• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietokonejarrut tulevat moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kesällä sattui kuulemma sellainen tilanne eräällä eak-kurssilla, että yhdestä BMW-merkkisestä pyörästä hävisi jarrut. Tai siis ei kokonaan, mutta akku oli niin tyhjä, ettei jaksanut antaa tarpeeksi virtaa servojarruille. Tuli aika mielenkiintoiseksi pyörä käyttäytymisellään.
Toinen tarina bemarista. Äijä taluttanut pyörää talliin, missä jyrkkä alamaki. Pyörä menee menojaan kun ei oo virrat päällä ja jarrut ei tottele
omg.gif

Sitten Hondan dual-systeemi. Polkaset takajarruu ja penteles, etupyörä menee lukkoon  
crazy.gif

Että kyllä mä luotan vielä oikean käden sormiini  
tounge.gif
Jotenkin en ihan nielis noita juttuja tuosta vaan. Vaikka en bemareista mitään tiedäkkään niin en heti uskoisi että jarrut on toteutettu edellä kuvaamallasi tavalla eli kun virrat on pois niin jarrut on pois.

Niin ja mulle ainakin kelpais fiksut abs- jarrut, luistonesto, keulimisenestot yms. mitä teknologia nyt voikaan tuoda mukanaan. Mutta kahdella ehdolla:
1. Ne olisivat toimintavarmat
2. Ne olisivat poiskytkettävissä

En usko myöskään virrattomuudesta johtuvaa jarruttomuutta. Pitäisi ehkä testata, niin saataisiin varmuus. Usein moisilla urbaanitarinoilla peitellään oma teknisyyden pelko. Käytännössä BMW:n jarrut ovat ilmeisesti pärjänneet testeissä hyvin.

Ei kaikkien ole pakko ostaa Bemaria. Mulle on ihan sama millä ajatte, kunhan olette ITSE tyytyväisiä peleihinne. Mä olen!

Kuitenkin urveltaminen tekniikan liiasta kehityksestä on ihan turhaa, se tekniikka tulee sieltä kuitenkin koska voittaa lähes aina inhimillisen toiminnan.

Epäilen, että Bemarilla suhtaudutaan eri tavoin jarruihin kuin normaaliin laatujärjestelmään. Laatujärjestelmät usein pyrkivät minimoimaan virheiden määrän. Jarruihin ei voi oikeastaan suhtautua kuin NASA-maisesti. Pyrkiä virheiden totaaliseen poistamiseen.

Tuosta takajarrusta vielä.

En jaksa uskoa, että Honda tekisi niin tyhmän järjestelmän jossa takajarru vaikuttaisi etupyörään. Voisi olla yliliukkaalla ja hiekalla vähän jännä ominaisuus... Bemarissa takajarru ottaa taakse ja etujarru molempiin pyöriin. Mulle ihan ok, ei tartte edes polttaa kumia...

lisää elektroniikkaa vain peliin ja saadaa ainakin luotua kuljettajalle mielikuva, että tällä voi nyt sitte ajaa lujempaa...kyllä tekniikka pelastaa.

mää meen takas luolaan miettimään, että millon japsi tai saku keksii elektronisen kuskinki, jottei tarvis itte lähteä sateeseen kiusaan itteään...sais kotisoffalta seurata 3kee kännykästä kuinka kivaa on ajaa motskarilla.

sport05.gif
Juu, mä olen nähnyt kylliksi näitä kuskeja, jotka luottaa automatiikkaan.
Viimeks sellaiselle sanoin et jään sun kyydistä pois...
ja toiselle, kun meinas pyörän kaataa, että olis tullut melko kalliiks.
Antakaa vain ohjakset automatiikalle...on hauska katsoo muutaman vuosen pääst mieten mennään...kuinka monen auton ketjukolareita on sisäänmenoteillä Hesas...

No, siitä voi jokainen omassa päässä miettiä montako pyörää on mennyt tänä kesänä nurin, kun on jarrutettu etunen/takanen lukkoon tai ei ole muutoin osattu jarruttaa oikealla tavalla. Montako kuollutta on tullut edellä mainitusta syystä? Paljonko on kulunut rahaa vakuutusyhtiöiltä ihonsiirtoihin ja pyörien korjauksiin?

Illalla tulee töllöstä Matrix - tekniikkakammoisten ei kannata katsoa, näkee pian pahoja unia ABS-antureista ja jarruservoista.
biggrin.gif

No, siitä voi jokainen omassa päässä miettiä montako pyörää on mennyt tänä kesänä nurin, kun on jarrutettu etunen/takanen lukkoon tai ei ole muutoin osattu jarruttaa oikealla tavalla. Montako kuollutta on tullut edellä mainitusta syystä? Paljonko on kulunut rahaa vakuutusyhtiöiltä ihonsiirtoihin ja pyörien korjauksiin?

Illalla tulee töllöstä Matrix - tekniikkakammoisten ei kannata katsoa, näkee pian pahoja unia ABS-antureista ja jarruservoista.
biggrin.gif
Aika fakiiri olet, jos pystyt tuon kertomaan. Luulen ettei sitä tiedä vakuutusyhtiötkään?
Montako?
Oma kantani on että kun teen omat jarrutukseni, tiedän kuka töppäs.
Mut mitään en jätä automatiikalle.

Aika paljon turhaa jeesustelua kertyi taas.

Eiköhän pyöriä jatkossakin saa ilman apugizmoja tai vähintää sulakkeen irti nappaamalla voi lukita pyöriään ihan miten haluaa.

En väittänytkään että autoista apsit ja epsit suoraan pyörään pultattaisiin, mutta teoriathan ovat siellä jo valmiina suunnittelupöydällä. On sitä paljon hurjempiakin hiukkaskiihdyttimiä suunniteltu ja jopa rakennettu, kuin yksi elektroninen jarrujärjestelmä moottoripyörään.

Ja ovathan nuo autojen absitkin kehittyneet melko lailla. Entisessä -94 passatissani emäntä sai kerran jarrutuksessa liukkaalla absit toimintaan, seurauksena valtava pamaus ja "tu-tu-tu-tu" rutina. Kotiin päästyään hädissään selitti että nyt varmaan hajosi auto. Nykyisessä 10 vuotta uudemmassa golffissa ei juuri absien toimintaa säikähdä, sellaista olematonta jurinaa.

biggrin.gif
Aika fakiiri olet, jos pystyt tuon kertomaan. Luulen ettei sitä tiedä vakuutusyhtiötkään?
Montako?
Oma kantani on että kun teen omat jarrutukseni, tiedän kuka töppäs.
Mut mitään en jätä automatiikalle.
Tässä muutama esimerkkiviesti, jonka haulla (etupyörä AND lukkoon) löysin.
Linkki1, Linkki2, Linkki3,Linkki4

Ketjuja jos lukee pidemmälle niin saattaa sieltä muitakin vastaavia tapahtumia löytyä. Ei nämä varmaan ainoat ole. Mitään tilastollista näistä ei tietenkään voi vetää, mutta löytääkö joku täältä orgista ABS:ien "aiheuttaman" onnettomuuden? Muistan ainakin yhden läheltäpititilanteen lukeneeni. Uskallan jopa epäillä (puhdasta mutua), että tuo lukkojarrutuskaatuminen on toiseksi yleisin kaadon syy heti paikaltaan kaatamisen jälkeen..

Mutta joo, ei tässä ketään ole tarkoitus käännytää jehov.. ABS:n todistajaksi..  
wink.gif

Siinä vaiheessa,kun tarvitsee tietokoneen ym. elektoniikan apua pyörän ajamiseen on syytä vaihtaa kulkuneuvoa!
mad.gif
033102beer_1_prv.gif

Jaa, ajattelin et olisit laittanut linkkejä jostain liikenneturvan tutkijalautakunnan sivuilta, että kuinka moni onnettomuuksista tapahtui lukkojarrutuksen takia.
En kauheasti pane painoa uutisille...tuntien lehtien uutisoinnin.
Ja jarrutus sitten, on sellainen asia, jota pyörällä pitää opetella...
Ja luulenpa, että kun se on kunnolla selkärangassa, se tapahtuu paremmin, kuin et jos automaatti sen hoitaa.

Omat kokemukset abs-jarrullisesta Beemeristä soratiellä ei paljon innosta sitä kehumaan.Tosin oli kai niitä ensimmäisiä mutta kyllä se on oltava poiskytkettävissä.Eikä ne autojenkaan absit ole kovin ihmeelliset silloin kun on kirkkaan jään päällä lunta. Kai ne paranee koko ajan kun niitä kehitellään mutta enpä noita kaipaa pyörääni.

En jaksa uskoa, että Honda tekisi niin tyhmän järjestelmän  jossa takajarru vaikuttaisi etupyörään. Voisi olla yliliukkaalla ja hiekalla vähän jännä ominaisuus... Bemarissa takajarru ottaa taakse ja etujarru molempiin pyöriin. Mulle ihan ok, ei tartte edes polttaa kumia...
Usko ei ole sama asia kuin tieto.
wink.gif

Eli, Hondalla on ollut tuo järjestelmä prätkissä jo vuosia.

Dual CBS for large sports tourers

Ja luulenpa, että kun se on kunnolla selkärangassa, se tapahtuu paremmin, kuin et jos automaatti sen hoitaa.
Näinhän se on, että jarrutusta pitää opetella, ja epäilemättä se hoituu tehokkaammin kuin ABSilla, kun homma on selkärangassa.

Epäilen vain, että yli 90% meistä motoristeista ei osaa jarruttaa tehokkaasti/oikein äkkitilanteessa. Eli tarkoitan todella äkillistä tilannetta, jolloin homman täytyy tulla juurikin sieltä selkärangasta. Siihen "selkärankaan" tarvitaankin sitten jo harjoitusta, muutakin kuin yksi rata-ajopäivä tai EAK kurssi vuodessa - uskoisin. Kuinkahan moni on edes harjoitellut äkkijarrutusta maantienopeudesta? Hyvää treeniä tuohon pyörän hallintaan on varmasti keulimiset ja stoppiet.

Juu, ja itse uskon kuuluvani tähän yli 90% ryhmään.
talktohand.gif
Osittain siitä syystä pyörässäni on ABSit.

Näinhän se on, että jarrutusta pitää opetella, ja epäilemättä se hoituu tehokkaammin kuin ABSilla, kun homma on selkärangassa.

Epäilen vain, että yli 90% meistä motoristeista ei osaa jarruttaa tehokkaasti/oikein äkkitilanteessa. Eli tarkoitan todella äkillistä tilannetta, jolloin homman täytyy tulla juurikin sieltä selkärangasta. Siihen "selkärankaan" tarvitaankin sitten jo harjoitusta, muutakin kuin yksi rata-ajopäivä tai EAK kurssi vuodessa - uskoisin. Kuinkahan moni on edes harjoitellut äkkijarrutusta maantienopeudesta? Hyvää treeniä tuohon pyörän hallintaan on varmasti keulimiset ja stoppiet.

Juu, ja itse uskon kuuluvani tähän yli 90% ryhmään.
talktohand.gif
Osittain siitä syystä pyörässäni on ABSit.
en jaksa uskoa, että 90% ei oppisi jarruttamaan, mutta kamalaa on tilanne jos puuttuvaa taitoa aletaan ostamaan tekniikan muodossa.

hyväthän nuo apsit tietysti on tiukassapaikassa, mutta kirjoitusestasi saa helposti käsityksen, että rata+eak päivät voi jättää väliin jos on apsit.

eikä jarrutuksen opetteluun tarvi todellakaan moottorirataa.

totta kylläkin, että monikaan ei ole koskaan edes kokeillut tehokasta jarrutusta maatienopeudesta. eli tässä on kyllä työsarkaa.

Tai siis ei kokonaan, mutta akku oli niin tyhjä, ettei jaksanut antaa tarpeeksi virtaa servojarruille. Tuli aika mielenkiintoiseksi pyörä käyttäytymisellään.
Toinen tarina bemarista. Äijä taluttanut pyörää talliin, missä jyrkkä alamaki. Pyörä menee menojaan kun ei oo virrat päällä ja jarrut ei tottele
Nämä pitänee epäilemättä molemmat paikkansa, ainakin tuo "tallin ramppi" -efekti on tuttu. Kyse ei ole kuitenkaan ABS:stä, vaan bemarin jarruservosta (sähköinen jarrutehostin). Jarrut eivät kuitenkaan tyystin katoa, vaan jarruteho heikkenee ja varmasti jos näin ajossa tapahtuu tulee lusikallinen jos toinenkin housuun.

Juu, ja tuota bemarin jarruservoahan on haukuttu. Itsekään en siitä 100% pidä, kun se hitaassa vauhdissa on hieman on/off -tyyppinen.

en jaksa uskoa, että 90% ei oppisi jarruttamaan, mutta kamalaa on tilanne jos puuttuvaa taitoa aletaan ostamaan tekniikan muodossa.

hyväthän nuo apsit tietysti on tiukassapaikassa, mutta kirjoitusestasi saa helposti käsityksen, että rata+eak päivät voi jättää väliin jos on apsit.
wink.gif
anteeksi epäselviöni.

Tarkoitan siis, että se reilu 90% "vain" ajelee moottoripyörällä, eikä näe erilaisia harjoituksia kovin tärkeänä osana harrastusta, saattaapa toki silloin tällöin radalla pyörähtää tai jossain paikoissa treenata äkkitilanteita. M-pyöräily on kuitenkin vain harrastus ja sitä harrastetaan hyvin erilaisilla intensiteeteillä. Itsekin ehdin lähes kymmenen vuotta ajella ennen kuin kävin ensimmäisen kerran radalla.
Toivottavasti kukaan ei käsitä, että ABSien vuoksi muun harjoittelun voi jättää väliin.

Edit: Tämähän menee yksinpuheluksi/vääntämiseksi - valmistaudun Matrixin katseluun.  
tounge.gif

En jaksa uskoa, että Honda tekisi niin tyhmän järjestelmän  jossa takajarru vaikuttaisi etupyörään. Voisi olla yliliukkaalla ja hiekalla vähän jännä ominaisuus... Bemarissa takajarru ottaa taakse ja etujarru molempiin pyöriin. Mulle ihan ok, ei tartte edes polttaa kumia...

Näin ei valmistaja todennäköisesti ole tarkoittanut, mutta käytännössä pelkällä jarrupolkimella on mahdollista saada Honda, jossa on Dual-jarrut ilman ABSia, etupyörä lukkoon.

Kouluttajakurssilla tämä usein ajetaan erikseen näyttönä.

Tämän takia useimmilla ennakoivan ajon kursseilla ohjeistetaan dual-jarruilla jarruttamaan seuraavasti:

Haetaan perusjarruteho polkimella, sen jälkeen jarruvivulla lisätään tarvittaessa etupään tehoa.

Systeemi ei ole silti ongelmaton:

Järjestelmä antaa jarrutehoa liikaa etupyörälle. Vaikka tehojarrutuksessa kuljettaja päästäisikin etujarruvivusta, ei se välttämättä riitä vapauttamaan lukkuitunutta etupyörää.

Heh, jarno73: "Kulkuneuvoa vaihtamaan..." Musta on kivaa ajaa erilaisilla peleillä, eikä pelkästään keskittyä MP:yyn.

ABS:it on musta hyvät kun tosipaikassa niillä voi jarruttaa SÄÄLIMÄTTÖMÄSTI. Tarkoitan sillä sitä, että kyllä tietokone osaa sen jarrutuksen paremmin optimoida kuin valtaosa (96%) kuskeista. Sehän suhteuttaa tietysti komentoon pinnan liukkauden, kuorman jne. Moniko hallitsee lehmänsä kaikilla kuormilla, kaikissa olosuhteissa? Ai, niin mä unohdin! Te ootte kaikki vanhoja ratakettuja ja vetelette Rykkösillä ja muilla pelkästään radalla...

Oli muuten hyvä kokemus ABS:ta, tuli kyytiläisen ja kuorman kanssa kiihdytettyä rampista motarille vähän ripeämmin. (Se on KIVAA! kyytiläisenkin kanssa). Saavutettiin kohtuu ripeästi autojono ja meillä oli nopeuseroa joitakin kymmeniä kilometreja. A6-mies päätti lähteä silti ohittamaan ja säntäs vasemmalle kaistalle. Ihan paniikkiliinat kiinni. ABS:ien vuoksi kirjoitetaan edelleenkin.

Tuo BMW:n jarruservon herjaaminen on menneen talven lumia. 08 toimii TEHOKKAASTI ilman ylitehostuksen tuntua. Eikö ole mukavaa kun voi VALITA minkälaisella pyörällä ja jarruilla ajaa? Pitäiskö mun tulla jotenkin tyytymättömäksi ABS:eihin ja Bemariin kun muiden (ei omaavien) mielestä siinä on typeriä ominaisuuksia?

Toi Honda ja takajarrukommentti oli yllättävä! Mä olen niin aiwopesty Gyntherin logiikkaan, etten oikein usko jalkajarrun etupyörään vaikuttamisen etevyydestä.

Takajarrun käyttö on mielestäni vähän turhaa, koska tosipaikassa se ei perinteisissä MP:ssä jarruta kuitenkaan mitään! Joten tavallisen tallaajan on mielestäni hyvä käyttää etujarrua lähes aina, että sen käyttöön syntyy tottumus.

Back