• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tankata voi kolme kertaa vuorokaudessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baritoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minua v******a suunnattomasti Stockmann/Nordean debit Mastercard, jolla ei saa Nesteen kylmäasemalta (testattu Munkkivuoressa monta kertaa) tankattua kuin joillakin tietyillä tasasummilla kuten 20 tai 50 €.

Maksuaika/luottopuolella saa sitten vaikka 24,56 €, jos sen verran menee tankkiin, mutta makselisin mieluummin debitillä että tietäisin koko ajan saldon eikä vasta joskus maksuaikakortin laskun tultua kuukauden kuluttua.

Ihme takapajuista touhua.

Juuri tuon vuoksi pitää aina olla pari luottokorttia. Yhden varaan ei kannata jättäytyä sen enempää Suomessa kuin vielä vähemmän ulkomailla. Hotellissa voivat jo vetäistä kortille varauksen, joka huonolla tuurilla vetää kortin (käyttöasteesta riippuen) tappiin.

Tuon vuoksi on reissussa aina kolme eri luottokorttia perstaskussa
biggrin.gif
Kun yksi hyytyy, toinen jatkaa...

Pitipä käydä Åab:n korttikin (on normi pk/visa) kokeilemassa.. Eka tankkaus yhteen autoon TB:ltä, sitten Neste expressistä dieseliä toiseen ja vielä ruohonleikkuribensat kanisteriin, niin näiden jälkeen ilmoitti neljännellä kerralla, ettei kortti ei kelpaa..
omg.gif

Eipä ole aiemmmin huomannut moista. Kiitoksia ketjun aloittajalle tiedosta.

Selvennykseksi vielä: tämä siis liittyy siihen jos käyttää pankkikorttia (=raha veloitetaan suoraan tililtä). Jos käyttää luottokorttia eli ostaa luotolla (Visa, MasterCard esim. eli lasku tulee kuukauden päästä maksettavaksi), tuota rajaa ei ole. Tämä on näissä rautapersehommissa ollut tiedossa jo aika kauan eli pitää olla luottokorttiominaisuudella varustettu kortti tai käteistä tai sellainen asema missä voi maksaa kassalle.

Tämä nyt on turvallisuusasia tilantessa jossa kortti varastetaan. Luottokortilla ostaessa oston voi vielä kiistää, mutta pankkikortilla maksettaessa raha on mennyt sen sileän tien.

Eipä ole moinen ollut tiedossa. Ulkomailla olen kyllä tankannut yli 3 kertaa vuorokauden aikana, mutta silloin visalla.
Onko kellään tietoa, onko kyseistä rajaa mahdollista sopia pankin kanssa vaikka viiteen?

Minua v******a suunnattomasti Stockmann/Nordean debit Mastercard, jolla ei saa Nesteen kylmäasemalta (testattu Munkkivuoressa monta kertaa) tankattua kuin joillakin tietyillä tasasummilla kuten 20 tai 50 €.

Maksuaika/luottopuolella saa sitten vaikka 24,56 €, jos sen verran menee tankkiin, mutta makselisin mieluummin debitillä että tietäisin koko ajan saldon eikä vasta joskus maksuaikakortin laskun tultua kuukauden kuluttua.

Mua hämmästytti toi kanssa Nordean debit-visa kortilla jollain automaatilla. Mutta sittemmin luin jostain, että tuo toimii samalla lailla kuin electron: Siihen syötetään se tankkauksen yläraja, sitten tankataan mitä tankataan ja automaatti palauttaa loput tilille.

Jos näin ei ole, niin joku saapi hätäisesti korjata. Itse elän tuossa luulossa mutta oikeasti en ole testannut.

Tämä nyt on turvallisuusasia tilantessa jossa kortti varastetaan. Luottokortilla ostaessa oston voi vielä kiistää, mutta pankkikortilla maksettaessa raha on mennyt sen sileän tien.
Tuo olisi turvallisuusasia, jos se ei sallisi päivittäistä nostorajaa suurempia ostoja. Varastetun kortin omistajan kannalta on samantekevää, meneekö 500 euroa rekan tankkiin, vai tankataanko sillä sata mopoa.

Selvennykseksi vielä: tämä siis liittyy siihen jos käyttää pankkikorttia (=raha veloitetaan suoraan tililtä). Jos käyttää luottokorttia eli ostaa luotolla (Visa, MasterCard esim. eli lasku tulee kuukauden päästä maksettavaksi), tuota rajaa ei ole. Tämä on näissä rautapersehommissa ollut tiedossa jo aika kauan eli pitää olla luottokorttiominaisuudella varustettu kortti tai käteistä tai sellainen asema missä voi maksaa kassalle.

Mulle ei antanut enää luotoltakaan kun oli kerran tuon hylännyt
nixweiss.gif

(ja on luotot kunnossa on)

Mua hämmästytti toi kanssa Nordean debit-visa kortilla jollain automaatilla. Mutta sittemmin luin jostain, että tuo toimii samalla lailla kuin electron: Siihen syötetään se tankkauksen yläraja, sitten tankataan mitä tankataan ja automaatti palauttaa loput tilille.

Jos näin ei ole, niin joku saapi hätäisesti korjata. Itse elän tuossa luulossa mutta oikeasti en ole testannut.
Samaten multa meni hermot tässä pari viikkoa sitten kun op-debiilivisalla meinasin tankata Keimolan nesteellä ja härveli kysyi rahasummaa? No eipä tarvi enää nesteellä käydä...

On se fiksua kun muuttelevat systeemejä. Myyntiä siinä menettävät aina kun hermot palaa automaatilla. Ei mua ainakaan huvita ruveta selvittämään miten tuo homma toimii, vaan tankkaan siellä missä se onnistuu ihan niin kuin ennenkin.

eli mitäs tuo nyt koskee?

pankki kortteja? tekeekö samoin jos käyttää yhdistelmäkortista luoton puolta?
jotenkin tuntus ettei tekis mutta onhan se täysin mahdollista että tekee.

pitääpä muistaa ottaa kesällä visa electroni mukkaan kun lähtee johki. sehän on eri kortti niin luulis kait pelaavan sitten. tosin samoihin tileihin liitetty nyt.

Kas heitin tuossa viime viikolla vähän keskimääräistä pidemmän työreissun prätkällä (~750km) ja tankkailin normaalisti ~150km välein. Käytin tankkauksessa kylmäasemia niinkuin yleensä aina. Noh... Mitens kävikään, neljännellä tankkauksella masiina sanoo että "kortti ei kelpaa". Ahaa menen toiselle automaatille "Varmennus ei onnistunut". Sitten vaihdoin paikkakuntaa ja menin sinne kolmannelle asemalle tankki tyhjänä. "Kortti on käyttökiellossa"

MITÄ HE*****TIÄ?!

Soitin pankkiyhtiöön "täällä ei näy mitään" ja kyselin mistä voisi johtua - eivät osanneet sanoa.

Noh, laitoin viikonloppuna pankille viestin ja tälläisen vastauksen sain:

"Huoltoaseman miehittämätön korttiautomaatti voi tehdä yhden euron suuruisen varmennuksen ennen tankkauksen alkamista. Näitä varmennuksia sallitaan pankkikortille turvallisuussyistä enintään kolme vuorokaudessa."

Selvä! En todellakaan ollut tietoinen tuosta. En tiedä miten tuo yleisesti tiedetään sillä kukaan jonka kanssa asiasta keskustelin ei osannut tuollaista kertoa.

Näin. Ajattelin nyt tiedoksi kaikille kirjoittaa, ettei yllätä teitäkin...

Automaatilta voi tankata PANKKIkortilla 3 krt / vrk

(ps. Itse pääsin perille tuurilla, vaikka käteistä ei tapojeni mukaan ollut eikä miehitettyjäkään asemia tuolla pikkupaikkakunnalla enää ollut auki)
Editoi tuota aloitusta siten että käy selvästi ilmi että tuo ongelma koskee vain pankkikorttia, ei luottokorttia.

Ei mua ainakaan huvita ruveta selvittämään miten tuo homma toimii, vaan tankkaan siellä missä se onnistuu ihan niin kuin ennenkin.
Tuo Debit-ominaisuus on nyt ihan uusinta uutta kun se perinteinen pankkikortti poistuu ja tuo tulee tilalle. Harmi vain että maan kaikki maksupisteet eivät vieläkään ole up-to-date = Debit-kortti ei niissä toimi
sad_orig.gif

Yksinkertaistettuna Debit-kortti = Visa Electron. Eli siis se summa veloitetaan samalla tavalla tililtä ns. heti ja eritoten tankatessa systeemi kysyy ensin sulta summan. No mitä käy? Systeemi varaa tililtäsi tuon näpyttelemäsi summan + veloittaa sen oikean tankkauksen summan = 2x veloitus!
omg.gif
Ja luonnollisestikin tomaatti myös tarkkailee ettei oikea tankkauksesi ylitä tuota näpyttelemääsi, joten hommaa ei voi edes kiertää. No bensayhtiö sitten aikanaan käsittelee tuon varauksen + veloituksen ja vapauttaa varauksen = saat rahasi takaisin käyttöösi tililläsi. Mutta tuohon käsittelyyn voi välillä pahimmillaan mennä pari-kolmekin päivää, joten ihan
033102ass_1_prv.gif
koko systeemi!
mad.gif

Credit-kortti taasen toimii luottoyhtiön kautta, joten sillä ei moista haittaa ole lainkaan ja veloitus vastaa totuutta laakista, ilman mitään varaus-härdeliä. Eikä Credit-puolen toiminta muutu edes nyt kun pankit ottavat kortit hoteisiinsa ja Luottokunta jää pelkäksi taustatoimijaksi. Eli jatkossa kortin ja siihen kuuluvan luoton myöntäjänä on pankki, ei enää Luottokunta ja näin esim. Visa-kortin vuosimaksu riippuu pankin toimista, ei enää Luottokunnan 2% luottorajasta tjsp. mitä se on aikaisemmin ollut
cool.gif

Itse muistelinkin jotain noista rajoituksista puhutun siinä yhteydessä kun yhdistelmäkorttini hain. Itseltäni poistin tuon maksuautomaattirajan juuri tankkaus syistä. Ainakin OP kortilta ne saa itse nettipankissa muutettua.

Käteisnostoraja automaatilla 500 euroa/päivä
Käyttöraja maksuautomaatilla 0 euroa/päivä
Varmennettujen ostojen raja 1 000 euroa/päivä

Nuo muut rajat voivat olla vielä ihan asiallisia. Eipä nouse baari-ilta ainakaan tuota 500 mahdottomammaksi.

minäkin hämmästelin kun keväällä alkoi näkyä pankkitilillä yhden euron saldovarauksia. soitin pankkiin ja kysyin mitä semmoiset varaukset ovat, ja kertoivat että bensanjakelufirmat ovat sopineet kyseisen käytännön soveltamisesta jatkossa.. joten jokainen tilillä näkyvä euron suuruinen varaus miun pitää mielessäni muuttaa noin kympiksi, niin osaa ennakkoon varautua tilin tyhjenemiseen..

jättivät kuitenkin kertomatta että samaisilla korttiostoilla olisi jokin vuorokausi-rajoitus. jos todellakin kolme tankkausta on rajana, voin huoletta unohtaa pidemmät siirtymät kesäloman aikana, tai vaihtoehtoisesti varata useamman rinnakkaisen tilin ja niille pankkikortit..

hankalaksi taas yrittävät tehdä matkanteon. :/
vaan samapa tuo nyt on, kun asian tietää etukäteen. ei pääse ikävä tilanne yllättämään.
sport05.gif

eli mitäs tuo nyt koskee?

pankki kortteja? tekeekö samoin jos käyttää yhdistelmäkortista luoton puolta?
jotenkin tuntus ettei tekis mutta onhan se täysin mahdollista että tekee.

pitääpä muistaa ottaa kesällä visa electroni mukkaan kun lähtee johki. sehän on eri kortti niin luulis kait pelaavan sitten. tosin samoihin tileihin liitetty nyt.
Tuntuisi kokemuksen mukaan olevan niin, että jos ajaa ensin kortin lukkoon "pankkikorttipuolella", ei sillä luotonkaan puolelta enää mitään saa. Eli parempi käyttää alusta asti luoton puolta jos tietää paljon tankkaavansa saman vuorokauden sisällä.

Mulla on lompakossa kolmen eri pankin pankkikortti, yhdessä lisänä Visa, yhdessä Mastercard. Niin ja yksi Visa Electron. Kyllä niistä joku aina toimii. Ja jos ei, niin käteistä peliin.

SP:n normaali pankkikorttikin teki tuon joskus, ihmettelin kovasti.
On muuten myös turisteilla Suomessa vaikeuksia automaattien kanssa, ne kun eivät saa yhteyttä ulkomaalaiseen pankkiin tuota varmennusta varten. Tämä selvisi kun vaimon setä perheineen oli kyläilemässä. Sama tapahtui vaimon veljelle, Brittiläisiä kortteja lompsa täynnä ja automaatti ei huolinut yhtäkään, asia selvisi kun kävimme ihmettelemässä asiaa kassalla.
Totta turriset noista britti korteista. Jokunen kesa sitten onnistuin ajamaan auton tankin tyhjaksi kun en saanut tankattua (ja tietenkaan "tosi" paikan tullen ei tullut yhtaan miehitettya bensista vastaan vieraassa kaupungissa). Muija frendi tykkasi tyontaa autoa risteyksesta tampereen keskustassa josta lahdin etsimaan taksilla menovetta.
biggrin.gif

Näin sitä ihmistä holhotaan. Itsellä ei muuta kuin pankkikortti, että saa "seinästä" rahaa, siinäkin joku h*****tin raja 10000kr kohdilla? Jos oikein muistan.  
shaun.gif
Mitä tässä nyt holhotaan
confused_orig.gif
Tuon rajan rahojen nostoon voi itse sopia pankin kanssa paljonko se on.
Taannoin työkaverilta pöllästiin lämiskä missä meni kortti ja tietty neropatilla tunnuslukukin siellä. 500,- meni ainostaan sen takia että oli tuon määrittänyt vuorokausi nostorajaksi.

Eli ihan fiksuja nuo rajat oikein käytettyinä.

Back