Mahtavia noi tilastot, niistä näkee jopa että auto on vaikeempi kaataa ko moottorpyärä...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä on monta isoa ongelmaa tällä sektorilla ja tilastojen valossa nyt ne on suistumisonnettomuudet. Vaikka henkilökohtaisesti olen hyvin tyytymätön onnettomuustutkintaan, niin mielihyvällä olen pannut merkille, miten seurat ovat tehostaneet harjoittelukutsujaan. Tällä tarkoitan mm. rataharjoittelua. Vakuutusyhtiöiden vastaus onkin sitten ollut käsittämätön.Selailin tuossa erään projektin sivussa tutkimusta, jossa todettiin seuraavaa. Kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien aiheuttaja oli
- 77 % tapauksista motoristi
- 23 % joku muu
- 41 % onnettomuuksista johtui motoristin ylinopeudesta
Aika usein täällä kritisoidaan muuta liikennettä, vaikka useimmiten syy on motoristissa itsessään. Ikävä aihe, mutta ajattelin jakaa faktat.
Eläköön internet, mututiedon ja vääristyneiden mielikuvien luvattu levityspaikka...Mistä tämä tutkimus löytyy? Itse ainakin viime vuonna kiinnitin huomiota näihin Bombersseihin niitä tais kuolla pari tai enemmän onko siitä mitään tutkimusta?
Taisi olla nimenomaan vakuutusyhtiöiden keskusjärjestön tutkimus. Olipa siinä ohessa lehdistötiedotekin asiasta, jossa seisoi samat prosentit.Ne on usein tehty vakuutusyhtiöiden keskusjärjestöjen toimesta tiettyjen tarkoitusperien ajamiseksi –ja niiden ”totuusarvo” paljastuu vasta sitten, kun lähdeaineisto kestää kriittisen tarkastelun –puhumattakaan johtopäätöksistä.
Jotta ei syntyisi väärää mielikuvaa, niin tulee korostaa, ettei minulla ole mitään todellisia tilastotieteilijöitä kohtaa. Totta puhuen rehellisyyshakuisempaa ja varovaisempaa ammattikuntaa saa hakea.Tottapa turiset, Seku. Vale-emävale-tilasto.
Mielenkiintoista ajatuksen juoksua.Toista ovat nämä tilastojen ”tulkitsijat”, jotka yleisemmin eivät tiedä tilastomatematiikasta mitään.
Jos lähdemateriaali ja siitä tehty ”tilasto” annettaisiin ammattitaitoiselle tilastomatemaatikolle, olisi tulkinta useimmiten tuiki toinen, kuin mitä tarkoitushakuisesti on haluttu osoittaa ja joka ”tuloksena” esitetään.
Suoraan palautteen kautta laitoin ja tulen laittamaan vastedeskin. Tietty voi muistaa myös päätoimittajaaLaitoitteko yleisönosastolle vai minne "vastineen"? Itsellä oli kans vakaa aikomus jotenkin muistaa toimittajaa tuosta uutisoinnista.Nimenomaan, eikä ole muuten todellakaan ensimmäinen kerta kyseiseltä lehdeltä. Asiasta laitettu jo vastine ja palautetta kyseiseen lehteen. Nähtäväksi jää muuttuuko mikäänMiksi pitää sanoa, että moottoripyoräilijä ajoi auton eteen, kun parempi sanavalinta olisi auto ajoi moottoripyörän yli. Varsinkin tässä tilanteessa oli autoilija syyllinen, mutta nopeasti tekstin luettuani tuli mieleen että mopoilijan vikahan se oli.![]()
edit: viitaten siis viestiin 2.![]()
Aina voi yrittää.
Mitä minä esitän, ei ole, mitä SMOTO esittää. En edusta SMOTOa. Se on totta, että kyseessä on "Sekun oma mutu”. Se perustuu seuraavaan:Mielenkiintoista ajatuksen juoksua.Toista ovat nämä tilastojen ”tulkitsijat”, jotka yleisemmin eivät tiedä tilastomatematiikasta mitään.
Jos lähdemateriaali ja siitä tehty ”tilasto” annettaisiin ammattitaitoiselle tilastomatemaatikolle, olisi tulkinta useimmiten tuiki toinen, kuin mitä tarkoitushakuisesti on haluttu osoittaa ja joka ”tuloksena” esitetään.![]()
Jos vakuutusyhtiot esittavat tietoa jossa todetaan moottoripyorailijoiden olevan itse (osa) syyllisena suurimpaan osaan onnettomuuksia niin vika on vakuutusyhtioissa, koska he tulkitsevat vaarin omia tilastojaan ja muutenkin aina vaaristelevat asioita motoristien vahingoksi. Silla ei tietysti ole mitaan merkitysta, etta kaikki naytto tallaisen vaitteen tueksi puuttuu ja kyseessa on vain “Sekun oma mutu”![]()
Sen sijaan jos esim. SMOTO esittaa vaitteensa tueksi jonkin tutkimuksen joka ei edes tue koko vaitetta niin vika on jossain muualla, koska oma etujarjestohan esittaa asiat aina ilman minkaanlaista tarkoitushakuisuutta.
![]()
Elakoon objektiivinen asioiden kasittely![]()
Seku, tama palsta lahti kayntiin siita kun ”Nahkaparturi” esitti mielenkiintoisia lukuja moottoripyoraonnettomuuksista, joiden mukaan motoristit olisivat itse (osa) syyllisia 77 % onnettomuuksista.Mitä minä esitän, ei ole, mitä SMOTO esittää. En edusta SMOTOa. Se on totta, että kyseessä on "Sekun oma mutu”. Se perustuu seuraavaan:Mielenkiintoista ajatuksen juoksua.Toista ovat nämä tilastojen ”tulkitsijat”, jotka yleisemmin eivät tiedä tilastomatematiikasta mitään.
Jos lähdemateriaali ja siitä tehty ”tilasto” annettaisiin ammattitaitoiselle tilastomatemaatikolle, olisi tulkinta useimmiten tuiki toinen, kuin mitä tarkoitushakuisesti on haluttu osoittaa ja joka ”tuloksena” esitetään.![]()
Jos vakuutusyhtiot esittavat tietoa jossa todetaan moottoripyorailijoiden olevan itse (osa) syyllisena suurimpaan osaan onnettomuuksia niin vika on vakuutusyhtioissa, koska he tulkitsevat vaarin omia tilastojaan ja muutenkin aina vaaristelevat asioita motoristien vahingoksi. Silla ei tietysti ole mitaan merkitysta, etta kaikki naytto tallaisen vaitteen tueksi puuttuu ja kyseessa on vain “Sekun oma mutu”![]()
Sen sijaan jos esim. SMOTO esittaa vaitteensa tueksi jonkin tutkimuksen joka ei edes tue koko vaitetta niin vika on jossain muualla, koska oma etujarjestohan esittaa asiat aina ilman minkaanlaista tarkoitushakuisuutta.
![]()
Elakoon objektiivinen asioiden kasittely![]()
Meillä on tilasto loukkaantuneista (vahvistaa tilastokeskus).
Meillä on esitetty korvausmäärä vuodelta 2001 (vahvistaa vakuutusyhtiöiden "tiedotteet").
Sillä, joka on jakolaskutaitoinen, on mahdollisuus laskea maksettu korvaus per vahinko. Toivotan onnea rakentavassa työssä.
Jotta vakuutusyhtiöiden olisi pakkoa esittää lähdemateriaalinsa tarkastettavaksi, tarvitaan lainsäädännöllisiä muutoksia. Näitä ei ole näköpiirissä.
On todennäköisempää, että muutoksiin päästään pyrkimällä murtamaan täkäläinen vakuutuskartelli -eli, että ulkomaiset vakuutukset sallitaan ja ennenkaikkea se vakuutustuote, joka tulee niiden mukana. Tällöin lakisääteisen vakuutuksen kattavuus tulisi vaatimattomammaksi kuin nykyinen.
Sovitaanko, että pyritään välttämään tällä kertaa nämä "Mielenkiintoista ajatuksen juoksua" asetelmat?
Seku, minun taytyy myontaa etten todellakaan ymmarra mita sina yritat kertoa, mutta nain on kaynyt aiemminkin joten taitaa olla parasta lopettaa taman jutun kommentointi.Sivusin kyllä niitä syitäkin ja aloittaja kommentoi itsekin ”lähdettä”. Se ”tutkimus” on suht törkeä perusteluyritys ja helposti itse kunkin jäljitettävissä –perusteet eivät.
Minulla ei ole mitään henkilökohtaisia antipatioita vakuutusyhtiöitä vastaan, mutta monopoleja ja kartelleja kylläkin.
Kaikki tieto, mikä vakuutusyhtiöistä tulee, ei tietenkään ole väärää. Koominen johtopäätös! Kysymys oli juuri tuosta ”tutkimuksesta”.
Täälläpäin maailmaa osa meistä koettaa tehdä jotain liikenneturvallisuuden, onnettomuussyyntutkinnan ja vakuutusmaksuperusteiden läpinäkyvyyden edistämiseksi. Valitettavasti viime aikoina juuri vakuutusyhtiöt ovat tehneet päätöksiä, jotka eivät edistä noita asioita. On ymmärrettävää, että sieltä kaukaa on näitä asioita vaikea seurata.
Turvallisia ajokilometrejä sinnekin
Joten tilastojahan pitää aina tulkita juuri näin. Jos siis tilastossa luki,että 41% ajoi ylinopeutta onnettomuuden sattuessa niin silloinhan 41% onnettumuuksista JOHTUI ylinopeudesta. Eiks joo?Selailin tuossa erään projektin sivussa tutkimusta, jossa todettiin seuraavaa. Kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien aiheuttaja oli
- 77 % tapauksista motoristi
- 23 % joku muu
- 41 % onnettomuuksista johtui motoristin ylinopeudesta
Aika usein täällä kritisoidaan muuta liikennettä, vaikka useimmiten syy on motoristissa itsessään. Ikävä aihe, mutta ajattelin jakaa faktat.
Et voi todellakaan mitenkään ymmärtää, jos et tunne kritiikkini lähdeperusteita. Tarkoitukseni oli vain kaikille kiinnostuneille kertoa, kuka -paremmin mikä, oli ”tutkimuksen” tekijä.Seku, minun taytyy myontaa etten todellakaan ymmarra mita sina yritat kertoa, mutta nain on kaynyt aiemminkin joten taitaa olla parasta lopettaa taman jutun kommentointi.
Ja kuten totesit niin varmaankin se, etta ”kirjoittelen taalta kaukaa” aiheuttaa sen etten millaan tahdo ymmartaan sinun esittamiasi argumentteja. Viimeeksi taisit muuten epailla, etta ymmarrysongelmani johtuvat siita etta nappaimistostani puuttuvat skandi-kirjaimet.![]()
On se vaan hienoa, etta ”siella pain maailmaa” tuollaisilla argumenteilla joku yrittaa edistaa moottoripyorailijoiden liikenneturvallisuutta. Kannattaisi varmaankin kirjoittaa nama ajatukset suoraan vakuutusyhtioille niin ehka hekin sen jalkeen osaisivat "paremmin kirjoittaa" niita tutkimuksia (jonka sina tietysti olet tarkkaan lukenut kun se oli mielestasi ”suht torkea perusteluyritys ja helposti itse kunkin jaljitettavissa”)
Laitetaan nyt viela tulemaan pikainen vastine.Kommentit siitä, että kirjoittelet sieltä kaukaa, oli tarkoitettu osoittamaan sitä, että siellä et ole täkäläisen liikenteen osa, et todennäköisesti maksa täkäläisiä liikennevakuutus, etkä muitakaan vakuutusmaksuja, et ole tilaisuudessa tutustua henkilökohtaisesti täkäläisiin vaijerikaiteisiin, jne. Skandien-puute-kommenttini liittyi tuolloin siis tähän. Olen pahoillani, jos se loukkasi.
.........Ajatukseni on, että sitten kun on tehnyt itse jotain muiden hyväksi, on ylipäänsä asemavaltuutettu arvostelemaan tositekijöitä –kuten SMOTOa, jos tuntee siihen tarvetta. Rakentava kritiikki, joka perustuu asia-argumentointiin, on usein tietysti hyödyllistä.
Itse ”tutkimus” on nyt isompien tutkijoiden käsissä. Eräänä päivänä näemme käsittelyn tuloksen. Asetelma vakuutusyhtiöitä vastaan on silti: ”Daavid ja Goljat”.
Joillakin on outo tarve jauhaa tikusta asiaa. Jankutusta jankutuksen vuoksiMullon asemavaltuutus foorumilaisena pohtia, johtaako tuo edelläoleva tinkaaminen mihinkään.??
Taidampa lähteä ajelemaan ja yritän olla loukkaantumatta.
Menkää Tekin.
![]()
Se on varmaan sama vika kun pitaa kommentoida niita toisten “jankutuksia” ilman etta on varsinaisesti mitaan sanottavaa.Joillakin on outo tarve jauhaa tikusta asiaa. Jankutusta jankutuksen vuoksiMullon asemavaltuutus foorumilaisena pohtia, johtaako tuo edelläoleva tinkaaminen mihinkään.??
Taidampa lähteä ajelemaan ja yritän olla loukkaantumatta.
Menkää Tekin.
Viisainta lienee ohittaa tuommoiset olan kohautuksella, sillä huomionkipeyttä se loppujen lopuksi vain on![]()
![]()
Ei kun baanalle tuulettumaan ja miettimään sinisiä ajatuksia![]()