Taas pitkistä valoista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään 1 -tieltä 25:lle nousevalta rampilta lähti mun perään joku vissiinkin gessulla (mystinen pysähtymispaikka muuten). Pyörässä oli molemmilla puolilla keulaa jotkut lisävalonkikkareet. Näkyi juu kyllä... olis voinu näkyä vähän vähemmänkin, kun mistään muusta saanu peileistä selvää, kuin niistä lisävaloista. Ei sillä, että noi mörön peilit nyt mitkään kauheen tarkat olis muutenkaan tärinöistä johtuen, mut olis se kiva havainnoida jotain muutakin kuin valoa... :paikallatuulee:

Tisha sanoi:
Oma varsin tuore kokemus pitkistä valoista päivällä. Olin iltapäivällä tulossa reisusta kotiin ja takaa tuleva motoristi sai minut kiinni. Ja pitkät päällä. On hiukan epämiellyttävää seurata takana tulevaa liikennettä valojen killittäessä silmiin. Älkää ajako pitkillä valoilla päivällä.

Samasta syystä purin omasta pyörästä xenonit pois. Kaverit valitti et ei nää peileistä muuta ku järjettömän valopallon tulevan perässä.
Todella hyvä valoteho on nykypäivän halogeenipolttimoissakin. Niillä mennään, kun todella harvoin tarvii pimeällä muutenkaan ajella.

Synkkä ei pitkille päiväsaikaan!:rant:

57pannu sanoi:
Keskellä kirkasta päivää ei kannattaisi valoja käyttää kenenkään. Napapiirin ympärillä valoa riittää kesällä, jopa yöllä. Valot päälle vasta kun hämärtää. Valot päällä ajaminen, tulee kilowatille hintaa. Valot pois päivällä ja maailma pelastuu. Ei valoteho itsestään synny, bensaa siihen tarvitaan.

Jonkun hutkimuksen mukaan oli n. 8% kutsuntaikäisistä miehistä enemmän tai vähemmän puna-vihreä värisokeita. Kuulun joukkoon ja ihan VARMA on, että moottoripyörä havaitaan huomattavasti paremmin jos siinä on ajovalot päällä. Jos otetaan vaikkapa tuplavaloilla oleva mopo ja sen ottama teho valoille luokkaa 100W, korjataan hyötysuhteella 0,2 niin jos lompakko ei tuota 500W aiheuttamaa kulutuslisää kestä niin ehkö on parempi jäädä kotiin.

Tämä siis IMO ja ei herneitä nenuun ei sitten kellekään.

57pannu sanoi:
Keskellä kirkasta päivää ei kannattaisi valoja käyttää kenenkään. Napapiirin ympärillä valoa riittää kesällä, jopa yöllä. Valot päälle vasta kun hämärtää. Valot päällä ajaminen, tulee kilowatille hintaa. Valot pois päivällä ja maailma pelastuu. Ei valoteho itsestään synny, bensaa siihen tarvitaan.

Eikös yleensä pyörissä se ylijäämäsähkö "palaa" jännitteensäätimessä lämmöksi ellei kulutusta ole.

shyhander sanoi:
Eikös yleensä pyörissä se ylijäämäsähkö "palaa" jännitteensäätimessä lämmöksi ellei kulutusta ole.

Missä on tykkää -nappi kun sitä tarvitaan. :D

shyhander sanoi:

Isossa osassa pyöriä on kestomagneetilla toimiva laturi joka tuottaa jatkuvasti saman tehon, tällöin yksinkertaistettuna käyttämättä jätetty teho maatetaan. Joissain esm Suzukeissa on auto tyylinen laturi jossa roottori magnetoidaan sähköllä tarvittaessa jolloin teoriassa voisi säästää polttoainetta ajamalla ilman valoja.

joku veteli taas tänään tummalla wingillä vastaan oulussa pitkät päällä, varalta oli vielä sumuvalotkin kytketty että varmasti näkyy.. tykkäisköhän nuot paskaa jos itte autolla (lisävalot) taikka mopolla (xenonit) ajelis vastaan pitkät päällä..

Viimeksi muokattu:
Juhanja sanoi:
Ei pysty ymmärtämään pitkillä ajavia. Kyllä nykyisillä valoilla häikäisee ihan oikeesti ihan päivälläkin. Tuollainen perseily on vähän sama kuin näyttäisi vastaantulijoille keskisormea.

En pysty ymmärtämään vastaantulijoille keskisormen näyttämistä. En ylinopeutta, en vaaratilanteita aiheuttavia ohituksia, en kusipäisiä motoristeja jotka omaa egoaan (taitavastihan tämä naamioidaan "vapaudentunteeksi") buustatakseen sohivat liikenteessä kuin kulli pystyssä söhivät sonnit tankki rinnassa ja järki jäässä kunnes Darwinin korjaan satoaan...mutta mitä sitten?

Toiset ei ymmärrä luottokorttilaskua, toiset ei hallituksen politiikkaa...joku taas ei muuten vaan mittään. Kannattaako siitä niin huolissaan olla?

Kyllä mä yleensä ajan pitkillä valoilla päivällä huonohkon näkyvyyden vallitessa. Toki kohdatessa vaihdan lyhyille ihan kuin pimeelläkin. Enemmän mua patittaa autoilijat, kellä ei pala minkäänlaista valoa.

TUX sanoi:
Kyllä mä yleensä ajan pitkillä valoilla päivällä huonohkon näkyvyyden vallitessa. Toki kohdatessa vaihdan lyhyille ihan kuin pimeelläkin. Enemmän mua patittaa autoilijat, kellä ei pala minkäänlaista valoa.

Entäs toisten takana ajaessas? Ettei peilestä paista suoraan silmiin? Eikö olis muuta parempaa keinoa olla pelkäämättä liikenteessä kuin pitää niitä pitkiä päällä?

Mopottelija sanoi:
Vielä... Tänäänkin auto tunki eteen risteyksessä kolmion takaa. Normitilanne, täysjarru, väistö ja soosoo-keskari täti-ihmiselle.

Pitkät valot ja turvaliivi olisivat varmaan taanneet turvallisen "minä_näyn_olen_turvassa_kaikelta_pahalta_ja _mailmalta" putputtelun...

Juuh, born_to_be_boring

Jos ajaminen mopolla on corolla_tason_ja_havainto_sekä_reagointitarpeen_elämys, case closed. Pitäkää tunkkinne. :hanuria:

Ja vielä topicin aiheeseen, PAINUKAA PÄIVÄLLÄ PITKIEN KÄYTTÄJÄT TIELIIKEENTEESTÄ VITTUUN. Kiitos.

Miellyttävä tyyli kirjoittaa.

Kovasti mielipahaa näyttää tämä aihe aiheuttavan. Itseäni ei haittaa yhtään, jos joku ajelee pitkillä.

Itselleni on täysin yhdentekevää vaikka moottoripyöräilijällä olisi pitkät päällä. Ei ne valoisalla niin paljoa häikäise. Motoristin tulee silloin vain huomioida, että eipä näy vilkutkaan eteenpäin jos pitkillä ajelee.

Taitaa suurin osa "huomaamattomuusonnettomuuksista" johtua enemmän autojen katveeseen jäämisestä, autokuskin jäykkäniskaisuudesta ja huomion kiinnittymisestä muuhun kuin ajamiseen, eikä noihin paljoa pitkillä valoilla, turvaliiveillä tai muilla hirvipilliä vastaavilla vippaskonsteilla vaikuteta. Jos joku niistä saa henkistä turvaa, niin käyttäkööt, kunhan eivät kaikille tuputa uskomuksiaan.

Aika nostaa tämä taas keskusteluun, pyöräkansa kun on palannut likenteeseen.
Muutama päivä sitten olin liikenteessä autolla, niin kuin yleensä aina ja uutukainen biimerikuski oli liikenteessä - tehokkaat pitkät päällä - todettava on, että häikäisivät kyllä peilienkin kautta takana kun tuli, esim sisäpeili oli käänettävä himmennykselle - päivällä.

Lisäksi tällainen briljantin kirkkailla pitkillä ajava vaarantaa itsensä, paitsi vilkkujen näkymättömyys, niin koko motoristin liikkeiden arvioiminen on liki mahdotonta - eihän sitä häikäisevää aurinkoa pysty katsomaan - miten sitten arvioimaan?

Mulle ei oo koskaan auennu miks joku käyttäs pitkiä valoja prätkässä jotenki eritavalla ku autossa... Eihä sitä pysty ees vilkauttaan sitte niitä pitkiä, kun esim lähtee ohittaan tai jos vastaan tulee valoton menopeli.

Laitetaan keskusteluun uusia kieroksia: Ajelen nimittäin sumarit päällä! Ei pitäisi häikäissä ketään, vaikka laitonta niiden käyttö tietenkin onkin. Perustelu: Kaksi kaatumaraudassa olevaa hyvätehoista sumaria antaa paremman havaintomahdollisuuden autolle kuin pyörän oma heikohko sinkku lamppu. Pois lukien nyppylä, jolloin kestää kauemmin ennenkuin kuupat ilmestyy näkyviin( katselin pyörää n, 200m etäisyydeltä ja tähän lopputulemaan tulin) Saatan laittaa sumareiden tilalle jotkut oikeat tehokkaat led-päivävalotkin kunhan hyvät sellaiset kohtuu hintaan löydän.( Silloin se kait täyttäisi lain kirjaimenkin)

Muiden havannointiin voi ainakin erään tutkimuksen perusteella vaikuttaa tärkeysjärjestyksessä seuraavasti:

1. Valot kuntoon (tai ainakin pitää ne edes päällä)
2. Valkea kypärä. (Valkeaa väriä ei kesällä löydy luonnosta) Talvella tuo on tietenkin surkein väri.
3. Huomioliivi ( Tämän merkitys uskomuksista poiketen tutkimuksen mukaan melko pieni) Jäänee siis kuitenkin usein osittain tai aika paljonkin katteiden peittoon.

Itse uskon kohtiin yksi ja kaksi. Pitkillä en ajele. Niiden käyttö on kovin kyseenalaista ja oudolle tuntuu jos näin vielä laittomuuksia opetetaan autokoulussa tekemään.

Valkonen pyörä, kypärä ja sininen ajoasu, näkyvyys taattu. :grin:
Voi lisätä vielä valkoiset sivulaukut...
Pitkät päällä ajaminen käsittämätöntä...

Pitkät päällä ajajat suuntavilkku ei näy. Uskokaa jo. Toinen urvelo porukka on noi sumuvalot päällä ajajat kun näkyväisyys on hyvä, mitä lähempänä on paljon valoa sitä huonommin näkee normi valoilla kauas. Fysiikan laki on mikä kertoo totuuden.

Jotenki tuntuu että joillakin mp kuskeilla on tärkeää heidän erottuminen liikenteestä. :)-

Back