• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toistakymmentä korttia hyllylle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En tiedä missä maaseutu pääkaupunkilaisten mielestä sijaitsee... ainakin Helsingin rautatieasemalla yksi nainen kertoi menevänsä maalle... hän oli menossa Espooseen  
nixweiss.gif

Onko siinä joku käytännön syy, järkeväkin, miksi maaseutu on huono paikka?
Ei maaseudussa mitään vikaa ole. Siellä on kivaa, lehmiä ja traktoreita. Mielelläni siellä pidemmälläkin asuisin, ja ehkä kohta taas muutankin.
Tällä hetkellä asun myös maaseudulla (n. 300 metriä kehä kolmosen väärällä puolella) ja pelkkää peltoa ja metsää ympärillä. Joidenkin mielestä maaseutu alkaa jo kehä ykkösen jälkeen.

Kukahan taas jeesustelee...
Kun tälle linjalle lähdettiin, kuka ajeli tuolla mäntsälässä muutama viikko sitten ilman kypärää. Haitko rispectiä?[/QUOTE]
Tunnustan, ajoin mopottimen parkista bensamittarille koko 20 metriä ja ilman kypärää
biggrin.gif

Ps. Sainko rispectiä? Jos sain niin nimikirjoituksia saa samalla bensiksellä torstaina klo 18.00
cool.gif

Lähinnä tässä huvittaa tää kovien jätkien "kova" kohtalo, eivät kestä vinkumatta sakkoja ja ollaan ku 14 vuotiaat tarkkis kovikset...vittu sitä vittu tätä, mä en ainakaa tee näin ja kaikki muut on kusipäitä asenne...

Tuolla toisella voorumilla mainittu gnu-teoria oli enemmän kun osuva...kärkytään ja kärkytään vaikka tiedetään että siellä jontkassa niitä krokotiileja vaanii...sitten kun napsahtaa niin se onkin sen poliisin syy...suorastaan pakotti keulimaan...

Kattokaas se poliisi on se jeesus ja ne bumpersit on niitä opetuslapsia...eivät vaan kovin hyviä/nopeita oppimaan...mutta mitä sitä tarkkisnuorelta voi odottaakkaan
pftroest.gif

Tällä se moturismihenki taas kipuaa pilviin
tounge.gif

j0el sanoi:
Ilmassa on vittuilun tuntua

Kyllä tässä näyttäisi vain taas olevan perinteinen suomalaisuus huipussaan. Olisin luullut että kaksi pyörää yhdistää meitä edes sen verran, että ei näin alas tarvitsisi vajota. Onneksi muutama harva edes näyttää ymmärtävän.

En tarkoita tätä viestiä vittuiluna kenellekkään, enkä siis toivo saavani tästä mitään vastaavaa takaisinkaan, mieli on muutenkin tarpeeksi maassa.

Ajelin viimeperjantaina viimeisillä penneillä hankkimallani moottoripyörällä ympäri pääkaupunkiseutua, tottakai rajoitusten mukaan, tiesin mikä päivä on kyseessä. Kuukauden viimeinen perjantai-ilta, Bomber-ilta. Joka paikassa poliiseita, kortti herkässä. Vähän väliä perässä ajeli valkoinen Jaguar, välillä poliisipyörä. Siviilipoliiseja moottoripyörillä ja autoilla. Hyvin meni, ei edes yhtäainoaa pysäytystä (mikä on ihme nuorelle pää edellä ajavalle motoristille).

Kävin Helsingin Hietaniemessä moikkaamassa kavereitani, jotka olivat sinne kokoontuneet. Sieltä tämä hurjaakin hurjempi Bomber-joukko lähti ajelemaan kohti Tuusulaa, Juslan teollisuusaluetta. Itse en tähän letkaan liittynyt. Läksin omille teilleni. Poliiseita oli joka paikassa aivan älyttömän paljon, mutta yksikään ei pysäyttänyt minua, koska ajoin nätisti kuin kunnon nuori motoristi ajaakin.

Päätin kumminkin käydä katsomassa Juslan teollisuusaluetta, onko meininki sama kuin se ennen oli. Poliisit olivat vanhan tapansa mukaan piirittäneet täysin kyseisen alueen. Ajoin kumminkin paikalle. Homma näytti aika rauhalliselta, mitä nyt muutama kaveri esitteli pyöränkäsittelytaitojaan tyhjällä suoralla jossa on 40km nopeusrajoitus. Paikalla oli muutama sata moottoripyörää ja kaikki siististi rivissä kaukana tästä "temppuilusuorasta". Motoristit olivat myös nätisti ryhmittyneet kauas pois suoralta, jottei kenellekkään vaan sattuisi mitään. Nämä ohjeet saimme kerran poliiseilta jotka antoivat meille luvan Juslassa tämän alakulttuurin harjoittamiseen. Monesti ovat poliisitkin valvoneet tapahtumaa, ja antaneet neuvoja miten hommasta saadaan turvallinen kaikille. Hyvin on mennyt.

Tällä kertaa paikalla oli myös poliiseja, ja löin pyörän parkkiin. Kävin katsomassa muutamaa vanhaa tuttua jotka esittelivät taitojaan suoralla. Muutama kaveri siinä sanoi että "mee nyt vetämään vanhojen aikojen muistoksi" ja tottakai jalkaa pakotti, uus pyörä ja paikka jossa on ennen saanut luvan kanssa harjoitella turvallisesti. Ei muuta kuin pyörä tulille ja kokeilemaan. Suora aukeaa, näkyvyys yli puolikilometriä eteenpäin ja suoran toisessa päässä muutama moottoripyörä vahtimassa ettei paikalle satu vain tulemaan kukaan ulkopuolinen. Perjantaina klo 22 ja risat, sitä tuskin tulee tapahtumaan.

Tiedän hyvin että tästä voi saada sakot, tie on suljettu, mutta ei virallisesti. Mutta kun ennenkin, niin ei sitten muuta kuin keula pystyyn, tasapainoilua takapyörällä ja ennen suoran loppua jarrutus ja takaisin alkuun. Siinä pari kertaa tuli keulaa nostettua, välillä takapyörää ja sitten pyörä parkkiin. Muutama muu taituri kävi siinä välissä temppuilemassa. Poliisit edelleen näköyhteyden päässä. Siinä sitä temppuilua jatkui varmaan noin vartin, ja päätin mennä itse uudestaan. Kerran suoran päähän, ja takaisin. Eteeni lähtee juoksemaan siviilipukuinen poliisimies, joka esittää syytteen "törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta". Kaikkien muidenkin temppuilijoiden kilvet on kerätty muistiin ja kortit pois. Itse tietysti vedin pohjat, eli tuon 150km/h 40 alueella keula pystyssä. Ei tuossa paljon sanottavaa enää ole, poliisi päätti tällä kertaa näin.

Ihmiset käyvät kyselemässä tyhmiä, tunteet kuumenevat ja poliisimiehillekkin näyttää vähän nousevan hiki hattuun. Paikalle tilataan Jaguar, jonka takapenkille pääsen istumaan ensimmäisenä. Paperihommat kuntoon, ajoaikaa 45minuuttia kotiin. Sekin poliisisaattueessa. Muut motoristit, tästä poliisin omasta mielestäni hyvin epäreilusta pelistä johtuen lähtevät kaahaamaan ja etsimään muuta paikkaa pääkaupunki seudulta, sakkoja tulee ja kortteja lähtee. Järjetöntä touhua, siinä ajavat loppuillan kilpaa toisiansa pakoon poliisin kanssa, minä istun kortittomana baarissa, juon maksani ja aivoni.

Kirjoitin tuon vaan sen vuoksi, että näille joillekin asiasta tietämättömille selviäisi tapahtumien kulku. En hae tällä mitään empatiaa, haluaisin vain tuoda esille oman (ehkä monen muunkin) näkökantani.

Minulle on turha alkaa saarnata siitä, ettenkö olisi tiennyt että tuosta tempauksesta voi "ison kirjan" mukaan saada sakot. Tiedän hyvin tehneeni sen veronmaksajien maksamalla tiellä, mutta mahdollisimman turvallisesti, enkä tunne minkäänlaista syyllisyyden tunnetta siitä että olisin vaarantanut kenenkään muun henkeä, kuin itseni.

Turha myöskään sanoa mistään laillisen paikan hommaamisesta, koska ainakaan omin avuin se ei ole näyttänyt tähän mennessä minkäänlaista valoa. Kerran tosin taidettiin päästä aika lähelle, mutta pari päivää ennen H-hetkeä vedettiin luvat takaisin ja annettiin lisäehdoksi aidata alue parimetrisellä betoniaidalla. Ehkä tästä samanlaisesta tyylisuuntauksesta täälläpäin viestii myös rikki revitty Keimolan Motor Stadium, jonka vieressä olen asunut kaikki 22 elinvuottani. Turha siis väittää ettei paikkaa olisi etsitty, välillä tuntuu ettei edes rahalla saisi.

Pyydän anteeksi kaikilta niiltä motoristeilta, jonka tuntevat maineensa tahriintuneen kyseisen tempaukseni johdosta.

Pyydän anteeksi kaikilta sattumalta paikalle sattuneista, jotka tuntevat henkensä olleen törkeästi vaarassa tuona kohtalokkaana iltana.

Tällä hetkellä tallissani on neljä kaksipyöräistä, nämä ovat minulle koko elämäni, olen ajanut 4-vuotiaasta asti, ja aion jatkaa tätä niin pitkälle kuin henki pihisee. Tietysti vasta sitten jos ja kun saan joskus ajolupani takaisin. Saa siis nähdä mitä tuomari sanoo... ainakin on varmaa ettei tästä helpolla selviä. Työpaikka on vaakalaudalla, huomenna koulun pääsykokeisiin on turha mennä, koska sakkojen maksamiseen tarvitaan rahaa, ja sitä ei opiskelijalla ole. Mutta yksi on varmaa, että pyöriäni en myy.

Pieniä takaiskuja, mutta ollakseen vanha ja viisas, täytyy olla ekaksi nuori ja tyhmä.

Olen sanottavani sanonut, aamen.

Tiedän hyvin että tästä voi saada sakot, tie on suljettu, mutta ei virallisesti. Mutta kun ennenkin, niin ei sitten muuta kuin keula pystyyn, tasapainoilua takapyörällä ja ennen suoran loppua jarrutus ja takaisin alkuun. Siinä pari kertaa tuli keulaa nostettua, välillä takapyörää ja sitten pyörä parkkiin. Muutama muu taituri kävi siinä välissä temppuilemassa. Poliisit edelleen näköyhteyden päässä. Siinä sitä temppuilua jatkui varmaan noin vartin, ja päätin mennä itse uudestaan. Kerran suoran päähän, ja takaisin. Eteeni lähtee juoksemaan siviilipukuinen poliisimies, joka esittää syytteen "törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta". Kaikkien muidenkin temppuilijoiden kilvet on kerätty muistiin ja kortit pois. Itse tietysti vedin pohjat, eli tuon 150km/h 40 alueella keula pystyssä. Ei tuossa paljon sanottavaa enää ole, poliisi päätti tällä kertaa näin.

Ihmiset käyvät kyselemässä tyhmiä, tunteet kuumenevat ja poliisimiehillekkin näyttää vähän nousevan hiki hattuun. Paikalle tilataan Jaguar, jonka takapenkille pääsen istumaan ensimmäisenä.
Paikalla olleena saat sympatiani...
bowdown.gif

taisit olla Tellulla liikkeellä! Täytyy myöntää että hieman kävi sääliksi...
confused_orig.gif

(ja tämä ei todellakaan ollu v*ttuilua)

Meikäläistä vähän hämää täällä esitetyt jutut. 'Mahdollisimman turvallisesti', 'muita ei vaarannettu', 'pyörätie välissä'. Kuitenkin käsittääkseni homma tapahtui sellaisessa paikassa, jossa yleisön ja itse tapahtuman välissä ei ollut mitään suojaa. Ja vauhdit olivat kuulemma olleet pitkälti toista sataa.

Mulla ainakin on semmoinen käsitys, että jos siinä vauhdissa sattuu joku moka ja kaadutaan kunnolla, niin ei se irti päässyt kama ihan parissa kymmenessä metrissä itsekseen pysähdy. Käsittääkseni se vaarantaminen tarkoittaa sitä, että jos jotain tapahtuu niin jonkun ulkopuolisen vammautuminen on mahdollista.

Ja tuo pyörätie siinä välissä olisi kyllä minusta sitä vaaraa lisäävä tekijä. Ne kun yleensä ovat eri tasossa tien kanssa. Ja pienestäkin saattaa liukuva pyörä alkaa heitellä kärrynpyöriä.

Ja sekin jäi mielenpäälle, että eikö noilla radoilla, saa temppuilla jos se on nimenomaan sitä varten vuokrattuna. Eli eikö ne vuokraa niitä tähän käyttöön? Mitä olen noita ratapäiväkeskusteluja lueskellut ja tullut semmoiseen johtopäätökseen, että se porukka itse hoitelee liputukset sun muut. Eli kikkailu sinänsä ei olisi radoilla kielletty, vaan sitä on alettu esitteleen väärässä paikassa väärään aikaan?

Mulla ainakin on semmoinen käsitys, että jos siinä vauhdissa sattuu joku moka ja kaadutaan kunnolla, niin ei se irti päässyt kama ihan parissa kymmenessä metrissä itsekseen pysähdy. Käsittääkseni se vaarantaminen tarkoittaa sitä, että jos jotain tapahtuu niin jonkun ulkopuolisen vammautuminen on mahdollista.

Ja tuo pyörätie siinä välissä olisi kyllä minusta sitä vaaraa lisäävä tekijä. Ne kun yleensä ovat eri tasossa tien kanssa. Ja pienestäkin saattaa liukuva pyörä alkaa heitellä kärrynpyöriä.
Mutta edelleen, eihän sinne tapahtumaan tarvitse mennä jos tuntuu siltä että oma henki on vaarassa.
pftroest.gif

Kyllä sinne kaikki on ihan vapaaehtoisesti menneet mukaan "laittomaan" tapahtumaan.
eek.gif

Mutta edelleen, eihän sinne tapahtumaan tarvitse mennä jos tuntuu siltä että oma henki on vaarassa.  
pftroest.gif

Kyllä sinne kaikki on ihan vapaaehtoisesti menneet mukaan "laittomaan" tapahtumaan.  
eek.gif
Se miltä tuntuu ja mikä on oikea tilanne ovat monesti ihan eri asioita. Kyllä minustakin tuntuu ihan turvalliselta monessa paikassa, mutta silti jotain saattaa sattua.

Meikäläistä vähän hämää täällä esitetyt jutut. 'Mahdollisimman turvallisesti', 'muita ei vaarannettu', 'pyörätie välissä'. Kuitenkin käsittääkseni homma tapahtui sellaisessa paikassa, jossa yleisön ja itse tapahtuman välissä ei ollut mitään suojaa. Ja vauhdit olivat kuulemma olleet pitkälti toista sataa.

Mulla ainakin on semmoinen käsitys, että jos siinä vauhdissa sattuu joku moka ja kaadutaan kunnolla, niin ei se irti päässyt kama ihan parissa kymmenessä metrissä itsekseen pysähdy. Käsittääkseni se vaarantaminen tarkoittaa sitä, että jos jotain tapahtuu niin jonkun ulkopuolisen vammautuminen on mahdollis
Itseasiassa yleisö oli kerääntyneenä 'kiihdytyskaistan' alkuun,
eli temppuilijat ajoivat yleisöstä poispäin. Huippunopeudet saavutettiin
siis alueella jossa (muistaakseni) ei ollut sivustakatsojia.
Ja välimatkaa yleisön ja ajotien välissä oli melkoisesti, eiköhän siinä
me vapaaehtoiset maalitaulutkin oltaisi onnistuttu suurimmat
pyöränkappaleet väistelemään.
wink.gif

Mutta todellakin, vapaaehtoisesti me kaikki siellä olimme.

Se miltä tuntuu ja mikä on oikea tilanne ovat monesti ihan eri asioita. Kyllä minustakin tuntuu ihan turvalliselta monessa paikassa, mutta silti jotain saattaa sattua.

Niinpä, turvallista paikkaa ei olekkaan. Se ei tarkoita sitä että
kenenkään pitäisi vetäytyä kotipesäänsä vaaroilta piiloon,
saattaahan se pesän kattokin romahtaa.

mza:lta melko tyhjentävästi kirjoitettu, 'Nuff said.

bowdown.gif
mza
bowdown.gif

Toivonmukaan ei kuitenkaan mennyt kesä kokonaan vituiksi yhden illan takia.

Niinpä, turvallista paikkaa ei olekkaan. Se ei tarkoita sitä että
kenenkään pitäisi vetäytyä kotipesäänsä vaaroilta piiloon,
saattaahan se pesän kattokin romahtaa.
Niinpä. Tarkoitukseni oli vaan sanoa, että jos ei ollut mitään varsinaista suojaavaa aitaa tms., niin tilanteen ei voi sanoa olleen 'mahdollisimman turvallinen'.

Ja kun ei ole itse paikalla, niin ei voi tarkkaan tietää.

Kyllä mäkin ihailen tuollaista kikkailua. Sellaistahan tuntuu tuolla suuressa maailmassa olevan mm. moottorikisoissa lähtöjen välillä. Siellä on turvallisuus ihan eri tasolla. Mutta paikka ja aika...

Tarkoitukseni oli vaan sanoa, että jos ei ollut mitään varsinaista suojaavaa aitaa tms., niin tilanteen ei voi sanoa olleen 'mahdollisimman turvallinen'.
Niin no tuolla nyt on haluttu tarkoittaa että 'tilanteen mukaan
mahdollisimman turvallinen'. Eli ei mitään MotoGP-ajojen tasoisia
turvatoimia, vaan ihan maalaisjärjen mukaista hengenvarjelua.

pftroest.gif

eek.gif
On se vaikeeta joillekin näköjään!!! Kaikki oli siellä ihan omasta tahdostaan, paikka ja aika on niin hyvät kuin on mahdollista nykyisillä resursseilla! On katsottu paikka syrjäiseltä teollisuusalueelta, muita sivullisia ei ole liikenteessä jne! Se ois ihan eri asia kun vedettäis jossain manskulla keskellä päivää! Mene sinne kattomaan jos et ymmärrä mistä on kyse...

Jos poliisilla on resurssipula niin miten helvetissä ne pystyy monen partion voimin kyyttäämään etu- ja takapyörää nostavia motoristeja? Sillä ei ole mitään tekemistä rikollisuuden kanssa. Luulis että niillä ois sillonkin ollu jotain muutakin tekemistä, vaikka jalkautua keskustaan ja yrittää ehkäistä pahoinpitelyitä ja varkauksia yms, joita riittää ihan päivittäin...

**ttu että tää on kyllä sellanen tiukkapipojen maa!!!

Kyllä mäkin ihailen tuollaista kikkailua. Sellaistahan tuntuu tuolla suuressa maailmassa olevan mm. moottorikisoissa lähtöjen välillä. Siellä on turvallisuus ihan eri tasolla. Mutta paikka ja aika...
Tuon allekirjoittaa moni muukin motoristi. Taidokasta kikkailua voisin käydä katsomassa joskus vaikka lippuluukun kautta.

Valitettavasti wannabee-harrastajat itse tuhoavat ja leimaavat harrastuksen lisäksi koko motoristikuntaa omilla älyttömyyksillään
mad.gif
Harmi sinänsä kun kyseessä on vain äänekäs marginaaliryhmä.

Ja tuossa viime viikolla, tuolla samaisella teollisuusalueella, oli n. 7-8 prätkää, ei ketään muuta, klo 21 illalla, kaikki olivat tulleet rauhalliseen paikkaan treenaamaan mopon hallintaa, niin eiköhän sinne keskelle suoraa ajanut maija odottelemaan että häivymme. Eli keuliminen siirrettiin nätisti muun liikenteen sekaan... Tooodella fiksua.
Kannattaa tosiaan miettiä kuka on fiksu ja kuka ei. Uskomatonta soopaa taas...

Kukahan taas jeesustelee...
Huh huh mitä paskaa! Ketähän se haittaa jos siellä teollisuusalueella joku keulii? Keulimista on aina harrastettu ja tullaan harrastamaan, eikö se ole positiivista jos mennään syrjään treenaamaan eikä vedetä liikenteen seassa? Jos ei saada treenata jossain rauhassa, niin vedetään sitten vaikka itäväylällä ihan vittuillakseen...

Taitaa olla pipo jäänyt päähän talven jäljiltä, ja vieläpä liian kireä...

On se vaikeeta joillekin näköjään!!! Kaikki oli siellä ihan omasta tahdostaan, paikka ja aika on niin hyvät kuin on mahdollista nykyisillä resursseilla! On katsottu paikka syrjäiseltä teollisuusalueelta, muita sivullisia ei ole liikenteessä jne! Se ois ihan eri asia kun vedettäis jossain manskulla keskellä päivää! Mene sinne kattomaan jos et ymmärrä mistä on kyse...
On se niin vaikeeta ymmärtää, että se että ihmiset on jossain vapaaehtoisesti varjelis heitä vaaroilta. Mulle ainakin. En ihan tältä istumalta usko. Uskotko sinä?

Back