• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tankata voi kolme kertaa vuorokaudessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei osunut itselle vastaavaa ongelmaa edellisviikonloppuna, kun neljästi päivän aikana tankkasin automaatista pankkikortilla... Ilmeisesti riippuu sitten huoltamoista?

Vai kolme kertaa vuorokaudessa? Hmm... Jos lähden täydellä tankilla ja tankkaan vaikkapa kolme kertaa kolmekymmentä litraa, se tekee vain n. 120 litraa vuorokautta kohti. Jos pyörä kuluttaa vaikkapa 5,5l/100km, tuolla bensalla pääsee vain.... Mitäs minä loppupäivän teen, kun olen nuo bensat ajanut??!  
omg.gif
Melko harvassa on ne pyörät joissa on 30l tankki.

Ja kai sinne pitää vähän pohjallekin jäädä, vai työnnätkö mopon joka kerran huoltikselle?

Esim. omassa katumopossa muistaakseni 17l tankki, joten harvoin tuonne tulee kovin paljon yli 15l kerralla tankattua.

Sellaisista mopoista jotka on ollut minulla ajossa pidempään kuin tankillisen, taisi pan-europeanissa olla isoin tankki, mutta en muista siihenkään tankanneeni kuin 24l.

Minäkin huomasin 3:n tankkauskerran rajan kerran ikäväkseni, olin ensin tankannut aamulla henkilöauton, ja myöhemmin motoparkkiin mennessäni tankkasin ensin pakun kyydissä olleet kaksi mopoa ja ensimmäiset kolme kanisteria, mittarihan katkaisi tankkauksen 100l kohdalla, joten ei muuta kuin kortti uudestaan koneeseen, ja neljäskin kanisteri täyteen.
Seuraavaksi piti tankata paku, no konehan ilmoitti sitten jotain että "kortti ei kelpaa"...
Onneksi oli parinkymmenen kilometrin päässä toinen huoltis, johon taas oli ko. huoltamoketjun kortti matkassa.

Soitin omaan pankkiini (OP) ja tiedustelin asiaa. Sanoivat että asia ei johdu kortista, vaan se on öljy-yhtiöiden itse päättämä turvallisuus seikka, ettei (joitakin?) kortteja voi käyttää kun 3 kertaa. Samalla kerrottiin, että suurilla summilla tankkaus ei onnistu joissakin tapauksissa. Pitää testata omalla kortilla itekkin tuo voiko 3 kertaa maksaa pankin puolella ja sitten testata vielä toimiiko visan puoli.

Monet automaatit katkasevat polttoaineen annon 130e kohdalla, on tullut tutuksi tolla perhefarkulla (tankki n. 150l).

Itelle ei moinen ole tullut vielä vastaan, siksikään kun aina on tankkilaukussa mukana myös luottokortit: (St1, Shell ja Neste). Niillä myös alennuksien (2,5snt/l) takia myös aina tankkaan ja sit vasta pankkikortilla.
No muutaman kerran vasta tullut kotimaassa 4 tankkauskertaa /vrk. Suomi päästä päähän. (22L tankki) Mutta hyvä, eipähän tuotakaan olis huomaanu ilman tätä aloitusta. Joten kiitos vaan.

Soitin omaan pankkiini (OP) ja tiedustelin asiaa. Sanoivat että asia ei johdu kortista, vaan se on öljy-yhtiöiden itse päättämä turvallisuus seikka, ettei (joitakin?) kortteja voi käyttää kun 3 kertaa. Samalla kerrottiin, että suurilla summilla tankkaus ei onnistu joissakin tapauksissa. Pitää testata omalla kortilla itekkin tuo voiko 3 kertaa maksaa pankin puolella ja sitten testata vielä toimiiko visan puoli.
Varmaan johtuu näistä tapauksista, joissa on varastetuilla korteilla lähdetty kuorma-auton kanssa tankkaamaan kylmäasemilta 1000L tankkeja täyteen.

Ongelma tuli omalle kohdalle jo joitain vuosia sitten, jolloin pankistakaan ei aluksi osattu kertoa oikeata syytä, epäiltiin, että Lapissa jotain yhteysongelmia. Seuraavalla kerralla ystävällinen virkailija selvitti asian: kyse on tosiaan öljy-yhtiöiden ratkaisusta. Ehdotin, että voisi jonkinlaisen tolkun rajan tuohon kuitenkin laittaa, ettei muutaman kympin tankkaukset aiheuttaisi rajan saavuttamista. Nyt on kortteja mukana useampi ja toisaalta, kun asian tietää, voi tankata aina kun mahdollista palveluasemalla ja ylläpitää työllisyyttäkin omalta osaltaan. Hyviä reissuja.

Niillä myös alennuksien (2,5snt/l) takia myös aina tankkaan ja sit vasta pankkikortilla.
Kannattaa noiden huoltamoiden omien korttien kanssa olla varuillaan kun esim. Esso aikanaan halusi 10e/kk tilinhoitomaksua. No tuohon sitten saisikin jo tankkailla "muutaman" litran 2.5c/l alennuksella että saa edes tuon kuitatuksi. Tosin vähän vastaavaahan se on ABC-aseman kanssa kun taitaa aika monella paikkakunnalla olla se kallein, niin se S-Bonuksen esim. 3% alennus hyvä että riittää tuota korkeamman litrahinnan eroa vielä kuittaamaan
omg.gif

Sellaisista mopoista jotka on ollut minulla ajossa pidempään kuin tankillisen, taisi pan-europeanissa olla isoin tankki, mutta en muista siihenkään tankanneeni kuin 24l.
Ohjekirjan mukaan 29 litran tankkiin olen tankannut useammankin kerran yli 26 litraa ja tietokoneen mukaan jäljellä piti olla vielä pari litraa, eli useamman kymmenen kilometrin bensat.

Bensa kyllä riittää rautaperseilyynkin ja onneksi viimeisimmällä reissulla Boxer-Bemarilla ajanut kaveri tiesi varoittaa, ettei saa mennä yli 300 mailia tankkaamatta. (ei tosin ollut tarkoituskaan ajaa tauotta, vain tankkaamatta)

Minua v******a suunnattomasti Stockmann/Nordean debit Mastercard, jolla ei saa Nesteen kylmäasemalta (testattu Munkkivuoressa monta kertaa) tankattua kuin joillakin tietyillä tasasummilla kuten 20 tai 50 €.

Maksuaika/luottopuolella saa sitten vaikka 24,56 €, jos sen verran menee tankkiin, mutta makselisin mieluummin debitillä että tietäisin koko ajan saldon eikä vasta joskus maksuaikakortin laskun tultua kuukauden kuluttua.

Ihme takapajuista touhua.
Mua hämmästytti toi kanssa Nordean debit-visa kortilla jollain automaatilla. Mutta sittemmin luin jostain, että tuo toimii samalla lailla kuin electron: Siihen syötetään se tankkauksen yläraja, sitten tankataan mitä tankataan ja automaatti palauttaa loput tilille.

Jos näin ei ole, niin joku saapi hätäisesti korjata. Itse elän tuossa luulossa mutta oikeasti en ole testannut.
Samaten multa meni hermot tässä pari viikkoa sitten kun op-debiilivisalla meinasin tankata Keimolan nesteellä ja härveli kysyi rahasummaa? No eipä tarvi enää nesteellä käydä...

On se fiksua kun muuttelevat systeemejä. Myyntiä siinä menettävät aina kun hermot palaa automaatilla. Ei mua ainakaan huvita ruveta selvittämään miten tuo homma toimii, vaan tankkaan siellä missä se onnistuu ihan niin kuin ennenkin.
Tuo on uusien pankkikorttien (lue uusien sirukorttien turvaominaisuus). Mutta eipä hätää, tuo tekee tosiaan vain valitun summan mukaisen katevarauksen tilille (eli tarkastaa että ainakin näin paljon on tilillä käytettävissä) ja sitten kun tankkaus on päättynyt poistaa katevarauksen ja veloittaa todellisen summan. Itsekin olen aina autoa tankatessa valinnut varmuuden vuoksi sen ehdottaman 90eur vaikka 60:kin yleensä olisi riittänyt. Aina sitten tililtä on veloitus mennyt todellisen mukaan (toki kuitit olen varmuuden vuoksi jemmannut auton tuhkakuppiin).

Luotolla maksaessa tuota varmennusta ei tehdä ja ei näin ollen tartte syöttää mitään arvioitua ylärajaa...

jos tuolleen nuo automaatit temppuilee niin.. noh, koittakaapa ajaa lappiin pyörällä jossa tankki on 8,5ltr. ja kuluttaa noin kuus litraa sataselle.
biggrin.gif

noh, jerry kylkeen kiinni ja käteistä taskuun..
cool.gif

Niillä myös alennuksien (2,5snt/l) takia myös aina tankkaan ja sit vasta pankkikortilla.
Kannattaa noiden huoltamoiden omien korttien kanssa olla varuillaan kun esim. Esso aikanaan halusi 10e/kk tilinhoitomaksua. No tuohon sitten saisikin jo tankkailla "muutaman" litran 2.5c/l alennuksella että saa edes tuon kuitatuksi.
Ikinä ennen kuulukkaan tilinhoitomaksuista, shelli joskus tarjosi vastaavaan vastineeksi (5€/kk) jos haluan niiden itranettiin seuramaan oman tilini realiaikaista tilannetta. En ottanu.
Toki varuillaan pitää aina olla.
omg.gif

Vilkasin ajopv-kirjastani ja max määrä mitä olen tankannut oli 21,5 litr. Kerran meinasi loppua kun olin menossa melkosessa vastatuulessa Oulusta HKiin, ja kun pyörässä on AeroFlown ikkuna kulutus varsinkin vastatuuleen on iso. Ja kun tripissä oli reilut 300 km, alko nykimään. Onneks kaasukahvalla hölskyttely tankissa elevia tippoja bensapumpun suulle, pääsin vielä kymmenen kilsan päässä olleelle bensikselle. Silloin oli tipalla. Silloin tankkasin pankkikortilla.

Näköjään sekoilin (taas) tuon aiemman viestini kanssa tässä ketjussa. Oman OP yhdistelmäkorttini raja tarkoittaneekin max eurovarausta per automaattikäyttö. Olen pitänyt kirjaa myös pyörän tankkauksista ja vastoin muistikuvaani en ole koskaan tankannutkaan enempää kuin kolme kertaa päivässä.

Mutta tuosta 130 euron raja on kerran tullut vastaan muuttoautoa tankatessa. Siihen lukemaan katkesi, mutta kortti uudelleen pesään ja homma jatkui heti. Kyseessä kylmä aakkosasema.

HiTec: kyllä viiden pinnan bonuksella litrahinta aakkospaikoissakin laskee jo yllättävän paljon. Likimain seitsemän sentin ero tulee siitä.

Hienoa että olette tuoneet tämän "ongelman" esiin, mutta saisinko pyytää että kertoisitte sen TÄRKEIMMÄN tiedon.

Eli MINKÄ asemaketjun automaateilla kyseinen rajoitus on tullut vastaan , niin osaa vältellä reissussa niitä.

Kiitos ja kumarrus.

062802moto_prv.gif

HiTec: kyllä viiden pinnan bonuksella litrahinta aakkospaikoissakin laskee jo yllättävän paljon. Likimain seitsemän sentin ero tulee siitä.
Mutta varmaan aika harva (sinkku ainakaan) saa tuota 900e saldoa kuukaudessa kerättyä moisen bonuksen saadakseen
shaun.gif

getbinary

Meilläkin 4hlö perheen kertymät yleensä jää tuonne 400-600e tasolle vaikka kaikki ruokaostokset on S-ryhmään keskitetty, vakuutukset IF:ssä, sähkö Hki Energialta, Pösö huollatetaan Automaassa, 2x auto + Kawa tankataan usein Aakkos-asemalla...
lookaround_orig.gif

koskeekos tämä ongelma nyt saman firman automaatteja saman päivän aikana vaiko kaikkia..?

olen toki kuullut, että jos aakkosasemalta on tankannu kaikki kerrat, ni jumiin on kortti menny, mut onko sama ongelma jos tankkaa kaikki kerrat eri yhtiöiden juottoloissa..?

viime kesänä tuli tankattua rautaperseen aikana useampi kerta, eikä ongelmia ollut kertaakaan vaikka hieman asia jännittikin, tosin tuli tankattua ainakin aakkosesta, teboililta ja nesteeltä. tankattua tais tulla yhteensä jotain kahdeksan kertaa. käytössä oli tavallinen sampon pankkikortti.

nytten ku on tuo uus sampon master/debit-pankkikortti ilman luottoa, ni heti paikallisen st1:n automaatti hylkäs sen välittömästi, vaikka automaatin kyljessä on selvästi masterin tarra! lohtuna on se, et vielä on entinen kortti taskussa tämän kuukauden... pankissa tietenkin sanotaan et uuden kortin pitäis käydä kaikkialle.. st1:lle soitin ja sanoivat että koska asema on kauppiasvetoinen vaikka onkin kylmä automaatti pihassa, eikä maksua kassalle, automaatin päivitys on voinut jäädä tekemättä. aikoivat ilmoittaa aseman hoitajalle palautetta. samalla kuitenkin totesi neiti langan päässä, että heille käy kaikki suomalaisten pankkien kortit..

eli jos se debit ei toimi, kannattaa siitä ilmoittaa automaatin pitäjälle, muuten ongelma ei välttämättä ihan heti poistu.. ainaki st1:llä oli ilmainen 0800-numero johon soitin, siitä ei sentään veloitettu bensan lisäksi.  
smile_org.gif

Haluaisin selvittää nyt vielä yhden asian, eli onko mitään eroo jos käyttää VISA pankki vai VISA-ELECTRON? Periaatehan on ihan sama niissä.

Back