huomaan että sarkasmi on tekniikkalaji eikä se onnistu minulta edelleenkään. Minun kokemus/tieto oli lyhyesti kirjoitettu tuonne sarkasmin sisään...en kiellä se voi olla vaikeaa sieltä poimia.Höh... kerrankin olisin mielelläni kuullut vässykältä asiatekstiä..
tänne on jo tullut niin monta selvitystä/mielipideetä ja muita sellaisia juttuja etten vähäisenä ja mitättömänä viitsinyt enempiä kirjoittaa miksi minä suosin etujarrun käyttöä asfaltilla.
Mutta jos nyt yleisön pyynnöstä huolimatta vastaan jotain muotovaliolle...
Olen kyllä (poikeuksellisesti ja ainutkertaisesti) samaa mieltä että tuolla takajarrun käytöllä VOIDAAN EHKÄ teoriassa parantaa eturenkaan pitoa alkuvaiheessa saamalla tehostaa jarrutusta. ilmeisesti, ainakin teoriassa , joissain tapauksissa oikealla takajarrun käytöllä yhdistettynä etujarrun käyttöön, voidaan saavuttaa parempi lopputulos kuin pelkästään takajarrulla tai pelkästään etujarrulla. Kuitenkin pyörän geometrialla ja varsinkin painopisteellä, massalla ja akselivälillä on suuri merkitys prätkän käyttäytymiseen jarrutettaessa. jossain alhaisen painopisteen ja pitkän akselivälin pyörässä saattaa hyvinkin olla että takajarrulla jarruttaminen ei ole oleellisesti huonompi verrattuna etujarruun.
Sitten sopii miettiä käytäntöä ja riskejä. Kuten tuossa omassa tapauksessa, minullahan jäi takajarru päälle yhdistettynä hartialukon kanssa...tilanteesta olisin selvinnyt ainakin kahdella konstilla:
- tinttaamalla pyörän mutkaan (ja avittamalla kääntymistä kaasulla eli power sliidillä tai avittamalla kääntymistä himmaamalla ilman kaasun käyttöäkin tuosta selviää)
- jarruttamalla vain etujarrulla (jarrun jäädessä hartialukon takia pohjaan pyörä ei olisi mennyt ojaan saakka)
- pelkällä takajarrulla olisin selvinnyt tilanteesta jos suoraa olisi ollut 10 m lisää
kahta ensimmäsitä kävin jälkeenpäin kokeilemassa. En tosin kokeillut power sliidiä..ei taidot ja rohkeus riitä ja olisihan se noloa selitellä vakuutusyhtiölle miksi on samassa mutkassa vetänyt kuukauden aikana kahdesti ulos...
toki yhdistämällä etu ja takajarrun optimaalisen käytön olisin lienee selvinnyt tilanteesta myös. Mutta koska tuota tapaa en osaa/hallitse en halunnut sitä yrittää uudelleen.
Itse jarrutan liki 100 %:sesti etujarrulla (siis kun ajan assulla) ja kun ajan hiekalla niin 100% takajarrulla. (Nastoilla ja jäällä käytän molempia, tosin en osaa ja kyllä yhtään..) assulla käytän ltakajarrua lähinnä satunnaisesti kun pyörää pitää pitää paikallaan tai muuta vastaavaa. Siis en varsinaisessa ajossa. Joskus liikennevaloissa...
Ohjauksen ja jarrutuksen edut ja haitat on jossain määrin toistensa vastakohtia. jarruttaessa ohjaus/kääntäminen vaikeutuu ja ohjattaessa jaruttamien vaikeutuu...Radalla olen sitten, joskus kun siellä kerkesin enemmänkin ajamaan, kokeillut tuota takajarrun käyttöä. Kun en sitä siellä ole oppinut niin en ala sitä liikenteessäkään harjoittelemaan. Melkein voisin sanoa että takajarruun koskemalla ajo oli todella pelottavaa... pyörä tuntui kampeavan jatkuvasti pystyyn (varsinkin vfr) ja jatkavan suoraan ..ja pelottavinta oli tietenkin hetket jolloin takarengas syystä tai toisesta lukkiutui.. yhdistelmäjarrutusta en oppinut sitten millään en hitaissa nopeuksissa enkä nopeissa.
Minun tapauksessa päätin käyttää vain etujarrua ja jättää taka -ja etujarrun yhdistämisen muotovalioille joko ex tai nykyisille.
Toivottavasti tämä oli tyhjentävää myös EAK(ex)-muotovaliolle.