• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Traktorin ja prätkän onnettomuus, osa numero liianmonta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ted
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Traktorin ja prätkän onnettomuus, osa numero liianmonta

Traktori peruutti äsken päin. Tilanne meni näin: saavutin pikkutiellä traktorin, joka hidasti ja hidasti. Minä hidastin myös. Tie oli irtisoralla, joten katurenkain varustetulla pyörällä ei ollut mitään mahdollisuutta äkkiliikkeisiin. Lopulta traktori kärryineen pysähtyi ja minä muutaman metrin päähän kärryn taakse. Sitten traktori lähti peruuttamaan. Minulla ei ollut pientäkään toivoa ehtiä pyörän päältä pakoon. Olin jo kärryn alla ja sen pyörä vyöryi kohti päätäni. Ehdin jo ajatella, että nyt lähtee henki. No, kuten näette, olen tässä. Traktori pysähtyi ehkä sekuntin ennen kuin olisin murskaantunut. Tällä hetkellä istun tärisemässä terveyskeskuksessa.

Oppi: älä ikinä mistään syystä aja peräkärryjen katveisiin, jos se voi edes teoriassa lähteä peruuttamaan! Mieluiten ei lainkaan.
Jos haluatte kommentoida, pyytäisin ystävällisesti olemaan syyllistämättä tapahtuneesta minua tai traktorin kuljettajaa.

Ei niistä peileistä mitään kuorman taakse näe, vaikka olisivat ehjät. Kunnon sumutorvet pyörään, niin äänimerkki kuuluu tyynenä pakkasyönä 30 km päähän ja kesälläkin traktorin kabiiniin 20 metrin päähän.

vetomies sanoi:
Ei niistä peileistä mitään kuorman taakse näe, vaikka olisivat ehjät. Kunnon sumutorvet pyörään, niin äänimerkki kuuluu tyynenä pakkasyönä 30 km päähän ja kesälläkin traktorin kabiiniin 20 metrin päähän.

Taitaa toi töötti olla se kaikkein huonoimmin toimiva "lisävaruste" pyörässä! Loud pipes jne...

ted sanoi:
Traktori peruutti äsken päin.

Oppi: älä ikinä mistään syystä aja peräkärryjen katveisiin, jos se voi edes teoriassa lähteä peruuttamaan! Mieluiten ei lainkaan.
Sama koskee kuorma-ja pakettiautoja
nimimerkki: pakun jyräämä

Hyvä vinkki. Pätee kaikkiin isoihin ajoneuvoihin ja meidän kylän "keski-ikäisten" ajamiin pikkuautoihin.

Meiän kylän pikkuiset ajoneuvot: sumutorvikaan ei auta, jos kuljettaja on lähes kuuro; peileistä ei apua, jos ei niskat taivu sen vertaa, että näkisi peilin - ja jos näkisikin, niin näkökyky niin heikko, että ei näe. Mutta hämmentävän hyvin tiellä pysyvät... :blink:

Miten pyörän kävi?

yöLiitäjä sanoi:
Meiän kylän pikkuiset ajoneuvot: sumutorvikaan ei auta, jos kuljettaja on lähes kuuro

Auttaa se. Minulla on täysin syntymäkuuro kaveri ja hän kuulee sumutorven n 300 metrin päästä. Ja sama kaveri pystyy kuitenkin omaksi, ja takapenkkiläisten iloksi paukuttelemaan tykinlaukauksia auton sisällä, joten ei se kuulo kovin hyvä ole. Ehkä reagoivat kylkiviiva-aistilla tai jonkin kehon osan tärinällä torviin.

Re: Traktorin ja prätkän onnettomuus, osa numero liianmonta

Ei ne huomaa aina edes valkoista autoa. Pari vuotta sitten pysähdyin Volvolla Oulun keskustassa liikennevaloihin vasemmalle kääntyvien kaistalle pienen umpikoppisen kuorma-auton perään. Yhtäkkiä tuo sankari alkoi peruuttaa. Karkuun ei pääse kun takana ja oikealla oli autoja, vasemmalla vastaantulevia. Tyyttiin ja pitkien vilkutukseen se ei reagoinut mitenkään. Puskuri työntyi jo konepellin päälle kun tuo sankari viimein pysäytti, tempaisi oikealle kaistalle ja valoista suoraan. En tuntenut osumaa, mutta rekisterin yläreunasta löytyi pieni, tuore kolo. Tuon jälkeen olen pysähtynyt jonon perään aina niin, että itse näen edessä olevan vasemman peilin, jos suinkin on tilaa.

Huhhuh. Olen kyllä kuullu ennakoivan ajon kurssista, mutta pitäis kai ilmoittautua ennakoivan pysähtymisen kurssille, jos sellainen järjestetään.

Mutta kiitos kun postasit. Aiheellinen muistutus katvealueista.

Viimeksi muokattu:
yöLiitäjä sanoi:
Hyvä vinkki. Pätee kaikkiin isoihin ajoneuvoihin ja meidän kylän "keski-ikäisten" ajamiin pikkuautoihin.

Meiän kylän pikkuiset ajoneuvot: sumutorvikaan ei auta, jos kuljettaja on lähes kuuro; peileistä ei apua, jos ei niskat taivu sen vertaa, että näkisi peilin - ja jos näkisikin, niin näkökyky niin heikko, että ei näe. Mutta hämmentävän hyvin tiellä pysyvät... :blink:

Miten pyörän kävi?

En ole vielä katsonut tarkkaan. Kyseessä on XJ900Div. Etukate pahasti naarmuilla ja lamppu jotenkin åt helvete. Oikea peili ja etuvilkku päreinä, jarrukahva jollakin humoristisella tavalla tasaisen kaarevalla mutkalla. Oikea äänenvaimennin lommolla ja naarmuilla. Tankissa uusia naarmuja. Takalaukkukin näkyy kokeneen jonkinmoisen metamorfoosin. Kunhan sade ja päänsärky lakkaavat, pitää katsella tarkemmin vielä. Kun kyse on noin puolentoista tonnin hintaisesta pyörästä, niin saapi nähdä, kiinnostaako vakuutusyhtiöitä remontti.

ted sanoi:
En ole vielä katsonut tarkkaan. Kyseessä on XJ900Div. Etukate pahasti naarmuilla ja lamppu jotenkin åt helvete. Oikea peili ja etuvilkku päreinä, jarrukahva jollakin humoristisella tavalla tasaisen kaarevalla mutkalla. Oikea äänenvaimennin lommolla ja naarmuilla. Tankissa uusia naarmuja. Takalaukkukin näkyy kokeneen jonkinmoisen metamorfoosin. Kunhan sade ja päänsärky lakkaavat, pitää katsella tarkemmin vielä. Kun kyse on noin puolentoista tonnin hintaisesta pyörästä, niin saapi nähdä, kiinnostaako vakuutusyhtiöitä remontti.

Vakuutusyhtiö kustantaa rempan 60% saakka tuotteen arvosta ja sen jälkeen jutellaan kertakorvauksesta tai lunastuksesta.

Juu, hukkuu kyllä ihan kokonainen henkilöautokin kuorma-auton taakse, ainakin jos pitää pk-seudulta tuttua ruuhkassa ajettavaa turvaväliä. Ei nää peileistä koko autoa suoraan ajaessa.

En kyllä halua kokea tedin tilannetta:kääk:

Loud pipes.... niiden käyttäjät voi työntää loudpipesit omaan :hanuria: ja nauttia sitä kautta kovista äänistä... kas kun ei alettu tarjoamaan vastaohjausta, tissejä airbägiksi tai delvacia pelastamaan maailma...:blink:

Tietyllä tapaa tähän kiteytyy nykyinen liikennekulttuuri, josta minkäänlainen maalaisjärki on kadonnut kauan sitten. Merkittävällä osalla kuskeja ei ole mitään käsitystä siitä, mitä liikenteessä saa tehdä, voi tehdä tai kannattaa tehdä.

Ryhmittyminen on tuntematon käsite siinä kuin turvavälikin, peruuttaminen yksisuuntaisella tai moottoritiellä ei ole mikään ongelma, ja mopoautonhan nyt varsinkin voi ohittaa ihan huoletta sokealla mäennyppylällä keltaisella viivalla koko auton vastaantulijoiden puolelle siirtäen, olipa rajoitus 80 tai 100. Ja luonnollisesti apteekkiin mennyttä puolisoakin voi jäädä odottamaan yksisuuntaisella kadulla pysäköidyn autorivin rinnalle kymmeneksi minuutiksi, kunhan muistaa laittaa vaan vilkun päälle, koska sehän ei haittaa mitään, että takaatuleva joutuu kiertämään jalkakäytävän kautta. :doh: Ja tässä oli vasta muutama esimerkki siitä, mitä näkee lähes päivittäin, eikä näihin suorituksiin tarvita edes sitä kännykkää tai somea.

sami1024 sanoi:
Tietyllä tapaa tähän kiteytyy nykyinen liikennekulttuuri, josta minkäänlainen maalaisjärki on kadonnut kauan sitten. Merkittävällä osalla kuskeja ei ole mitään käsitystä siitä, mitä liikenteessä saa tehdä, voi tehdä tai kannattaa tehdä.

Väitän täysin päinvastaista.
Nykyinen liikennekulttuuri on liiaksi maalaisjärjen ohjaamaa, sen sijaan, että ajettaisiin liikennesääntöjen mukaan.
Ongelma tulee siinä, että jokaisella kuljettajalla on on se OMA, aina oikeassa oleva maalaisjärki, mutta valitettavasti sen toimintaa ei muut tiedä, joten lainatakseni erään keskustelupalstalaisen allekirjoitusta:
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.

Joten kaaos on valmis, kun liikennesääntöjen sijaan vedellään maalaisjärjellä.

lario sanoi:
Joten kaaos on valmis, kun liikennesääntöjen sijaan vedellään maalaisjärjellä.

Tavallaan olet oikeassa, tavallaan et. Nimittäin esimerkiksi noissa kuolemaa halveksuvissa sokkosuorituksissa ja moottoritieperuutteluissa ei kyllä ole maalais- tai mitään muutakaan järjen hiventä.

Itse olen täysin kyseenalaistanut termin "maalaisjärki" tässä alati yhä ihmeellisemmäksi muuttuneessa maailmassa.
Jos joku sanoo, että käytetään maalaisjärkeä, niin minä kysyn, että kenen maalaisjärkeä...

Ennen, vanhaan hyvään aikaan maalaisjärki saattoi oikeasti tarkoittaa jotain, mutta ei enää.
Laitetaan ääripää, "tolokun immeinen" ja toinen ääripää suorittamaan joku tehtävä maalaisjärkeä hyväksi käyttäen.
Voi olla, että on kolme tapaa toimia ja kolme lopputulosta, mutta kaikki on yhtä oikeita.

Koheltaja sanoi:
Loud pipes.... niiden käyttäjät voi työntää loudpipesit omaan :hanuria: ja nauttia sitä kautta kovista äänistä...

Niinpä. Oma oli vaan se retorinen huomautus näistä putkista. Parempi olis kun itse kukin tarkistaisi, että edes se orkkis torvi toimii. :grin:

pyörästä kannattaa bailout. antaa kaatua.

moottorin ulvautus löytyy nopeammin kuin töötti. tööttiä käyttää niin harvoin, etten itse oikein edes tiedä missä se on.

Back