallisinta tehdä pienestä nopeudesta juuri hiekkapinnalla.
Mikäli siinä tilanteessa kuljettajaa pelottaa testata etujarrua, kannattaisi ottaa muutama ajotunti mp-kolulussa, oli sitten ostamassa pitkän tauon jälkeen prätkää tai jo ihan tekijämiehiä.

Etujarru on alustasta ja sen liukkaudesta riippumatta tärkein moottoripyörän jarru ja sen tehokas käyttäminen ei saa olla asia, mitä välttää!

vma sanoi:
Minkä mittainen olet/mikä on suojasi koko? Teitkö nettitilauksen vai onko noita jossain Suomessa kauppiailla hyllyssä?

Liivi näyttäisi olevan m-kokoa ja istuu mukavasti tällaiselle 176cm/78kg pötikälle. Tuon "munuaisvyön" korkeutta voi tuossa säätää oman ruumiinrakenteen mukaan. FC-Motosta tuon viime kesänä tilasin ja talvella päivitin kovilla rintasuojilla jotka löytyivät Motonetista.

Omia ajatuksia aloittelusta;
Varusteet
Kannattaa melkein ostaa suojat ensin ja sitten vasta kamat päälle. Itse tein toisinpäin ja oli oikein ammattilaiset mukana auttamassa. Lopputuloksena takki istuu täydellisesti (ehkä saisi olla aavistuksen pidempi "helma") Lienee tarkoitettu lyhyemmille ja leveämmille malleille (itse 180cm/68kg). MUTTA tuonne alle on turha kuvitella tunkevansa mitään suojapaitaa tai airbag-liiviä eli nuo takkiin lokeroihin laitettavat suojat ovat ainoa vaihtoehto. Nyt ottaisin M-koon takin ja suojapaidan.

Takkiin pujotettavat suojat ovat aina mukana ja niitä ei tarvitse pukea erikseen päälle, eivät myöskään ahdista arkikäytössä. Siitä plussaa. Erilliset sitten kuulemma suojaa paremmin ja tietysti antaa enemmän vaihtoehtoja. Riippuu siis paljon onko harrastus sitä että varta vasten lähtee ajamaan vai ajaako kaikki arkiajot mopolla.

Jalkoihin laitoin ajokengät. Saappaat kuulemma paremmat. Nuo ovat mukavat, enkä ymmärrä miksi yksikään valmistaja ei voi tehdä hybridiä vaan vaihtoehdot ovat; lenkkarit tai saappaat. Ei luulisi olevan ylivertaisen vaikeaa tehdä pitkävartisten sievi/conversen tyylisiä kenkiä joissa riittää vartta ja suojaa.
Nauhoja suosittelen välttämään. Itsellä on ja tungen ne armeijatyyliin aina kenkään (tottakai), mutta aiheuttaa se ylimääräistä päänvaivaa. Kausi kun alkaa niin haen jotkut paremmat. Vaikka sellaiset joissa nauhat ja vetoketju/tarrat. Voi sitten kiristää nauhat umppariin ja käyttää vain kylkiavausta.

Hanskoja on tullut koitettua 100 paria ja parhaat ovat olleet Richa Cruiserit. Noissa vikana ettei ole vartta tarpeeksi, korjasin asian "rannustimilla" Kaikki tähän mennessä koittamani lämpimät hanskat ovat olleet lähinnä muovipusseja->kädet hikoilee prkeleesti ja sen takia niihin alkaa tulla myös kylmä. Kahvalämppärit olis kovat

Tuohon kuoppaan auttaa se kun ei panikoi vaan vetää tyynesti yli tai jopa vähän keventää keulaa kaasulla. Ohjausiskari auttaa jatkotoimenpiteissä ja itse en aio ajella ilman sitä enää.

Pyörät
Pyöristä sanon vaan sen, että kannattaa ostaa sellainen mikä itseä miellyttää. Kaikilla pääsee hengestään oli sitten 10hp tai 300hp jos ei ole järki mukana. Tietysti aina auttaa kun pyörä ei ole mallia "puoli milliä liikaa kaasua ja keula taivaassa"
Jos ostaa jonkun virallisesti hyväksytyn aloittelijan pyörän niin saattaa harrastusinto lopahtaa nopeaan. Näin kävi kaverille joka viime kesänä osti halvimman mahdollisen "koska aloittelija"

Vakuutuksiin käsittääkseni vaikuttaa moni tekijä ja yhtenä se, että onko pyörämalli suosittu GT-Ramien keskuudessa eli paljonko niillä töpöillään.

Re: Tuleva motoristi kyselee tyhmiä niin ajamisesta kuin pyöristäkin.

Monilla ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että 600 pyörät ovat niitä millä aloitetaan harrastus ja niistä sitten siirrytään isompiin heti ensimmäisen tilausuuden tullen. Oma harrastamiseni on nyt kestänyt 16 vuotta. 600 pyörällä alotin ja nyt löytyy jo 675. Josta päästäänkin siihen, että kannattaa harkita myös tota Trumpan 675 Daytonaa. On nimittäin todella toimiva pyörä katukäyttöön ja radalle. Kadulla toimii yllättävän mukavasti ja on tolla ajeltu norjan reissut ja eurooppa touringitkin. Ja ymmärrän varsin hyvin ketjun aloittajan mieltymyksen kyykkyihin. Kyykkyjä mullakin on ollut lähes poikkeuksetta vuosien varrella. Onhan niissä omat puutteensa eivätkä varmasti ole niitä mukavimpia kaupungin ruuhkassa yms. mutta niissä on se jokin vetovoima. Pelkästään ulkonäöllisesti kyykyt pesee omsta mielestäni ihan minkä tahansa muun pyörätyypin. Omissa pyörähankinnoissa on vaikuttanut 80% ulkonäkö ja 70% fiilis [emoji16]

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Juurinäin kun JCM sano!! :jpstyle:

Speed! Lue yksityisviestit. Mullon sulle sopiva mopo, tourinkivarusteet sisältyy!

JCM sanoi:
Monilla ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että 600 pyörät ovat niitä millä aloitetaan harrastus ja niistä sitten siirrytään isompiin heti ensimmäisen tilausuuden tullen.

Tämä ilmeisesti on peruja siltä "ennen vanhaa" -ajalta ja silloin (kai?) kuutiotilavuus on ollut suoraan verrannollinen tehoihin. Vanhempia ihmisiä ei meinaan ikinä kiinnosta teho vaan se kuutiotilavuus ja aina se tulee yllätyksenä. Vaikka DS1100 on "tehoton" kone.

Oma harrastamiseni on nyt kestänyt 16 vuotta. 600 pyörällä alotin ja nyt löytyy jo 675. Josta päästäänkin siihen, että kannattaa harkita myös tota Trumpan 675 Daytonaa. On nimittäin todella toimiva pyörä katukäyttöön ja radalle. Kadulla toimii yllättävän mukavasti ja on tolla ajeltu norjan reissut ja eurooppa touringitkin. Ja ymmärrän varsin hyvin ketjun aloittajan mieltymyksen kyykkyihin. Kyykkyjä mullakin on ollut lähes poikkeuksetta vuosien varrella. Onhan niissä omat puutteensa eivätkä varmasti ole niitä mukavimpia kaupungin ruuhkassa yms. mutta niissä on se jokin vetovoima. Pelkästään ulkonäöllisesti kyykyt pesee omsta mielestäni ihan minkä tahansa muun pyörätyypin. Omissa pyörähankinnoissa on vaikuttanut 80% ulkonäkö ja 70% fiilis [emoji16]

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla

Kaverin 675:sta lyhyesti koittaneena olen samaa mieltä. Se on myös kivan kokoinen, joillekin se tosin tuntuu olevan hirveä mentaalinen ongelma vaikka itse näen vain plussana. Ja itse en tosiaan enää koskaan osta kyykkyä :D

JCM sanoi:
Monilla ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että 600 pyörät ovat niitä millä aloitetaan harrastus ja niistä sitten siirrytään isompiin heti ensimmäisen tilausuuden tullen.

Olet ihan oikeassa, valitettavasti.
Ikäänkuin kaikki alle Turbobusan tai Rocket-kuutioiden olisivat nössömopoja.
Totuus on kuitenkin toisenlainen.

Oma mopoiluni on jo vuosia ollut ratailua ja mutkalenkkeilyä.
Lukuisten kilokyykkyjen jälkeen tein vuosi sitten reilun "downshiftauksen" ja vaihdoin kymppiärrän Duke 690R:ään ja Ilokseni olen todennut ettei vuosiin ole ollut mutkateillä näin hauskaa.

Niitä kuutioita ei oikeasti tarvita kuin "Esson baarissa".

En kyllä näe yhtään syytä ostaa kusiaista tonnisen sijaan. Vakuutukset, ehkä, jos rahat on tiukassa. Käytettyjen hinnat samat ja suurimmat erot yksilöissä.

-05 ostettiin silloisen tyttöystävän kanssa yhtäaikaa siniset ZX kawat. Itse ostin 10R ja hän 6R.
Kun oli omaan tottunut ja lennossa (pientareella) vaihtoi pyörää pienepään kesken lenkin niin aina eka ajatus oli että tää on rikki. Kytkintä kun rupesi päästämään niin vääntöä oli niin vähän että meinasi kyljelleen kellahtaa. Kakkosta piti pykältää viimeistään 10m ajon jälkeen. Oli siis lopuksi tonnisen puikkoihin ruuhkaa.
Onhan se askin kelaaminen ja vingutus ihan kivaa ensihurmoksessa.
Muutoin 6satanen on huonompi ihan joka alueella.

Eipä ole tullut kuussatasten kanssa suorituskyvyn rajat vastaan kun on yrittänyt ajaa suht ripeästi mutkia läpi. Kuskin rajat kylläkin:right: Ehkä ne mutkatkin muuttuu suoriksi kun alla on tonninen :dunno:

Back