Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei.toi riippuu pyörästä, jos ajat jollain HD:lla /raskaalla pyörällä, niin takajarrulla on suuri osa jarrutusta. kevyelllä sporttipyörällä joutuu vähän etujarruakin varomaan, ettei perä nouse. jos on kyytiläinen, niin sitten takajarruakin tarvii kyykylläkin.
Huonoja kokemuksia? Itsellä on juuri tuollainen alla tällä hetkellä ja ihan normilta on tuntunut ainakin tonnikeijun alla. Tosin eihän sitä vässykkänä uskalla mitään äärikanttauksia edes harrastaa, mutta takajarru on käytössä joka päivä ja parkkihalleistakin olen ehjänä ulos päässyt, toistaiseksiDunlop D208 ? ?....![]()
Mihin perustuu se että perä laskee takajarrulla, kun paino siirtyy kuitenkin eteen.Ensin takajarrulla saadaan perä laskemaan ja sen jälkeen etujarrulla vauhti pois ja takanenkin pysyy paremmin tiessä.
Et näköjään oo varma ootko käyny EA-kurssin?Kyllä pystyy. Perusasiat ovat perusasioita ja ne tulisi kaikkien motoristien hallita.Aikalailla varman oloinen olet asiasta, jossa on niin monta muuttuvaa tekijää, että sitä ei pysty yksiselitteisesti määrittelemään sitten mitenkään.Olet ymmärtänyt väärin.
Olen käynyt ennakoivan ajon kurssin? Entäpä sinä?
En ole käynyt ensiapukurssiaEt näköjään oo varma ootko käyny EA-kurssin?
Vai mistä toi ?
![]()
Sieltä saa myös itseluottamusta kosolti. Näköjään.Suosittelen kaikille ennakoivan ajon kurssia muutoinkin kuin tehokkaan jarruttamisen opettelun vuoksi.
Ei, en ole käynyt ennakoivan ajon kurssia. Pitäis kyllä käydä. Mut ennakoivan ajon kurssin käyminen ei kyllä tee kenestäkään hyvää motoristia. Ei edes teoriassa. Se vaatii rajojen etsimistä, pyörän käyttäytymisen ymmärrystä ja toistoja, toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja.Kyllä pystyy. Perusasiat ovat perusasioita ja ne tulisi kaikkien motoristien hallita.
Olen käynyt ennakoivan ajon kurssin? Entäpä sinä?
Miten säädetään takajarrun herkkyyttä? Erilaisilla jarrupaloilla varmaan onnistuu, mutta onko siellä oikein joku säätökin olemassa jota en oo huomannut?Niin sitä takajarrun herkkyyttähän on mahdollista useimmissa malleissa säätää. Olen kuullut väitettävän/lukenut että oikein kovat kisakuskit jopa sillä takajarrulla jarruttavat mutkissakin (esim peukalojaruuviritykset ym) mutta se on taas jo toisen topicin aihe.
Eli säätämällä saa sitä lukkiintumisherkkyyttä jonkin verran pois.
Mä taas länttään takajarrun pohjaan ja etujarrulla jarrutan sen verran ku pystyy volttia tekemättä tai rengasta lukitsematta...No paremmat motoristit tietysti osaa hoitaa homman täydellisesti ja millintarkasti myös paniikkitilanteissa, mutta itse en tuohon pysty vaan käytän pelkkää etujarrua kuivalla asfaltilla.
No joo myönnettäköön että vähän huonosti ilmaisin ajatukseni. Lähinnä tarkoitin sitä että säätää sitä kuinka aikaiseen jarru alkaa ottaa kiinni.Miten säädetään takajarrun herkkyyttä? Erilaisilla jarrupaloilla varmaan onnistuu, mutta onko siellä oikein joku säätökin olemassa jota en oo huomannut?Niin sitä takajarrun herkkyyttähän on mahdollista useimmissa malleissa säätää. Olen kuullut väitettävän/lukenut että oikein kovat kisakuskit jopa sillä takajarrulla jarruttavat mutkissakin (esim peukalojaruuviritykset ym) mutta se on taas jo toisen topicin aihe.
Eli säätämällä saa sitä lukkiintumisherkkyyttä jonkin verran pois.