• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tankkaus kypärä päässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pepper
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yleensä kypärä pois päästä tankatessa ja ainakin sitten jos käy sisällä maksamassa. Joskus olen töihin kävellyt 'porttivahdin' ohi kypärä päässä, taitaa tosin tunnistaa jo.

Aiheeseen liittyen:
Safety first

Riisun kyllä kypärän jos menen sisälle kioskiin, kauppaan tms...ihan sen takia, ettei kenenkään tarvitse edes hetkeä miettiä, että onko vai eikö tuo tulija ok, kun siinä kuitenkin tulee epämiellyttävä olo . Se on sitten opin paikka jos pelästyy enenmmän ilman kypärää, karaistukoon sitten.

Tankkaan ja aina ajan asemalta parkkiinkin kypärä päässä mutta jos sisälle menen maksamaan niin yhtälailla lakkikin kuin kypäräkin lähtee pois jo pelkästään kohteliaisuus syistä(eikö näin joskus opetettu)  
smile_org.gif
 Niin väsynyt tai laiska en koskaan ole.

Tässä maassa ei liikaa hyviä tapoja ole niin koitan pitää niistä pienemmistä edes kiinni.
Samoilla linjoilla.

Ulkomailla ei yöaikaan aina pääse edes sisälle maksamaan turvallisuussyistä, vaan asioidaan kioskiluukun kautta.

Sivupointtina vielä kun muistellaan näitä maakohtaisia eroja Suomessa ajoneuvo pitää siirtää tankkauksen jälkeen, muualla sitten ajoneuvo neuvo jää siihen ja seuraava pääsee tankkaamaan  kun kassalta on kuitattu maksu. Tätä näkee turistien kohdalla silloin tällöin eikä ne tee sitä ilkeyttään, puusilmät on sitten erikseen...

Kuuntelin varmaan heikosti koulutunneilla, kun en osaa toimia oikein... no, käytösnumerokin oli mitä sattuu... olen huono ihminen...
bawling.gif

Mutta toki riisun aina jalkineet ulos huoltiksen oven eteen, eihän sitä nyt passaa pien, kuran ja hyttysten sotkemissa ajosaappaissa marssia sisälle - joku tolkku pitää olla tavoissakin.

-hh-

Jos tosiaan vain käyn maksamassa tankkaamiseni sisällä, niin olen kyllä laiskuuksissani muutaman kerran mennyt potta päässä.
Samoin oon saattanut pyssätä joskus jossain kioskilla ostamassa jotain pientä ihan kypärä päässä.
Vaikka kieltämättä itellä on vähän urpo olo tuolloin.

En oo kyllä koskaan ajatellut, että tuo vois olla ongelma jollekin. Mä ku en liiemmin tykkää edestakaisin noiden varusteiden kanssa puljata.

Tässä muutama viikko sitten Tampereella yhdellä huoltiksella mentiin miehen kanssa automaattitankille; korkit auki, kaivelin pankkikortin esille ja eikös sitten vasta huomata että automaatissa oli suljettu-lappu.

No vähän jo
shaun.gif
, mutta korkit kiinni ja siirryttiin sisälle maksettavalle bensapumpulle. Menin sitten kypärä päässä maksamaan ja eikös kassa(mies) myös sanonut että: "sitten tulet seuraavalla kerralla ilman kypärää maksamaan".

Olisin tuon muuten ymmärtänyt, mutta korjaisivat ..kele automaatit kuntoon. Oli jo aikaa tuhraantunut siihen tankkaukseen sen verran, etten enää viitsinyt kypärää pois ottaa.

Itse en edes osaa tankata kylmillä, vaan pikkusen palveluakin pitää
olla, jotta työllistettäisiin. Ei mua ole murhattu Suomessa, eikä ete-
länpänäkään, vaikka potta päässä maksankin kassalle. Se pyörä
vain kannattaa jättää siihen tankkauspaikalle maksun ajaksi.

Eipä koskaan oo tullu aateltua tuolta kantilta tätä asiaa. Mutta yleensä olen käynyt maksamassa bensat kypärä päässä (ja käyn vast'edeskin). Otan vain sillon pois jos olen jäämässä muutenkin tauolle sille asemalle millä tankkaan. Tähän mennessä ei ole kyllä ollu ongelmia tuon kans. Jos pyydetään ottamaan kypärä pois niin sitten otetaan.

Yleensä tankkaan kylmäasemilta tai automaateista, mutta joskus joutuu asioimaan sisätiloissakin. Kuumalla kelillä otan potan pois jo tankkauksen aluksi, jos sisätiloissa joutuu käymään, mutta esim. sateella potta pysyy päässä myös sisätiloissa jos en ole kahville jäämässä.

Siinä vaiheessa jos on sisätiloihin asti tulossa, niin tuskin on lähdössä maksamatta ja jos lompakko on kädessä, niin tuskimpa ryöstökään on se mitä ensimmäiseksi on tekemässä. Tällä formaatilla on menty Saksassa, Suomessa, Italiassa ja Sveitsissä. Vielä ei ole ongelmia tullut.

Niinkauan kun kypäränkäyttö on pakollista, on mielestäni huoltoasemien turha kitistä "naamioitumisesta" tai tunnistettavuudesta. Eipä taida muutenkaan olla suurin ongelma maksamatta jättävät motoristit. Kyykkypyörän tankkiin ei muutenkaan mahdu kuin 15 litraa gasoa verrattuna esimerkiksi mannelavettiin johon voi tankata sen 70 litraa.

Anyways, kuuluu taas osastoon: EVVK.

Kylmäasemilla aina tietenkin potta päässä. Jos maksan kassalle, tankkaan potta päässä, ajan pyörän sen jälkeen parkkiin ja kävelen sisään ilman pottaa.

Tuntuu jotenkin todella oudolta kävellä sisätiloihin juttelemaan jonkun kanssa kypärä päässä. On tätäkin tullu kokeiltua, mutta ei vaan tunnu oikealta. Itsekin asiakaspalvelutyötä tekevänä ymmärrän miten helvetin oudolta se tuntuu asiakaspalvelijasta. Ei sellasta vaan tehdä, sosiaalisten konventioiden vastaista toimintaa, joka tekee toisen ihmisen olon hyvin levottomaksi.

Samaan kategoriaan menee sisätiloissa aurinkolasit päässä tuntemattoman ihmisen kanssa keskuteleminen. On muuten todella ärsyttävää ja vaivaannuttavaa jutella ihmisen kanssa, kun saa katsekontaktia millään.

Kylmäasemalla kypärä päässä, mutta jos maksu kassalle, niin jo kohteliaisuudesta kypärä pois päästä.

sanoi:
Saa kuunnella, mutta hälytysajoneuvojen ääni pitäisi kuulla. Näin autokoulussa itselleni opastettiin
smile_org.gif

OT: Eräänä päivänä Helsingissä ajaessa kuulin sireenien äänen ja katselin heti, että mistä suunnasta sitä tullaan ja aloin vetää kohti kaistan reunaa tietä antaakseni, niin koko v...un autojono lähti tyynenä ajelee ohitseni ja olivat siinä kohtaa ihmeissään kun lanssi alkoi tunkea rinnalle  
biggrin.gif

Ensin olin itsekin vähän äimänä "piittaamattomien autokuskien" vuoksi, kunnes tajusin, etteivät reppanat kuule sinne peltilaatikkoon mitään ulkopuolisia ääniä...

Mikäänhän ei kiellä maksamasta kypärä päässä.
Varsin ymmärrettävää ettei sitä kuitenkaan haluttaisi tehtävän.
Itse jos sisätiloissa asioin, niin kypärä pois. On se nyt vähän erikoisen näköistä ja myyjästä ehkä kiusallisen tuntuista, jos astelen sisään kassajonoon mustassa nahkapuvussa ja tummassa kypärässä iridiumvisiiri kiinni ja nahkahanskat kädessä kaivan visaa taskusta.
Miehet eivät sisällä kulje edes lakki päässä, joten miksi sitten kypärä.

No ulkomailla tuota ei ainakaan kannata yrittää, siellä äkkiä kolahtaa ovat kiinni ja sitten mennään. Siellä ollaan aika hermostuneita kypärä päässä tehtyjen ryöstöjen takia. Itse otan kypärän pois jos maksan kassalle. Yleensä pyrin käyttämään korttitankkausta niin voi ihan rauhassa pitää kypärän päässään.
Kypärä päässä tankatessa mm. Italiassa ei ollut ongelmia itse asiassa siellä tulee monesti henkilökunta tankkaamaan ja maksaa voi suoraan tälle henkilölle
wink.gif

Otan potun päästä kun asioin sisällä. Jos olisi avokypärä tai leuasta avattava niin sitten voisin vain naama paljaana asioida mutta kun on tuo umpipottu peilivisiirillä. En kyllä muutenkaan viitsi kypärä päässä kekkuloida yhtään ylimääräistä. Tukala kallonkutistaja vaikkakin kaatuessa kiva...

Onhan siinä vähän sellainen "ahvenanmaan pankkiryöstö meininki" kun kypärä päässä menee kassalle. Kun kortilla maksaa ja henkkareita kysytään yli 50e ostoissa niin eiköhän sen naaman silloin ainakin pidä näkyä.

Ja voisiko ajatella että on jotenkin hyvätapaista asioida sisällä ilman kypärää. En tiedä. Makuasia. Ja se jaloilla äänestäminen huonon palvelun sattuessa on ihan sallittua ja hyvätapaista.

Back