• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takanen ei palvele jarrutuksissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pärpä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
toi riippuu pyörästä, jos ajat jollain HD:lla /raskaalla pyörällä, niin takajarrulla on suuri osa jarrutusta. kevyelllä sporttipyörällä joutuu vähän etujarruakin varomaan, ettei perä nouse. jos on kyytiläinen, niin sitten takajarruakin tarvii kyykylläkin.

toi riippuu pyörästä, jos ajat jollain HD:lla /raskaalla pyörällä, niin takajarrulla on suuri osa jarrutusta. kevyelllä sporttipyörällä joutuu vähän etujarruakin varomaan, ettei perä nouse. jos on kyytiläinen, niin sitten takajarruakin tarvii kyykylläkin.
No ei.

Tehokkain mahdollinen jarrutus tehdään samalla tavalla prätkätyypistä riippumatta.

Dunlop D208 ? ?....
wink.gif
Huonoja kokemuksia? Itsellä on juuri tuollainen alla tällä hetkellä ja ihan normilta on tuntunut ainakin tonnikeijun alla. Tosin eihän sitä vässykkänä uskalla mitään äärikanttauksia edes harrastaa, mutta takajarru on käytössä joka päivä ja parkkihalleistakin olen ehjänä ulos päässyt, toistaiseksi
smile_org.gif

MagnaMan on nyt ihan oikeassa. Mikko Paaso selittää asian juurta jaksain kirjassa Ajamisen Nautinto. Uskottavasti. Lukekaa sieltä jos ette usko. Tai tehkää itse omia mittauksia...

Kyllä se jarrutus opetetaan autokoulussakin niin, että aloitetaan jarrutus takajarrulla ja heti perään etujarrua...

Niinhän käy autollakin, kun joku tekee mäkilähtöä käkkäri päällä, ni takapää painuu. Tietty ei voi täysin verrata
nixweiss.gif

Takajarrun hyötyhän on jarrutusmatkan osalta pitkälti siinä, että alustan säädöistä ja toiminnasta riippuen kestää oman aikansa että paino siirtyy kokonaan eturenkaalle, ja ennen sitä hetkeä takarenkaallakin on pitoa hidastuvuuden lisäämiseksi. 100/0 painoonsiirron jälkeen ei enää mikään kikka auta. Selvää on myös, että eturenkaalla ei voida tehdä maksimaalista jarrutusta ennenkuin sillä on tarpeeksi painoa ja siten kitkaa riittävästi, ts. liian äkäinen jarrutus pelkällä etujarrulla saa eturenkaan lukkoon.

Se miten paljon perä laskee pelkällä takajarrulla olisi hauska nähdä käytännössä mitattuna, mutta saavutettava hyöty perustunee suurelta osin painopisteen laskuun. Jälleen alustan toiminta on suuressa roolissa.

Olet ymmärtänyt väärin.
Aikalailla varman oloinen olet asiasta, jossa on niin monta muuttuvaa tekijää, että sitä ei pysty yksiselitteisesti määrittelemään sitten mitenkään.
Kyllä pystyy. Perusasiat ovat perusasioita ja ne tulisi kaikkien motoristien hallita.

Olen käynyt ennakoivan ajon kurssin? Entäpä sinä?
Et näköjään oo varma ootko käyny EA-kurssin?
Vai mistä toi ?
wink.gif

Mä en takajarruun enää koske, ei oikein saa sellasta tuntumaa siihen, menee takarengas lukkoon todella nopeasti.  
Etujarrua käytän pelkästään ja kaksi sormea kahvalla riittää mainiosti mopon pysäyttämiseen.  
smile_org.gif

Kyllä takajarru mopottimessa(kin) ihan tarpeellinen väline on. Paljon vaikeampi mopotinta on rajussa jarrutuksessa hallita, jos ei takajarruun koske.

Kantsii treenamalla kokeilla oman pyöränne takajarrun lukkiutumisraja, jonka jälkeen oikealla voimalla jarrutus tulee tilanteissa "selkäytimestä". Jos jarrut ja renkaat ovat kunnossa, ei se takanen nyt NIIN helpolla täysin lukkiudu etteikö sitä käyttää voi
wink.gif

Renkaanvaihtoa on tullut venytettyä jo sen verran
että voishan nuo uudet kumit alle laittaa.
Sittenhän näkee oliko vika kumissa vai kuskissa
biggrin.gif

Kyllä tuo takajarru on mielestäni erittäin hyödyllinen
jallutuksissa, oli pyörä mikä tahansa.
Kyllä käytös on vakaampaa kun kumpaakin jarrua käyttää.

Niin sitä takajarrun herkkyyttähän on mahdollista useimmissa malleissa säätää. Olen kuullut väitettävän/lukenut että oikein kovat kisakuskit jopa sillä takajarrulla jarruttavat mutkissakin (esim peukalojaruuviritykset ym) mutta se on taas jo toisen topicin aihe.

Eli säätämällä saa sitä lukkiintumisherkkyyttä jonkin verran pois.

Suosittelen kaikille ennakoivan ajon kurssia muutoinkin kuin tehokkaan jarruttamisen opettelun vuoksi.
Sieltä saa myös itseluottamusta kosolti. Näköjään.

Ite oon sitä mieltä, että jos kyykkyprätkällä osaa jarruttaa etusella kunnolla, niin lisäksi takajarrua käyttämällä jarrutusmatka ei lyhene juurikaan. Tämä siis puhtaalla ja kuivalla asfaltilla...

Kuvitellaanpa nyt paniikkijarrutus molempia jarruja käyttäen... Vauhtia 120km/h ja hirvi hyppää eteen. Ensin takajarrua juuri oikea määrä, eli mahdollisimman tehokkaasti, mutta kuitenkin pitää varoa lukitsemasta sitä. Sitten odotellaan sitä perän painumista(jota ei muuten välttämättä koskaan tapahdu...?)jonka jälkeen aletaan jarruttamaan etujarrulla. Nyt alkaa perä kevetä ja sen seurauksena täytyy osata oikealla hetkellä höllätä tai päästää kokonaan takajarru pois, jotta takarengas ei lukkituisi...

Tuossa oli nyt vaan se jarrutuksen alku jossa sitä takajarrua käytetään. Aika paljon tekemistä hemmetin lyhyessä ajassa ja paljon asioita jotka voi mennä perseelleen. No paremmat motoristit tietysti osaa hoitaa homman täydellisesti ja millintarkasti myös paniikkitilanteissa, mutta itse en tuohon pysty vaan käytän pelkkää etujarrua kuivalla asfaltilla.

Kyllä pystyy. Perusasiat ovat perusasioita ja ne tulisi kaikkien motoristien hallita.

Olen käynyt ennakoivan ajon kurssin? Entäpä sinä?
Ei, en ole käynyt ennakoivan ajon kurssia. Pitäis kyllä käydä. Mut ennakoivan ajon kurssin käyminen ei kyllä tee kenestäkään hyvää motoristia. Ei edes teoriassa. Se vaatii rajojen etsimistä, pyörän käyttäytymisen ymmärrystä ja toistoja, toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja.

Olen samaa mieltä tuosta nopeimmasta tavasta jarruttaa pyörää, vänkäsin itsekin samasta aiheesta jossain aikaisemmassa topickissa. Takajarrun käyttö "liimaa" takarenkaan tiehen ja hillitsee takarenkan irtoamista asfaltista. Sitten pääsin oman enduroni sijasta käsiksi vähän sporttisempan kyykkypyörään ja totesin, että takajarrun käytön vaikutus on käytännössä aivan minimaalinen. En edes huomannut siitä olevan mitään hyötyä, koska samantien etupyörän jarrutuksen alkaessa takarengas irtosi tiestä, oli takajarrua annosteltuna tai ei.

Lyhytiskuisessa, jäykässä alustassa tuo takajarrulla aikaansaatava painuma on niin pieni, ja etujarru niin tehokas ettei takajarru juurikaan vaikuta siihen kuinka herkästi perä nousee ilmaan täysjarrutuksessa.

Ja alunperin kyseenalaistin vankkaakin vankemman mielipiteesi sen takia, että jos hätä tulee, tuhlaantuu siihen jarrutusjärjestyksen futsimiseen enemmän aikaa kuin mitä sillä voitetaan jarrutuksessa takaisin, ellei homma tule todellakin selkäytimestä.

Edelleen, harjoitelkaa, jarruttakaa, mutkitelkaa, kiihdytelkää, kallistakaa niin pirusti kun tilaisuus antaa myöden. Ja käykää mieluusti radalla tutustumassa oman pyörän ajo-ominaisuuksiin vähän kovemmissa vauhdeissa. Ainoa tie kestävään liikenneturvallisuuteen on ennakoinnin, toisten huomioonottamisen ja ajotaidon yhdistelmä.

Niin sitä takajarrun herkkyyttähän on mahdollista useimmissa malleissa säätää. Olen kuullut väitettävän/lukenut että oikein kovat kisakuskit jopa sillä takajarrulla jarruttavat mutkissakin (esim peukalojaruuviritykset ym) mutta se on taas jo toisen topicin aihe.

Miten säädetään takajarrun herkkyyttä? Erilaisilla jarrupaloilla varmaan onnistuu, mutta onko siellä oikein joku säätökin olemassa jota en oo huomannut?

Miten säädetään takajarrun herkkyyttä? Erilaisilla jarrupaloilla varmaan onnistuu, mutta onko siellä oikein joku säätökin olemassa jota en oo huomannut?
No joo myönnettäköön että vähän huonosti ilmaisin ajatukseni. Lähinnä tarkoitin sitä että säätää sitä kuinka aikaiseen jarru alkaa ottaa kiinni.

Eli minun logiikalla kyllä jos säätää jarrun niin että alkaa ottaa kiinni kun poljinta on painettu enemmän ei se niin helposti mene lukkoon kuin sellaisessa jossa jarru menee heti päälle kun pikkaisen painaa poljinta.

Tätä tälläistä säätämistä itseasiassa Nick Nick Ienatsch suosittelee kirjassaan Sport Riding Techniques: How To Develop Real World Skills for Speed, Safety, and Confidence on the Street and Track Täällä

Back