• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tänään saatua meiliä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inksu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse tuosta selvinneenä toivon että muillakin on siihen mahdollisuus.
Ennen omaa aivaria en ollut moisesta edes kuullut - mutta nyt
meikäläinen valistaa - lukekaa ja oppikaa.

-kiitos-

Aihe: Aivoinfarktin tunnistaminen. Lue ja lähetä eteenpäin.

Lue ja lähetä edelleen:

Ingrid kompuroi ja kaatui, kun hän oli seurueen kanssa grillaamassa Hänelle
tarjouduttiin tilaamaan ambulanssi, mutta hän vakuutteli kaikille, että hän
on kunnossa ja oli vain kompastunut kiveen uusien kenkiensä takia.

Koska hän vaikutti vähän kalpealta ja vapisevalta, häntä autettiin
siistiytymään ja hänelle tuotiin uusi lautasellinen ruokaa. Ingrid vietti
lopun iltaa hilpeänä ja iloisena.

Ingridin aviomies soitti myöhemmin ja kertoi kaikille, että hänen vaimonsa
oli toimitettu sairaalaan.

Ingrid kuoli klo 23.00. Hänelle oli saanut grillauksen aikana
aivoinfarktin.

Jos läsnäolijat olisivat tienneet, miten voi tulkita aivoinfarktin oireita,
saattaisi Ingrid vielä elää.

Seuraavan lukemiseen tarvitsee vain minuutin …

Eräs neurologi sanoi, että taito tunnista ja diagnosoida aivoinfarkti ja
toimittaa potilas kolmen tunnin sisällä hoitoon, ei ole helppoa.

Aivoinfarktin tunnistamisessa tulisi pitäytyä neljässä askeleessa.
Lue ja opi!

Toisinaan on erittäin vaikea tunnistaa aivoinfarktin oireet. Aivohalvauksen
uhrilla voi olla todella vakavia aivovaurioita ja ihmiset, jotka ovat
lähellä, eivät tunnista niitä.

Lääkärit sanovat, että läsnä olevat voivat tunnistaa aivohalvauksen, jos he
asettavat seuraavat neljä kysymystä:

Pyydä henkilöä hymyilemään (…ei onnistu, jos on halvaantunut)

Pyydä henkilöä toistamaan joku yksinkertainen lause, esimerkiksi: ”Tänään on
kaunis ilma.”

Pyydä henkilöä kohottamaan molemmat kädet.

Pyydä henkilöä ojentamaan kielensä ulos. Jos kieli on mutkalla ja roikkuu
viistossa, myös se on
aivoinfarktin oire.

Jos oireilevalla henkilöllä on ongelmia yhdessäkin näistä askeleista, on
heti soitettava hätänumeroon ja kuvailtava sinne hänen oireensa.

Eräs kardiologi on sanonut, että jos tämän sähköpostiviestin lähettää
vähintään 10:alle ihmiselle, voi sen avulla pelastaa yhden elämän.

Lähetämme päivittäin niin paljon ”roskaa”, että voimme kerrankin laittaa
linjoille jotain järkevää, vai kuinka?

Nää on kyllä niin hyviä ohjeita, että tänne vaan kaikki vastaavat, niin opitaan ja osataan jos ja kun tulee kohdalle.
bowdown.gif

Hyvää infoa.

Mulla on usein noita yllä mainittuja oireita. Mielenkiintoista olisikin tietää, miten erotat vahvan humalatilan ja aivoinfarktin oireet.

Humalan pystyy onneksi yleensä haistamaan.. mutta miten tunnistat 'pari' maistaneen aivoinfarktipotilaan? Tai huumehörhön infarktilla tahi ilman? Siinä vasta haastetta amatööreille.. Toivottavasti en koskaan joudu tilanteeseen jossa jonkun henki riippuu vain omasta arviointikyvystäni..

Jos tunnistaminen on vaikeaa, niin ei ole kyllä helppoa saada ketään lähtemään tutkimuksiinkaan. Vieraista ihmisistä on tietenkin vielä vaikeampaa "diagnoosia" tehdä kuin tutuista.

Tutuista ihmisistä pitäisi nähdä käyttäytyvätkö he normaalisti, etenkin jos on samassa seurueessa ja tietää mitä ne on vetäneet. Jos selvästä päästä on tasapaino-ongelmia, huimausta, sekavuutta... jotain mikä pistää ajattelemaan, että mikä tolla on, onkohan toi ihan kunnossa, niin hälytyskellojen pitäisi soida.

Se on aika outoa, että ne ihmiset ovat niin harvassa, jotka uskaltavat ottaa vastuun ja tehdä puhelinsoiton. Vaikka juuri sillä soitolla se vastuu lähtee itseltä. Ylireagoijan maineen ja munatuksi tulemisen pelko on niin suuri. Ja ehkä myös julkisuudessakin olleet ns. turhien hälytyksien tekemisen välttäminen nostaa kynnystä soittaa hätäkeskukseen. Tässä on vain se ero, että kyseessä ei ole "turha hälytys" vaikka kaverilla ei mitään vakavampaa löytyisikään. Turhat hälytykset ovat hälytyshärjestelmien virhetoiminnoista ja käyttäjien vahinkolaukaisuista sekä tahallisista kiusantekohälytyksistä johtuvia turhia hälytyksiä.

Aina soitto hätäkeskukseen, kun epäilyttää. Sieltä saa apua diagnoosin tekoon ja jatkotoimintaohjeita. Ei maallikon kannata ottaa tällaista vastuuta itselle.

hmmm...on muuten hyvä ja haastava aihe tämä.

Nyt seuraavaksi postaamaan:

Kuinka Vältän Lihavuuden ja Siitä Aiheutuvat Krempat.
tounge.gif
Tämähän on naurettavan helppo: Syöt Vähemmän kuin Kulutat.
062802jumpie_prv.gif

Mutta itse asiasta:
- Hieno juttu. Monesti yksinkertaisetkin asiat ovat tehokkaita
kunpa vain niistä olisi tietoa - ajoissa. Jälkeenpäin tulee näet
pohdiskeltua helposti, että mitäköhän olisi oikeasti pitänyt tehdä ..

Äitee vainaa nääs kuoli aivoverenvuotoon ..
bowdown.gif

Tietämys lääketieteestä ei ole koskaan pahitteeksi...
062802jumpie_prv.gif

Teoriassa kuitenkin kaikkien päähän kohdistuneiden iskujen jälkeen pitäisi käydä tarkistuksessa. Tiedän, tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Olen kuitenkin itse todistanut, miten koripalloilija, saatuaan viidennen virheen pelissä, kävelee raivoissaan seinän luo ja kopsauttaa päänsä tiiliseinään. Sillain kiukutellessaan.

No, kaveri iskun jälkeen lakoaa maahan elottomana ja hetken häämästeltyään medicit paikalle --> sairaalaan ja kuolleksi toteaminen. Kevyt kolaus oikeassa kulmassa oikeaan paikkaan, verisuoni revennyt muistaakseni aivoista. tapauksesta jo vuosia, olin pieni kille vielä silloin...

Itse olen tapauksissa varovainen, suht pienestäkin veisin lääkäriin, vaikka ei mitään loppujen lopuksi ei olisikaan. Jäisi kuitenkin kaivelemaan, jos ns. "kotitestit" olisikin näyttäneet ok, mutta kaveri kuolee paikalle silti...
confused_orig.gif

Nyt seuraavaksi postaamaan:

Kuinka Vältän Lihavuuden ja Siitä Aiheutuvat Krempat.
tounge.gif
Tämähän on naurettavan helppo: Syöt Vähemmän kuin Kulutat.  
062802jumpie_prv.gif

Mutta itse asiasta:
- Hieno juttu. Monesti yksinkertaisetkin asiat ovat tehokkaita
  kunpa vain niistä olisi tietoa - ajoissa. Jälkeenpäin tulee näet
  pohdiskeltua helposti, että mitäköhän olisi oikeasti pitänyt tehdä ..

Äitee vainaa nääs kuoli aivoverenvuotoon ..
bowdown.gif
Matti.
Piti kysymäni mikä on sun syönti-kulutus-painosuhtees.
Mulla selviä ongelmia.

Myös mun äiti kuoli aivoverenvuotoon. Appiukko kuoli sydänhalvaukseen ihan tuossa silmien edessä.

sanoi:
Myös mun äiti kuoli aivoverenvuotoon. Appiukko kuoli sydänhalvaukseen ihan tuossa silmien edessä.
Tiedoksi kaikille et aivoveren vuoto ei ole sama kun aivoinfarkti. Infarktissa on tukos eikä välttämättä tulekkaan vuotoa, kunten YAMMUTTARELLA oli vasemmanpuoleinen aivo valtimo tukos, josta johtuen oikea puoli halvaantui ja puhe kyky hävisi. joskin joskus on käynyt mielessä et se puhe kyky olis voinut vaikka jäädä vähän vähemmälle
tounge.gif

Saakeli, kun heitin jo aihetta liipanneen postin roskiin. Ko. postissa opastettiin, kuinka voi itse antaa itselleen sydänhierontaa alkavan infarktin hoitoon.

Noh, ulkomuistista kuvailtuna homma meni seuraavasti:
Kun alat tuntea (vasemman?) käden puutumista ja pistelyä, huimausta, jne, jne: Vedä syvään henkeä ja yskäise voimakkaasti. Jatka tätä tasaiseen tahtiin matkalla sairaalaan.

Syvä hengitys lisäsi hapen määrää veressä ja se voimakas yskäisy pitäisi auttaa sydäntä pysymään rytmissä.

Voihan tämä olla paskapuhetta, mutta kuulosti jutulta jota ainakin kannattaa yrittää.

Kuinkakohan monella .Orggilaisella on elvytystaidot tallella? Tulipahan vaan mieleen. Joku saa esim Tahkolla (mitä en tosiaan toivo) jonkun slaagin. Niin löytyykö apua läheltä, vai pitääkö venaa haja-asutusalueen tsirraa 300km:n päästä apuun??? Tai kokoontumisajoissa joku tsippaa, vetää kunnon lipat yms?
confused_orig.gif

Itse olen kerran joutunut elvytystilanteeseen ja se lääkäriambulanssin odotusaika oli tosi tosi pitkä, kun kundia pidettiin elossa....

PS. Jäi eloon ja kävi jälkikäteen vielä kiittämässä..

Yammutar, iso kiitos tästä.
bowdown.gif
Ei ole turhaa asiaa. Toivottavasti pysyisi mielessäkin... kaksi läheistä on jo aivoinfarktiin kuollut. Lisää en toivo.

Laitoin sähköpostin laulamaan...
wink.gif

Todellakin muistutus tärkeästä aiheesta.

Ja mitä Tahkon reissuun tulee, mulla on ainakin vielä seuraavan vuoden EA1 & 2 voimassa, sekä vesipelastuskurssi (jos nyt vaikka joku putoaa jäihin tms.).
tounge.gif

Toissa kesänä kesäleirillä, missä olin ohjaajana meinasi sellainen 6 v. tyttö tukehtua nielaisemaansa kirsikan kiveen. Oli outoa juosta rantsusta paikalle kahvilaan, kun siellä oli toki kasa aikuisia, jotka OIKEASTI osasivat vaan huutaa apua täyttä kurkkua!
veryangry.gif

Tyttö onneksi selvisi, mutta oli aika sininen jo naamaltaan siinä vaiheessa kun sain kirsikankiven irtoamaan.

Eli kuten jo aiemmista posteista tulikin ilmi, ei aina riitä se, että tietää oireet tai osaa elvyttää (tapauksesta riippuen) - vaan tärkeintä on se, että osaa toimia kun tilanne sitä vaatii. Oli se toiminta sitten hätäpuhelun soittoa (mihin vähintään pitäisi rahkeet riittää jokaisella) tai sitten ensiapua/elvytystä.

Back