• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toisten auttaminen liikenteessä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tempous
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
^ tollasessa pitää sooittaa poliisit paikalle!
Joo, vastaisuudessa kyllä tulee soitettua
Nomad sanoi:
Vastaavassa tapauksessa olen soittanut poliisille ja ilmoittanut rekisterinumeron (britti). Itse en pysähtynyt, mutta näin tapauksen ja juuri oli asiasta Aamulehdessä varoiteltu. Olisin lähtenyt perään, mutta kaveri koukkaili sen verran bemarillaan liikenteessä, että en vain yksinkertaisesti pysynyt autolla perässä.

Itsekkin seurasin yhtä vihreätä mersua, englannin kilvissä, olin pyörällä..Perkele taisivat huomata, kun menivät pysäkille ja rupesivat tulee kohti, olin liikenneympyrässä, niin käännyin muualle, eikä sen jälkeen näkynyt

Itelle kävi tiellä 66 Kuortaneen ja Alavuden välillä että pysähdyin heittämään saappaan varrellisen ojan pohjalle ja poika jäi pyörän viereen odottelemaan...alko kuulumaan boxerin jytinä ja siihen sitten pysähty GSA ja muistaakseni FRJ. Kysyivät oliko jotakin vialla. No ei enää kun pääsin kerran ojastakin ylös vähän hämmästyksissäni. Sain kuitenkin kysyttyä että mihin olivat matkalla niin RAUTAPERSETTÄ ajamassa. Lähetin pojat vähemmittä kyselyittä matkaan.
Tästä on jo neljä vuotta ja olen miettinyt melkein joka reissula että olivat kyllä tosi motoristeja että tosiaan pysähtyivät auttamaan vaikka varmasti aikataulu oli tiukka:respect:
Siinä gessun alulaukussa oli ne jussipaidan kuviot teipattu....tunnustaako joku?! Mulla oli hopea Versys ja keltainen Arai:bye:

Kaj sanoi:
Tyttö oli Harrikalla tien varressa Bodomin lenkillä...pysähdyin kysyäkseni mikä hätänä.
Oli kuulemma jo hälyttänyt apua, vaihdepoljin oli "löysänä" eli ei mennyt pykälät sisään.

Enhän mä Harrikoista mitään ymmärtänyt, mutta näin kyllä että missä vika oli.
Kerkesin korjata juuri ennenkuin apu tuli...kaverin eka kommentti oli, että arvasin että kyllä joku motoristi pysähtyy apua antamaan. Hyvä mieli jäi palkaksi, kun mulle ei edes kahvia tarjottu...

Sama homma, mutta 15v sitten vanhalla Lahti-Helsinki-tiellä:
Pariskunta HDlla tiensivussa, olin pyörällä liikkeellä ja pysäytin kysymään onko pulmaa. Vaihdepoljin löysällä tässäkin.
Kaivoin letermanin, kun ei mulla ainakaan tuumasia avaimia ollut. "Älä helvetissä tolla kiristä, kromit lähtee!" En kiristänyt, poistun paikalta. Mahtaa olla kallis 1/4" kromattu pultti, mikä tuossa olisi sitten ihan pilalle mennyt .

Fikkari ja punainen valokaartio auttaa kummasti avun saannissa :P

Mutta joskus aikoinaan länsiväylällä kevari levis niin apua tuli useammalta pyörältä hyvin nopeasti. Tosin hinuri keikaks se meni kuitenkin.

Sellainen hätätilanne on joskus tullut vastaan, että uussuomalaisen näköinen perhe on ollut konepelti pystyssä korpitaipaleella ja kun teknisen ongelman laatua on tiedusteltu, ei autossa olekaan ollut mitään vikaa.

Kun heille sitten ystävällisesti ehdottaa, että "I'll give you something to fix!" poistuu Hiace paikalta kuin itsensä Jeesuksen kuolleista herättämänä.

Omasta rytöläjästä tippui vaihdepolkimen nivelen pultti ja vaihdepolin karkasi paikaltaan. Oli epätodellinen hetki kun jalkaterää alas painaessa ei ollutkaan mitään vastassa. Sammutin pyörän moottoritien rampin yläosaan ja hetkeä myöhemmin paikalle tuli vanhempi herrasmies vanhalla todellista ajoa nähneellä sivuvaunullisella bemarilla. Ei ollut sopivan kokoista pulttia mukana, mutta soitti lähellä asuvalle kaverilleen, joka toi kourallisen pultteja kokeiltavaksi. Sopiva löytyi ja matka jatkui. Aivan mahtava juttu. Oli sattumoisin ensimäinen pyörä, joka nousi rampista, mutta autoja kerkesi mennä tusinan verran kun tutkin polkimen kiinnitystä. Mikäli ikinä mahdollista, niin pistän hyvän kiertämään.

Aivan erityisen avulias ja ystävällinen tapaus vuosien takaa:

Joskus 70-luvun puolivälissä oltiin kakspäällä sunnuntaipäivän reissulla pääkaupunkiseudulta Porvooseen ja takaisin. Porvoosta piti ostaa polttoainetta paluumatkalle, mutta ei löytynyt mistään. Aika moni muukin oli ihmeissään sunnuntaina suljetulla huoltoasemalla. Lähdettiin sitten tuurilla kokeilemaan kuinka pitkälle päästään – ja jonnekin tienvarteen päästiin.

Ei ollut mitään hätää eikä kiirettä. Siinä seisoskeltiin tien varressa ja ihan pienieleisesti osoittelin sormella tankkia, kun autoja meni ohi. Montaa ei mennyt, ennen kuin yksi nainen pysähtyi. Kuultuaan, että bensa on lopussa, lupasi käydä hakemassa. Jonkin ajan kuluttua tuli kanisterin kanssa takaisin. Siitä tankattiin muutama litra. Maksua ei suostunut ottamaan perusteella että häntäkin oli autettu.

Illalla småböndersin risteyksessä geokätköreitille mänössä otin kuvia tienviitasta. Kustomiukko tulloo böndersiltä päin ja mieinaa kääntyä veteliin mutta pyörtää pyöränsä ja kysyy onko kaikki kunnossa. Meikä siinä hetku Jack että joo kaikki Ookoo. No mikä unohtu. KIITOS, Ku kysyit !

Tänään on ainakin pysähdytty, joskaan avuntarvetta ei ollut. Venäläinen maaturibemari syvällä ojassa, niin eipä se sieltä zetorin voimin olis noussutkaan ja poliisit olivat jo soittaneet. Jätin sitten virkavallan huoleksi hinauspalveluun soittelun.

mko_82 sanoi:
Tänään on ainakin pysähdytty, joskaan avuntarvetta ei ollut. Venäläinen maaturibemari syvällä ojassa, niin eipä se sieltä zetorin voimin olis noussutkaan ja poliisit olivat jo soittaneet. Jätin sitten virkavallan huoleksi hinauspalveluun soittelun.

Vähän OT, mutta eikös laki ole nykyään semmonen, että jos ihan oikealla zetorilla tai muulla traktorilla vedät jonkun ylös ojasta, niin tankissa pitää olla dieseliä, tai joku päivän vero maksettu?

Karsii pahimmat auttamisvimmat...

Juffe sanoi:
Vähän OT, mutta eikös laki ole nykyään semmonen, että jos ihan oikealla zetorilla tai muulla traktorilla vedät jonkun ylös ojasta, niin tankissa pitää olla dieseliä, tai joku päivän vero maksettu?

Karsii pahimmat auttamisvimmat...

Luulisin että se asia oli niin että jos maksua ruvetaan hommasta zetorilla ta vastaavalla maatalouskoneella ottamaan niin sitten tarvii olla liikennelupia sun muita kursseja taskussa. Jos ilmaiseksi auttaa hätään jäänyttä niin ei kait siitä sitten mitään tarvi "maksaa" (voin toki olla väärässäkin kuin ei noita kaikkia sääntöjä tule selailtua)

sammy76 sanoi:
Luulisin että se asia oli niin että jos maksua ruvetaan hommasta zetorilla ta vastaavalla maatalouskoneella ottamaan niin sitten tarvii olla liikennelupia sun muita kursseja taskussa.

Liikennelupa taitaa olla vain yrityksiä varten, yksityishenkilö ei sitä käsittääkseni tarvitse. Mutta en yllättyisi jos ojasta pois hinaamiseen pitäisi olla tieturvakortti taskussa ja ammattipätevyyskurssit suoritettu. Ei sillä että niistä mitään hyötyä olisi, mutta koska AKT:n lobbareiden ja byrokraatin mielestä ne on varmasti tarpeellisia.

Tosielämässä en välittäis näistä vaan jos ojassa joku on ja traktorilla ohi ajaisin niin tottakai vetäisin onnettomat takaisin tielle. Tosin jos ojassa sattuis olemaan kansanedustaja tai ministeri autoineen niin saattaisin muistuttaa päättäjää tuostakin typerästä päätöksestä ja jättää heidät ojaan.

Onneks ei tarvii työkseen tehdä traktorilla hommia, on sekii jo niin vaikeeks tehty...

Taas vanhoja muistelemassa...

Kesällä 1974 puhkesi Anteron Yamahasta takakumi 175km Muoniosta pohjoiseen. Kaveriporukka Antero, Jorma, Pentti ja Hanski olivat pysähtyneet kiireettömään renkaanpaikkaukseen nuotiokahveja keitellen.

Itse satuin paikalle, kun olin käymässä Ropinsalmelmen Kontiorallipaikalta Kilpisjärvellä. Mulla oli kaikki reissukamat rallipaikalla, mutta mukana kulkivat renkaanpaikkausvälineet. Oli ollut aikaisemmin itsellä parit rengasrikot, ja olin varustautunut niiden varalle. Ihan tuurilla olin siis avuksi, kun paikalle pysähdyin. Pientä hämmästelyä aiheutti Etelä-Suomesta kotoisin oleva kevarikuski ilman reissukamoja kaukana Lapissa, mutta mukana pumppu, rengasraudat, painemittari... Mukava tauko, mukavat muistot.

Enkä näitä näin selvästi muistaisi, jos en olisi saman vuoden syksyllä saanut tuolta porukalta kirjettä, jonka mukana oli myös valokuvia tuosta hetkestä. Kirje löytyi valokuva-albumista kuvan taakse talletettuna. Silloin ei pistetty kuvia paikan päällä nettiin.

froid sanoi:
Liikennelupa taitaa olla vain yrityksiä varten, yksityishenkilö ei sitä käsittääkseni tarvitse.

Taitaa alkuperäisen OT:n kirjoittaja viitata traktoreilla hinattaviin veneisiin joihin ei aikaisemmin tarvittu liikennelupaa , mutta nykyisin "harmaata taloutta" alasajava hallitus päätti puuttua tuohon kansantalouden romahduttavaan veneiden kuljetukseen traktoreilla vaatimalla liikenneluvan joka moista haureutta saattaa harrastaa jos aikaa on:bye:
Ehkä sitä "harmaata taloutta" olisi voinut ruveta kitkemään esim. rakennustyömailta mutta jostain syystä päätyivät moiseen ratkaisuun kaikessa viisaudessaan:thumbup: (OK on kyllä OT )

Ei kai tuossa liikennelupiin viitattu, vaan siihen et jos sulla on punasta tankissa niin et sais kuljettaa tavaraa yleisellä tiellä? Oliks se silleen, et jos oot metsänkasvattaja niin saat omia puita ajaa omaan käyttöön tms, muuta et.

Pari kertaa tullut vedettyä traktorilla kuorma päällä yleisellä tiellä, tullimiehet perässä. Kattelivat mitä laatua on tankissa ja kyselivät maksulappua tai todistusta jolla saa vapautuksen maksusta tms. Ekalla kerralla oli ihan verolliset tankissa, matka jatkui. Toisella kerralla oli punasta tankissa ja se oli koneet seis siihen paikkaan kunnes asia saatiin lakimiehen kautta selvitettyä.

Eli jos hinaat jonkun auton ojasta, niin voi tulla sanktioita ellei oo polttoaineasiat kunnossa. Jos taas on ihan täyden veron dieseliä tankissa tai päivämaksu maksettu niin asia olis ok? En tiiä ihan 100% mutua tää on, nyt tarttis jonkun oikean maajussin faktaa pöytään. Mää mistään mitään tiiä, mää ajan vaan :orgmp:

Viimeksi muokattu:
Kannatan auttamista. Lähimmäisen auttaminen ei tarkoita hyväuskoisuutta tai tyhmyyttä vaan harkintaa ja järjen käyttöä. Ennakkoluulot on meillä joskus esteenä, joskus turvana. Viimeisin tälläinen ennakkoluulotapaus oli toissakesänä nelostiellä kun bussipysäkillä matkailudukaton vierellä kättä heilutti paksuhameinen tumma. Itse olin pyörällä matkalla Lappiin joten mitä minä moista auttamaan? Hinata en voi, virtaa en voi antaa. Jostain syystä kuitenkin pysäytin kysymään mikä hätänä. Mikäpä muukaan kun diisseli lopussa:p Täh? Ei kanisteria, ei mitään. No elämä on joskus ihmeellistä. Heimoemäntä kääntyi kannoillaan ja löysi pientareelta kympin muovikannun mikä sisältä haisi bensalta. :blink: (miten ne sen tekee) Hän kaivoi liiveistään setelin polttoaineeseen ja pyysi hakemaan. Empä voinut muutakaan kun verkolla pönikkä ritsille ja 7+7km ja emäntä sai diisselit dukatoon. Yritti maksaa mutta sanoin ettei käy.

Kannatan edelleen lähimmäisen auttamista. En halua rahaa auttamisesta vaikka autettavan kannalta se olisikin vain kohtuullista. Kaikkia olen pyytänyt että he jäisivät minulle velkaa. Velan saa kuitattua auttamalla kahta muuta. Itse olen vielä viisi pystyssä.

^Tuostapa tuli mieleen se tilanne kun itse tarvitsin apua. Multa nimittäin loppui bensa kuutostiellä neljän aikaan aamuyöllä 4 vuotta sitten. No rullailin levikkeelle ja laitoin hätävilkut päälle ja just kerkisin autosta nousta kun jo taakse kaartaa nuori romanimies vaimoineen vanhalla rellulla apua tarjoamaan. No mulla sattu olemaan kanisteri kontissa ja tarjosivat kyydin seuraavalle huoltoasemalle ja vielä takaisinkin. Eivät suostuneet rahaakaan ottamaan kiitokseksi. Täytyy myöntää että itelläni on ollu ja on edelleenkin tiettyjä ennakkoluuloja romaniväestöä kohtaan, mutta tuo tapaus muistutti kyllä että on heissäkin hyviä ihmisiä.

Itekin kyllä pysähdyn aina jos joku selvästi apua tarvitsee. Tosin täällä Kaakkois-Suomessa 98% tien sivussä hätävilkut päällä olevista on venäläisiä, jotka vaan on pysähtyny lukemaan karttaa. Ja ne hölmöt saattaa tämän takia pysähtyä moottoritien pientareelle, rampin päähän tai ihan mihin vaan:doh:

Hienoa, että auttamishaluja vielä(kin) löytyy, vaikka ajat on mitä ovat. Itselleni ei ole sattunut, että olisin apua tarvinnut (vielä), mutta olen autellut muutama vuosi sit tien päälle jäänyttä kotilokuskia, jolta oli menovesi päässyt loppumaan. Mulla on, ainakin pidemmillä reissuilla, pärräimen sivulaukussa 5 l:n kannu menovettä mahdollisen "tapaturman" (=hups, miten se näin, että unohtui, taas, käymäti ajoissa pumpulla.) varalta. Autettavalla sattui sentään olemaan bensakone, eli saatiin homma kasaan välittömästi. Ilkesi vielä tyrkyttää paikallisia maksuvälineitä, mutta sanoin että "tee sama joskus jollekin toiselle, niin sujut ollaan". Kotilokuskilla jostain kumman syystä jäi nk. haavi auki, ja hetken päästä lupasi pistää hyvän kiertämään. Kummallekin jäi varmasti hyvä mieli tapahtuneesta.

Pankaa hyvä kiertämään! Se ei mene koskaan hukkaan.

T: Hannu Luoma (Lumumba)

Back