Variolaukuista ja vähäsen muustakin, kun nyt ompi ns. "tst-kokemusta" kertynyt enempi..... .
Eihän noita laukkuja ole talvikäyttöön suunniteltu! Peruste: avausmekanismi kerää lunta - saati jos sataa tihkua - jäätä! (se lukitusnappi kun sijaitsee kuopassa, jonne kertyy lumi + vesi = jää).
Sama tiätty koskee itse lukkojakin, eli ei varmaan kannata pitää niitä lukittuina, jos yhtään meinaa saada niitä sitten auki!
Sisäkassien käyttö on perin hankalaa, kun noiden sivulaukkujen sisäpuoliset "kahvat", ne joilla laukkujen tilavuutta voidaan säätää, ne kun tarraa sisäkasseihin jatkuvasti kiinni, laukkuja sisään- tai ulos laitettaessa.
Häätyy miettiä ja tarkistaa mahdollisuutta ottaa nuo kahvat kokonaa irti ja pois, koska en noita tilavuuksia aio muutenkaan missään vaiheessa muuttaa. Eli ovat miulle tarpeettomat kahvat tykkänään!
No sitten se itse virtalukko. Sehän jääti mielenkiintoisella tavalla Näätämön huoltamolla.....(sijaitsee kuopassa sekin!)
- En saanut virta-avainta irti lukosta, kun oli aikomus tankata pärrä.....
- No, tankkasin vara-avainta käyttäen, mutta edelleenkään, en saanut varsinaista avainta irti lukosta....
- No, tuumasin, jotta kokeillaampas sitten kääntää ohjaustanko "tankolukko-asentoon", josko se sitten lähtisi irti, koska olin jo aikani avainta raplannut ja niin moneen eri kertaan sitä pois ja irti yrittänyt saada - tuloksetta...!
- No, lähtihän se sitten viimein, ja monen yrtyksen jälkeen irti lukosta, kun tanko oli asennossa: "tankolukko".
- No, sittenhän en saanutkaan enää avainta sinne reikään takaisin, elikkäs kun oli aikomus jatkaa matkaa, ei tankolukko avautunut...
Ja tämä kaikki, VAIKKA, olen säännöllisesti huoltanut lukkoa, voitelu- eli parhaalla mahdollisella, lukkoihin tarkoitetulla lukkoöljyllä. Sekä, VAIKKA olen YRITTÄNYT pitää huolta, ettei lukkoihin ole päässyt menemään vettä- tai lunta!
Mutta- mutta... Onhan tässä pärrässä paljon hyviäkin puolia, joista päällimmäisenä tuo
edullinen paino!
(vs. R1100GS) (199kg / 248kg)
Mutta myös muuta:
- kulkee pienellä (3.3 - 3.5 L / 100km)
- kulkee silti sen 199km/h tarvittaessa
- 6 vaihdetta, eikä tarvitse kytkintä ylös- / alas vaihdettaessa, (talviajossa ehdoton, melkein "Must"-juttu!)
- edullinen painopiste, (tankki satulan alla)
- koropaloilla "selkä- suorana- asento!", ehdoton talviajossa!
- "röpötys-äänimaailma" , tosi maltillinen vakioputkella, ( ei aina tulppia muista edes!)
- "hauska- ja iloinen" ajella & ohjastaa - todella! Nousee helposti pienille ja kapeillekkin polanteille, (vs. R1100GS!)
- ja mitähän muuta vielä....niin - tuo tehdasmadallus vielä! (talviajossa ehdoton, melkein "Must"- juttu sekin!)
Mutta myähemmin lisää puutteita, joita häätyy korjailla / täydentää / vain pärjätä niiden kanssa...
Esimerkiksi:
-
suojaamaton, ja siten nastoille / kivisateille altis
jäähdyttäjän kenno!
- "järkyttävän" herkkä kaasu, (toisaalta, ei väsytä kaasukättä!),
- turhat ja tarpeettomat & mystiset "EWS"-valohälytykset näytössä?
- "Räpäti-räpäti-räpäti"- ajotyylivaatimus, eli nuo hirvittävät ketjujen äänet 2000rpm:n (tai alle), ajossa, eli vaikka kone jaksaisikin vielä vääntää, ilmoittaa tuo bmw:n nerokkaiden insinöörien suunnittelema
"TAS" ( torgue-alert-system), että vaihda suosiolla pienemmälle, tai sitten lisää vauhtia enemmän!
Hankalaa, kun tottunut boxerin vääntävään tyylin ajohommiin....