j0el sanoi:
Ilmassa on vittuilun tuntua
Kyllä tässä näyttäisi vain taas olevan perinteinen suomalaisuus huipussaan. Olisin luullut että kaksi pyörää yhdistää meitä edes sen verran, että ei näin alas tarvitsisi vajota. Onneksi muutama harva edes näyttää ymmärtävän.
En tarkoita tätä viestiä vittuiluna kenellekkään, enkä siis toivo saavani tästä mitään vastaavaa takaisinkaan, mieli on muutenkin tarpeeksi maassa.
Ajelin viimeperjantaina viimeisillä penneillä hankkimallani moottoripyörällä ympäri pääkaupunkiseutua, tottakai rajoitusten mukaan, tiesin mikä päivä on kyseessä. Kuukauden viimeinen perjantai-ilta, Bomber-ilta. Joka paikassa poliiseita, kortti herkässä. Vähän väliä perässä ajeli valkoinen Jaguar, välillä poliisipyörä. Siviilipoliiseja moottoripyörillä ja autoilla. Hyvin meni, ei edes yhtäainoaa pysäytystä (mikä on ihme nuorelle pää edellä ajavalle motoristille).
Kävin Helsingin Hietaniemessä moikkaamassa kavereitani, jotka olivat sinne kokoontuneet. Sieltä tämä hurjaakin hurjempi Bomber-joukko lähti ajelemaan kohti Tuusulaa, Juslan teollisuusaluetta. Itse en tähän letkaan liittynyt. Läksin omille teilleni. Poliiseita oli joka paikassa aivan älyttömän paljon, mutta yksikään ei pysäyttänyt minua, koska ajoin nätisti kuin kunnon nuori motoristi ajaakin.
Päätin kumminkin käydä katsomassa Juslan teollisuusaluetta, onko meininki sama kuin se ennen oli. Poliisit olivat vanhan tapansa mukaan piirittäneet täysin kyseisen alueen. Ajoin kumminkin paikalle. Homma näytti aika rauhalliselta, mitä nyt muutama kaveri esitteli pyöränkäsittelytaitojaan tyhjällä suoralla jossa on 40km nopeusrajoitus. Paikalla oli muutama sata moottoripyörää ja kaikki siististi rivissä kaukana tästä "temppuilusuorasta". Motoristit olivat myös nätisti ryhmittyneet kauas pois suoralta, jottei kenellekkään vaan sattuisi mitään. Nämä ohjeet saimme kerran poliiseilta jotka antoivat meille luvan Juslassa tämän alakulttuurin harjoittamiseen. Monesti ovat poliisitkin valvoneet tapahtumaa, ja antaneet neuvoja miten hommasta saadaan turvallinen kaikille. Hyvin on mennyt.
Tällä kertaa paikalla oli myös poliiseja, ja löin pyörän parkkiin. Kävin katsomassa muutamaa vanhaa tuttua jotka esittelivät taitojaan suoralla. Muutama kaveri siinä sanoi että "mee nyt vetämään vanhojen aikojen muistoksi" ja tottakai jalkaa pakotti, uus pyörä ja paikka jossa on ennen saanut luvan kanssa harjoitella turvallisesti. Ei muuta kuin pyörä tulille ja kokeilemaan. Suora aukeaa, näkyvyys yli puolikilometriä eteenpäin ja suoran toisessa päässä muutama moottoripyörä vahtimassa ettei paikalle satu vain tulemaan kukaan ulkopuolinen. Perjantaina klo 22 ja risat, sitä tuskin tulee tapahtumaan.
Tiedän hyvin että tästä voi saada sakot, tie on suljettu, mutta ei virallisesti. Mutta kun ennenkin, niin ei sitten muuta kuin keula pystyyn, tasapainoilua takapyörällä ja ennen suoran loppua jarrutus ja takaisin alkuun. Siinä pari kertaa tuli keulaa nostettua, välillä takapyörää ja sitten pyörä parkkiin. Muutama muu taituri kävi siinä välissä temppuilemassa. Poliisit edelleen näköyhteyden päässä. Siinä sitä temppuilua jatkui varmaan noin vartin, ja päätin mennä itse uudestaan. Kerran suoran päähän, ja takaisin. Eteeni lähtee juoksemaan siviilipukuinen poliisimies, joka esittää syytteen "törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta". Kaikkien muidenkin temppuilijoiden kilvet on kerätty muistiin ja kortit pois. Itse tietysti vedin pohjat, eli tuon 150km/h 40 alueella keula pystyssä. Ei tuossa paljon sanottavaa enää ole, poliisi päätti tällä kertaa näin.
Ihmiset käyvät kyselemässä tyhmiä, tunteet kuumenevat ja poliisimiehillekkin näyttää vähän nousevan hiki hattuun. Paikalle tilataan Jaguar, jonka takapenkille pääsen istumaan ensimmäisenä. Paperihommat kuntoon, ajoaikaa 45minuuttia kotiin. Sekin poliisisaattueessa. Muut motoristit, tästä poliisin omasta mielestäni hyvin epäreilusta pelistä johtuen lähtevät kaahaamaan ja etsimään muuta paikkaa pääkaupunki seudulta, sakkoja tulee ja kortteja lähtee. Järjetöntä touhua, siinä ajavat loppuillan kilpaa toisiansa pakoon poliisin kanssa, minä istun kortittomana baarissa, juon maksani ja aivoni.
Kirjoitin tuon vaan sen vuoksi, että näille joillekin asiasta tietämättömille selviäisi tapahtumien kulku. En hae tällä mitään empatiaa, haluaisin vain tuoda esille oman (ehkä monen muunkin) näkökantani.
Minulle on turha alkaa saarnata siitä, ettenkö olisi tiennyt että tuosta tempauksesta voi "ison kirjan" mukaan saada sakot. Tiedän hyvin tehneeni sen veronmaksajien maksamalla tiellä, mutta mahdollisimman turvallisesti, enkä tunne minkäänlaista syyllisyyden tunnetta siitä että olisin vaarantanut kenenkään muun henkeä, kuin itseni.
Turha myöskään sanoa mistään laillisen paikan hommaamisesta, koska ainakaan omin avuin se ei ole näyttänyt tähän mennessä minkäänlaista valoa. Kerran tosin taidettiin päästä aika lähelle, mutta pari päivää ennen H-hetkeä vedettiin luvat takaisin ja annettiin lisäehdoksi aidata alue parimetrisellä betoniaidalla. Ehkä tästä samanlaisesta tyylisuuntauksesta täälläpäin viestii myös rikki revitty Keimolan Motor Stadium, jonka vieressä olen asunut kaikki 22 elinvuottani. Turha siis väittää ettei paikkaa olisi etsitty, välillä tuntuu ettei edes rahalla saisi.
Pyydän anteeksi kaikilta niiltä motoristeilta, jonka tuntevat maineensa tahriintuneen kyseisen tempaukseni johdosta.
Pyydän anteeksi kaikilta sattumalta paikalle sattuneista, jotka tuntevat henkensä olleen törkeästi vaarassa tuona kohtalokkaana iltana.
Tällä hetkellä tallissani on neljä kaksipyöräistä, nämä ovat minulle koko elämäni, olen ajanut 4-vuotiaasta asti, ja aion jatkaa tätä niin pitkälle kuin henki pihisee. Tietysti vasta sitten jos ja kun saan joskus ajolupani takaisin. Saa siis nähdä mitä tuomari sanoo... ainakin on varmaa ettei tästä helpolla selviä. Työpaikka on vaakalaudalla, huomenna koulun pääsykokeisiin on turha mennä, koska sakkojen maksamiseen tarvitaan rahaa, ja sitä ei opiskelijalla ole. Mutta yksi on varmaa, että pyöriäni en myy.
Pieniä takaiskuja, mutta ollakseen vanha ja viisas, täytyy olla ekaksi nuori ja tyhmä.
Olen sanottavani sanonut, aamen.