Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa oli aika hyvin asia tiivistettynä.Myyjän virhevastuu ei pääty takuun päättymiseen.
Se että valmistajan tauu on päättynyt ei silti
vapauta myyjää vastuusta.
Edellyttää tietenkin että olet ostanut pyörän liikkeestä etkä
yksityiseltä .
Jos olet ostanut pyörän uutena liikkeestä suomesta ja huollattanut sitä huolto-ohjelman mukaisesti niin olet aika vahvoilla .
Kuluttaja asioi aina pääsääntöisesti myyjäliikkeen kanssa ,
ei maahantuojan tai valmistajan kanssa.
Jos takapään laakereiden normaali elinkaari on esim. 80 tkm ja ne kestävätkin vain 20 tkm niin kustannusten jaon pitäisi
mennä niin että kuluttaja maksaa 25% ja myyjäliike 75%
Perän rakenne ja näkyy vaikkaOnko nyt niin että trumpassa on uloinpana neulalaakeri ja sen jälkeen 2x6908 eikä mitään muuta laakeria...
sanoi:- huollon mielestä huoltotyö on tehty oikein vaikka perää ei avattu
Aivan oikein tuo 10tkm. välein tarkastus ja rasvaus. Itse en enää luota tuohon takapään ratkaisuun. Itse luulen että laakeri on ok, mutta akselin karkaisukohta ei ole tarpeeksi hyvä(??) Itselläni jäljen oli jättänyt laakerin stefat ei itse laakeri(?) Onneksi vika saatiin hiomalla pois.Akseli tuli vihdoin, ja saatiin kasattua pyörä ajokuntoon. Testilenkin perusteella kaikki toimii normaalisti, edes takarengas ei pompota. Pikkuisen oli kylmä rinki persiissä koelenkillä... Osakustannukset n. 900 euroa, työkustannukset päälle. Edelleen ei voi kuin ihmetellä, jos tätä perän avaamista ja tarkastamista, sekä laakerien voitelua/vaihtoa ei tehdä joka kerta 10 tkm välein (merkki)huollossa. Jos homma hoidellaan korvakuulolta ja käsikopelolla, takuulla tulee virheitä ja vielä turhia vammautuneita tai ruumiita. Rengasta pyörittäessä keskiseisontatuella perästä kuuluu edelleen pieni kihinä, kun jarru hieman kantaa. Takapyörä kuitenkin pyörii nyt paljon herkemmin kuin keväällä huollosta tullessa, joten huollon suorittama "kuulostelu- ja kopelointihuolto" ei riitä. Tämä pitäisi nyt saada kaikkien (merkki)huoltojenkin kaaliin. Kyseessä on ilmiselvä huollon laiminlyönti, puutteellinen huolto-ohje tai materiaalivirhe.
Samaa mieltä. Moppi_X, ootko soitellut kumpaankaan suuntaan asian tiimoilta?Itse koittaisin kyllä ottaa suoraan yhteyttä Ruotsiin tai Englantiin, jos ei niin ole jo tehty.
Vähän eri mieltä tästä. Sama perämunkkikonstruktio eri evoluutioineen on ollut tuotannossa jostain vuodesta ~1997 asti. Kyllä se kestää kun sitä asiallisesti huoltaa.Tämä jos joku olisi ilman muuta takaisinkutsun paikka.
On kyse sitten suunnitelu, valmistus tai kokoonpanovirheestä.
Tosin tehtaalla niin kitsaasti voitelevat ettei tuossa kovin ole pelivaraa. Tässä tapauksessa jopa yllättävän vähän.Vähän eri mieltä tästä. Sama perämunkkikonstruktio eri evoluutioineen on ollut tuotannossa jostain vuodesta ~1997 asti. Kyllä se kestää kun sitä asiallisesti huoltaa.Tämä jos joku olisi ilman muuta takaisinkutsun paikka.
On kyse sitten suunnitelu, valmistus tai kokoonpanovirheestä.
Tässä nimenomaisessa tapauksessahan oli kyseessä selvästä huoltovirheestä. Tehdas on käskenyt rasvata tietyillä kilometreillä ja huolto ei rasvannut. Ei kai tuo tehtaan vika ole?
Eilen kun kävin pienen "perän tunnustelu" -lenkin ajamassa, niin kokeilinpa samalla tonkin. Matkaa tuli ennen kokeilua noin 40km, josta viimiset 12km motarilla n. 120km/h. Pyörä ilman takajarrua seis, ja sormi taka-akselin sisään. Aikalailla just sormen lämpönen oli akseli. Laakerit on ollut nyt suunnilleen 5000km ajossa.kokeilkaas triumphikuskit ihan vertailun vuoksi minkä verran perä lämpenee, jos ei käytä takajarrua ja ajaa esim 10km satasta. muistaakseni se ei lämpene ollenkaan, mutta nyt oma oli huomattavan kuuma, ei ihan kättä polta, mutta on kuuma.