TwinTenox - onnitteluni oikean moottoripyörän hankinnasta!
Itse hankin Scramblerini kaksi vuotta sitten uutena, nyt on mittarissa reilut 17 000 km. Pyörä on ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen, tasapainoinen hallittava, tehoa turvallisiin ja nopeisiin ohituksiin on riittävästi. En ymmärrä niitä, jotka moittivat pyörää tehottomaksi - mihin tämän enempää tehoa tarvitaan? Pyörässäni on vakioistuin ja pakoputket. Lisävarusteina olen hankkinut Puigin minipleksin, lukittavan bensatankin korkin ja keskiseisontatuen. Itse olen tehnyt kaatumaraudat, alumiiniset matkaboksit ja niiden telineen putkiteräksestä. Tankoon laitoin lämpömittarin ja kellon. Tein myös ensimmäisenä kesänä uuden vaihdevivun, sellaisen jolla saa vaihtaa isommalle kantapäällä painaen. Viime kesänä tein myös ketjunvoitelulaitteen, niin että pidemmätkin matkat sujuvat juohevasti eikä tarvitse aina 300 km välein ruveta ketjua voitelemaan.
Kysyit rengaspaineita - eturenkaan paine on 2.07 baria ja takarenkaan 2.30 baria.
Takajousitusta kannattaa säätää tilanteen mukaan. Yksin ilman kuormaa ajaessa (painan ajovarusteissa hieman yli 100 kg) olen käyttänyt säätövaran toista pykälää. Kun vaimo on kyydissä, säädän toiseksi viimeiseen pykälään. Kun syksyllä kävin 19-vuotiasta ja ilman varusteitakin 104 kg painavaa ja 194 cm pitkään poikaani opettamassa, säädin jousituksen viimeiseen pykälään - eikä jousitus kuopissakaan pohjannut. Kyllä alkuperäisjousituksellakin pärjää. Toki aion myöhemmin siirtyä progressiiviseen jousitukseen, kun nykyiset ovat loppuun kuluneet.
Ajelen paljon sora- ja metsäteillä. Renkaat ovat Michelin Anakeet ja niillä on ollut hyvä ajaa. Liejuisilla poluilla, joilla olen vain kerran ollut, olisi ehdottomasti tarvittu karkeat nappularenkaat.
Kulutuslukemat ovat olleet kohtuullisia. Rauhallisessa ajossa keskim. 80 - 90 km/h nopeuksilla kulutus on alimmillaan ollut 4,2 l/100 km. Moottoritienopeuksilla 120 km/h, kuten reilu viikko sitten, kun ajoin hyvin kylmällä säällä Seinäjoelta Helsinkiin, kulutus oli Tampere - Helsinki välillä jopa 6,3 l/100 km.
Jos jotain huonoa pitää pyörästä sanoa, on se bensatankin pienuus, vain 16,6 l, mikä tietää sitä, ettei yli 300 km ajoja voi tankkaamatta tehdä. Ajoasento pyörässä on niin hyvä ja ajo rentoa ja helppoa, että jopa 500 km voisi mennä pysähtymättä ainakin lämpimällä ilmalla, ellei olisi pakko tankata aikaisemmin.
Mutta harvoinpa suomalainen motoristi saa lämpimässä ajella. Monet pitkät matkat olen tehnyt + 2 - + 9 C lämpötiloissa ja usein vieläpä sateessa. Jos on liian vaativa säiden suhteen, supistuu ajokausi alle puoleen mahdollisesta.
Jos ajelet paljon sorateillä, kannattaa etulokasuojaan laittaa roiskeläppä, jotta etupyörästä sinkoilevat kivet eivät vaurioittaisi öljynlauhdutinta.