• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suunnittelin säädettävän huoltopukin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyberias
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisiko pukilla halukkaita tilaajia jos leikkauttaisin isomman satsin osia? Hinnaksi muodostuisi n.70-90€/kpl riippuen leikattavien osien määrästä yms...

PS.Ei muuten ole mikään vedätys äkkirikastumisen toivossa. Tuosta ei katetta jäisi kuin hippu.
Jos saamaan rupee niin mulle kans!  
buttrock.gif

Eli voisit käsitellä tämän tilauksena, jos sopii BMW R1200 GS:n.
Laita (ja muutkin kiinnostuneet) vaikka ton mtechno.com:in kautta tilauslomakkeella tiedot, ne tulee suoraan sähköpostiini. Laitan sitten infoa sikäli kun homma etenee.
Toi sopivuus on se suurin ongelma, kun ei ole rahkeita testata joka merkkiä/mallia. Aika riski jos tekee susia 100kpl autotalliin, sentakia pitäis vielä testailla kotvanen...

halukkaille vois järjestää jonkun pienen kahvittelu paussin jonne tois paikalle yhden proton ni sillähän se alkais selvitä aika nopeeta....tai joku vastaava paikka mis ois enempi pyöriä paikalla...tiistaina pyynikille testaamaan tai jyskälään jos siä on miittejä..tai jotain vastaavaa....

Ei muuten paskempi idea!  
smile_org.gif
Itseasiassa aivan loistava idea
smile_org.gif

Ja sivutkin on aikalailla hienot. Tällaista yrittäjähenkeä toivoisin lisää ja ajattelin siihen ehkä jossain vaiheessa itsekin sortua.

Saisinko antaa sellaisen palautteen, että nuo ylipitkät kierretangot ovat mielestäni todella "halvan" näköiset ja todennäköisesti ainakin muutama käyttäjä tulee kaatamaan moponsa, koska haalarin lahje tarraa tuohon ylimääräiseen tangonpätkään.

jonkunasteisena mekaniikkasuunnittelijana olen tietysti taipuvainen "liian hienoihin" ja kalliisiin ratkaisuihin, mutta tässä tapauksessa voisi toimia kahdesta erikätisestä kierretangosta, parista mutterista ja neljästä nivelletystä varresta kyhätty leveyssäätö. Kustannuksia tulisi lisää neljän laserleikatun tangon verran ja lisäksi molempiin alalevyihin pitäisi tehdä yksi kanttaus lisää, mikä toki tuo kokonaan uuden työvaiheen vehkeeseen. Samoin kierretankoihin pitäisi hitsata ainakin kahva, mistä leveyttä säädetään... tai mutteri, jotta säädön voisi tehdä esim räikällä tai pulttipyssyllä nopeasti.

Nyt en jaksa piirtää kuvaa, mutta periaate on sama kuin auton "saksitunkeissa", liekö oikea sana, mutta mielestäni kuvaa asiaa hyvin. Ja koska et aio tällä rikastua, niin idea on vapaasti käytettävissä
smile_org.gif

Tommosta tarvis kyllä... Jokos se hinta on asettunut johonkin tiettyyn kohtaan (no eihnän tuo toleranssi nyt niin suuri ole, mutta silti ois kivä tietää hinta jos jotain tilaa).

Eli kiinnostusta olisi myös täällä päin.

jonkunasteisena mekaniikkasuunnittelijana olen tietysti taipuvainen "liian hienoihin" ja kalliisiin ratkaisuihin, mutta tässä tapauksessa voisi toimia kahdesta erikätisestä kierretangosta, parista mutterista ja neljästä nivelletystä varresta kyhätty leveyssäätö. Kustannuksia tulisi lisää neljän laserleikatun tangon verran ja lisäksi molempiin alalevyihin pitäisi tehdä yksi kanttaus lisää, mikä toki tuo kokonaan uuden työvaiheen vehkeeseen. Samoin kierretankoihin pitäisi hitsata ainakin kahva, mistä leveyttä säädetään... tai mutteri, jotta säädön voisi tehdä esim räikällä tai pulttipyssyllä nopeasti.
Ja tällaista rakentavaa kritiikkiä kaipasinkin!
062802jumpie_prv.gif

Jep, jonkinlaista samanlaista systeemiä kehittelin päässäni ja paperillakin. Eli lyhyt pultti+jatkomutteri toiseen profiiliin ja pitempi pultti+mutteri toiseen profiiliin. Pitempää puttia kieputtamalla voisin portaattomasti säätää leveyttä, ja jatkomutteriin kiinni kieputettavalla tavallisella mutterilla lukitus paikalleen. Tosin systeemille tulisi sitten taas rujosti hintaa lisää. Pitäis olla joku sellanen masiina mikä näitä kilkkeitä pyöräyttäisi 100kpl laariin minuutissa, sitten onnistuisi...
sad_orig.gif

Kierretanko ei esteettisesti ole mikään kummoinen mutta toimii, ainakin protossa. Kierretangon päihin voisi esim.pyöräyttää hattumutterin jotka eliminoisivat lahkeen tarttumista, ja tankohan on liki lattiassa kiinni.

Aika kova on munkin mielestä hinta parasta latanpätkästä ja kierretangosta. No, jokainen saa ostaa mitä haluaa ja maksaa siitä mitä haluaa.
Miten helvetissä noi osat voi maksaa noin paljon?
Luulisi että max 20€ maksaa noi osat.
Lisäksi ennemmin itse tekisin jigin missä poraisis nuo osat. Miksi pitää olla laserleikattuja jos nostaa hintaa noin kovasti..
No ei tämä mua niin paljoa stressaa kun en tuollaista aio ostaa.

Aika kova on munkin mielestä hinta parasta latanpätkästä ja kierretangosta. No, jokainen saa ostaa mitä haluaa ja maksaa siitä mitä haluaa.
Miten helvetissä noi osat voi maksaa noin paljon?
Luulisi että max 20€ maksaa noi osat.
Lisäksi ennemmin itse tekisin jigin missä poraisis nuo osat. Miksi pitää olla laserleikattuja jos nostaa hintaa noin kovasti..
Lattaa?! No ei ihan sentään...
biggrin.gif
Pelkkä lattarauta ei varmasti enempää maksakaan, mutta veikkaan että voi tulla aikamoinen kiikku...(?) Siihen sitten rytkäytät jonkun 250kg:n pyörän niin veikkaan että voi pukista kuulua rutinaa. Ja veikkaan että seuraavana pelihousuista...

Ja sentakiahan tätä kiinnostusta kyselin että voisi määrällä kompensoida tuota hintaa.

Ja hinnasta: tsekkaapa Allrightin, Duellin tai Stormin hinnat huoltopukeille. Onneksi ei aihe sentään stressaa, ois menny pian yöunet meikäläiseltäkin...
wink.gif

huokaus, kaikkiahan ei voi tunnetusti miellyttää...

Aika kova on munkin mielestä hinta parasta latanpätkästä ja kierretangosta.
Niin... miten kukin sen näkee...

sanoi:
Lisäksi ennemmin itse tekisin jigin missä poraisis nuo osat.

Siinä ajassa kun poraisisit ne about 30 halkaisijaltaan 12 millin reikää siihen 8mm lattaan niin se laaseri on polttanut noita kilkkeitä jo arviolta viiteen kokonaiseen pukkiin... Kyllä se vaan niin on, että ei reikiä kannata nykyään enää levytavaraan paljoa poralla kairata.

sanoi:
Miksi pitää olla laserleikattuja jos nostaa hintaa noin kovasti...

Tekisitkö sitten karkaistun jigin noille haarukoihin tuleville muotoillulle paloille ja hioisit ne näppärästi rälläkällä muotoonsa jigiä vasten? Tämä tietysti vain lisäperusteluna tuolle edelliselle...

sanoi:

En aio minäkään, mutta ajattelin voivani auttaa yritteliästä ihmistä, jolla on hyvä idea. Niin kai sinäkin ajattelit, ja kyllähän tuota sinunkin kritiikkiäsi voi rakentavaksi kutsua, jos vähän viitsii yrittää. Kiitän siis palautteestasi, vaikkei se minua koskenutkaan
smile_org.gif

Jaahas, taaskaan ei saisi eriävää mielipidettä sanoa.
Kommentoin nyt sen verran vielä, että lattaakin on eripaksuista. Sen verran paksua myös että se kestää yhden mopon painon..

Sanoin että poraisin mielummin reiät jos se nostaa noiden osien hintaa noin paljon.

Tunnissa porailisin aika perkeleen monet kappaleet noita osia joten kyllä se minun mielestä on kannattavaa jos hintaa tulee tuon verran pelkän laserin takia.

Miksi pitäisi rälläköidä mitään muotoja, tai ylipäätänsä tehdä mitään turhia muotoja. Olisin tehnyt tuon niin ettei tarvitse mitään erityismuotoiluja.

Ekassa viestissä ole puhetta osien myynnistä tietyllä hinnalla, eikä mistään teollisesta tuotannosta. Edelleen mun mielestä 70-90 € noista osista on liikaa joten kritiikki on aiheellista jos pelkät osat maksaisi minulle sen 20 €. Ja 60 €:n tai suuremmalla tuntiliksalla porailisin noita osia ilokseni.
Varsinkin kun oli mainittu ettei tarkoitus ole kovalla voitolla osia myydä.

Jaahas, taaskaan ei saisi eriävää mielipidettä sanoa.
Kommentoin nyt sen verran vielä, että lattaakin on eripaksuista. Sen verran paksua myös että se kestää yhden mopon painon..

Sanoin että poraisin mielummin reiät jos se nostaa noiden osien hintaa noin paljon.

Tunnissa porailisin aika perkeleen monet kappaleet noita osia joten kyllä se minun mielestä on kannattavaa jos hintaa tulee tuon verran pelkän laserin takia.

Miksi pitäisi rälläköidä mitään muotoja, tai ylipäätänsä tehdä mitään turhia muotoja. Olisin tehnyt tuon niin ettei tarvitse mitään erityismuotoiluja.

Ekassa viestissä ole puhetta osien myynnistä tietyllä hinnalla, eikä mistään teollisesta tuotannosta. Edelleen mun mielestä 70-90 € noista osista on liikaa joten kritiikki on aiheellista jos pelkät osat maksaisi minulle sen 20 €. Ja 60 €:n tai suuremmalla tuntiliksalla porailisin noita osia ilokseni.
Varsinkin kun oli mainittu ettei tarkoitus ole kovalla voitolla osia myydä.
Mitähän muotoja tarkoitat? Jos meinasit rälläkällä ja porakoneella tehtailla pukkeja, jolla nostaa moottoripyörän halutessaan etu- tai takahaarukasta, täytyy jo jotain muotoa metallinpalaan saada, ainakin tuon etuhaarukan osalta?

Ja jos noita osia saat noin halvalla ja suostut töiden jälkeen porailemaan ja rälläköimään niitä, niin varmaan teet ihan koemielessä mulle testiin yhden pukin ja kerrot mitä pidät sillä hintana?

Mulla jo tuo cyberiaksen pukki on omassa talissa, kokeilemaan en sitä ole vielä kerinnyt työkiireiden ja parin takahaarukasta puuttuvan pultin vuoksi, mutta tämän viikon aikana olisi tarkoitus testata pukkia ja antaa palautetta sen toimivuudesta.

Pientä kritiikkiä pitää laittaa, tuo hinta vaikuttaa aika kovalle.
wink.gif

Ite en lähtis tekemään leikkaamalla laserilla tai vedellä, laserista ei oo kokemuksia mutta töissä leikataan vedellä terästä ja se on aika kallista. Mutta riippuu sarjoista ja kuinka paljon saa tehtyä "yhdellä" ajolla (siis koneessa useampi suutinpää).

Jos mulla olisi tarvetta tuommoselle, niin varmasti tekisin sen profiiliputkesta (ihan norskia hk-putkea). Varmasti on vähintään yhtä tukeva kun tuo sinun.

Ja mikä vika on lattaraudassa (luin tuolta aikasemmin jotain, tms.)?  Mitä ainetta tuo "korkealaatuinen teräs" on?

Varmasti jos tekee tuommosen vaikkapa 8X40 lattaraudasta on yhtä vahva kuin tuo sinun pukki. Sanotaan vaikka että ostan pari kolme metriä EN1.4432 (normaali hapokas) lattarautaa ja poraan reiät ite, niin on moninkerroin halvempi kuin laserilla leikattu.

Reikien poraaminen ei ole mikään ongelma. Esim. tuossa pukissas on n. 15 reikää (siis puolellaan), kolme erilaista osaa. Tuommosia 8mm teräksiä poraa normaalilla säteisporakoneella vaikkapa neljä päällekkäin ja silti päästään vähintään 0.1mm tarkkuuteen. Eli tarvitaan kolme osaa mitoittaa (yht. 15 reikää). Toki voi latoa vaikka 100mm paksun kasan niitä lattoja jos saa vaan suoraan päällekkäin (ts. on jigi).

Mutta on ihan hyvä tuo sun luomus ja toivottavasti saat kaupaks niitä...

Mitähän muotoja tarkoitat? Jos meinasit rälläkällä ja porakoneella tehtailla pukkeja, jolla nostaa moottoripyörän halutessaan etu- tai takahaarukasta, täytyy jo jotain muotoa metallinpalaan saada, ainakin tuon etuhaarukan osalta?

Ja jos noita osia saat noin halvalla ja suostut töiden jälkeen porailemaan ja rälläköimään niitä, niin varmaan teet ihan koemielessä mulle testiin yhden pukin ja kerrot mitä pidät sillä hintana?

Mulla jo tuo cyberiaksen pukki on omassa talissa, kokeilemaan en sitä ole vielä kerinnyt työkiireiden ja parin takahaarukasta puuttuvan pultin vuoksi, mutta tämän viikon aikana olisi tarkoitus testata pukkia ja antaa palautetta sen toimivuudesta.
Mainitsin jo että olisin tehnyt tuon pukin niin ettei tartte mitään rälläköidä. Mä en ole mitään myymässä jotan tuskin mun tarttee mitään protoa tehdä. Mä olen jo yhden pukin tehnyt itselleni pari vuotta sitten ja sen osiin meni tuo mainitut alle 20 €. Se nyt ei aivan samannäköinen ollut mutta kuitenkin. En ottanut aikaa mitä sen osien tekemiseen meni, mutta varmaan niitä useamman tekisi tunnissa jos alkaisi tosissaan hommin. Kasaamiseen menisi sitten oma aikansa, muttei tässä nyt taidettu puhua kuin osista.

Ihan ok hinta tuo 70-90 € on pukille jos sitä myytäisiin.
Mutta kun alunperin väitettiin että ollaan vaan myymässä osia ilman voittoa niin kritisoin osien kovaa hintaa.

samoja ajatuksia kuin edellisellä kirjoittajalla.
Tuon huoltopukin idea on hyvä, ja sen rakenne on nerokkaan yksinkertainen. Se mielestäni tökkii,että nettisivun kuvan perusteella onko välttämätöntä leikata kalliisti laserilla levyä, jos tuotos on kantti*kantti listaa. Voisiko laser leikatun listan korvata standardi rainalla, hinta putoaa..

Jotenkin näyttää sivuttais suunnassa hontelolta.

toi hinta on niin suhteellinen juttu...itse tein vastaavan pukin kanssa aikanaan ja kun sattuneesta syystä kaikki tarpeellinen löytyy tollasen tekemiseen ni hintaa sille ei tainnut tulla mitään ja sian jopa palkkaa elikkä kannattavaa puuhaahan noiden teko todellakin on....
toki jos mulle tullaan kauppaan tollasta pukkia ja vaihtoehtoina on mallit joista toiseen on käytty esim laseria ja jälki on sen mukaista niin oletan et muuhunkin suunnitteluun ja testaukseen on kanssa paneduttu ja laitan rahani kyl siihen vaikka se olisikin kalliimpi...toki eihän sekään takaa sitä että se olisi parempi kuin toinen vaihtoehto....joskus huonompikin...
vesileikkaus kannattaa unohtaa sen hitauden ja hinnan takia..
mut laserilla ton tekoon ei mene kuin max kymmenen minuuttia.
mutta jokainen tehköön tyylillään...
osien hinta on ihan siittä riippuvainen kuinka paljon niitä tarttee teettää...koska eniten aikaa menee noiden ohjelmien ja levyjen rahtaukseen ja muuhun oheiseen entä ku leikkaukseen et jos määrä on suuri ni hinta tippuu aika tavalla ja lähes joka puljulla on pientoimitus lisä joka nostaa hintaa ellei tilaus ole riittävän suuri..

Mainitsin jo että olisin tehnyt tuon pukin niin ettei tartte mitään rälläköidä. Mä en ole mitään myymässä jotan tuskin mun tarttee mitään protoa tehdä. Mä olen jo yhden pukin tehnyt itselleni pari vuotta sitten ja sen osiin meni tuo mainitut alle 20 €. Se nyt ei aivan samannäköinen ollut mutta kuitenkin. En ottanut aikaa mitä sen osien tekemiseen meni, mutta varmaan niitä useamman tekisi tunnissa jos alkaisi tosissaan hommin. Kasaamiseen menisi sitten oma aikansa, muttei tässä nyt taidettu puhua kuin osista.

Mutta kun alunperin väitettiin että ollaan vaan myymässä osia ilman voittoa niin kritisoin osien kovaa hintaa.
Juu, niin taisit tosiaan mainitakkin, että olisit tehnyt tuon pukin silleen, ettei tarvita mitään erityisiä muotoiluja. Mutta jos meinaa myös nostaa pyörän tuosta etuhaarukan alapäästä, niin onko pukkia sitten mahdollista tehdä ilman turhia muotoiluja?

tässä nyt taidettu puhua kuin osista.

Kirjoitin:

Hinnaksi muodostuisi n.70-90€/kpl riippuen leikattavien osien määrästä yms...

Joten hinta muodostuu:
Laserosat,
Pyörät,
Pultit+mutterit+kierretangot,
Pintakäsittely,
Kuljetus,
Pakkaus,
Ohjeistus,
Suunnittelu+muu työ,

Opetellaan lukemaan ennen kommentointia kiitos, puhuin alusta asti pienestä katteesta, en omakustannehinnasta enkä pelkistä osista. Ja jos oikein tarkkaan tavaat niin näet että on puhuttu myös määrä vs.hinta kompensaatiosta, eli voihan olla että jos hinta-laatu suhteeltaan hyvä lafka löytyy niin hinta putoaisi roimasti.

Reikien poraaminen ei ole mikään ongelma. Esim. tuossa pukissas on n. 15 reikää (siis puolellaan), kolme erilaista osaa. Tuommosia 8mm teräksiä poraa normaalilla säteisporakoneella vaikkapa neljä päällekkäin ja silti päästään vähintään 0.1mm tarkkuuteen. Eli tarvitaan kolme osaa mitoittaa (yht. 15 reikää). Toki voi latoa vaikka 100mm paksun kasan niitä lattoja jos saa vaan suoraan päällekkäin (ts. on jigi).
Muuten hyvä mutta ei muiden kiireiden takia itse kerkeä ja resursseja ei ole palkata ukkoa kasailemaan jigejä ja porailemaan palikoita
sad_orig.gif

Lisäksi uudessa protossa osa reistä on kantikkaita lukkopultteja varten.

Makuasioitahan nämä ovat...
Esimerkki:'miksi ostaa Leathermania kun Morallakin pärjää'...

Kirjoitin:

Hinnaksi muodostuisi n.70-90€/kpl riippuen leikattavien osien määrästä yms...

Joten hinta muodostuu:
Laserosat,
Pyörät,
Pultit+mutterit+kierretangot,
Pintakäsittely,
Kuljetus,
Pakkaus,
Ohjeistus,
Suunnittelu+muu työ,

Opetellaan lukemaan ennen kommentointia kiitos, puhuin alusta asti pienestä katteesta, en omakustannehinnasta enkä pelkistä osista. Ja jos oikein tarkkaan tavaat niin näet että on puhuttu myös määrä vs.hinta kompensaatiosta, eli voihan olla että jos hinta-laatu suhteeltaan hyvä lafka löytyy niin hinta putoaisi roimasti.
Joo, niinhän tossa lukee, eli kyllä noi osat silti maksaa mun mielestä paljon. n. 70 € on silti paljon. Jos vastaavan pukin osat voi tehdä halvemmallakin.
Edelleen tuossa sun ekassa viestissä lukee että katetta ei jää kuin 'hippu', mikä tarkoittanee vähän.
Joko tossa touhussa ei ole mitään järkeä, tai sitten et kehtaa myöntää että tarkoitus olisi tehdä rahaa.

On se kumma kun ei saa mitään sanoa että aletaan itkemään.
Mun mielestä kaikki mun kommentit on ollut aivan aiheellisia.

Back