• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tänään saatua meiliä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inksu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Myös mun äiti kuoli aivoverenvuotoon. Appiukko kuoli sydänhalvaukseen ihan tuossa silmien edessä.
Tiedoksi kaikille et aivoveren vuoto ei ole sama kun aivoinfarkti. Infarktissa on tukos eikä välttämättä tulekkaan vuotoa, kunten YAMMUTTARELLA oli vasemmanpuoleinen aivo valtimo tukos, josta johtuen oikea puoli halvaantui ja puhe kyky hävisi. joskin joskus on käynyt mielessä et se puhe kyky olis voinut vaikka jäädä vähän vähemmälle
tounge.gif
Nonni - selvis se syykin siihen aivariin sitten...

Elä nyt tuollasen kanssa - rupee vitu*tamaan niin ettei veri kierrä
veryangry.gif

biggrin.gif

Kirsikan kivi ei tunnu kivalta henkitorvessa, jos joku koskaan on sellaista kokeillut, ja noin pienellä on oikeasti vaarallinen.

Heimlichin otteella ei ensin irronnut, mutta lapaluiden väliin iskua ja otetta vuorotellen lähti lopulta.

Ah, erään miehen ensireaktio oli pidellä tyttöä jaloista ja roikottaa alaspäin.
wink.gif

Ihan niin kuin aivoinfraktin tai minkä tahansa hätätilanteen kanssa - sille on helppo naureskella jos ei ikinä ole itse joutunut sitä kokemaan tai vierestä seuraamaan.

Hyvää tietoa. Itsellekin varsin läheinen ihminen selvinnyt aivoinfarktista. Jokaisella ei käy yhtä hyvä tuuri. Tämä oli kyllä todellakin Asiaa.

Asia aihe.
Ollapa aina osaava ystävä lähellä...ja ollapa osaavana ystävänä.

Pitäs taas pitkästä aikaa päästä kyllä kertaan nää ensiapujututkin, viime kerrasta kuitenkin on vuosia ja jos jossain tilanteessa kävis huonosti sen takia kun ite on unohtanut jotain henkee pelastavaa, olis itekin kovin vaikia siitä jatkaa.
Panikoivat ihmisetkin on muuten kiva olemassa, ainakin ite on huomannut et on paljon helpompi pitää pää kylmänä kun näkee miten vaikeeta se jollekin on. Varmuus siinä vaan ratkasee, sillä ois hyvä olla tuoreessa muistissa oikee toiminta...

Kirsikan kivi ei tunnu kivalta henkitorvessa, jos joku koskaan on sellaista kokeillut, ja noin pienellä on oikeasti vaarallinen.

Heimlichin otteella ei ensin irronnut, mutta lapaluiden väliin iskua ja otetta vuorotellen lähti lopulta.

Ah, erään miehen ensireaktio oli pidellä tyttöä jaloista ja roikottaa alaspäin.
wink.gif

Ihan niin kuin aivoinfraktin tai minkä tahansa hätätilanteen kanssa - sille on helppo naureskella jos ei ikinä ole itse joutunut sitä kokemaan tai vierestä seuraamaan.
Nää ei oikein tunnut ymmärtävän tilanteen vakavuutta, kun on joku vieras esine henkitorvessa. Yksi kolleega tukehtu kananluuhun ja omaiset saivat kuopata ukon.

Kerran sattui tuolla Espoon Nuuksiossa seuraavanlainen tapaus:

Koiria ulkoiluttamassa, kaunis kuuma kesäpäivä. Rakit (2kpl) veti kuin viimeistä päivää. Yhtäkkiä toinen tulee luokse selkä kyyryssä. Kakoo, ei saa henkeä. Koittaa oksentaa, veren sekaista limaa tulee suusta. Tsekkasin nielun, ei näy mitään. Rakki meni tajuttomaksi. Seuralainen hätääntyy, sanoi tee jotain ja lähtee autoa hakemaan. Tee jotain, tee jotain.... Helppoa! Eikö?

En tiedä, mikä minuun meni, mutta otin rakista rintakehän ympäriltä kiinni ja rykäisin. Tulos: vasemmasta suupielestä tuli näkyviin kepin pää. Nappasin kiinni siitä ja nykäisin. Ulos tuli noin 20-25 cm männyn oksa. Kepin poistettani rakki alko hengittää, nousi ylös, häntä alkoi heilumaan ja oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Lähdettiin kävelemään autolle päin ja rakin omistaja ajoi vastaan. Olisitte nähnyt omistajan ilmeen, kun rakki tulee omin jaloin vastaan, enkä kantanutkaan raatoa....

Tää nyt oli vain rakki, mutta kaikki elämä lienee yhtä arvokasta pelastettavaksi...?

Nyt seuraavaksi postaamaan:

Kuinka Vältän Lihavuuden ja Siitä Aiheutuvat Krempat.
tounge.gif
Tämähän on naurettavan helppo: Syöt Vähemmän kuin Kulutat.
062802jumpie_prv.gif

Mutta itse asiasta:
- Hieno juttu. Monesti yksinkertaisetkin asiat ovat tehokkaita
kunpa vain niistä olisi tietoa - ajoissa. Jälkeenpäin tulee näet
pohdiskeltua helposti, että mitäköhän olisi oikeasti pitänyt tehdä ..

Äitee vainaa nääs kuoli aivoverenvuotoon ..
bowdown.gif
Matti.
Piti kysymäni mikä on sun syönti-kulutus-painosuhtees.
Mulla selviä ongelmia.

Myös mun äiti kuoli aivoverenvuotoon. Appiukko kuoli sydänhalvaukseen ihan tuossa silmien edessä.
Aloitin kuihduttamisen vuodenvaihteessa 2007 ja lähtö oli hieman
yli 100 kg (jouluna oli hieman reilumminkin) ja nyt toissapäivänä
oli "enää" 87 kg jäljellä ... joten hitusen verran yli 13kg on poissa
nytten. Tämä tarkoittaa, että noin 6.5 kg/kuukausi, joten vielä
hieman yli 13 kuukautta ja minua ei enää ole olemassakaan. Rock.
Tietyt piirit olisivat - ah - niin tyytyväisiä, mutta niin perin juurin
ikävä ihminen ajattelin olla, että tyssään laihduttaminen
viimeistäänkin jossain 75kg:n nurkilla ja todennäköistä on, että
jo aikaisemminkin nimittäin välillä iskee "makkaraperunahimo"
tuolla Ateneumin nurkilla hieman puolenyön jälkeen - näääs.
lookaround_orig.gif

Niin - tuosta äitee vainaasta, että hänellä katkesi verisuoni
päästä vasemmalta ja oikea puoli halvaantui, puhekyky katosi ja
paljon paljon muuta vuonna 1969, mutta hän kuoli vasta 1982,
joten jokunen vuosi oli aikaa tutkiskella asiaa ja keskustella jos
jonkinlaisen lääkärin kanssa. Kokemusta tuli melkoisesti, mutta ei
se kaikki kovin hauskaa ollut kumminkaan.

sanoi:
Tiedoksi kaikille et aivoveren vuoto ei ole sama kun aivoinfarkti. Infarktissa on tukos eikä välttämättä tulekkaan vuotoa, kunten YAMMUTTARELLA oli vasemmanpuoleinen aivo valtimo tukos, josta johtuen oikea puoli halvaantui ja puhe kyky hävisi. joskin joskus on käynyt mielessä et se puhe kyky olis voinut vaikka jäädä vähän vähemmälle
tounge.gif
Tuo on totta .. verta ei pääse tarpeellisiin paikkoihin ja aiheuttaa
ongelmia ... valitettavasti

Lainaus:
"Päässä tukkeutuva valtimo aiheuttaa verenkiertohäiriön, joka estää
hermosoluille tärkeän hapen saannin ja samalla aiheuttaa
aivoinfarktin. Aivoinfarkti on siis seurausta aivojen verenkierron
häiriöstä. <u>Yleisimmin häiriö johtuu aivoverenvuodosta, veritulpasta
tai verisuonen kalkkiutumisesta</u>, joka aiheuttaa ahtauman suoneen."

Mutta ihan sama, sillä tärkeintä on, että potilas pääsee hoitoon
mahdollisimman pian ja tässä ratkaisee oireiden tunnistus ...
"Hoito on nykykäsityksen mukaan aloitettava 3 tunnin kuluessa
oireiden alusta.
"

Lainaus:
"Suomessa kuolee tähän noin 10 000 henkeä vuosittain, eikä
lukuun sisälly vielä edes pään vammautumisesta johtuvista
aivoverenkiertohäiriöistä aiheutuneita kuolemia.

Lainaus:
"Jos kyseisiä oireita ilmaantuu, on syytä hakeutua
mahdollisimman nopeasti lääkärinhoitoon, sillä voi olla kyseessä
aivoinfarkti tai TIA. TIA:n oireet ovat hyvin samanlaisia, kuin
edellä mainitut aivoinfarktin oireet, mutta ne ovat lyhytaikaisempia.

TIA (transient ischemic attack) eli lyhytaikainen aivojen
verenpuutoskohtaus on vakava merkki siitä, että tulevaisuudessa
saattaa olla luvassa aivoinfarkti, jollei ennaltaehkäisevää hoitoa
anneta ajoissa. Joidenkin tietojen mukaan noin kymmenisen
prosenttia hoitamattomista potilaista saa aivohalvauksen vuoden
sisään.

Sekä aivoinfarkti, että TIA voivat aiheuttaa pysyvää vauriota.
Molemmissa tapauksissa aivot voivat vaurioitua ja se voi
aiheuttaa pysyvän toimintakyvyn menetyksen tai vaikuttaa myös
persoonallisuuteen.
"

Oliko tuo alkuperäinen viesti jotsain ketju-kirjeestä? Tiedä onko noihin aina luottamista.. En luottaisin itse moisiin. On noita humpuuki-ohjeita tullut vastaan niin paljon.

Tuossa on ainakin varmasti oikeaa tietoa aivoinfarktista: Duodecim/aivoinfarkti

Oliko tuo alkuperäinen viesti jotsain ketju-kirjeestä? Tiedä onko noihin aina luottamista.. En luottaisin itse moisiin. On noita humpuuki-ohjeita tullut vastaan niin paljon.

Itse aivoinfarktin saaneena - tiedän varmasti - että nuo ohjeet ovat loistavat

Kirje oli kyllä ketjukirje - aivan loistava mielestäni, koska itse en ollut infarktista koskaan kuullutkaan ennenkuin omalle kohdalle sattui.

Onneksi oli onnea matkassa - ja joku vahtimassa - niin mä olen täällä valistamassa teitä
biggrin.gif

Kirje oli kyllä ketjukirje - aivan loistava mielestäni, koska itse en ollut infarktista koskaan kuullutkaan ennenkuin omalle kohdalle sattui.

Onneksi oli onnea matkassa - ja joku vahtimassa - niin mä olen täällä valistamassa teitä
biggrin.gif
Onneksi sulla oli onnea matkassa, ja kaikki päättyi hyvin!
(..ja uskon että RIMMON osaa lahjakkaasti sulkea korvansa kun juttua tulee yli äyräiden..
tounge.gif
)

Ensimmäinen ketjukirje jota tuli itsekkin laitettua eteenpäin.
Ja todellakin kerrankin asiaa!
thumbs-up.gif

Hyvä puhua tällaisesta aiheesta. Todellisuus on valitettavasti sitten paljon monimutkaisempaa kuin teoria. Edes lääkärit eivät kykene erottamaan läheskään aina aivoinfarktin oireita. Aivosolut alkavat tuhoutua ehkä kolmen tunnin hapenpuutteen jälkeen, joten aikaa hoidon aloittamiseen on todella vähän. Niiden kolmen tunnin jälkeen edessä on yleensä sitten vaan sopeutumista ja uuden elämän opettelua erilaisen toimintakyvyn kanssa, jos sitä vielä on jäljellä.
  Aivoinfarkti on sairaus, joka voi osua kenen tahansa kohdalle, nuoren tai vanhemman, se ei katso kuntoa, eikä elämäntapoja. Toki on paljon sellaista, joka voi lisätä riskiä. Miten olisi kaikille asperiini päivässä?
  Terveisin nimimerkki "moottoripyörämatka katkesi aivoinfarktiin Saksassa"

biggrin.gif
Todellakin ihanaa kun olet meille kertomassa.
bowdown.gif
inlove.gif

hyvä ystäni sai sellaisen aivoinfarktin , että hävis puhekyky ja puolikroppaa halvaantui. Sitkeellä kuntoutuksella kaveri taas puhuu, ja kävelee. siitä myös
bowdown.gif

Oma nuppi on saanu niin monta aivotärähdystä että mikä tahansa voi olla tällähetkellä vaarallista, mutta "elämä on"

Aloitusviestiä lainatakseni, pitäkää huoli lähimmäisestä. Kiitos
thumbs-up.gif

Vakava asia ja todella pysäyttää jos kohdalle /lähipiiriin osuu. Vaimoni sai aivoverenkiertohäiriön auton ratissa viitisen vuotta sitten, ajoi ulos tajuttomana ja toispuolihalvaantui. Onneksi palautui sairaalassa muutaman vrk:n aikana ja toipui ennalleen.
smile_org.gif

Iso ja turvallinen auto pelasti lisävammoilta puuhun törmäyksessä.
bowdown.gif

Aivoinfarkti- asiaa
Viime jouluaattona aterian jälkeen istuin tietsikan edessä ja otin muutaman kossupaukun. Kun nousin ylös mennäkseni nukkumaan ei jalka enää pitänyt. Ajattelin, että olen puuduttanut sen istuessani aika kauan. Menin nukkumaan ja aamulla kahdeksan aikaan ei käsi eikä jalka enää toiminut. Tyttäreni vei minut terveysasemalle ja sieltä Poriin ambulanssilla. Siellä sitten selvisi viipalekuvauksissa, että aivoinfarkti oli molemminpuolinen, joskin lievä. Myös se että ei ollut eka kerta. Muusta syystä hoidossa käyneenä ei koskaan mitattu veren sokeria, eikä juuri verenpainettakaan. Sairaalassa selvisi molempien lukemien olevan yläkantissa.
Kertoivat yllä mainittujen seikkojen olevan iso osa tapahtuneelle. Tupakoi en enää, mutta sekin vaikuttaa. Jäin syksyllä eläkkeelle, joten stressi asiasta saattoi myös olla yksi syy.
Nykyisen eu:n aikana tapahtumasta seuraa ajokielto joka on kolme kuukautta ja neuropsygologi määrittelee testein oletko ajokuntoinen.Jos olet ammattikuljettaja testi tehdään Jyväskylässä, maksaa noin tuhannen euroa ja on kaksiosainen.
Puolet päivästä teet tarkkaavaisuustestejä tietokoneella ja riippuen mitä autoa ammatiksesi ajat osoitat ajokykysi esim. linja-autolla.
Minä en noita kirjaimia enää tarvitse, joten saan ajaa lääkärin mukaan huhtikuun alusta henkilöautoa, jota sitäkin pyrin välttämään. Ainakaan tällä hetkellä kunto ei edellytä autolla ajoa. Traktoria lumitöissä omalla pihalla olen ajellut ja sekin tuntuu vähän huteralta.
Nuo ylläolevat neuvot aivoinfarktin tunnistamiseen olivat todella hyviä ja varteenotettavia. Ne kannattaa kyllä lukea ja huolehtia sokerin,rasvapitoisuuden ja verenpaineen kontrolloimisesta (minä en näistä piitannut)
Nyt olen toipunut ja jalka ja käsi toimivat. Puhe ei hukkunut, eivätkä kasvot halvautuneet.
Tämä juttu ei ole vain meidän vanhojen ukkojen ongelma. Sairaalassa oli kolme reilusti alle nelikymppistä kaveria pari oli saanut paljon vakavamman jysärin kuin minä.
Pitäkää itsestänne huolta ja nauttikaa keväthangista.
Terveisin Nevada

Oli outoa juosta rantsusta paikalle kahvilaan, kun siellä oli toki kasa aikuisia, jotka OIKEASTI osasivat vaan huutaa apua täyttä kurkkua!  
veryangry.gif
Ainahan paikalta löytyy ainakin se yksi "lääkäri", joka jaksaa huutaa ja melskata vieressä, ilmoittaen kovaan ääneen muille olevansa lääkäri...siinä samassa kuitenkin unohtaa ottaa osaa itse auttamiseen.
cool.gif
Yleensä näitä löytyy joka kerta.

Ihmetyttää kyllä tällainen asenne...

Oletko itse sitä mieltä että hyvä ystäväsi, joka liukastuu kadulla eikä kykene tekemään tuommoisia asioita on varmasti tosi hyvässä kunnossa?

Kumminkaan näiden testien tekeminen eivät ole millään tavalla vaarallisia.

Erittäin tervetullutta keskustelua. Asioiden tunnistaminen ja tietoisuus mitä pitää tehdä alentaa toivottavasti myöskin sitä toimintaan ryhtymisen kynnystä.

Käytännössä sitä ei omien kokemusten perusteella pysty kuitenkaan varmaksi sanomaan ennenkuin joutuu auttajaksi onnettomuudessa tai sairaskohtauksessa. Ja jos ko. tilanteessa "jäätyy", niin siinä ei sinänsä mitään moitittavaa, meistä kaikista ei vain ole sankareiksi,onneksi kuitenkin joistain.

Ensimmäinen kerta on aina se pelottavin jos ei tiedä mitä tapahtuu ja mitä tehdä.

Back